abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78818260
Voor de 2e keer in 1 jaar knalt er zomaar spontaan een gigantische barst in onze schuifpui.......
Gevalletje "ik stond erbij en keek ernaar" Ineens een gekraak en een barst in het raam.
En da's niet de eerste keer! Nee, een jaar geleden ook al. Toen een nieuw raam (thermopane) er in laten zetten maar schijnbaar gaat er toch iets fout.

Het betreft een alumimium schuifpui in een serre de schuifdeur is circa 2mtr breed. Is een jaar of 10 goed gegaan en nu 2 jaar achter elkaar knapt 't.

Waar kan 't aan liggen? Warmtewisseling, raam te strak geplaatst, pui uit z'n verband?
pi_78818578
Ik gok het laatste.
Foto van de situatie?
pi_78818631
Er zijn meer mensen met dit probleem, kijk eens of je hier wat antwoorden kan vinden

Dubbelglas zolderraam spontaan gebarsten
pi_78818894
wel goed gemonteerd?

dat er geen vocht tussen zat wat doordat de zon scheen vandaag is gaan uitzetten in lucht en boem weg ruit?
Mijn piek is kwijt
  zondag 7 maart 2010 @ 15:48:23 #5
84046 dscx
Bite me...
pi_78849342
Ik hoorde toevallig laatst dat dubbel glas (HR++ glas) kan barsten wanneer de gordijnen er te dicht op hangen (en dicht zijn uiteraard)... Is dat bij TS misschien het geval?

(HR++ moet z'n warmte kwijt kunnen, wanneer de gordijnen er te dicht ophangen (minder dan 10 cm?) kan dat problemen opleveren...)
pi_78876908
heel apart, heb ik ook gehad, ook in een schuifpui met aluminium kozijnen. hingen geen gordijnen voor, had er niet aangezeten, sterker nog, schuifpui was al paar weken niet gebruikt of open geschoven, zomaar opeens, pats.
en het kreng groeide ook in razend tempo, binnen een dag was het van een scheurtje naar de complete glasplaat doormidden.
nooit uitleg gehad, alleen maar gehoord 'dat dat soms kan gebeuren en niemand weet waar het aan ligt'

zou het kunnen dat het vanwege het aluminium geen ruimte heeft om te werken?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_78877394
tja, heb het even nagezocht maar het lijkt inderdaad een thermische breuk te zijn.
Blijft vreemd, 10 jaar lang geen probs en nu 2 jaar achter elkaar een ruit vervangen (dezelfde trouwens).
Het gebeurde trouwens toen het zonnetje lekker scheen en de serre flink opwarmde, voor mij een teken dat de hele handel toch wel aan het "werken" was.

Zometeen de glasboer en verzekering maar eens bellen......
pi_78919795
Voor wie het interesseert: het blijkt aan de gordijnen te liggen!!
We hebben aan de binnenkant donkere gordijnen hangen, door de weerkaatsing wordt het temperatuurverschil tussen binnen- en buitenkant erg groot waardoor er teveel spanning ontstaat.
Dat het in het voorjaar/winter gebeurt (net als vorig jaar) vind ik dan ook verklaarbaar. Door de heerlijk schijnende zon loopt de temperatuur flink op in zo'n serre en helemaal als het nog weerkaatst wordt, terwijk het buiten rond het vriespunt was.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:34:27 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_78922221
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 09:07 schreef edraket31 het volgende:
Voor wie het interesseert: het blijkt aan de gordijnen te liggen!!
We hebben aan de binnenkant donkere gordijnen hangen, door de weerkaatsing wordt het temperatuurverschil tussen binnen- en buitenkant erg groot waardoor er teveel spanning ontstaat.
Thought so. Hetzelfde gebeurt regelmatig in nieuwbouwwoningen waar mensen aan het klussen zijn en kranten tegen het raam hangen tegen de inkijk.
Met opleverkeuringen waarschuwen wij mensen daar ook voor; zijn van die lullige weetjes waar je altijd te laat achter komt...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_78924087
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:34 schreef error_404 het volgende:

[..]

Thought so. Hetzelfde gebeurt regelmatig in nieuwbouwwoningen waar mensen aan het klussen zijn en kranten tegen het raam hangen tegen de inkijk.
Met opleverkeuringen waarschuwen wij mensen daar ook voor; zijn van die lullige weetjes waar je altijd te laat achter komt...
Of als je je screens half dicht doet, en daarom maar de helft van de ruit door de zon wordt beschenen.
Gelukkig kan je wel redelijk makkelijk een thermische breuk herkennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')