Tsja, dat je vriendin er moeite mee heeft is begrijpelijk, maar het is wel háár probleem. Mijn vriendin heeft een heleboel mannelijke vrienden waarmee ze zeer vertrouwd is, en die ze al veel langer kent dan mij. Daar zitten ook exen tussen. Is best wel heel lastig soms, maar jij moet niet een vriendschap (die al langer speelt dan je relatie) opgeven puur omdat _zij_ dat wil. Het lost namelijk het probleem dat je vriendin heeft niet op. En met een beetje pech komt er straks iemand anders in de plaats waar je contact mee moet verbreken (hek van de dam zoals al is gezegd).
1. Vriendin moet aan haar zelfvertrouwen werken. Ze ziet die ex als een bedreiging, denkt dus om één of andere reden dat je de ex leuker vindt. Dit komt, hoe dan ook, uiteindelijk altijd neer op te weinig zelfvertrouwen, veroorzaakt door haar zelfbeeld, of haar beeld van jouw beeld van haar.
2. Help je vriendin bij (1), door haar te laten merken dat je haar wil (zonder ex te noemen, ik heb het gewoon over aandacht/complimentjes/e.d. in het algemeen).
3. Als je op een gegeven moment moet kiezen tussen iets gaan doen met je vriendin of met die ex, kies dan altijd eerst voor je vriendin. Hierdoor is het voor je vriendin onmogelijk om _door acties van jou_ het gevoel te krijgen dat ze niet op de 1e plaats komt. Spreek dus alleen met je ex af als je geen plannen hebt met je huidige vriendin.
4. Geef ook je grenzen aan! Soms kan het helpen om hard te zijn en je vriendin duidelijk te maken dat door hier een probleem te creëeren, ze er veel meer van maakt dan het waard is, en de relatie onnodig onder druk zet. Zij vindt dat jij fout zit, maar jij vindt (neem ik aan) dat _zij_ fout zit. Laat dat ook niet ongemerkt voorbij gaan. Mijn vriendin heeft bij mij op een paar momenten dat ik al te jaloers was ergens over me ook wel eens vrij hard toegesproken, maar dit heeft wel geholpen.

5. Draai het verhaal om. Heeft jouw vriendin nog gevoelens voor al haar exen, dusdanig dat ze vreemd zou gaan als ze weer bij ze in de buurt zou komen? Zo nee, waarom verwacht ze dan wel dat jij dit zal doen?
Wat betreft erover praten: ik zou proberen zo geduldig en begrijpend als mogelijk ermee om te gaan. Goed alles bespreken wat er te bespreken valt, en het dan ook AFSLUITEN. Blijft ze toch heel hardnekkig vasthouden bij haar standpunt ondanks alle argumenten, dan heb je m.i. het recht om zelf boos te worden. Je kan immers niet meer doen dan dat (vriendschap opgeven voor haar paranoia is geen optie lijkt me).
Het is begrijpelijk dat ze jaloers is, dat zijn de meeste mensen wel binnen een relatie. Maar ze moet ook kunnen begrijpen dat elke vrouw met wie je omgaat (of zelfs niet eens omgaat) een concurrente kan zijn. Juist bij een ex is gebleken dat een relatie niet werkt, dus zou ze eigenlijk zich er minder zorgen om moeten maken dan bij een willekeurige andere meid. (hierbij ga ik even voorbij aan het feit dat de vriendschap met die ex zo te lezen vrij sterk is.)