FFFanksquote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:53 schreef PietjePuk007 het volgende:
Nieuwe OP staat erin, geloof ik.
quote:Een tsunami ontstaat als een grote watermassa plotseling wordt opgetild of naar beneden wordt getrokken. Na de eerste schok schiet het water terug en racen golven het water over met snelheden tussen de 500 en 1000 km/u. In ondiep water daalt de snelheid, botsen verschillende golftoppen op elkaar en stijgt de golfhoogte. Het water trekt zich eerst terug van het strand maar daarna stijgt het waterpeil razendsnel en stroomt een metershoge watermuur het land op.
"De laatste honderden meters voor de kust neemt de waterdiepte snel af, waardoor de voortrollende watermassa nog meer weerstand ondervindt. De oplopende kustlijn remt de voorkant van de golf steeds meer in zijn beweging, terwijl de achterkant, die zich in dieper water bevindt, met grotere snelheid kan blijven doorrollen. Op een gegeven moment loopt de achterkant van de golf als het ware tegen de voorkant op, waardoor de golf nog verder in hoogte toeneemt. Het klimmen van de golf veroorzaakt zuiging aan de voorkant, waardoor zeewater dat zich tussen de tsunami en de kust bevindt in de golf omhoog wordt getrokken. De kustlijn trekt zich nu in korte tijd tientallen tot honderden meters terug. Even lijkt het eb te worden, een situatie die een minuut of tien kan duren."quote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:52 schreef Teun_ZHV het volgende:
[..]
Weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat het ongeveer hetzelfde effect was als bij een onweersbui, net voordat het begint zuigt die bui van de andere kant ook de lucht op. We denken dan dat een bui tegen de wind inkomt, maar dat is niet zo.
Tikibadquote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:56 schreef D. het volgende:
Ik zit er klaar voor, kom maar op met dat golfslagbad
5 over was toch de voorspellingquote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:55 schreef Toverheks het volgende:
hoor ik meisje nu vertellen nog 11 minuten voor de 1e golf komt??/
Exact hetzelfde als bij een onweersbuiquote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:56 schreef Gert het volgende:
[..]
"De laatste honderden meters voor de kust neemt de waterdiepte snel af, waardoor de voortrollende watermassa nog meer weerstand ondervindt. De oplopende kustlijn remt de voorkant van de golf steeds meer in zijn beweging, terwijl de achterkant, die zich in dieper water bevindt, met grotere snelheid kan blijven doorrollen. Op een gegeven moment loopt de achterkant van de golf als het ware tegen de voorkant op, waardoor de golf nog verder in hoogte toeneemt. Het klimmen van de golf veroorzaakt zuiging aan de voorkant, waardoor zeewater dat zich tussen de tsunami en de kust bevindt in de golf omhoog wordt getrokken. De kustlijn trekt zich nu in korte tijd tientallen tot honderden meters terug. Even lijkt het eb te worden, een situatie die een minuut of tien kan duren."
Het ontstaan van een stunami
Shit, er staat er 1 niet goedquote:
Nee, maar in plaats van een kamer vol zand moet je de kraan gewoon open zetten.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:58 schreef CarOnline het volgende:
Nee he, moet ik een ander verjaardags thema verzinnen?
quote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:58 schreef CarOnline het volgende:
Nee he, moet ik een ander verjaardags thema verzinnen?
Nessiequote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:58 schreef Ian_Nick het volgende:
Dit zou hét moment zijn voor een gigantisch mytisch zeemonster om zichzelf te showen![]()
quote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:59 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Nee, maar in plaats van een kamer vol zand moet je de kraan gewoon open zetten.
Dat commentaar erbijquote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:00 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er loopt iemand richting de zee over weg![]()
![]()
.
Ik bezeik me!quote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:00 schreef PietjePuk007 het volgende:
![]()
.
Voor hen maar hopen dat er niets gebeurd dan..quote:
Idd!quote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:00 schreef Ian_Nick het volgende:
"Brodda, gotta head the otha way!"
Deze nieuwsdude is ook wel pro!
Dat die stoenami gewoon besluit naar huis te gaan, of wat?quote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:01 schreef senesta het volgende:
[..]
Voor hen maar hopen dat er niets gebeurd dan..
En er was ook iemand nog een gezellig auto tochtje langs de kust aan het maken. Kindertjes op de achterbank..quote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:00 schreef PietjePuk007 het volgende:
![]()
.
Kan zomaar gebeuren, is heel onvoorspelbaar allemaal zei de Chinees daarstraksquote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:01 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Dat die stoenami gewoon besluit naar huis te gaan, of wat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |