abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78851620
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat snap ik, ik deel alleen de conclusie niet dat dan dus die storing zou moeten worden weggenomen. Het stoort je en jij moet dat verdragen, want anderen moeten ook verdragen dat jouw gedrag hen stoort. Verdraagzaamheid dus, het alternatief is slechts het opleggen van je eigen mening aan anderen.
[..]

Dat moet je de ouders verwijten. Of ze moeten dat zelf hun ouders verwijten. Of iemand bevrijdt zichzelf en daardoor pakt het allemaal juist weer beter voor hem uit.

Juist omdat niemand zijn eigen ideeen opdringt bij uitsluiting van anderen heeft zo'n kind in dit land toegang tot andere opvattingen en kan op een zekere leeftijd zijn eigen keuzes maken. Een ongelukkige puberteit lijkt me geen rechtvaardiging voor onderdrukking van afwijkende opvattingen.
O ik snap wel je pleidooi voor verdraagzaamheid, Ben zelf ook behoorlijk verdraagzaam, "te" verdraagzaam af en toe. En voor mij zit er gevoelsmatig geen verschil tussen een Christelijke kerken, de Islam of andere reguliere godsdienst of een of andere gekke sekte. Je kan ook politieke of maatschappelijke groepen hebben met rare ideeën of rascistische praat of stemmingmakerij tegen andere groepen. Maar waar ligt de grens van tolerantie als er door zo'n groep dingen worden uitgeroepen die in strijd zijn met normen en waarden die hier in Nederland gelden?
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_78852435
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:54 schreef Disana het volgende:

[..]

Okee... Maar ben je het dan niet met me eens dat de katholieke kerk flink wat progressie kan gebruiken, en dan denk ik niet alleen aan homoseksuelen maar ook aan vrouwen en het celibaat (gisteren in Rondom Tien).
Nee. Het gaat uitstekend met de katholieke kerk. Ze groeien als kool, vooral dankij katholiek opgevoede jongetjes die katholiek opgevoede meisjes zwanger maken, en dat nog 7 keer.

In Nederland natuurlijk niet, maar hier is het een kwestie van poot aan de grond houden, een soort bruggenhoofd, en wachten tot de zich toch al kerende trend van zedenverwildering het ware geloof weer doet groeien. Die progressieve katholieken hier, die zich vooral onderscheiden doordat dat ze zelf de deeltijdtheoloog willen uithangen en alleen de leuke dingen van het geloof omarmen, zijn een verschijnsel van ontkerkelijking, niet van het katholicisme. Dat is niet of nauwelijks veranderd, Nederland is veranderd, en de Nederlanders die zich katholiek noemen zijn veranderd.
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:56 schreef barthol het volgende:

O ik snap wel je pleidooi voor verdraagzaamheid, Ben zelf ook behoorlijk verdraagzaam, "te" verdraagzaam af en toe. En voor mij zit er gevoelsmatig geen verschil tussen een Christelijke kerken, de Islam of andere reguliere godsdienst of een of andere gekke sekte. Je kan ook politieke of maatschappelijke groepen hebben met rare ideeën of rascistische praat of stemmingmakerij tegen andere groepen. Maar waar ligt de grens van tolerantie als er door zo'n groep dingen worden uitgeroepen die in strijd zijn met normen en waarden die hier in Nederland gelden?
Bij "normen en waarden die hier in Nederland gelden" gaan bij mij alle alarmbellen af. Dat ademt het idee dat we allemaal op dezelfde manier moeten denken, en dus ook dat er iemand bepaalt hoe we allemaal moeten denken. Dank je de koekoek. Niet de kerk bepaalt dat, niet de staat bepaalt dat, niet een politiek correcte elite en ook de meerderheid bepaalt dat niet.

De waarde hier is dat mensen voor zichzelf bepalen wat ze de juiste manier van leven vinden. En daarvoor is de norm dat we de verschillen verdragen en elkaar met rust laten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_78852520
Ik denk eigenlijk niet dat je altijd verdraagzaam zou moeten zijn. Sommige zaken zijn te ernstig/stupide om dat te verdienen imho.
  † In Memoriam † zondag 7 maart 2010 @ 17:29:56 #104
137949 Disana
pi_78852687
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee. Het gaat uitstekend met de katholieke kerk. Ze groeien als kool, vooral dankij katholiek opgevoede jongetjes die katholiek opgevoede meisjes zwanger maken, en dat nog 7 keer.

In Nederland natuurlijk niet, maar hier is het een kwestie van poot aan de grond houden, een soort bruggenhoofd, en wachten tot de zich toch al kerende trend van zedenverwildering het ware geloof weer doet groeien. Die progressieve katholieken hier, die zich vooral onderscheiden doordat dat ze zelf de deeltijdtheoloog willen uithangen en alleen de leuke dingen van het geloof omarmen, zijn een verschijnsel van ontkerkelijking, niet van het katholicisme. Dat is niet of nauwelijks veranderd, Nederland is veranderd, en de Nederlanders die zich katholiek noemen zijn veranderd.

Het gaat niet om het welzijn van 'de kerk', maar om het welzijn van degenen die haar aanhangen en degenen die daarvan afhankelijk zijn (kinderen, ontwikkelingshulp). Daar valt veel op af te dingen.

De natuurlijke staat der dingen is progressie, veelal met protest en bewustmaking. Niemand gelooft nog in Zeus. In dat kader zie ik de homoseksuelen die momenteel de archaïsche ideeën over zonde aankaarten.
pi_78852706
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:24 schreef Unbreakable72 het volgende:
Ik denk eigenlijk niet dat je altijd verdraagzaam zou moeten zijn. Sommige zaken zijn te ernstig/stupide om dat te verdienen imho.
Dat heb je dan gemeen met de katholieke kerk en andere onderdrukkers van de laatste 20 eeuwen.
pi_78853502
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat heb je dan gemeen met de katholieke kerk en andere onderdrukkers van de laatste 20 eeuwen.
sure..

Alsof een vreedzame demonstratie bij de kerk hetzelfde is als de inquisitie of de shoah

Hou toch op man
pi_78853695
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:29 schreef Disana het volgende:

[..]

Het gaat niet om het welzijn van 'de kerk', maar om het welzijn van degenen die haar aanhangen en degenen die daarvan afhankelijk zijn (kinderen, ontwikkelingshulp). Daar valt veel op af te dingen.
De kerk heeft dus ideeen over dat welzijn, hier maar ook in het hiernamaals, en dat duurt aanzienlijk langer. Jij denkt dat het welzijn van de kinderen niet gediend is met die kerk, die kerk denkt van wel. Ik denk ook van niet, maar ik moet toegeven dat de kerk ook weer niet zo'n heel slecht verhaal heeft. Doet er ook eigenlijk niet toe, de claim dat je het enige juiste verhaal hebt waarvoor alle anderen moeten wijken komt niemand toe.
quote:
De natuurlijke staat der dingen is progressie, veelal met protest en bewustmaking.
Dat vraag ik me sowieso al af, maar als homo's hun voormalig onderdrukker gaan imiteren dan zie ik die progressie niet. Dat is gewoon van rol verwisselen, geen progressie.
quote:
Niemand gelooft nog in Zeus. In dat kader zie ik de homoseksuelen die momenteel de archaïsche ideeën over zonde aankaarten.
Je hebt een archaisch instituut met archaische ideeen over een opperwezen en dan ga je daarin mee, maar niet wat betreft de kern? Dat komt behoorlijk van de pot gerukt voor. Maar dat geeft op zich niet, je kaart maar lekker aan wat je niet laten kunt, het idee dat ze moeten veranderen. Dat je stappen mag ondernemen omdat tegen hun wil voor elkaar te krijgen, dat vind ik gevaarlijk.
pi_78853966
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:55 schreef Unbreakable72 het volgende:

[..]

sure..

Alsof een vreedzame demonstratie bij de kerk hetzelfde is als de inquisitie of de shoah

Hou toch op man
Nou haal je meteen het meest extreme voorbeeld erbij, de inquisitie, de shoah hoort hier sowieso niet in thuis. Maar de kerk heeft natuurlijk in de 20e eeuw heel actief heel veel afwijkende ideeen onderdrukt, met pressie, met controle over boekaanbod etc. 60 jaar geleden kon je nog opgroeien zonder zelfs maar kennis te nemen van het fenomeen homoseksualiteit. Mensen die het idee van zondigheid van lust willen onderdrukken doen in wezen hetzelfde. Onderdrukken, die boodschap mag niet verkondigd en vooral niet gehoord worden, want de eigen boodschap is waar en daar mag je niet zelf je oordeel over vormen.
pi_78854555
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Bij "normen en waarden die hier in Nederland gelden" gaan bij mij alle alarmbellen af. Dat ademt het idee dat we allemaal op dezelfde manier moeten denken, en dus ook dat er iemand bepaalt hoe we allemaal moeten denken. Dank je de koekoek. Niet de kerk bepaalt dat, niet de staat bepaalt dat, niet een politiek correcte elite en ook de meerderheid bepaalt dat niet.
Nee, mee eens, en je hoeft er ook niet mee aan de haal te gaan, met normen en waarden die hier in Nederland gelden bedoel ik juist wat je hieronder formuleert.
quote:
De waarde hier is dat mensen voor zichzelf bepalen wat ze de juiste manier van leven vinden. En daarvoor is de norm dat we de verschillen verdragen en elkaar met rust laten.
Concreet bedoel ik juist het geval dat er binnen een groep stemming gemaakt wordt, giftige taal gesproken wordt over een andere groep in de samenleving en mensen tegen anderen beïnvloed worden in hun denken.

Ook heb ik b.v. zelf in de praktijk te maken met een afkeuring, en later toen ik mijn dossier eens ging nalezen, merkte ik dat daar veel onzin in stond die waarschijnlijk veel met mijn seksuele geaardheid had te maken en met ideeen daarover die de christelijke auteur G.J.M. van den Aardweg daarover had. Het is slechts een voorbeeld. Word ik op zo'n manier wel met rust gelaten. Het heeft toch wel invloed gehad als het op indirekte wijze zelfs in een dossier kan komen.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_78854919
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:27 schreef barthol het volgende:
Concreet bedoel ik juist het geval dat er binnen een groep stemming gemaakt wordt, giftige taal gesproken wordt over een andere groep in de samenleving en mensen tegen anderen beïnvloed worden in hun denken.

Ook heb ik b.v. zelf in de praktijk te maken met een afkeuring, en later toen ik mijn dossier eens ging nalezen, merkte ik dat daar veel onzin in stond die waarschijnlijk veel met mijn seksuele geaardheid had te maken en met ideeen daarover die de christelijke auteur G.J.M. van den Aardweg daarover had. Het is slechts een voorbeeld. Word ik op zo'n manier wel met rust gelaten. Het heeft toch wel invloed gehad als het op indirekte wijze zelfs in een dossier kan komen.
Dat klopt inderdaad, maar daar staat dan dus wel andere inzichten tegenover waar men ook kennis van kan nemen. Als iedereen zo denkt omdat dat het keurslijf is waarbinnen gedacht moet worden, dan is dat een excuus. Als het keurslijf er niet is, dan is de persoonlijke verantwoordelijkheid van die persoon. Dat maakt je positie daar tegenover dus sterker.
pi_78855574
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nou haal je meteen het meest extreme voorbeeld erbij, de inquisitie, de shoah hoort hier sowieso niet in thuis. Maar de kerk heeft natuurlijk in de 20e eeuw heel actief heel veel afwijkende ideeen onderdrukt, met pressie, met controle over boekaanbod etc. 60 jaar geleden kon je nog opgroeien zonder zelfs maar kennis te nemen van het fenomeen homoseksualiteit. Mensen die het idee van zondigheid van lust willen onderdrukken doen in wezen hetzelfde. Onderdrukken, die boodschap mag niet verkondigd en vooral niet gehoord worden, want de eigen boodschap is waar en daar mag je niet zelf je oordeel over vormen.
Tsja, jij scheerde mij over een kam met alle onderdrukkers van de laatste 20 eeuwen.

Maar goed, wat ik bedoelde was dat het helemaal niet erg is dat er geageert wordt tegen sommige denkbeelden in de hoop dat deze marginaliseren/verdwijnen omdat ze abject/stupide/discriminerend/whatever zijn. Dat is een manier van niet-verdragen waar niets mis mee is.
pi_78855923
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:45 schreef Marouska het volgende:
... de identiteit van die gemeenschap (ontleent aan de binnen deze groep gedeelde gedachte dat seks enkel als middel tot voortplanting dient) teniet te doen?
Waar haal je dat vandaan?! Als je wat meer kennis van zaken zou hebben zou je weten dat seks enkel als middel tot voortplanting een zonde is!
pi_78856596
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:54 schreef Unbreakable72 het volgende:
Tsja, jij scheerde mij over een kam met alle onderdrukkers van de laatste 20 eeuwen.
Onderdrukken is onderdrukken, het ene middel is zwaarder dan het andere, dat wel.
quote:
Maar goed, wat ik bedoelde was dat het helemaal niet erg is dat er geageert wordt tegen sommige denkbeelden in de hoop dat deze marginaliseren/verdwijnen omdat ze abject/stupide/discriminerend/whatever zijn. Dat is een manier van niet-verdragen waar niets mis mee is.
Ageer vooral tegen de kerk. Maar dat is wat anders dan die in een politiek correct meerderheidsstandpunt proberen te dringen.
  zondag 7 maart 2010 @ 20:39:00 #114
132170 TheaterMaMa
levenskunstenaar
pi_78860357
toch jammer dat deze discussie zich vooral beperkt tot de homoseksueelen, terwijl er een veel grotere groep uitgesloten wordt, maar goed ik heb vannochtend gewoon een hostie gehad, dus wat dat betrefd houdt de bisschop nu de touwtjes goed in handen en is Pastoor Mennen vooral iemand die erg hoog van de kerktoren af blaast.
Niet naar wat men is wordt men beoordeeld, maar naar wat men schijnt
  zondag 7 maart 2010 @ 20:51:22 #115
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_78861150
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:04 schreef Deliah het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan?! Als je wat meer kennis van zaken zou hebben zou je weten dat seks enkel als middel tot voortplanting een zonde is!
Oh? Is dat een zonde? Ik snap het dan inderdaad niet. Ik begreep dat het Christendom seks 'geïnstitutionaliseerd' heeft tot de daad tussen man en vrouw alleen, binnen het huwelijk, met nageslacht tot gevolg? Daarom wordt geboortebeperking toch afgekeurd? En onanisme? Of seks tussen mannen, wat dus niet productief is? Correct me if I'm wrong, maar zo wordt het mij (zeer kort door de bocht) altijd uitgelegd?
"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')