Hmmm... zo hoorde ik deze week dat door de aardbeving in Chili de aarde sneller om haar as is gaan draaien, maar wetenschappers maken zich niet zo druk, want China bouwt stuwdammen die dusdanig grote stuwmeren laten ontstaan, dat de aarde daar weer langzamer door gaat draaien. (Dit kan ook net andersom zijn, even geen zin om het exact op te zoeken).
Feit is, het probleem met het milieu heeft niet zoveel te maken met de vorm van energie die wij mensen vragen. Nee, door ons fokgedrag is de kwantiteit het probleem aan het worden, en de manieren waarop we aan die kwantiteit proberen te voldoen. Het wordt tijd om te stoppen met fokken, want zo langzamerhand begint de mensheid het grootste ongedierte van de aarde te worden. Maar hopen dat de natuur binnenkort eens drastisch terug slaat, want het kan zo niet heel lang meer doorgaan.
En dan zijn er plannen om met zonnecel schermen in de ruimte energie op te wekken, en die draadloos naar de aarde te sturen. Met andere woorden, we willen in de toekomst externe energie gaan invoeren op een nu redelijk gesloten en constant systeem, wat de aarde met haar atmosfeer eigenlijk best wel is. Maar niemand die daar iets over zegt. Ik vraag me toch af of daar risico's aan kleven.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!