abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:10:23 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78523921
quote:
Chili getroffen door Tsunami na aardbeving

SANTIAGO - Het dodental door de zware aardbeving in Chili is opgelopen tot zeker 122. Dat heeft Sebastian Pinera, de rechtse zakentycoon die in januari winnaar werd van de presidentsverkiezingen in het Zuid-Amerikaanse land, zaterdag bekendgemaakt.

Pinera sluit niet uit dat het aantal doden nog verder zal stijgen. Volgens hem is de infrastructuur op een aantal plaatsen zwaar beschadigd geraakt door de beving.

Chili werd in de nacht van vrijdag op zaterdag opgeschrikt door een zware aardbeving, met een kracht van ongeveer 8,8 op de schaal van Richter.

Het epicentrum lag circa honderd kilometer ten noordwesten van Concepcion, de derde stad van Chili. In Concepcion en omgeving wonen meer dan een half miljoen mensen.

Naschokken

Na de aardbeving zijn zeker negentien naschokken geregistreerd. Dat meldde de Amerikaanse geologische dienst USGS.

De zwaarste naschok had een kracht van ongeveer 6,9 op de schaal van Richter, bijna even zwaar als de aardbeving die vorige maand grootschalige verwoestingen aanrichtte in Haïti.

De internationale luchthaven van de Chileense hoofdstad Santiago is tot nader order gesloten Alle inkomende en uitgaande vluchten zijn geschrapt. Het vliegveld is beschadigd door de zware beving.

Verwoestend

Berichten over schade in het zwaarst getroffen gebied zijn schaars, omdat de stroom daar is uitgevallen. Contact met de buitenwereld is daardoor nagenoeg onmogelijk.

De aardbeving wekte een tsunami op. Bij Valparaiso, de tweede stad van het Zuid-Amerikaanse land, werden golven met een hoogte van 1.29 meter gemeten.

Die kunnen volgens de USGS verwoestende gevolgen hebben. Het is nog niet bekend of de tsunami ook levens heeft geëist.

EU

De EU staat klaar om de slachtoffers te helpen. Eurocommissaris Kristalina Georgieva (Humanitaire Hulp) heeft dat zaterdag laten weten.

Ze heeft haar experts opgedragen onmiddellijk in actie te komen als dat nodig is, zei ze. Georgieva betuigde haar medeleven met de slachtoffers

Tsunami-alarm

Het Tsunamiwaarschuwingscentrum heeft zijn tsunami-alarm na de aardbeving uitgebreid. Het in Hawaï gevestigde instituut waarschuwt nu alle landen rond de Grote Oceaan voor de vloedgolven.

Op de lijst staan behalve Chili zelf ook Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, El Salvador, Guatemala, en Mexico.

Hawaï

De inwoners van de Amerikaanse staat Hawaï worden om zes uur (lokale tijd) gewaarschuwd voor de naderende tsunami.

Sirenes zullen loeien op de eilanden in de Grote Oceaan, zo meldde CNN enkele uren voordat het alarm zou worden aangezet.

Amerikaanse deskundigen verwachten dat vloedgolven kort na elf uur 's ochtends zullen arriveren bij Hawaï. De golven zouden hoogten van 4,8 meter kunnen bereiken. Laaggelegen gebieden komen mogelijk onder water te staan.

Japan

Ook landen aan de andere kant van de oceaan, zoals Japan, Rusland, de Filipijnen, Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Papua-Nieuw-Guinea en Indonesië, worden gewaarschuwd voor een tsunami.

De eilanden in de Grote Oceaan, zoals Samoa en Fiji, moeten zich eveneens voorbereiden op vloedgolven.

Paaseiland

De kuststrook van Paaseiland wordt inmiddels ontruimd uit angst voor een tsunami na de aardbeving. Dat maakte president Michelle Bachelet van Chili, waartoe Paaseiland behoort, zaterdag bekend.

Paaseiland ligt in de Grote Oceaan, op meer dan 3500 kilometer van het Chileense vasteland. Er wonen ongeveer 4000 mensen

Ring van Vuur

De kuststrook tussen Valparaiso en Concepcion werd in 1960 getroffen door de zwaarste aardbeving die ooit is geregistreerd.

Die beving had een kracht van 9,5 op de schaal van Richter. Meer dan 1600 mensen kwamen toen om het leven. De beving veroorzaakte een tsunami met tientallen meters hoge vloedgolven.

Chili ligt op de zogeheten Ring van Vuur, een gebied rond de Grote Oceaan waar veel vulkaanuitbarstingen en aardbevingen voorkomen.

Vorige deel
8.8 aardbeving treft Chili (Santiago)

Links
Aardbevingen #9
Tsunami in Chili na aardbeving van 8.8

[ Bericht 50% gewijzigd door Frutsel op 27-02-2010 17:16:59 ]
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_78523931
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:04 schreef Arcee het volgende:
Verwachting Hawaii: tsunami van 5 meter hoog (CNN).
Dat is niet best.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_78523938
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:07 schreef Elusive het volgende:
over 10 minuutjes komt de eerste wave aan in acapulco
Iemand een live stream ?
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:11:07 #4
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_78523949
Welke bronnen gebruiken jullie allemaal om dit te volgen?..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_78523957
Gaat het ergste nog komen of gaat dit meevallen?
-
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 27 februari 2010 @ 17:11:44 #6
54593 crew  Olga
Cheese
pi_78523976
Nog geen nieuws uit het getroffen gebied in Chili?
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_78523979
ik vrees dat het gaat meevallen ritmo. mensen zijn gewaarschuwd.

of het wordt een soort apocalyps now.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:11:58 #8
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78523982
Ad hoc opgezette website met wellicht zinnige info (als je Spaans leest):
http://terremotochile.com/
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:13:20 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78524030
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:11 schreef Tism het volgende:
Twitter
Lokale tv (zit in Ecuador)
http://www.ciudadaniainfo(...)posible-tsunami.html
http://terremotochile.com/
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:13:33 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78524034
je kunt beter livestreams volgen van satelieten waar je de grote golf ziet racen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 februari 2010 @ 17:13:49 #11
862 Arcee
Look closer
pi_78524040
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:11 schreef zoalshetis het volgende:
En dat is erg?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_78524046
quote:

Je hoopt op een ramp?
sig verwijderd door FA
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:14:17 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78524054
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:13 schreef Arcee het volgende:

[..]

En dat is erg?
ja. maar dat is een andere discussie.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:14:38 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78524067
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:14 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Je hoopt op een ramp?
tussen hoop en vrees zit heel veel.
pi_78524105
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:07 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

in zoveel meer steden ging alles fout, wat maar fout kon gaan dat ik het vreemd vind dat je juist italië aanhaalt...
Punt is dat Italië en Chili redelijk welvarende en ontwikkelde landen zijn waar ze in principe op een dergelijke ramp voorbereid zijn. Helaas vielen in Italië veel slachtoffers doordat corruptie ambtenaren bouwvergunningen afgeven aan maffiose bouwondernemingen met als gevolg gebouwen die ondanks alle kennis niet aardbevingsbestendig zijn.
Hoe het in Chili zit weet ik niet, maar ik hoop (fingers crossed) dat het daar meevalt met de corruptie en ze echt voorbereid zijn opdeze ramp.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:16:04 #16
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_78524108
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:11 schreef Tism het volgende:
Dit topic. Twitteren laat ik aan de Nerds over
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_78524139
quote:

Apocalyps now? Worden ze getroffen door een golf Amerikaanse legerhelicopters?
** Als iedereen eens net zo perfect was als ik zou moeten zijn **
pi_78524160
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:15 schreef Schadenfreude het volgende:

[..]

Punt is dat Italië en Chili redelijk welvarende en ontwikkelde landen zijn waar ze in principe op een dergelijke ramp voorbereid zijn. Helaas vielen in Italië veel slachtoffers doordat corruptie ambtenaren bouwvergunningen afgeven aan maffiose bouwondernemingen met als gevolg gebouwen die ondanks alle kennis niet aardbevingsbestendig zijn.
Hoe het in Chili zit weet ik niet, maar ik hoop (fingers crossed) dat het daar meevalt met de corruptie en ze echt voorbereid zijn opdeze ramp.
Ik zag op de Argentijnse televisie al de nodige hoge gebouwen die of al half ingestort waren of op instorten staan...
pi_78524176
quote:
Je vreest? Je hoopt op meer doden? Beetje lomp.

Maar wat stond hier nou net over Argentinie geraakt?
-
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:18:51 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78524192
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:17 schreef Lucky8 het volgende:

[..]

Apocalyps now? Worden ze getroffen door een golf Amerikaanse legerhelicopters?
met mannen die het leuk vinden om te roepen dat ze de geur van napalm lekker vinden in de ochtend in combinatie met smeulende vietnamlijken? in plaats van koffie? lijkt me niet. maar je kent het begrip apocalyps?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocalyps

now?
pi_78524220
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:10 schreef Skazminko het volgende:

[..]

Dat is niet best.
Hawaii neemt maatregelen tegen een mogelijke tsunami tot 12-14 ft hoog. Dus 4 a 4,5 meter.
Maar MOGELIJK. Het is niet gezegd dat er iets gebeurd
quote:
New sea level readings indicate #tsunami waves "could cause widespread damage" - Pacific Tsunami Warning Center
Dit is dan wel weer interessant
pi_78524228
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:18 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

met mannen die het leuk vinden om te roepen dat ze de geur van napalm lekker vinden in de ochtend in combinatie met smeulende vietnamlijken? in plaats van koffie? lijkt me niet. maar je kent het begrip apocalyps?
Tuurlijk .... maar Apocalypse Now is wat anders dan gewoon een Apocalyps
  zaterdag 27 februari 2010 @ 17:21:37 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78524268
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:20 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Tuurlijk .... maar Apocalypse Now is wat anders dan gewoon een Apocalyps
ja, maar je mag toch vrij zijn in woordkeuze en af en toe het aanhalen van zinnen die relevant zijn?
pi_78524342
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 17:21 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja, maar je mag toch vrij zijn in woordkeuze en af en toe het aanhalen van zinnen die relevant zijn?
Ja, whatever ^^

Wanneer is er meet bekend over Hawaii ? Ik hoop dat het paradijs nog een beetje overeind blijft daar ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')