Collega! Ik herken de casus! Wij werken in hetzelfde ziekenhuisquote:Op vrijdag 12 maart 2010 18:34 schreef starla het volgende:
Ik wil jullie graag een casus voorleggen, die ik beetje bij beetje zal behandelen vanwege de onverwachte uitkomst. Lijkt me leuk als jullie meedenken...
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 02:26 schreef Asclepius het volgende:
[..]
Collega! Ik herken de casus! Wij werken in hetzelfde ziekenhuis
yup, de ic arts met name dacht aan zeer fulminant verloop van een meningitis. Ter plekke werd een lumbaal punctie gedaan waarbij heldere liquor werd verkregen, het onderzoek liet verder geen bijzonderheden zien.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 23:27 schreef Pluizel het volgende:
[..]
petechiën doen mij denken aan sepsis en meningitis of encefalitis.
Zelfmedicatie en drugs onbekendquote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:49 schreef DDM het volgende:
Blanco voorgeschiedenis zei je. Maar eventuele zelfmedicatie of drugs? Wat voor werk?
Geen koorts, geen verhoogde infectieparameters, overig lab geen afwijkingenquote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:49 schreef DDM het volgende:
Was er ook sprake van koorts?
Bloedonderzoek? Infectieparameters?
Onbekendquote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:49 schreef DDM het volgende:
(recentelijke) vakantievoorgeschiedenis?
Wat voor maatregelen?quote:Op zaterdag 13 maart 2010 18:30 schreef intoxicated het volgende:
Pff... ze hebben maatregelen genomen tegen een co die een greep in de kast met pammetjes heeft gedaan. Sterk staaltje symboolpolitiek in een ziekenhuis waarvan recent is gebleken dat 40% van de verpleegkundigen die nachtdiensten draaien hetzelfde doen...
Mooie hypothese! maar een patent foramen ovale moet je toch wel eerder symptomen geven?quote:Op zondag 14 maart 2010 16:31 schreef gohan16 het volgende:
Zal ik nu dan maar het verlossende antwoord geven?
Patient is vrachtwagenchauffeur en maakt lange ritten --> kans op ontwikkelen trombose
Trombosebeen vergroot kans op longembolie --> kans op longembolieen
Longembolieen kunnen zich presenteren als onwelwording
En nu dan de crux van het verhaal: patient heeft een patent foramen ovale! --> parodoxale embolien!
Door het patente foramen oval (tussen linker en rechter atrium) schiet hij dus niet alleen longembolien, maar ook embolieen naar o.a. de hersenen. Dit verklaart waarom hij neurologische uitval heeft, die ik niet kan verklaren met slechts 1 infarct. Hij moet dus meerdere kleie infarctjes hebben.
Hij wordt respiratoir insufficient en hemodynamisch instabiel o.b.v. een grote longembolie (en van een CVA kan je trouwens ook goed hemodynamisch instabiel raken).
De petechien kan ik niet goed verklaren, hooguit dat deze misschien ontstaan door de hypoxie?
Zit ik een beetje in de buurt?
Van een PFO hoef je geen klachten te hebben. En je hoeft voor een vet embolie syndroom inderdaad geen pfo te hebben (lees ik ook net op utdolquote:Op zondag 14 maart 2010 16:37 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Mooie hypothese! maar een patent foramen ovale moet je toch wel eerder symptomen geven?
Bij vetembolieën kun je overigens wel petechieae krijgen, bij trombo-emboliën wellicht ook? Of het is is gewoon een vet-emboliesyndroom, daarbij zijn cases bekend zonder een patent foramen ovale (lees ik net). Maar ja, dan moet hij ergens weer een botbreuk hebben (of infusie van vetten)...
Tot nader order stoppen met de coschappen en gesprek met een psychiater en opleidingscommissie. Maar goed, hoewel het niet geheel onterecht is, vind ik het wel vervelend voor de betrokkene, aangezien het halve ziekenhuis zich er schuldig aan maakt en er gewoon mee weg komt.quote:
Aii toch een slechte afloop.quote:Op zondag 14 maart 2010 17:04 schreef starla het volgende:
CTA liet geen trombo-embolieen zien.
Obductie liet geen bijzonderheden zien, met name geen longembolieen.
Lactaat bleek 6.1 te zijn.
was normaalquote:Op zondag 14 maart 2010 17:25 schreef gohan16 het volgende:
Was er ook een ECG gemaakt? Zo ja, wat was er op te zien?
CTA thorax is niet gemaakt. Obductie liet geen afwijkingen zien.quote:Op zondag 14 maart 2010 17:25 schreef gohan16 het volgende:
En was er op de CTA thorax verder te zien? (m.n. longoedeem, grote infiltraten, dingen die de respiratoire insufficientie zouden kunnen verklaren)
behoudens hemorrhagisch gestuwde longen, maar dat valt wellicht nog te verklaren door de reanimatiequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |