abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 15:35:11 #1
8781 crew  Frutsel
pi_78638685
quote:
Karadzic: Srebrenica is mythe
DEN HAAG - De bewering van Bosnische moslims dat na de val van Srebrenica in 1995 meer dan achtduizend moslims slachtoffer werden van genocide, is een mythe. Dit zei Radovan Karadzic dinsdag in zijn openingsverklaring voor het Joegoslavië-Tribunaal.

De meer dan tweeduizend mensen die begraven liggen bij het herdenkingsmonument van Potocari, kunnen best lijken van elders zijn, aldus de ex-president van Republika Srpska. Ook zou het om stoffelijke overschotten kunnen gaan van mensen die tijdens vijandelijkheden zijn gesneuveld of een natuurlijke dood zijn gestorven. Volgens Karadzic zou dat nooit goed zijn onderzocht. Daarom moeten de rechters hem van de aanklacht van de Srebrenica-genocide vrijspreken.

Volgens de aanklagers van het tribunaal zijn na de Bosnisch-Servische verovering van de enclave Srebrenica bijna achtduizend moslimmannen en -jongens vermist gemeld. Duizenden van hen zijn inmiddels opgegraven uit massagraven of gevonden in bossen of elders in het open terrein.

DNA-analyses

De aanklagers van het VN-hof stellen dat meer dan zesduizend van die slachtoffers inmiddels zijn geïdentificeerd. Dit gebeurt veelal door middel van vergelijking met DNA-materiaal van overlevende familieleden. Karadzic trekt die DNA-analyses van de Internationale Commissie voor Vermiste Personen (ICMP) in twijfel. Hij heeft daarom grote hoeveelheden gegevens aangevraagd bij de ICMP om die allemaal te laten checken.

Volgens Karadzic was de Bosnisch-Servische aanval op Srebrenica een reactie op de „vreselijke terreur” die de omsingelde moslims uitoefenden op de Serven in de omgeving. „Zij moordden hele dorpen uit op christelijke feestdagen”, aldus de ex-president. Ze zouden van de moslimautoriteiten in de hoofdstad Sarajevo het bevel hebben gekregen om de Bosnische Serven te 'provoceren': „Dagelijks werden er Serven gedood.”

De moslimaanvallen op omliggende Servische dorpen zijn ook gezien door militairen van Dutchbat, het Nederlandse VN-bataljon dat in de enclave was gelegerd. Moslims hebben de aanvallen gerechtvaardigd met het argument dat er honger heerste in de enclave en dat zij wel eten moesten stelen om te overleven. De Serven hielden geregeld VN-hulpkonvooien met voedsel en brandstof voor Srebrenica tegen.

Proces geschorst

Het proces is dinsdagmiddag geschorst totdat de Kamer van Beroep van het Joegoslavië-Tribunaal heeft beslist over het verzoek van de verdachte om extra voorbereidingstijd.

Dit heeft voorzittend rechter Kwon O-gon dinsdag bekendgemaakt. De Zuid-Koreaan zei het te betreuren dat de eerste getuigen van de aanklagers voor niets naar Den Haag zijn gekomen om woensdag te getuigen.

Karadzic wil uitstel tot juni om zich voor te kunnen bereiden op de kruisverhoren die hij de getuigen à charge moet afnemen. Daarvoor wil hij eerst het hele dossier van zo'n anderhalf miljoen pagina's doornemen dat de VN-aanklagers hebben aangelegd.

De rechters in eerste aanleg vinden dat de ex-president van Republika Srpska voldoende voorbereidingstijd heeft gehad. Toch willen zij dat de beroepsrechters zich nu al over de kwestie buigen. Zo moet worden voorkomen dat pas tijdens het hoger beroep blijkt dat het hele proces moet worden overgedaan, aldus Kwon.
Een "mythe"
Weinig woorden voor...
pi_78638770
Ach ja, hij grijpt alles aan om maar niet veroordeeld te worden. Gelukkig is er genoeg bewijs tegen hem om hem voor altijd achter de tralies te laten rotten.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_78647076
dit was toch al uitgezocht

had gehoopt dat ie met iets nieuws zou komen
  Moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 19:06:27 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78647229
naja deels heeft hij gelijk natuurlijk

de moslimleiders zouden ook terecht moeten staan voor genocide ... en de nadruk ligt op ook
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_78647266
En zo blijft meneer nog wel een paar jaar tijdrekken .
Cool story, Hansel.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 19:13:17 #6
293211 AardbeefMachine
I rock your world when i want!
pi_78647568
Laat het bewijs van 8000 executies dan eens zien.
Echt zon lekker precies nummer weer net zoals 6 miljoen joden.

Maar enig bewijs van meer dan 100 is er niet.
I rock your world when i want!
[quote]Op woensdag 10 maart 2010 09:30 schreef Monolith het volgende:
Soms is fysiek geweld de enige optie.
[/quote]
pi_78647824
er zijn meer misdaden dan alleen Srebrenica. Alleen gaat alle aandacht hier naartoe en die 8000 doden en nasar oric en 3500 dode serviers dat is de enige onderwerp.
pi_78647903
quote:
de moslimleiders zouden ook terecht moeten staan voor genocide ... en de nadruk ligt op ook
pi_78648147
De Kosovaarse genocide was tenslotte ook een verzinsel om Joegoslavië de slaafse afhankelijkheid in te kunnen bombarderen. Nou is mijn persoonlijke inschatting dat Karadzic en Mladic grote schurken zijn, maar de wijze waarop hier de pers maar braaf de aanklagers en de rechters achterna lopen vind ik ook vrij stuitend.

Ik ben benieuwd wat hij gaat aanvoeren. Maar als hij met een zinnig verweer komt, dan zal het proces wel weer achter gesloten deuren verdwijnen zoals bij Milosevic. Ik neem aan dat hij niet ineens ook zomaar vergiftigd blijkt, maar je kunt het nooit weten.

Wel staat natuurlijk vast dat het met rech niks van doen heeft, ook Karadzic zal geen eerlijk proces krijgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_78650812
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 19:06 schreef sp3c het volgende:
naja deels heeft hij gelijk natuurlijk

Eerst maar eens de Christenleiders.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 20:24:48 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78651372
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Eerst maar eens de Christenleiders.
die instelling werkt niet op de Balkan
pi_78651447
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

die instelling werkt niet op de Balkan
De instelling "hullie doen het ook", ook niet.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 20:27:48 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78651559
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

is dat niet hetzelfde als 'eerst hullie maar is aanklagen'?

wie begon daar nu net over?
pi_78651570
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik denk dat zijn punt is dat de Serven eenzijdig negatief worden bejegend, terwijl de etnische moslims ook niet bepaald 'lekker bezig' waren in het conflict.
pi_78651653
quote:
Ik denk dat zijn punt is dat de Serven eenzijdig negatief worden bejegend, terwijl de etnische moslims ook niet bepaald 'lekker bezig' waren in het conflict.
pi_78651766
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:27 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mijn punt is dat het vrij irrelevant is als het gaat om Karadzic. Het vingerwijzen is dan ook te triest voor woorden. Het gaat hier om de dood van 8000 onschuldige mensen, getuigt niet erg van respect om dan ineens te gaan lullen over de vraag of er al dan niet moslims zijn geweest die ook fout zijn geweest. Hij is medeverantwoordelijk geweest voor de dood van 8000 mensen, hij claimed dat dit een mythe is. Vrij ziek als je dan ook nog gaat stellen dat hij gelijk heeft.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 20:31:49 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78651826
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:27 schreef Sloggi het volgende:

[..]

punt is dat je niet verder kan met een federaal Bosnie als het ene deel wel verantwoordelijk word gehouden voor misdaden in het verleden en het andere (de andere twee want de Kroaten worden nu ook niet bepaald hard gezocht door het tribunaal) niet want dat vind het verantwoordelijke gedeelte nu eenmaal niet zo leuk

dan moet je Bosnie opbreken in 2 of 3 en dan hebben Mladic en Karadzic idd gewonnen
pi_78651857
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

is dat niet hetzelfde als 'eerst hullie maar is aanklagen'?

wie begon daar nu net over?
Je bedoelt, eerst dood gaan en dan aanklagen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_78651897
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Mijn punt is dat het vrij irrelevant is als het gaat om Karadzic. Het vingerwijzen is dan ook te triest voor woorden. Het gaat hier om de dood van 8000 onschuldige mensen, getuigt niet erg van respect om dan ineens te gaan lullen over de vraag of er al dan niet moslims zijn geweest die ook fout zijn geweest.
Wel als die niet worden vervolgd. Dan zou je kunnen betogen dat het strafhof niet objectief is. Overigens is er wel wat voor te zeggen hoor, voor Karadzic' stelling. Die genocide is moeilijk te bewijzen, en stond bijvoorbeeld ook niet in de aanklacht tegen Milosevic. Dat was niet voor niets zo.
  Moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 20:33:35 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78651928
quote:

[..]

Mijn punt is dat het vrij irrelevant is als het gaat om Karadzic. Het vingerwijzen is dan ook te triest voor woorden. Het gaat hier om de dood van 8000 onschuldige mensen, getuigt niet erg van respect om dan ineens te gaan lullen over de vraag of er al dan niet moslims zijn geweest die ook fout zijn geweest. Hij is medeverantwoordelijk geweest voor de dood van 8000 mensen, hij claimed dat dit een mythe is.
nou het gaat hier om een rechtzaak en de schuldvraag
dan is het verloop van de oorlog wel degelijk relevant
quote:
Vrij ziek als je dan ook nog gaat stellen dat hij gelijk heeft.
hij heeft op een aantal punten gewoon gelijk, het is niet anders
  Moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 20:34:11 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78651956
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je bedoelt, eerst dood gaan en dan aanklagen.
nee ik bedoel, gelijke monniken gelijke kappen
pi_78652029
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:33 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wel als die niet worden vervolgd. Dan zou je kunnen betogen dat het strafhof niet objectief is. Overigens is er wel wat voor te zeggen hoor, voor Karadzic' stelling. Die genocide is moeilijk te bewijzen, en stond bijvoorbeeld ook niet in de aanklacht tegen Milosevic. Dat was niet voor niets zo.
Die mensen zijn niet zomaar verdwenen, wat er daadwerkelijk is gebeurd is altijd gissen. Feit is dat die massagraven niet veel goeds voorspellen. Ten tweede gaat het om de objectief inhoudelijke behandelijk van de zaak, dat is wat van belang is. Het is nog maar de vraag of overige mensen niet vervolgd gaan worden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_78652063
quote:

[..]

Mijn punt is dat het vrij irrelevant is als het gaat om Karadzic. Het vingerwijzen is dan ook te triest voor woorden. Het gaat hier om de dood van 8000 onschuldige mensen, getuigt niet erg van respect om dan ineens te gaan lullen over de vraag of er al dan niet moslims zijn geweest die ook fout zijn geweest. Hij is medeverantwoordelijk geweest voor de dood van 8000 mensen, hij claimed dat dit een mythe is. Vrij ziek als je dan ook nog gaat stellen dat hij gelijk heeft.
Natuurlijk is dat wel relevant.
pi_78652107
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:35 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat wel relevant.
Nee. Het is relevant dat hij daarbij betrokken is geweest en de vraag is nu van belang of hij opdracht heeft gegeven of direct betrokken geweest is bij de opdracht tot het vermoorden van duizenden moslims.
Allah Al Watan Al Malik
pi_78652305
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee. Het is relevant dat hij daarbij betrokken is geweest en de vraag is nu van belang of hij opdracht heeft gegeven of direct betrokken geweest is bij de opdracht tot het vermoorden van duizenden moslims.
Dan moeten ze wel zeker weten dat die Moslims idd vermoord zijn in opdracht van hem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')