abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78387302
Hallo,

Ik ga binnenkort in mijn nieuwe appartement in Amsterdam. Ik heb even een kijkje in de meter kast genomen, en daar viel me op dat er een zogenaamde "SOP" aansluiting zit. Dit is een kastje waar de (groene) Kabel vanaf de straat binnenkomt. Nu zitten er op dat kastje in de meterkast 2 aansluitingen, namelijk Netwerk en Telefoon.

Als ik een abonement bij UPC neem is het volgens mij de bedoeling dat ik een kabel vanaf de aanlsluiting Netwerk van dat SOP kastje naar het modem van UPC leg (Is het nog belangrijk wat voor kwaliteit COAX kabel ik hier gebruik?). Vanuit het modum van UPC gaan er 3 kabels naar m'n UPC tv box, m'n router voor internet en rechtstreeks naar de telefoon (Ik neem aan dat het belangrijk is dat er vanaf het modem naar de tv een goede COAX kabel gebruikt moet worden).

Nu vraag ik me af of ik het juist heb? Waarvoor is die aparte aansluiting "Telefoon" op dat SOP kastje? Heb ik het aansluitingsschema goed in m'n hoofd zitten zoals ik het nu beschrijf?

Alvast bedankt.
pi_78387349
En hoe kan ik controleren of de aansluiting die vanaf de straat komt goed is? Of kan je er vanuit gaan dat dit een goeie aansluiting/kabel is.
pi_78387926
Upc heeft gratis monteur als het zelf niet lukt, dus niet gevreesd. Gewoon proberen en anders monteur laten komen. Ze adverteren er nu mee dat ze 100% garantie geven op een werkende verbinding.
pi_78388159
Zover was ik ook nog wel gekomen.. ben gewoon geinteresseerd in de werking van het geheel en of ik nu goed zit te denken.
pi_78388515
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 12:31 schreef jan1988 het volgende:
Zover was ik ook nog wel gekomen.. ben gewoon geinteresseerd in de werking van het geheel en of ik nu goed zit te denken.
Mijn schoonouders hebben ook zo'n kastje. De modem hebben ze gelijk in de meterkast gehangen met dat korte netwerkkabeltje dat in de doos bij de modem zat. Dat kabeltje in de netwerk ingang van dat sop kastje stoppen.

Het lijkt me sterk als er al niet een voorbereiding in die meterkast zit met een kabel door de muur naar een coax punt in de woonkamer. Dan moet je in de meterkast die kabel in je modem stoppen (al dan niet met een splittertje). Bij mijn schoonouders zat dat coax punt in de slaapkamer, dan even gaatje boren naar de woonkamer (als die er tegenaan ligt) en dan inderdaad een goede coax 75ohm kabel kopen en wat nog belangrijker is: goede connectoren erop zetten. Van die zilveren, dus niet die goedkope plastic witte dingen. Bij de Gamma heb je ook die duurdere te koop, iets van 3 tot 4 euro per stuk, maar een goede kwaliteit.

Of kijk even bij de buren, dat scheelt altijd ook wat werk en wellicht hebben die het al aan de praat. Als ik het goed heb gebruik je die telefonie aansluiting op je sop kastje niet.
pi_78389262
Nee inderdaad, die telefoonaansluiting op het SOP kastje is voor je KPN lijn (die ik dus niet ga gebruiken omdat ik UPC neem en dan via UPC bel..) Dan krijg ik dus probably wel een vreemd telefoon nr vanwege dat UPC abo..

Dus jij zegt dat er een netwerk kabel van je SOP kastje naar je Modem loopt... kan kloppen, ik dacht dat het een COAX was. Maar ik denk dat je gelijk hebt en er alleen een COAX van je modem naar je tv loopt.
pi_78389423
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:03 schreef jan1988 het volgende:
Dus jij zegt dat er een netwerk kabel van je SOP kastje naar je Modem loopt... kan kloppen, ik dacht dat het een COAX was. Maar ik denk dat je gelijk hebt en er alleen een COAX van je modem naar je tv loopt.
Zo is het bij mijn schoonouders, maar dat is een seniorenflat met wat aanpassingen. Een coax uitgang kan er ook inzitten, dan is het een korte coax kabel maken en tussen dat kastje en de modem doen. Je kan van die korte kabels wel bij de bouwmarkt halen (zit volgens mij niet standaard in de doos van het installatiepakket, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer). Rest blijft dan gelijk.

Als er inderdaad een coax uitgang op dat kastje zit , dan heb je vast in de meterkast nog een kastje dat de kabels verder verdeeld in je huis. Het is eenvoudig, maak je er niet teveel zorgen over. In nieuwbouwhuizen is dit tegenwoordig perfect geregeld.

Ik ga er trouwens wel vanuit dat er een stroomvoorziening (stekkerdoos) in je meterkast zit, anders kan je modem daar natuurlijk niet staan, maar dat zit er nu ook standaard in nieuwbouwhuizen in meen ik.
pi_78389511
Als je een foto van je meterkast hebt kan ik het wel even tekenen voor je.
pi_78389791
Maak eens een foto van het het kastje.
Bedoel je trouwens niet een AOP ipv SOP?

Aan een AOP van UPC zit nooit een netwerk-aansluiting of een telefoon-aansluiting.
Aan een AOP van KPN zit doorgaans alleen een telefoon-aansluiting.
So we just called him Fred too
pi_78389894
Ah thanks. Het is geen nieuwbouw maar volgens mij is het wel allemaal zo geregeld zoals het hoort te zijn.. Zal binnekort even een foto maken en die hier posten.

Ik ben echter nu nog wel benieuwd hoe de snelheid van je internet dan wordt geregeld.. je kan bij UPC verschillende snelheden kiezen als abonement. Dat betekend dus dat de kabel die jou huis binnenkomt vanaf de straat al die snelheden aan moet kunnen?? Is dat altijd het geval?? De uiteindelijke snelheid wordt natuurlijk bepaald via het modem waarvoor jij een abonement hebt afgesloten.
pi_78389959
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:22 schreef jan1988 het volgende:
Is dat altijd het geval?? De uiteindelijke snelheid wordt natuurlijk bepaald via het modem waarvoor jij een abonement hebt afgesloten.
ja, die kabel kan alle snelheden prima aan. Bij adsl hangt het er vanaf hoe ver je van de centrale zit, bij kabelinternet maakt dat niet uit.
pi_78389961
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:22 schreef jan1988 het volgende:
Ah thanks. Het is geen nieuwbouw maar volgens mij is het wel allemaal zo geregeld zoals het hoort te zijn..
Dat betekend dus dat de kabel die jou huis binnenkomt vanaf de straat al die snelheden aan moet kunnen?? Is dat altijd het geval?? De uiteindelijke snelheid wordt natuurlijk bepaald via het modem waarvoor jij een abonement hebt afgesloten.
doorgaans hoef je je bij een kabelabonnement daar niet zo druk om te maken. op www.upc.nl kan je zien welke abonnementen en snelheden bij jou beschikbaar zijn.
pi_78390000
Wat is dan weer een AOP? Ik heb op internet opgezocht dat het kastje dat nu in mijn meterkast zit een SOP kastje wordt genoemd.. dus het kastje dat met een kabel verbonden is met de bakebeling van de straat. Op dat kastje zit een telefoon uitgang en een netwerk uitgang.
pi_78391490
AOP = Abonnee Overname Punt, een standaard term voor het punt waar de tvkabel binnenkomt.
pi_78391630
SOP = Signaal overname punt

In feite hetzelfde dus als een AOP
pi_78391723
Om even terug te komen op de verbinding van je meterkast naar je modem. In de UPC handleiding staat dat dit met een COAX kabel verbonden is. WillemWever had het net over een netwerk kabel die je hoofdaansluiting met je modem vebindt.. nu begin ik te twijfelen wat er ook weer bij mij aanwezig was, voorzover ik me voor de geest kan halen zit er inderdaad een netwerk kabel uitgang bij het hoofdaansluitingspunt. Dit betekend dat ik het niet volgens de UPC handleiding (waar het met een COAX kabel geregeld is) kan aansluiten....

Of heb ik het mis en moet dit altijd met een COAX kabel?
pi_78391884
Dit is een standaard SOP / AOP voor kabelaansluitingen:

En hier moet je modem van UPC op.

Heb jij toevallig zo'n kastje als hier rechts op de foto?
pi_78392192
Bij mij zit een een soortgelijk doosje in de meterkast als dat onderste plaatje. Er zitten 2 aansluitingen op, namelijk 1 telefoon zoals daar is afgebeeld en 1 netwerk.. maar geen COAX........
pi_78392384
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:18 schreef jan1988 het volgende:
Bij mij zit een een soortgelijk doosje in de meterkast als dat onderste plaatje. Er zitten 2 aansluitingen op, namelijk 1 telefoon zoals daar is afgebeeld en 1 netwerk.. maar geen COAX........
Dan is dat niet de plek waar je tv kabel binnen komt.
Als het al een wat ouder appartement is, heb je kans dat je tv kabel binnenkomt in de woonkamer en dat je dan ook daar je modem moet neerzetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fred2 op 24-02-2010 14:45:14 ]
pi_78393250
Oke goed dat ik dat even weet.. ging er namelijk vanuit dat het in de meterkast moest zitten. Als ik dus die hoofdaansluiting heb gevonden, is het gewoon een kweste van de (verder superduidelijke) handleiding van UPC te volgen.

Kan het trouwens ook voorkomen dat er helemaal geen hoofdaansluiting aanwezig is? De bewoner voor mij had internet aan de netwerk kabels die op de grond lagen te zien... dus dat lijkt me in principe stug.
pi_78393268
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:22 schreef Cothen het volgende:

[..]

Dan is dat [u]niet[/b] de plek waar je tv kabel binnen komt.
Als het al een wat ouder appartement is, heb je kans dat je tv kabel binnenkomt in de woonkamer en dat je dan ook daar je modem moet neerzetten.
Inderdaad. Het is meestal een groene kabel die achter het kastje zit. Het kan ook in de meterkast binnenkomen en daar vertakken naar witte kabels.

Wacht maar even tot je in je huis bent, volgens mij is het dan zo geregeld.

Als je een normaal huis hebt heb je ook wel een kabelaansluiting. En je hebt upc toch aangevraagd? Dat zou niet kunnen als er geen aansluiting was.
pi_78393332
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:44 schreef jan1988 het volgende:
Kan het trouwens ook voorkomen dat er helemaal geen hoofdaansluiting aanwezig is?
dat kan heel goed, als het geen zelfstandige woning is, of wanneer de woning niet helemaal juist geplitst is.
quote:
De bewoner voor mij had internet aan de netwerk kabels die op de grond lagen te zien... dus dat lijkt me in principe stug.
Netwerkkabels heb je vrijwel altijd nodig voor internet
pi_78393377
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:44 schreef willempjewever het volgende:
Als je een normaal huis hebt heb je ook wel een kabelaansluiting. En je hebt upc toch aangevraagd? Dat zou niet kunnen als er geen aansluiting was.
Dan ken jij UPC nog niet, die zijn in staat om een abonnement af te sluiten op een adres waar ze helemaal niet kunnen leveren. (en daar pas achter komen als de klant gaat bellen omdat de aansluiting niet werkt)
pi_78393473
Daarom wil ik van te voren even goed inventariseren of het allemaal in orde voordat ik een abonemten voor een jaar afsluit
pi_78393646
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:48 schreef Cothen het volgende:
Dan ken jij UPC nog niet, die zijn in staat om een abonnement af te sluiten op een adres waar ze helemaal niet kunnen leveren. (en daar pas achter komen als de klant gaat bellen omdat de aansluiting niet werkt)
Ik heb genoeg ervaring met upc... die lieve gasten hebben ooit in de beginjaren van internettelefonie mijn telefoonnummer dat ik al 10 jaar had en bekend was bij klanten e.d. voor het werk aan iemand anders in de straat gegeven... na het beeindigen van het contract waren ze mijn modem kwijt (ik had inleverbonnetje gelukkig nog). Tot aan de rechtbank aan toe met die gasten gezeik gehad, maar uiteindelijk in het gelijk gesteld

Maar ik had de hoop dat het nu wat beter was, dit was ook al jaren terug
pi_78393840
Vroeger stond UPC inderdaad niet echt goed bekend of het algemeen.. nu daarentegen is dat wel anders wat ik van de meeste gebruikers hoor.
pi_78393908
Nu moeten ze wel, anders lopen straks alle klanten weg als de kabel open gaat voor meerdere aanbieders.
pi_78624114

Ben gister op locatie geweest. Er zit zo'n kastje (zelfs van UPC??) met 3 coax uitgangen waarvan er op 2 een splitter zit.. en de linker is afgesloten. Het is inderdaad in de woonkamer en niet in de meterkast.
pi_78624351
Dat ziet er uit als een VQ1002 CATV splitter , maar dan zonder kapje.
Deze split het TV signaal van het data signaal. ( heb je minder storing ).
Ik zou die losse tv splitter alleen gebruiken voor tv ..wil je internet hebben moet je even kijken welke uitgang voor wat is ( staat er op ) en je modem daarop aanlsuiten of ff bij de shop een goeie Hirschman SB02 splitter halen.
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_78624594
Op welke van de 3 COAX uitgangen zal ik mijn modem aan moeten sluiten??
pi_78624683
Ok, maar aangezien die splitter op 2 van de 3 COAX uitgangen zit en er 1 afgesloten is, kan ik de splitter voor het modem toch niet meer aansluiten? Of moet ik deze splitter gewoon helemaal verwijderen en die van het UPC pakket wat ik binnenkort opgestuurd krijg gewoon gebruiken?
pi_78624916
yup
die splitter die er nu op zit is volgens mij niet retour geschikt.
Gewoon je tv op een van de uitgangen en je modem op de ander.
moet je wel ff kijken welke uitgang waarvoor is.
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_78625685
http://foto-uploaden.nl/img/2/8ccg1la.jpg

Die linker op de foto zit een soort dopje op, kan iemand mij vertellen waar dat dopje voor is? Moet ik daar m'n modem op aansluiten? En heb ik splitters nodig??
pi_78627291
Yeah thxn, had dat forum toevallig zelf ook al gevonden maar dat is weer net een andere situatie..
  dinsdag 2 maart 2010 @ 11:20:09 #37
204633 Fred2
Kritisch
pi_78628279
Wat ik zou doen in dit geval:
- dopje links eraf schroeven en daar het modem op aansluiten. (een passende kabel wordt meegeleverd, de eventueel meegeleverde splitter van UPC moet je dan niet gebruiken).
- in de bouwmarkt 2 F-connectoren kopen.
- de splitter en stekkers die er nu op zitten weggooien.
- De verloopjes op de twee rechter aansluitingen weghalen
- De F-connectoren op de kabels zetten
- De kabels direct op de twee rechter aansluitingen aansluiten.

Dan heb je de kans op storingen helemaal ge minimaliseerd.
pi_78629584
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 10:10 schreef jan1988 het volgende:
http://foto-uploaden.nl/img/2/8ccg1la.jpg

Die linker op de foto zit een soort dopje op, kan iemand mij vertellen waar dat dopje voor is? Moet ik daar m'n modem op aansluiten? En heb ik splitters nodig??
Dat dopje is een afschermingsdopje, en kan eraf.
De 3 aansluitingen zijn voor radio, analoge tv en kabelmodem.
Als de rechter stekker klopt, is dat de radio, de middelste tv en de linker voor het modem.
De splitter op de middelste geeft aan dat er 2 aansluitingen voor tv zijn ergens in het huis.

Het SOP punt in je meterkast is alleen telefoon, die "netwerkaansluiting" is geen netwerk aansluiting maar ook telefoon: een RJ11 aansluiting lijkt op een RJ45 netwerkaansluiting
  dinsdag 2 maart 2010 @ 12:38:37 #39
204633 Fred2
Kritisch
pi_78631632
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 11:48 schreef moeftie het volgende:
De 3 aansluitingen zijn voor radio, analoge tv en kabelmodem.
Uit alledrie de aansluitingen komt in dit geval hetzelfde signaal
Het maakt dan ook niet uit welke aansluiting je gebruikt voor tv, radio of internet.
pi_78632096
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 12:38 schreef Cothen het volgende:

[..]

Uit alledrie de aansluitingen komt in dit geval hetzelfde signaal
Het maakt dan ook niet uit welke aansluiting je gebruikt voor tv, radio of internet.
Zit er in dit blokje geen filter zodat je geen storing van het data signaal op je tv en radio krijgt dan?
Als er geen filter in zit, maakt het idd niet uit.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 13:02:32 #41
204633 Fred2
Kritisch
pi_78632575
dit type heeft geen filter
pi_78634184
Nice bedankt mensen!
Ik hoor wel eens dingen over een signaalversterker.. als je merkt dat je beeld van je tv niet scherp is ofzo. Wanneer moet je dan beslissen om zo'n signaal versterker te nemen?
pi_78634251
Versterker heb je denk ik niet nodig, met die F-connectoren erop heb je vast prima beeld. Heb je wel wat sneeuw in je beeld of een zwak signaal bij digitale tv, dan ga je naar een versterkertje kijken.

Neem trouwens ook dat stopcontact mee, levensgevaarlijk en onjuist aangesloten.
pi_78639832
Haha ja die stopcontacten gaan nog onder handen genomen worden! Hoe bedoel je trouwens verkeerd aangesloten?
pi_78676239
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 16:00 schreef jan1988 het volgende:
Haha ja die stopcontacten gaan nog onder handen genomen worden! Hoe bedoel je trouwens verkeerd aangesloten?
Er mist in iedergeval een buis en volgens mij kloppen de draden ook niet (er zitten nu 4 draden ipv 2 draden in de stekkerdoos als ik het goed zie?), maar het is een foto en wat lastig te zien. Verstandig dat even aan te pakken, voor een paar euro heb je het veilig en juist aangesloten.

Die kabelgoten verkopen ze trouwens bij de gamma, dus als je de afdekplaat van die lange goot zoekt kan je daar terecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')