Maarquote:
Ja, dat dacht ik ook al ja. Gewoon alles samen optellen idd.quote:Op maandag 8 maart 2010 20:54 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Je kan het > teken vergelijken met het volume teken op radios en versterkers:
dik = hard geluid
dun = zacht geluid
[ afbeelding ]
En je kan idd 2/2 oid hebben. Uiteindelijk betekent het dat je er 1 hele noot ik kan stoppen (2/2 = 1), en hoe je die verder opdeelt maakt in princiepe niet uit.
Je kan bijv. 4 achtsten en een halve, of vier vierden, of een kwart en 12 zestienden.
Eigenlijk zijn de meeste stukken of in hele noten (4/4,2/2) of driekwart (3/4, 6/8) je hebt wel anderen maar die zie je niet echt veel.
kijk naar de tekens die eronder staan p, ff, pp.quote:Op maandag 8 maart 2010 20:57 schreef Prevy het volgende:
[..]
Maar![]()
Het is eerst zacht in het midden is het heel hard aan het einde is hij heel zacht![]()
Dat slaat ook nergens op
Het is ook een voorbeeld. Ga maar eens kijken naar zulke tekens in echte stukken muziek.quote:Op maandag 8 maart 2010 20:57 schreef Prevy het volgende:
[..]
Maar![]()
Het is eerst zacht in het midden is het heel hard aan het einde is hij heel zacht![]()
Dat slaat ook nergens op
quote:Op maandag 8 maart 2010 21:01 schreef Tegan het volgende:
[..]
Het is ook een voorbeeld. Ga maar eens kijken naar zulke tekens in echte stukken muziek.
Dat vond ik als exact mens altijd zo vervelend toen ik nog muziekles hadquote:Op maandag 8 maart 2010 21:04 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Clair de Lune heeft bijvoorbeeld rechts onderaan een stukje dat je harder moet spelen, je ziet twee van die <> haakjes, eerst van heel zacht (pp, zie helemaal aan het begin) naar iets harder en dan gelijk een stukje later weer terug naar zeer zacht. Er staat niet bij hoe hard je moet gaan spelen tussen die dingen in, maar dat mag je dan zelf een beetje bepalen.
Helemaal aan het begin staat Andante très expressif, dat betekent "rustig, heel expressief", zo geeft de componist dus zelf een beetje in tekst aan hoe hij het stuk heeft bedoelt.
Hahaha, ik nu ook hoorquote:Op maandag 8 maart 2010 21:10 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dat vond ik als exact mens altijd zo vervelend toen ik nog muziekles had.
Decibel is gewoon een maat voor geluidssterkte, net als meter dat is voor lengte.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:07 schreef Prevy het volgende:
Bedankt :$
Nog snel even een vraagje![]()
Wat is een decibel?
En moetje dat dan gewoon arco spelen? Of pizzicato? of zelfs col legno?quote:Op maandag 8 maart 2010 21:04 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Clair de Lune heeft bijvoorbeeld rechts onderaan een stukje dat je harder moet spelen, je ziet twee van die <> haakjes, eerst van heel zacht (pp, zie helemaal aan het begin) naar iets harder en dan gelijk een stukje later weer terug naar zeer zacht. Er staat niet bij hoe hard je moet gaan spelen tussen die dingen in, maar dat mag je dan zelf een beetje bepalen.
Helemaal aan het begin staat Andante très expressif, dat betekent "rustig, heel expressief", zo geeft de componist dus zelf een beetje in tekst aan hoe hij het stuk heeft bedoelt.
Maar daarna is het juist heel prettig, hoe minder erbij staat, des te meer kun je, nou ja, je gevoel in de muziek kwijt tijdens het spelen.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:10 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dat vond ik als exact mens altijd zo vervelend toen ik nog muziekles had.
Ja, ik denk dat je zou kunnen zeggen dat de decibel een absolute maat is voor de geluidssterkte, terwijl al de voorgaande termen (pp, p, mf, f, ff) een relatieve maat zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:13 schreef Tegan het volgende:
[..]
Decibel is gewoon een maat voor geluidssterkte, net als meter dat is voor lengte.
(Niet helemaal maar goed voor nu.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |