abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78369675
Hello. Ik ben een meisje (15)
Ik zit nu in 3VWO en zit nu dus op de helft.
Ik moet over 3 weken mijn profielkeuze inleveren voor mijn
laatste 2 lesjaren en examenjaar !

Ik ben niet goed in e.vakken : wiskunde,scheikunde,natuurkunde ( & economie )
Wiskunde gaat nog wel.. Sta er nu een 7 voor.
Scheikunde een 6.7 ( maar vanaf volgend jaar wordt het nog moeilijker )

Get to the point :

Ik wil gaan voor (klinische)psychologie.Daarvoor moet ik naar de universiteit ect ect.
Mijn probleem is dat ik niet weet welk profielvak ik moet kiezen..
Ik wil graag C&M (cultuur & maatschappij) kiezen..
Zover ik weet kan je daarmee psychologie studeren.. maar ik wil weten of je met C&M
ook een klinische psychologe kan worden ..
Ik hoor van mensen dat C&M alleen voor zwakke mensen is.. :S en dat ik daar niet heel ver mee kom ...

Ook wil ik graag weten hoelang dat dan ongv. gaat duren.. ( De psychologische studie t/m Klinische psychologie )

Heel erg bedankt voor het lezen !
Gr.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 22:51:54 #2
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_78369809
> SES?
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  dinsdag 23 februari 2010 @ 22:53:55 #3
289055 WillFerrell
MET EEN DUBBELE L OP HET EIND
pi_78370050
Zo, Ade is bezig volgens mij. C&M is een pretpakket btw.
Allure_
Ik heb dibs op jou, niemand hit jou behalve ik.
Crack_
Dan heb ik straks nog een crush op je met die zwembroek :@. Ik vind hem echt mooi he O+ O+.
pi_78373450
CM pretpakket Is niet waar. Ligt er maar net aan wat voor vakken je hebt en waar je zelf goed in bent.

TS: je bent niet goed in scheikunde maar staat wel een 6.7 Dat is best goed hoor Als je echt heel erg slecht bent in wiskunde is het misschien verstandig om wiskunde c te nemen. Maar dit kan je alleen kiezen met een CM profiel. Ik neem aan dat je met CM gewoon psychisch klinologe kan worden. Want je moet dan toch eerst psychologie studeren om die richting op te gaan?
pi_78374402
Hoi,

Als je niet zo goed bent in de exacte vakken, zou ik het je eigenlijk afraden om een N-pakket (dus NG / NT) te nemen. De exacte vakken worden namelijk steeds moeilijker, en er zijn genoeg mensen die op deze vakken blijven zitten en uiteindelijk zelfs van school moeten, terwijl ze met een ander pakket gewoon goede cijfers zouden kunnen halen.

Ik zou me als ik jou was ook gaan afvragen waar je interesses precies in liggen. Zoals iemand anders al zei, een 6.7 voor Scheikunde is niet slecht ofzo, maar als je interesses niet echt in de bèta-vakken liggen, dan moet je die ook niet kiezen.

Verder weet ik helaas niet wat voor pakket je nodig hebt voor klinische psychologie.

Ik zou me trouwens weinig aantrekken van de mensen die roepen dat CM een pretpakket is. Het is inderdaad een stuk makkelijker, ja, maar waarom zou je moeilijk gaan lopen doen als dat niet nodig is? Je moet echt niet een N-pakket nemen alleen omdat je denkt dat CM voor minder sterke leerlingen is.

Succes ermee!
Emma
  woensdag 24 februari 2010 @ 02:09:12 #6
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_78379989
Mijn tip: ga toch liever voor een iets moeilijker pakket (ook met een paar vakken die je niet liggen, maar wel van pas kunnen komen) en schat jezelf niet te dom in.

C&M is heel erg beperkt. Een aantal studies laten je toe, maar omdat je pas 15 bent, kan je toch beter een profiel kiezen (E&M met bijvakken) waar je nog wat meer de opties open hebt liggen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_78381769
*Studievoorlichter psychologie meldt:

Je kan gewoon (klinische) gezondheidspsychologe worden met het profiel C&M. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat er bij een studie psychologie redelijk veel statistiek komt kijken. Je doet er dan ook verstandig aan om een wiskunde te kiezen die daarbij aansluit, als ik me niet vergis is dat de huidige wiskunde A of C (wat vroeger A12 was)..

Verder is biologie in een pre, maar geen vereiste. Je gaat het in de studie psychologie wel veel terug zien, maar het is geen must om dat nu op 't vwo al te moeten doen.
pi_78382000
Zorg dat je in ieder geval een goede basis wiskunde hebt en kies er als je de ruimte voor hebt ook wat economie bij

Dus doe minimaal Wiskunde A12 (wat dat nu is weet ik niet precies) en als het kan ook nog B! Daar ga je echt wat aan hebben tijdens je academische opleiding. Ik heb 't niet gehad, en heb nog elk moment spijt
Ja doei.
pi_78391625
Over biologie volgen: het schijnt wel vrij lastig te zijn om biologie te doen zonder scheikunde etc. (of dat hoor ik iig van CM'ers die bio erbij kozen).
pi_78391980
Ik kan je geruststellen± niet alleen C&M is voor zwakke mensen, psychologie ook.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_78393389
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:03 schreef Emma123321 het volgende:
Over biologie volgen: het schijnt wel vrij lastig te zijn om biologie te doen zonder scheikunde etc. (of dat hoor ik iig van CM'ers die bio erbij kozen).
Yes indeed! Ik heb er nog altijd spijt van dat ik biologie gekozen heb [CM]. Het is ongelooflijk lastig zonder enige scheikundige kennis. Ik raad het dan ook zeker af om met CM biologie te kiezen
pi_78409814
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:25 schreef SLP_ het volgende:
CM pretpakket Is niet waar. Ligt er maar net aan wat voor vakken je hebt en waar je zelf goed in bent.

TS: je bent niet goed in scheikunde maar staat wel een 6.7 Dat is best goed hoor Als je echt heel erg slecht bent in wiskunde is het misschien verstandig om wiskunde c te nemen. Maar dit kan je alleen kiezen met een CM profiel. Ik neem aan dat je met CM gewoon psychisch klinologe kan worden. Want je moet dan toch eerst psychologie studeren om die richting op te gaan?
C&M heeft geen verplichte economie, M&O, scheikunde, natuurkunde enzovoort.
Dan ook nog eens Wiskunde C (laagste vorm van Wiskunde), kortom, het is wel het makkelijkst wat er is. (hierbij gaat het meer om praktische vaardigheden (tekenen en muziek) dan feitenkennis)

Verder is een 6.7 voor scheikunde in de 3e aardig. M'n scheikundedocent vertelde me destijds dat het in de bovenbouw veel en veel moeilijker zou gaan worden, dit klopt dan ook. (stond zelf een 9, medescholieren ongeveer hetzelfde of zelfs hoger en staan nu in de 6e een 6)
pi_78424852
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 21:20 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

C&M heeft geen verplichte economie, M&O, scheikunde, natuurkunde enzovoort.
Dan ook nog eens Wiskunde C (laagste vorm van Wiskunde), kortom, het is wel het makkelijkst wat er is. (hierbij gaat het meer om praktische vaardigheden (tekenen en muziek) dan feitenkennis)

Dat ligt er ook maar net aan wat je in je vrije deel kiest he! Ik heb C&M gedaan en had dus 3 volledige vreemde talen (Engels, Frans, Duits), waar dan ook nog is veel tijd in ging zitten i.v.m. schrijven van verslagen e.d.. Heb mijn wiskunde opgehoogd naar (toen nog) A12 (nu A) en had biologie en scheikunde in mijn vrije deel. Pretpakket? No way.
pi_78424873
dit is een eindeloze discussie, de beta's vinden het een pretpakket, de alfa's niet.
Dus laten we dit gewoon zo houden, agree to disagree
Ja doei.
pi_78425018
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 09:35 schreef motorbloempje het volgende:
dit is een eindeloze discussie, de beta's vinden het een pretpakket, de alfa's niet.
Dus laten we dit gewoon zo houden, agree to disagree
Mag ik nog even aanvullen dat het ook gewoon een kwestie is van waar je goed in bent? Iemand die veel aanleg heeft voor wiskunde heeft vaak meer moeite met talen en vice versa
pi_78425207
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 09:40 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Mag ik nog even aanvullen dat het ook gewoon een kwestie is van waar je goed in bent? Iemand die veel aanleg heeft voor wiskunde heeft vaak meer moeite met talen en vice versa
ook dat is onderdeel van die discussie en dat gaat je niet verder helpen
Ja doei.
pi_78425374
-dit gaan we dus niet doen-

[ Bericht 94% gewijzigd door motorbloempje op 25-02-2010 09:54:42 ]
pi_78426454
Je moet er wel rekening mee houden dat het beroepsperspectief als klinisch psycholoog of gz-psycholoog, om het zacht te zeggen, niet geheel optimaal is. Er beginnen in Leiden alleen al honderden aspirant-psychologes per jaar waarvan een groot deel klinische psychologie ziet zitten. Iets om over na te denken nu het nog kan, want nú kan je nog een bèta profiel kiezen en mogelijk voor Geneeskunde -> Psychiater gaan waardoor je niet concurreert met hordes psychologiemeisjes.
pi_78426766
nogmaals, dit is niet de plek om eindeloze discussies tussen alfa en beta te gaan voeren.
Ja doei.
pi_78426806
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 10:38 schreef motorbloempje het volgende:
nogmaals, dit is niet de plek om eindeloze discussies tussen alfa en beta te gaan voeren.
Ik corrigeer de stommiteit dat als je in het een goed bent je dus niet goed bent in het ander. Er is geen enkele onderbouwing voor die stelling, integendeel.
pi_78426848
cry me a river.

SES is geen plek om anderen te gaan bashen op basis van opleidingsniveau, studierichting en voorkeur.
Jezelf beter noemen, anderen dommer en mensen belachelijk maken omdat je jezelf superieur acht doe je maar op een ander forum
ophouden dus.
Ja doei.
pi_78426962
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 10:38 schreef motorbloempje het volgende:
Ik bedoelde niet te zeggen dat Geneeskundeprofiel = bèta = beter, of zo. Ik gaf de TS alleen een tip zodat ze kan plannen voor de toekomst als ze echt graag binnen de hoogste niveaus van de geestelijke gezondheidszorg zou willen werken (klinisch psychologen en psychiaters, waarbij je als psychiater makkelijker aan een baan komt).
pi_78427000
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 10:44 schreef netflanders het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet te zeggen dat Geneeskundeprofiel = bèta = beter, of zo. Ik gaf de TS alleen een tip zodat ze kan plannen voor de toekomst als ze echt graag binnen de hoogste niveaus van de geestelijke gezondheidszorg zou willen werken (klinisch psychologen en psychiaters, waarbij je als psychiater makkelijker aan een baan komt).
het was ook niet naar jou gericht. Ben het zeker met je eens verder hoor !
Ja doei.
pi_78427085
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 10:41 schreef motorbloempje het volgende:
cry me a river.

SES is geen plek om anderen te gaan bashen op basis van opleidingsniveau, studierichting en voorkeur.
Jezelf beter noemen, anderen dommer en mensen belachelijk maken omdat je jezelf superieur acht doe je maar op een ander forum
ophouden dus.
Ik bash niet, ik geef aan wat de feiten zijn. Of is mensen een IQ test afnemen en dan zeggen dat ze 80 scoren ook bashen?
pi_78427222
nogmaals: TS vraagt om tips om haar profiel in te vullen met de juiste vakken.
De discussie wie er 'beter' zijn is hier niet op zijn plaats, open dan een eigen topic met je stelling en voer daar een (normale) discussie opzich interessant namelijk, zo'n discussie, maar roepen dat bepaalde mensen 'beter' zijn op een manier die niet overkomt als 'goedbedoeld' of 'het presenteren van feiten' is HIER niet de bedoeling in ieder geval.

excuses als ik je verkeerd heb opgevat, maar kom dan in ieder geval zelf met feiten (in je eigen topic) die je mening ondersteunen
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')