quote:
Op maandag 1 maart 2010 23:55 schreef Klopkoek het volgende:[..]
Ja, in Frankrijk.
Maar dat doet niets af aan mijn argument.
Inderdaad, media en politici hebben een rol hierin. Maar die rol is er alleen doordat het in bepaalde wijken heel slecht gaat. Dan kan het gemiddelde nog wel uitstekend zijn maar dat zal niks uit maken.
Het ironische is helaas dat het hele mantra van 'harder straffen' m.i. bij uitstek weinig effect heeft in dat soort probleemwijken.
Dus het gevoel van onveiligheid zal nog wel even blijven bestaan en uitgebuit worden.
Totdat we het niet meer zien. Totdat het wordt weggestopt in de marge. Zoals in het gesegregeerde amerika.
In bepaalde wijken wonen meer mensen met problemen die criminaliteit veroorzaken. In mijn eigen wijk zal best veel criminaliteit voorkomen, echter is dat nog geen reden om mij onveilig te moeten voelen. Daarnaast komt zeker een derde voort uit het illegaal laten zijn van softdrugs. Het zijn vaak onderlinge problemen die sneu zijn voor diegene die het betreft maar geen reden voor Annie om zich onveilig te voelen.
Mijn ervaring is de laatste tijd is juist op een heel andere manier raar. Als een 'allochtoon' in de weg staat als ik ergens langs moet, dan hoor ik duizendmaal excuses. Alsof we terug zijn in het Amerika van voor Martin Luther King. Ik krijg daar een unheimisch gevoel van.
* Be-Smart is dan natuurlijk wel een sterk gespierde boom van een vent met tatoos rond de ogen. Edoch...