abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 maart 2010 @ 18:16:47 #201
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78854216
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:50 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

De enige reden waarom dit mij een onbegonnen werkt lijkt is omdat ik denk dat die analisten ook op basis van wiskundige modellen hun voorspellingen verscherpen. Vanuit dit scenario kan het 2 kanten op. De ene is dat het analisten geen fuck kan schelen wat ze voorspellen zolang de spreiding van hun voorspellingen niet ver van hun collega's af ligt. De andere is dat de voorspellingen van de analisten convergeren naar de juiste cijfers en het verschil steeds minder tradeable wordt. In beide gevallen heb je geen fuck aan je model.
Een aardig onderzoek dat ik een tijd geleden zag: Als je een grote groep analisten vraagt waar de index staat over een jaar, dan blijkt over het algemeen dat de spreiding op het verschil tussen de voorspellingen kleiner is dan de spreiding tussen uiteindelijke waarde van de index en de individuele voorspellingen. In andere woorden, men kan niet voorspellen EN er lijkt sprake te zijn van kuddevorming.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 7 maart 2010 @ 18:22:28 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78854397
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:01 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Maar wat nu als we situaties krijgen als Japan? Zelfs al zou je de afgelopen 10 jaar, 2000 - 2010 in de aandelen hebben gezetten in Nederland of Amerika was je er netto waarschijnlijk nog op achteruit gegaan.
Het leuke is dat je dat als lange termijn belegger TOEN al met een hoge waarschijnlijkheid kon weten. Net zoals je ook NU met een hoge waarschijnlijkheid kunt weten dat je de komende 10-20 jaar weinig gaat verdienen met buy&Hold vanaf het huidige niveau.

Mijn reisverslagen
pi_78854505
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het leuke is dat je dat als lange termijn belegger TOEN al met een hoge waarschijnlijkheid kon weten. Net zoals je ook NU met een hoge waarschijnlijkheid kunt weten dat je de komende 10-20 jaar weinig gaat verdienen met buy&Hold vanaf het huidige niveau.

[ afbeelding ]
da's wel een beetje beperkt. Buy - hold van 2002 t/m 2007 had bijvoorbeeld prima gewerkt
  zondag 7 maart 2010 @ 18:25:50 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78854508
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:12 schreef sitting_elfling het volgende:

SeLang, test jij eigenlijk ook de mogelijkheid van beleggen voor nieuws uitkomt, en uitstappen direct nadat er winst is behaald? En hoe definieer je het uitstap moment?
Ja en ja. Ik post er een uitgebreid topic als ik klaar ben.
Mijn reisverslagen
pi_78854530
Heeft er iemand ervaring met short gaan op de dag voor de uitkering van een dividend?

Neem nu Belgacom, daar de Belgische staat meer dan de helft van de aandelen bezit, plus nog eens de roerende voorheffing op de andere helft krijgt, geeft dat bedrijf een dividend van rond de 5%. Op de dag van de uitkering gaat dat dan ook rond de 5% naar beneden. Als je daar een turbo short op hebt (die met de hefboom van 8%) stijgt die dus 40%...

Iets zegt mij dat dit te gemakkelijk geld verdienen is...
pi_78854593
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:26 schreef tony_clifton- het volgende:
Heeft er iemand ervaring met short gaan op de dag voor de uitkering van een dividend?

Neem nu Belgacom, daar de Belgische staat de helft van de uitgekeerde winst krijgt, plus nog eens de roerende voorheffing op de andere helft geeft dat bedrijf een dividend van rond de 5%. Op de dag van de uitkering gaat dat dan ook rond de 5% naar beneden. Als je daar een turbo short op hebt (die met de hefboom van 8%) stijgt die dus 40%...

Iets zegt mij dat dit te gemakkelijk geld verdienen is...
dividend wordt toch verrekend met de shortinstrumenten?

die laatste zin dus
pi_78854635
Ah k, wist ik niet

Te mooi idd .
pi_78854840
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:29 schreef tony_clifton- het volgende:
Ah k, wist ik niet

Te mooi idd .
maar mocht het anders zijn, laat me het weten, 40% nagenoeg gegarandeerd op 1 dag over m'n gehele vermogen + max. leencapaciteit = een feestje voor geheel AEX op de Malediven
  zondag 7 maart 2010 @ 18:41:06 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78855102
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

da's wel een beetje beperkt. Buy - hold van 2002 t/m 2007 had bijvoorbeeld prima gewerkt
Dat is een termijn van 5 jaar. Op een dergelijke korte termijn is het verband tussen waardering en rendement veel zwakker dan op langere termijn (zie plaatje). De spreiding op de mogelijke resultaten is dan enorm. Zelfs op de bodem van 2002 (2003 op de AEX) waren aandelen nog steeds duur. Maar dat wil niet zeggen dat er geen (grote) rally mogelijk is. Maar het heeft dus ook geen stand gehouden.

Om precies op de bodem van 2002 te kopen en op de top van 2007 te verkopen zul je één of andere timingstrategie moeten hebben. En als je die niet hebt dan is het gewoon weer een gok die zowel een positieve als een negatieve uitkomst kan hebben.
Mijn reisverslagen
pi_78855212
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is een termijn van 5 jaar. Op een dergelijke korte termijn is het verband tussen waardering en rendement veel zwakker dan op langere termijn (zie plaatje). De spreiding op de mogelijke resultaten is dan enorm. Zelfs op de bodem van 2002 (2003 op de AEX) waren aandelen nog steeds duur. Maar dat wil niet zeggen dat er geen (grote) rally mogelijk is. Maar het heeft dus ook geen stand gehouden.

[ afbeelding ]

Om precies op de bodem van 2002 te kopen en op de top van 2007 te verkopen zul je één of andere timingstrategie moeten hebben. En als je die niet hebt dan is het gewoon weer een gok die zowel een positieve als een negatieve uitkomst kan hebben.
volgens mij is het altijd een gok (zelfs als de koersen naar jouw methodiek laag staan), maar is het een slechts een kwestie van welk risico, en met welk risico je je senang voelt. In die zin vind ik Shiller P/E wel interessant, maar meer is het ook niet, imho.

(niet onbelangrijk trouwens, je senang voelen )
  zondag 7 maart 2010 @ 18:47:49 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78855323
Ook voor de Shiller P/E geldt gewoon: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Gevoelsmatig geloof ik juist dat vanwege het slechte decennium 2000-2010 het komende decennium juist goed moet zijn. Maar ook dat is onzin.

Vooralsnog speculeer ik op een gelijkblijvende beurs tussen de 300 en 360.
The End Times are wild
  zondag 7 maart 2010 @ 18:51:34 #212
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78855446
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

volgens mij is het altijd een gok (zelfs als de koersen naar jouw methodiek laag staan), maar is het een slechts een kwestie van welk risico, en met welk risico je je senang voelt. In die zin vind ik Shiller P/E wel interessant, maar meer is het ook niet, imho.

(niet onbelangrijk trouwens, je senang voelen )
Het is natuurlijk een stochastisch proces. Er zijn geen zekerheden in dit leven.
Mijn reisverslagen
pi_78855492
Ik probeer mijn vraag hier maar even te stellen. Het gaat over dit filmpje:

Ik weet niet precies wat hij bedoeld maar hij heeft het over dat de economie verdubbeld in 10 jaar als de beurzen met 7% stijgen?

Ik weet niet of dit goed is maar misschien beter hier dan er een apart topic voor openen.
pi_78855856
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja en ja. Ik post er een uitgebreid topic als ik klaar ben.
  zondag 7 maart 2010 @ 19:04:21 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78855932
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:47 schreef LXIV het volgende:
Ook voor de Shiller P/E geldt gewoon: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Gevoelsmatig geloof ik juist dat vanwege het slechte decennium 2000-2010 het komende decennium juist goed moet zijn. Maar ook dat is onzin.
Het is geen "toevallig" verband. Er zit gewoon een heel fundamenteel mechanisme achter, namelijk dat op lange termijn al het rendement dat gemaakt wordt op aandelen uit bedrijfswinsten komt. Op korte termijn kan een koers "zomaar" omhoog of omlaag maar niet op lange termijn omdat dan de P/E oneindig zou blijven stijgen of dalen.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat 2010-2020 een goed decennium gaat worden omdat de P/E historisch gezien al erg hoog is en een krimp van P/E voor de hand ligt, zeker nu de drivers van die expansie verdwijnen (kredietexpansie, dalende rente, etc). Zelfs als bedrijfswinsten weer ouderwets goed worden dan zal dat moeten opboksen tegen die P/E krimp en verwacht je een rendement dat lager ligt dan het historisch gemiddelde.
Mijn reisverslagen
pi_78856250
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een stochastisch proces. Er zijn geen zekerheden in dit leven.
behalve doodgaan en belastingbetalen natuurlijk. Gok maar welke van de twee mijn business is
pi_78856361
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar mocht het anders zijn, laat me het weten, 40% nagenoeg gegarandeerd op 1 dag over m'n gehele vermogen + max. leencapaciteit = een feestje voor geheel AEX op de Malediven
Haha nice!
Maar toch; helaas :
quote:
ABN Amro/RBS en ING verdienen aan dit beleggingsinstrument door de handel (het verschil tussen bied- en laatprijs) en door de financiering van de Turbo/Sprinter. De financieringskosten of –opbrengsten zijn afhankelijk van de daggeldrente. Deze financieringskosten of –opbrengsten worden dagelijks in het financieringsniveau verwerkt. Die verschilt aldus van dag tot dag. Bij een Turbo/Sprinter Long is dat Euribor+2%, bij een Turbo/Sprinter Short is dat Euribor-2%. Ook de stop loss-niveau’s worden aangepast, maar dat gebeurt een keer per maand. Wanneer er dividenden worden uitgekeerd, dan wordt dat verwerkt in zowel het financieringsniveau als het stop loss-niveau.
Logisch ook natuurlijk, de bank leent die aandelen uit en wil alles terug, dus inclusief het dividend dat ze normaal gekregen zouden hebben...

Ik ga in een virtuele portefeuille wel eens testen hoeveel winst je maakt wanneer je de belastingen ontwijkt door te verkopen voor de uitkering en terug te kopen erna. Denk dat dat wel veel kan zijn daar je 25 euro kosten hebt tenopzichte van 25% tax...
pi_78856400
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is geen "toevallig" verband. Er zit gewoon een heel fundamenteel mechanisme achter, namelijk dat op lange termijn al het rendement dat gemaakt wordt op aandelen uit bedrijfswinsten komt. Op korte termijn kan een koers "zomaar" omhoog of omlaag maar niet op lange termijn omdat dan de P/E oneindig zou blijven stijgen of dalen.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat 2010-2020 een goed decennium gaat worden omdat de P/E historisch gezien al erg hoog is en een krimp van P/E voor de hand ligt, zeker nu de drivers van die expansie verdwijnen (kredietexpansie, dalende rente, etc). Zelfs als bedrijfswinsten weer ouderwets goed worden dan zal dat moeten opboksen tegen die P/E krimp en verwacht je een rendement dat lager ligt dan het historisch gemiddelde.
ik denk dat de bedrijfswinsten op middelkorte termijn in het verleden vooral gepushed werden door leverage, en op korte termijn door corporate annorexia en offshoring.

Leverage is down and out, corporate annorexia houdt niemand lang vol zonder ongelukken, en qua offshoring geven de direct betrokkenen toe dat dit een tijdelijik verhaal is, omdat binnen 10 jaar het prijsniveau van bijvoorbeeld een India gelijk ligt aan het Westen (gedreven door 10%+ salarisstijgingen per jaar).

Ik mag thema beleggen zoals tony_clifton dat doet meer. Choose the right theme, get rewarded. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat thema beleggen een veel hogere kans op succes geeft dan een meer algemene strategie (gesteld dat je natuurlijk het juiste thema te pakken hebt )
  zondag 7 maart 2010 @ 19:26:13 #219
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_78856667
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik kan je topic hierover niet terugvinden. Heb jij het toevallig nog in je bookmarks staan?

@Dinosaur_Sr Wat zijn volgens jou dan de thema's van het moment?
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 7 maart 2010 @ 19:28:33 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78856774
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik denk dat de bedrijfswinsten op middelkorte termijn in het verleden vooral gepushed werden door leverage, en op korte termijn door corporate annorexia en offshoring.

Leverage is down and out, corporate annorexia houdt niemand lang vol zonder ongelukken, en qua offshoring geven de direct betrokkenen toe dat dit een tijdelijik verhaal is, omdat binnen 10 jaar het prijsniveau van bijvoorbeeld een India gelijk ligt aan het Westen (gedreven door 10%+ salarisstijgingen per jaar).
Mee eens.
quote:
Ik mag thema beleggen zoals tony_clifton dat doet meer. Choose the right theme, get rewarded. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat thema beleggen een veel hogere kans op succes geeft dan een meer algemene strategie (gesteld dat je natuurlijk het juiste thema te pakken hebt )
Ik heb de essentie nog even onderstreept . Natuurlijk is dit altijd waar. Als je de juiste keuzes maakt doe je het natuurlijk beter dan de markt. De vraag is alleen of je dat kunt. Professionals kunnen het als groep in elk geval niet.

Mijn reisverslagen
pi_78856947
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:28 schreef SeLang het volgende:
Ik heb de essentie nog even onderstreept . Natuurlijk is dit altijd waar. Als je de juiste keuzes maakt doe je het natuurlijk beter dan de markt. De vraag is alleen of je dat kunt. Professionals kunnen het als groep in elk geval niet.
dat weet ik, maar ik mag uit directe waarneming suggeren dat deze "professionals" ook wel asset managers genaamd, vaak ontzettende posers zijn die inderdaad geen benul hebben, en ook maar wat doen. Wat prima is op zich, trouwens, maar ik geef ze geen extra edge, maar wel minpunten voor ruggegraat enzo
pi_78856984
quote:

Toch merk ik voorlopig vooral een schaalverschil. Wanneer het globaal goed gaat gaat het goed, wanneer 't minder gaat gaat 't ineens héél slecht.
Het vreemde is dat 40% van mijn pf bestaat uit aandelen die absoluut geen correlatie hebben bij de economische situatie.
Belangrijk worden in ieder geval de maanden juni/juli/augustus, ik ben benieuwd dat de pf dan tijdelijk zal kunnen breken met de algemene trend. Dat het naar boven of naar beneden zal gaan weet ik vanzelfsprekend niet, maar de beweging van mijn grafiek zal zéker heftig zijn (groen licht voor een bedrijf dat 20% van de pf uitmaakt).

Om eventjes grafisch te illustreren; fonds Tony C vs. de BEL20 en Dow Jones .

Ik zit bovendien voor 12% van het geheel in K+S, en door de hoeveelheden strooizout die nodig geweest zijn (tekorten enz.) verwacht ik daar ondertussen ook wel iets van.
pi_78857060
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:26 schreef JimmyJames het volgende:

@Dinosaur_Sr Wat zijn volgens jou dan de thema's van het moment?
ik twijfel. Ik weet het namelijk niet echt zeker.

Ik vermoed dat watertechniek en milleutechniek er zeker twee zijn voor middellange termijn. In NL geen probleem, maar op wereldwijde schaal absoluut.

Eingelijk denk ik dat op middellange termijn security er ook 1 is, maar geen idee hoe je dat naar een beleggingsidee kunt vertalen.

Agriculture wellicht?
  zondag 7 maart 2010 @ 19:35:16 #224
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78857073
quote:
Op zondag 7 maart 2010 18:52 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik probeer mijn vraag hier maar even te stellen. Het gaat over dit filmpje:

Ik weet niet precies wat hij bedoeld maar hij heeft het over dat de economie verdubbeld in 10 jaar als de beurzen met 7% stijgen?

Ik weet niet of dit goed is maar misschien beter hier dan er een apart topic voor openen.
Het is puur een wiskunde som. Elk jaar 7% groei is een verdubbeling in 10 jaar. Immers 1.07 tot de macht 10 is grofweg 2.00 Wat dus duidt op die verdubbeling.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 7 maart 2010 @ 19:35:56 #225
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78857095
quote:

[..]
Aziatische auto industrie? Zoals Geely & Cummings? ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_78857111
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:33 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Toch merk ik voorlopig vooral een schaalverschil. Wanneer het globaal goed gaat gaat het goed, wanneer 't minder gaat gaat 't ineens héél slecht.
Het vreemde is dat 40% van mijn pf bestaat uit aandelen die absoluut geen correlatie hebben bij de economische situatie.
Belangrijk worden in ieder geval de maanden juni/juli/augustus. Of het naar boven of naar beneden zal gaan weet ik vanzelfsprekend niet, maar de beweging van mijn grafiek zal zéker heftig zijn (groen licht voor een bedrijf dat 20% van de pf uitmaakt).

Zit bovendien voor 12% van het geheel in K+S, en door de hoeveelheden strooizout die nodig geweest zijn (tekorten enz.) verwacht ik daar ondertussen ook wel iets van.

[ afbeelding
DJIA is vast niet Euro omgerekend
pi_78857205
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Aziatische auto industrie? Zoals Geely & Cummings? ?
totaal niet.

Veel te veel alternatieven, oneindige prijsdruk, en door de ownership structuren een ongeluk wat staat te gebeuren.

Daar worden alleen de oprichters / grootaandeelhouders beter van
pi_78857250
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

DJIA is vast niet Euro omgerekend
De grafiek is gewoon het verschil met de waarde op 4 januari in percent, dan maakt dat niet uit, toch?

-> (huidige waarde - startwaarde)/startwaarde *100

Wel de waarde van vrijdag vergeten in te vullen misschien, ff checken...
  zondag 7 maart 2010 @ 19:43:26 #229
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78857435
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:04 schreef SeLang het volgende:

[..]
Het klinkt allemaal geloofwaardig maar ik zie een scenario waarin de groei van de P/E nieuwe historische hoogtes zal bereiken ook niet onwaarschijnlijk. Een scenario met oneindige groei is nog nooit ergens voorgekomen, ook al kun je zeggen dat gemiddeld genomen er altijd groei is in een land. Over erg lange termijn dan hae

Ik hoop alleen dat de beurzen met grof geweld naar boven/beneden gaan in plaats van dat zijwaarts gewaggel. Diepe dalen en grote bergen zodat het voor de fundamentele belegger wat gemakkelijker wordt om op juiste momenten in en uit te stappen.
pi_78857439
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:39 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

De grafiek is gewoon het verschil met de waarde op 4 januari in percent, dan maakt dat niet uit, toch?

-> (huidige waarde - startwaarde)/startwaarde *100

Wel de waarde van vrijdag vergeten in te vullen misschien, ff checken...
nou ja, als je USD genoteerde aandelen hebt, maar de DJIA in USD laat, dan is de vergelijking ws. niet eerlijk

Als je de DJIA in euros omrekent, denk ik dat ie ver boven de tony_flicton index uitkomt

Waarbij een % of 8 in drie maanden natuurlijk een mega bovengemiddeld rendement is
pi_78857551
Qua thema denk ik trouwens dat Philips het best eens goed zou kunnen gaan doen. Philips was vroeger groot qua lampen, en ik vermoed dat ze wel eens leidinggevend kunnen zijn in het ontwikkelen van LED-verlichting zodat deze competitief met huidige halogeenspots worden.
Ik heb het bedrijf niet echt gevolgd, maar denk wel dat 't management capabel is.

En Siemens enz; zonnepanelen hebben meer nodig dan siliciumwafers etc. Siemens maakt o.a. gelijkstroom naar wisselstroom inverters.
Allemaal manieren om gedeeltelijk en veiliger in te spelen op thema's die men als riskant maar wel veelbelovend omschrijft.
  zondag 7 maart 2010 @ 19:46:33 #232
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78857578
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

totaal niet.

Veel te veel alternatieven, oneindige prijsdruk, en door de ownership structuren een ongeluk wat staat te gebeuren.

Daar worden alleen de oprichters / grootaandeelhouders beter van
I know, troep zoals 5AB, Cummings en Geely is goed zolang de bubble nog niet barst. Daarna is het hard wegrennen Al blijf ik erbij dat Geely nog steeds de potentie heeft om te verdubbelen.
  zondag 7 maart 2010 @ 19:47:11 #233
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_78857610
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik twijfel. Ik weet het namelijk niet echt zeker.

Ik vermoed dat watertechniek en milleutechniek er zeker twee zijn voor middellange termijn. In NL geen probleem, maar op wereldwijde schaal absoluut.

Eingelijk denk ik dat op middellange termijn security er ook 1 is, maar geen idee hoe je dat naar een beleggingsidee kunt vertalen.

Agriculture wellicht?
Aan welke bedrijven denk je dan?

Monsanto, Deere en Potash voor de landbouw? Veolia voor het water?
pi_78857632
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

I know, troep zoals 5AB, Cummings en Geely is goed zolang de bubble nog niet barst. Daarna is het hard wegrennen Al blijf ik erbij dat Geely nog steeds de potentie heeft om te verdubbelen.
ow, dat laatste twijfel ik niet aan. Never underestimate the power of the hype
  zondag 7 maart 2010 @ 19:48:46 #235
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78857668
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Wat is er eigenlijk de 1e maand met je portfolio gebeurt? Tot een gegeven moment loopt je portfolio beter en vanaf 18 januari ongeveer loopt het 1 op 1 met de andere beurzen Ik zal die van mij ook even updaten.
pi_78857741
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou ja, als je USD genoteerde aandelen hebt, maar de DJIA in USD laat, dan is de vergelijking ws. niet eerlijk

Als je de DJIA in euros omrekent, denk ik dat ie ver boven de tony_flicton index uitkomt

Waarbij een % of 8 in drie maanden natuurlijk een mega bovengemiddeld rendement is
Ahja, snap je punt. Het was inderdaad meer bedoeld als vergelijking as is.
De DJ staat nu 1,5% hoger YTD ofzo, het grootste gedeelte van de meerwaarde dan zou je ook kunnen bereiken door long te gaan op de dollar. Door US-aandelen te kopen doe je dat ongewild ook...
  zondag 7 maart 2010 @ 19:51:09 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78857787
quote:

[..]

Wellicht is jouw portfolio in de eerste instantie gewoon een hoge beta portfolio.
Mijn reisverslagen
pi_78857791
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Waarom denk je dat dan? Want bijv G4S, een willekeurig groot security bedrijf, doet het heel erg goed.

Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_78857851
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:47 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Aan welke bedrijven denk je dan?

Monsanto, Deere en Potash voor de landbouw? Veolia voor het water?
Veolia heb ik wel eens naar gekeken, evenals Deere en Potash.

Mijn beperking om in te stappen is dat de waarderingen inmiddels wel erg hoog zijn.

Maar mochten ze nog eens omlaag komen is mijn voorlopige shorlist:
- Bunge (BG) ; zojuist hun potash divisie verkocht voor goed geld
- Syngenta
- Mahindra & Mahnidra ; el cheapo tractoren met wat exposure naar India auto's, interessant business model waarbij ze een uitgebreid serivce model naar agrariers hebben, ik zie hun ook wel uitbrieden naar bijvoorbeeld Afrika, goed geleid bedrijf imho, slimme ideeen, erg open minded
- Arcadis, helaas wel aan de prijs inmiddels, hebben boeiende ideen zoals gaswin uit vuilnisbelt project in Brazilie. Gecombineerd met non nonsense doe maar normaal NL management.
pi_78857937
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:51 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Waarom denk je dat dan? Want bijv G4S, een willekeurig groot security bedrijf, doet het heel erg goed.

[ afbeelding ]
waarom ik dat denk? Een verbliljf in een BRIC land doet je inzien dat de perceptie in dat soort landen van wat belangrijk is soms heeeeeel anders is dan in Nederland
  zondag 7 maart 2010 @ 19:54:59 #241
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78857951
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Veolia heb ik wel eens naar gekeken, evenals Deere en Potash.

Mijn beperking om in te stappen is dat de waarderingen inmiddels wel erg hoog zijn.

Maar mochten ze nog eens omlaag komen is mijn voorlopige shorlist:
- Bunge (BG) ; zojuist hun potash divisie verkocht voor goed geld
- Syngenta
- Mahindra & Mahnidra ; el cheapo tractoren met wat exposure naar India auto's, interessant business model waarbij ze een uitgebreid serivce model naar agrariers hebben, ik zie hun ook wel uitbrieden naar bijvoorbeeld Afrika, goed geleid bedrijf imho, slimme ideeen, erg open minded
- Arcadis, helaas wel aan de prijs inmiddels, hebben boeiende ideen zoals gaswin uit vuilnisbelt project in Brazilie. Gecombineerd met non nonsense doe maar normaal NL management.
3 van die 4 bedrijven staan bij ons op in studenten investment fonds van de universiteit ook op de shortlist Vooral Mahindra&Mahindra is troep. Same goes for Tata Motors.
  zondag 7 maart 2010 @ 19:57:01 #242
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78858055
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het klinkt allemaal geloofwaardig maar ik zie een scenario waarin de groei van de P/E nieuwe historische hoogtes zal bereiken ook niet onwaarschijnlijk.
Het kan, maar iets moet dat drijven. Oplopende overheidstekorten en deleveraging werken juist de andere kant op, maar je weet inderdaad nooit.
quote:
Een scenario met oneindige groei is nog nooit ergens voorgekomen, ook al kun je zeggen dat gemiddeld genomen er altijd groei is in een land. Over erg lange termijn dan hae
Ik had het over oneindige groei in P/E, oftewel een earningsyield die naar nul gaat. Dat zal nooit gebeuren, al kan de earningsyield wel lang heel laag blijven, zoals we hebben gezien.
Mijn reisverslagen
  zondag 7 maart 2010 @ 19:57:16 #243
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_78858069
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:54 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

3 van die 4 bedrijven staan bij ons op in studenten investment fonds van de universiteit ook op de shortlist Vooral Mahindra&Mahindra is troep. Same goes for Tata Motors.
Mag/kun je die met ons delen?
pi_78858088
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

waarom ik dat denk? Een verbliljf in een BRIC land doet je inzien dat de perceptie in dat soort landen van wat belangrijk is soms heeeeeel anders is dan in Nederland
Wat betreft het themabeleggen hebben de sprookjes van Het land van Ooit de belegger ook geen goed gedaan dus ik hoopte op wat inside informatie van jouw kant.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_78858161
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:54 schreef sitting_elfling het volgende:

Vooral Mahindra&Mahindra is troep. Same goes for Tata Motors.
waarom troep (m.b.t M&M)
pi_78858332
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:57 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Wat betreft het themabeleggen hebben de sprookjes van Het land van Ooit de belegger ook geen goed gedaan dus ik hoopte op wat inside informatie van jouw kant.
niet echt inside, maar wat wij thans in NL als geheel vanzelfsprekend beschouwen is het dat n.m.m. en die van de rest van de wereld over een tijdje vast niet meer.

Raytheon is er trouwens ook een, hoe onethisch ook
pi_78858406
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wellicht is jouw portfolio in de eerste instantie gewoon een hoge beta portfolio.
Gedeeltelijk akkoord; momenteel is het inderdaad eentje met hoger-dan-gemiddeld-risico. Wanneer er echter 'goeie' dingen gebeuren (waar ik op anticipeer) krijg je beelden zoals in januari.
Tussen die momenten fluctueert het gewoon mee rond een niveau dat hoger of lager dan dat van de indexen ligt, wat ook normaal is...

SE, die opstoot viel toe te schrijven aan een paar bedrijven met een vliegende start in de eerste beursweek van 't jaar. Eentje dat 25% steeg na 't bereiken van een mijlpaal, K+S had geloof ik een heel goeie eerste week, om vervolgens grotendeels terug te vallen (weet niet meer precies waarom 't zo lelijk deed die periode).
  zondag 7 maart 2010 @ 20:03:32 #248
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78858428
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het kan, maar iets moet dat drijven. Oplopende overheidstekorten en deleveraging werken juist de andere kant op, maar je weet inderdaad nooit.

Ik had het over oneindige groei in P/E, oftewel een earningsyield die naar nul gaat. Dat zal nooit gebeuren, al kan de earningsyield wel lang heel laag blijven, zoals we hebben gezien.
Beide gevallen hebben we besproken tijdens een aantal meetings een week terug. In hoeverre moeten we nog kijken naar P/E waarderingen en in welke mate is zo'n cijfer vertroebeld door earnings die heen en weer schommelen tussen realiteit en fantasievol boekhouden.

Timing is a bitch, en een fundmanager heeft natuurlijk geen behoefte aan je gepraat als je hem probeert te vertellen dat de markten overgewaardeerd zijn en dat nog wel even kunnen blijven. Die wil maar 1 ding, winst en wel zo snel en consistent mogelijk.
  zondag 7 maart 2010 @ 20:11:08 #249
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78858798
quote:
Op zondag 7 maart 2010 20:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Beide gevallen hebben we besproken tijdens een aantal meetings een week terug. In hoeverre moeten we nog kijken naar P/E waarderingen en in welke mate is zo'n cijfer vertroebeld door earnings die heen en weer schommelen tussen realiteit en fantasievol boekhouden.
Kijk nu wordt het interessant. Was die meeting een vrijblijvend borrelpraatje werden er feiten aangedragen? Hoeveel procent vertroebeling geeft dat ongeveer over de hele index, dat fantasierijk boekhouden? Wat waren de schattingen daarover?

Als dat een belangrijke factor is dan overschat je de P/E ten opzichte van het verleden, oftewel aandelen zijn nog veel duurder dan ze nu lijken.
Mijn reisverslagen
pi_78858890
quote:
Op zondag 7 maart 2010 20:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Kijk nu wordt het interessant. Was die meeting een vrijblijvend borrelpraatje werden er feiten aangedragen?
nu wordt het nog interessanter. Wat doen feiten ertoe?

beleggen is 95% emotie en massahypnose en 5% feiten. Voor asset managers en het publiek alike.
En voor de GS'sen van de wereld ivp emotie voorkennis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')