Je geeft het antwoord zelf al, uit de EU stappen heeft meer nadelen als voordelen dus je kan kiezen, of 100% soeverein zijn of in de EU gaan cq blijven. Soevereiniteit is leuk maar je kan er niet mee betalen bij Albert Heijn.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 12:00 schreef ender_xenocide het volgende:
Je hebt als land wel de keuze uit Europa te stappen natuurlijk maar daar ondervind je zoveel nadelen van dat dat eigenlijk gewoon al geen optie meer is.
Vandaar mijn vraag zijn we nog wel soeverein? Of hebben we dat zonder het eigenlijk goed te beseffen met steeds nieuwe kleine stappen opgegeven?
Eh? Ik zie het zo, ik zeg niet dat het een feit is, dat we als 'volk' een keuze hebben tussen nationale soevereiniteit en onderdeel uitmaken van een groter geheel. Het laatste bied ons grote persoonlijke en economische voordelen, het eerste biedt 'nationale trots', van het eerste kun je niet eten, van het laatste wel.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 12:26 schreef ender_xenocide het volgende:
Maar is die keuze dan niet eigenlijk gewoon een wassen neus die in stand gehouden wordt om het volk rustig te houden?
De nationale parlementen hebben geen inbreng in de onderhandelingen over de ACTA, maar het europarlement wel en die zien het plan momenteel ook niet zitten. Verder sluit ik me aan bij wat er hier boven wordt gezegd, soeverein zijn is leuk maar als land met 16 miljoen inwoners helpt dat soeverein zijn je vrij weinig in de wereld.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 12:00 schreef ender_xenocide het volgende:
Vandaag oppert de premier van België zoals je hier kunt lezen een soort van economische regering boven de euro-landen, want zo stelt hij we moeten toch al solidair zijn aan elkaar om de euro sterk te houden. Ook hoor je steeds meer geluiden over een gemeenschappelijk europees leger.
Ook als je de laatste jaren kijkt, welke echt belangrijke beslissingen worden er nog genomen door ons parlement? Bij heel veel beslissingen wordt vanuit Europa een richtlijn, danwel wetgeving aangegeven. (hoor zelfs dat 80% van de wetgeving uit Europa zou komen)
Kijk ook momenteel naar het hele besluitvormingproces rondom ACTA waarbij zelfs onze eigen parlementariërs en kabinetsleden niet eens wisten dat ze daar weinig tot niets over in te brengen hebben.
Je hebt als land wel de keuze uit Europa te stappen natuurlijk maar daar ondervind je zoveel nadelen van dat dat eigenlijk gewoon al geen optie meer is.
Vandaar mijn vraag zijn we nog wel soeverein? Of hebben we dat zonder het eigenlijk goed te beseffen met steeds nieuwe kleine stappen opgegeven?
Ik heb liever wat minder economische voorspoed als dat inhoudt dat we geen ACTA wetgeving krijgenquote:Op vrijdag 5 maart 2010 12:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh? Ik zie het zo, ik zeg niet dat het een feit is, dat we als 'volk' een keuze hebben tussen nationale soevereiniteit en onderdeel uitmaken van een groter geheel. Het laatste bied ons grote persoonlijke en economische voordelen, het eerste biedt 'nationale trots', van het eerste kun je niet eten, van het laatste wel.
Wat het volk rustig moet houden daaraan weet ik niet, het is gewoon een heel pragmatisch verhaal.
Ja, tot je niet kan concurren met wat je aanbiedt omdat je buurland wel in de EU zit en jij niet en daardoor geen invoerrechten hoeft te betalen en geen kosten heeft aan douane faciliteiten en geen valuta kosten heeft.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 15:14 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik vraag me af of uit de EU stappen wel zo nadelig is.
Het draait er om wat je te bieden hebt, wat je zelf nodig hebt en hoe je hetgeen je zelf aanbiedt verkoopt. Volgens mij levert het ook aardig wat mogelijkheden op.
Ben je het wel met me eens dat de EU teveel regelzucht heeft? Dat ze zich teveel bemoeien met interne zaken van een natie?quote:Op vrijdag 5 maart 2010 16:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, tot je niet kan concurren met wat je aanbiedt omdat je buurland wel in de EU zit en jij niet en daardoor geen invoerrechten hoeft te betalen en geen kosten heeft aan douane faciliteiten en geen valuta kosten heeft.
Moet jij eens opletten hoe de Rotterdamse haven in elkaar dondert zonder de EU.
Ja de EU moet zich inderdaad minder bemoeien met interne regels van de lidstaten, maar zou het niet een stuk handiger zijn als we als EU met 1 mond naar buiten toe spreken? Als staat met 497 miljoen inwoners en de grootste economie ter wereld heb je een stuk meer te zeggen in de wereld en kun je ook een stuk makkelijker idiote plannen van andere landen weigeren (zoals bijv. dat gedoe over SWIFT)quote:Op vrijdag 5 maart 2010 16:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ben je het wel met me eens dat de EU teveel regelzucht heeft? Dat ze zich teveel bemoeien met interne zaken van een natie?
Het moet gewoon blijven bij een handelsunie ipv een zgn superstaat.
De EU kan nu al niet 1 beleid vormen mbt "buitenlands beleid".quote:Op vrijdag 5 maart 2010 17:04 schreef L-uuc het volgende:
[..]
Ja de EU moet zich inderdaad minder bemoeien met interne regels van de lidstaten, maar zou het niet een stuk handiger zijn als we als EU met 1 mond naar buiten toe spreken? Als staat met 497 miljoen inwoners en de grootste economie ter wereld heb je een stuk meer te zeggen in de wereld en kun je ook een stuk makkelijker idiote plannen van andere landen weigeren (zoals bijv. dat gedoe over SWIFT)
Denk je? Het eerste biedt ons een parlementaire democratie..quote:Op vrijdag 5 maart 2010 12:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh? Ik zie het zo, ik zeg niet dat het een feit is, dat we als 'volk' een keuze hebben tussen nationale soevereiniteit en onderdeel uitmaken van een groter geheel. Het laatste bied ons grote persoonlijke en economische voordelen, het eerste biedt 'nationale trots', van het eerste kun je niet eten, van het laatste wel.
Wat het volk rustig moet houden daaraan weet ik niet, het is gewoon een heel pragmatisch verhaal.
Nooit is nog wel heel erg lang hoor. Beetje kort door de bocht populistisch geblaat voor de rest.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 15:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Laat me niet lachen. Dat EU leger gaat er nooit komen ivm de aparte belangen van naties binnen de EU.
Het gaat er nooit van komen geloof me nu maar.
Leg mij eens uit wat vrije handel met een superstaat te maken heeft, het lukt de VS en Canada ook heel behoorlijk om onafhankelijk te blijven en toch onbeperkt handel met elkaar te drijven.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 16:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, tot je niet kan concurren met wat je aanbiedt omdat je buurland wel in de EU zit en jij niet en daardoor geen invoerrechten hoeft te betalen en geen kosten heeft aan douane faciliteiten en geen valuta kosten heeft.
Moet jij eens opletten hoe de Rotterdamse haven in elkaar dondert zonder de EU.
Dat was de vraagstelling niet, maar ja de EU wil teveel regelen en nee, dat mandaat is ze gegeven. Persoonlijk zou ik liever zien dat we nog maar een set regels hanteren en ik heb op zich niets tegen een EU als singulaire staat en dat zal er ook wel van komen over een aantal decenniaquote:Op vrijdag 5 maart 2010 16:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ben je het wel met me eens dat de EU teveel regelzucht heeft? Dat ze zich teveel bemoeien met interne zaken van een natie?
Het moet gewoon blijven bij een handelsunie ipv een zgn superstaat.
NAFTA is niet te vergelijken met de open binnengrenzen van de EU en bovendien hoort Mexico er ook bij.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 17:55 schreef Nobu het volgende:
Leg mij eens uit wat vrije handel met een superstaat te maken heeft, het lukt de VS en Canada ook heel behoorlijk om onafhankelijk te blijven en toch onbeperkt handel met elkaar te drijven.
Als je alleen om vrije handel geeft is een systeem als NAFTA goed genoeg. Ik noemde verder alleen Canada omdat het oversteken van die grens ook niets voorstelt.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 17:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
NAFTA is niet te vergelijken met de open binnengrenzen van de EU en bovendien hoort Mexico er ook bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |