abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 maart 2010 @ 10:13:42 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_78879379
In plaats van op de uitgeven te letten en te bezuinigen kiest de GristenUnie ervoor om nog meer belastingen te gaan heffen
http://www.nu.nl/economie(...)plan-crisistaks.html
Dit terwijl de overheid al decennia lang groeit en groeit en groeit.
http://economiemeijer1973(...)van-de-overheid.html
In de afgelopen regeerperiode werd er door Wouter Bos telkens uitgegaan van een flinke groei, en de uitgaven daarop gebaseerd, nu de groei niet plaatsvind moeten de GEGROEIDE uitgaven dus worden gefinancierd uit hogere lastendruk.

Hee, hoe zou het zijn als we eens wat minder geld uitgaven in Den Haag?

De overheid bied steeds minder en slechtere diensten aan de burger, maar wordt wel steeds duurder. Wordt toch eens tijd dat daar een flinke efficiencymaatregelen worden doorgezet. Maar dat willen de ambtenaren niet. Dus bij een bezuinigingsoperatie wordt altijd daar op bezuinigd wat veel ophef brengt in de Media. Niet de JSF gaat eruit, maar vrij reizen voor bejaarden ofzo. Zodat de bevolking bezuinigingen als iets slechts ziet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:16:25 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_78879438
Doe maar mij een combinatie. 35 miljard bezuinigen zonder enige lastenverzwaring lijkt me ook wat irrealistisch.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:18:40 #3
45206 Pietverdriet
pi_78879505
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:16 schreef TNA het volgende:
Doe maar mij een combinatie. 35 miljard bezuinigen zonder enige lastenverzwaring lijkt me ook wat irrealistisch.
How come? Als de afgelopen regeringen hun uitgaven niet hadden laten groeien was het helemaal niet nodig geweest.
pi_78879552
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

How come? Als de afgelopen regeringen hun uitgaven niet hadden laten groeien was het helemaal niet nodig geweest.
Ja, da's makkelijk....

Feit is dat er nu een tekort is.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 8 maart 2010 @ 10:21:40 #5
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78879582
Verdrietigepiet, er wordt juist al decennia gelet op effeciency
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 8 maart 2010 @ 10:23:49 #6
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_78879642
Gewoon vergunningen verkopen voor de cannabis teelt.
Intelligent, but fucked up.
pi_78879662
Er zijn zoveel zaken waarop je kunt bezuinigen! maar ik ben het wel eens met het idee van wie het meest verdient mag ook het meeste betalen!.

En idd belasting heffen op wiet etc zou al een goed begin zijn, daar zulle ze die zoveel miljoenen snel terug verdiend hebben!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  † In Memoriam † maandag 8 maart 2010 @ 10:25:35 #8
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_78879703
quote:
Zo kan het 'scheefwonen', mensen die met een hoog inkomen in een huis met een lage huur wonen, worden aangepakt.
Ik heb dat nooit zo begrepen. Waarom mag iemand met een hoog inkomen niet in een huis met een lage huur wonen en waarom zou dat dat alleen voor huren gelden? Mogen mensen met een hoog inkomen ook geen goedkope wijn kopen of een goedkope jas?
Carpe Libertatem
  maandag 8 maart 2010 @ 10:25:44 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78879709
Een kleinere overheid lijkt me zeer fijn! Er zit wat dat betreft een optimum in: helemaal geen overheid en het is chaos, daarboven is elke toename van overheid een verbetering, tot op het punt dat "meer overheid" het niet meer beter maakt, maar slechter in het land. En dat punt zijn we ver voorbij.
censuur :O
  maandag 8 maart 2010 @ 10:26:56 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78879744
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:25 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik heb dat nooit zo begrepen. Waarom mag iemand met een hoog inkomen niet in een huis met een lage huur wonen en waarom zou dat dat alleen voor huren gelden? Mogen mensen met een hoog inkomen ook geen goedkope wijn kopen of een goedkope jas?
Jaloezie en belangen... Tenslotte willen de schatrijke projectontwikkelaars veel verdienen aan hun kleine huisjes, en de gemeenten ook... Als de overheid eindelijk eens een half miljoen bouwvergunningen afgeeft, lost dit hele probleem zichzelf op. Het wordt namelijk uitsluitend veroorzaakt door tekorten, en bijbehorende lompe prijsstijgingen.
censuur :O
  maandag 8 maart 2010 @ 10:30:52 #11
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_78879902
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja, da's makkelijk....

Feit is dat er nu een tekort is.
Maar dat argument kan je altijd aanhalen (en wordt dus ook vaak zo gedaan)...

Wat we als bevolking hebben kunnen leren is dat de overheid als een tokkie met geld bezig is... Hebben ze meer te besteden dan doen ze dat ook... Iets als sparen (of de staatsschuld terug brengen) zie je maar zelden...

Het argument van de CU is: De overheidsfinancien op orde krijgen... Een cash-injectie vanuit meer belastingen zorgt dat er meer binnenkomt, maar wie zegt dat er minder besteed wordt? Op de manier waarop ze bezig zijn zal er altijd een tekort zijn, en zelfs als er een 'meevaller' is is het weg als sneeuw voor de zon...

Er is niet al te lang geleden een nieuwsbericht geweest dat als ze kritischer kijken naar begrotingen er zeker 20% in de totale overheiduitgaven bespaard kan worden (nu is het zo dat als je je begroting niet opmaakt je het volgende jaar minder krijgt, waardoor iedere overheidsinstantie wel zorgt dat er niks meer van over is aan t eind van het jaar) ... Als ze minder zouden kijken naar wat er opgemaakt moet worden om niet gekort te worden, zou dat dus al een hele vooruitgang zijn... Maar nee, daar hoor je de mensen in Den Haag niet over...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  maandag 8 maart 2010 @ 10:39:30 #12
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78880200

"Overheid is almaar gegroeid"

De afgelopen 30 jaar is gewoon een hartstikke (neo)liberaal beleid gevoerd. De uitgaven die gelijk zijn gebleven komen precies overeen met het liberale gedachtegoed: infrastructuur en veiligheid. Alleen defensie springt uit de toon.

Kijk je naar de inkomsten dan zie je ook daar dat de liberalen niet moeten klagen: vennootschapsbelastingen, motorrijttuigbelastingen, successierechtbelasting e.d. zijn gedaald terwijl de belastingen op omzet (dus BTW) en loonbelastingen zijn gestegen.

[ Bericht 69% gewijzigd door Klopkoek op 08-03-2010 10:49:17 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 8 maart 2010 @ 10:39:48 #13
139330 TNA
For the stars that shine
pi_78880209
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:25 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Er is geen tekort aan goedkope wijn en goedkope jassen.
pi_78880496
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Interessant grafiekje. Zorgelijk wel dat de collectieve zorg alsmaar toe lijkt te nemen, vooral met in het achterhoofd de vergrijzing.
  † In Memoriam † maandag 8 maart 2010 @ 10:49:58 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_78880567
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:39 schreef TNA het volgende:

[..]

Er is geen tekort aan goedkope wijn en goedkope jassen.
Als ze de hele huizenmarkt vrij zouden geven ook geen tekort aan goedkope flatjes.
Carpe Libertatem
pi_78880659
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Een kleinere overheid lijkt me zeer fijn! Er zit wat dat betreft een optimum in: helemaal geen overheid en het is chaos, daarboven is elke toename van overheid een verbetering, tot op het punt dat "meer overheid" het niet meer beter maakt, maar slechter in het land. En dat punt zijn we ver voorbij.
als we echt een kleine overheid hadden, hadden we de banken ook niet kunnen redden
  maandag 8 maart 2010 @ 10:52:32 #17
45206 Pietverdriet
pi_78880661
quote:
[ afbeelding ]

In Absolute cijfers, jij geeft het aan in percentage van het BBP.
Dit houd in dat als de economie 10% groeit, je de overheid 10% laat groeien, en dan beweer jij dat de overheid niet gegroeid is.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:53:08 #18
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78880687
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In Absolute cijfers, jij geeft het aan in percentage van het BBP.
Dit houd in dat als de economie 10% groeit, je de overheid 10% laat groeien, en dan beweer jij dat de overheid niet gegroeid is.
dat is de enige correcte maatstaf
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 maart 2010 @ 10:56:08 #19
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78880808
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:48 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Interessant grafiekje. Zorgelijk wel dat de collectieve zorg alsmaar toe lijkt te nemen, vooral met in het achterhoofd de vergrijzing.
Ja, dat is de grootste kostenpost. Net als veiligheid. Daar wordt sinds Kok I weer fors in geinvesteerd (niet te zien in de grafieken maar het klopt wel).

Wat ook correct is dat de nederlandse overheid tamelijk ineffcient is. Het is bijv. bekend dat de NL overheid lang niet zo efficient en servicegericht als bijv. de scandinavische overheden (hebben veel minder centrale overhead zonder dat de samenhang verloren gaat). Ook, en sommigen zullen dat niet leuk vinden om te horen, hebben een boel operaties om zaken te verzelfstandigen of naar externen te verplaatsen verkeerd uitgepakt. Iets wat tevens te zien is in een simpel figuurtje:

Het cijfer aan de linkerkant geeft de procenten aan van de totale overheidsbegroting. Oorspronkelijke bron is de OECD
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 maart 2010 @ 10:57:29 #20
139330 TNA
For the stars that shine
pi_78880872
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:49 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als ze de hele huizenmarkt vrij zouden geven ook geen tekort aan goedkope flatjes.
Dat betwijfel ik ten zeerste.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:57:49 #21
45206 Pietverdriet
pi_78880891
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

dat is de enige correcte maatstaf
Nee, dat is het niet. De overheid hoeft niet steeds meer diensten of producten te bieden.
De overheid is er op een bepaalde set zaken te regelen, welke, kunnen we van mening over verschillen, maar de overheid is er zeker niet om zich een bepaald percentage van het BBP te nemen en dat op te maken.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:58:07 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78880902
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:49 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wel een tekort aan propere flatjes zonder kankerverwekkende rotzooi
Deuger, Woke & Gutmensch
  † In Memoriam † maandag 8 maart 2010 @ 10:58:38 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_78880926
quote:
[ afbeelding ]

Je vergeet deze er bij te zetten:

Carpe Libertatem
  maandag 8 maart 2010 @ 10:59:20 #24
45206 Pietverdriet
pi_78880953
In Duitsland is de woningmarkt veel vrijer, de huizen groter en luxer, goedkoper en er is ondanks dat er na de oorlog geen steen meer op de ander stond een woningoverschot, geen tekort.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:59:41 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78880970
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet. De overheid hoeft niet steeds meer diensten of producten te bieden.
De overheid is er op een bepaalde set zaken te regelen, welke, kunnen we van mening over verschillen, maar de overheid is er zeker niet om zich een bepaald percentage van het BBP te nemen en dat op te maken.
Ik zeg niet dat het een doel van de overheid moet zijn. Ik zeg dat het een correcte maatstaf is. Als je de reacties leest op de blogje van die kk-rechtse meneer uit de openingspost dan zie je dat gelukkig wel meer dat inzien. Want die kk-rechtse meneer heeft bijv. geen rekening gehouden met urbanisatie en bevolkingsgroei (en vele andere dingen).
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')