abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78346721
Wegens de zoveelste diefstal van mijn buitenboordmotor, ga ik het volgende doen:
Blok beton met ketting erin gegoten in het water, motor eraan. Goed stevig blok beton, abus discusslot...

maar ik twijfel over de ketting. Die gaat dus van onder water naar de motor.

Ik kan kiezen uit 13mm dikke schakels van verzinkt staal of 10mm dik van RVS.
Die laatste is overigens meer dan 3x zo duur en dat loopt nogal in de papieren.

Hoe lang zou die 13mm stevig genoeg blijven? Wil nl niet elk jaar een blok laten afzinken

[ Bericht 0% gewijzigd door rdkraker op 23-02-2010 15:54:52 ]
= Het leven is als een neus - je moet eruit halen wat erin zit =
  dinsdag 23 februari 2010 @ 15:55:27 #2
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_78347144
Die gaan een aardig aantal jaren mee. Maar waarom hang je je motor niet ergens binnen?
Nu loop je doordat ze het misschien toch weer proberen een hoop schade op.
pi_78347262
Zou idd ideaal zijn, maar 80 kg vastgebout stuk motor (50pk) hang je niet zo even van je boot in je schuur
  dinsdag 23 februari 2010 @ 16:01:13 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_78347434
Zijn daar geen handiger oplossingen voor? Bouten van snoeihard staal waar je een hangslot door kan doen ofzo?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_78351259
Ga ook een powerlock bbm-xl slot installeren, die beschermt één vd moeren zodat je die niet los kan draaien. Maar je kan natuurijk met wat moeite ook die bout aan de andere kan doorslijpen...
Dus ik denk; dubbel vast is dubbel veilig...

En t voordeel is dat als de motor goed aan de boot zit met dat powerlock slot, en de motor aan die kabel, dat mn boot ook gelijk goed vastligt.
pi_78352645
Gaat het in zeewater of in zoet water? Ik heb ooit begrepen dat niet alle soorten RVS even bestand zijn tegen zout water.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78353200
Gegalvaniseerd moet lang meegaan. In griekenland hebben we dat al 3 jaar in zee liggen en is nog goed. Alleen het stukje op de waterlijn gaat roesten.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_78357329
Gaat om zoet water. Denk dat ik idd maar een metertje extra neem, dan kan ik m af en toe eens wat verder laten zakken; dan is het stukje op de waterlijn nooit hetzelfde
pi_78359150
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:56 schreef rdkraker het volgende:
Gaat om zoet water. Denk dat ik idd maar een metertje extra neem, dan kan ik m af en toe eens wat verder laten zakken; dan is het stukje op de waterlijn nooit hetzelfde
Neem de ketting sowieso ruim, dat blok zal wel flink in de modder wegzakken. En bevestig ook een klein boeitje eraan, dat je em niet kwijt bent als de ketting in het water valt
  Moderator dinsdag 23 februari 2010 @ 21:15:14 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_78361919
Onderwater roest metaal volgens mij niet om iets te laten roesten is er namelijk zuurstof nodig.
Ik denk dat het stuk wat precies op het wateroppervlak zit het meeste roest verzameld
  dinsdag 23 februari 2010 @ 21:36:31 #11
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_78363403
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Onderwater roest metaal volgens mij niet om iets te laten roesten is er namelijk zuurstof nodig.
Ik denk dat het stuk wat precies op het wateroppervlak zit het meeste roest verzameld
Precies hoewel er in water ook wel een beetje zuurstof zit, maar dat loopt niet zo'n vaart
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 23:58:53 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_78375927
Theoretisch ja, maar hoe komt het dan dat fietsen die een tijdje in de gracht hebben gelegen er zo uit zien?

Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  woensdag 24 februari 2010 @ 00:00:24 #13
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_78376030
Overigens kan de corosielaag op metaal ook als beschermlaag werken, bij bepaalde soorten metalen gaat het corosieproces niet verder als er eenmaal een laagje op zit.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  woensdag 24 februari 2010 @ 00:36:37 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_78377988
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:15 schreef Vonkenboer het volgende:
er zit minder zuurstof in water maar het zuurstof gehalte van stromend water is zeker niet 0
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_78381132
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 00:00 schreef maok het volgende:
Overigens kan de corosielaag op metaal ook als beschermlaag werken, bij bepaalde soorten metalen gaat het corosieproces niet verder als er eenmaal een laagje op zit.
Dat is ook het hele idee achter roestvaststaal...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 24 februari 2010 @ 08:16:53 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_78381392
Waarschijnlijk hebben de personen die buitenboordmotoren jatten ook een busje bij (ze dragen nogal slecht ) en daarin ook vast een betonschaar .... ik vrees dat je die ketting ook weer net zo hard kwijt bent. Het is geen gelegenheidsdiefstalitem, dus ze komen vast goed voorbereid.

Helaas zal er practisch gezien niets anders opzitten dan hem er af te halen. Moeren//sloten//kettingen is waarschijnlijk allemaal geen probleem voor de dief.
Dum de dum
pi_78405358
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 08:16 schreef Fe2O3 het volgende:
Waarschijnlijk hebben de personen die buitenboordmotoren jatten ook een busje bij (ze dragen nogal slecht ) en daarin ook vast een betonschaar .... ik vrees dat je die ketting ook weer net zo hard kwijt bent. Het is geen gelegenheidsdiefstalitem, dus ze komen vast goed voorbereid.

Helaas zal er practisch gezien niets anders opzitten dan hem er af te halen. Moeren//sloten//kettingen is waarschijnlijk allemaal geen probleem voor de dief.
13 mm stalen hijsketting knip je met een betonschaar niet zo even kapot en is tevens niet heel duur.
www.staals.nl bijvoorbeeld of een ander bedrijf die ketting en kabels leveren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_78406071
En dat met die betontang is ook te ondervangen door de ketting zo kort mogelijk te houden en/of het blok verder van de kant te leggen. Hierdoor is de ketting moeilijker te bereiken en hebben ze ook minder manieren om kracht te zetten mochten ze een eventuele tang meehebben.
pi_78855119
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 08:16 schreef Fe2O3 het volgende:

afhalen is gewoon geen optie; 80 kg motor (vastgebout!) kun je er gewoonweg niet even opzetten en afhalen, daarvoor moet je boot het water uit. En dat kan nou eenmaal niet altijd
Heb nu inmiddels idd een paar meter 13mm langschakel verzinkt gekocht. Jeeemig wat is dat zwaar Zie daar ook idd niet zomaar een betonschaar doorheen gaan. Denk zelfs dat een draadloze makita daar wel even werk aan heeft. En dan moeten ze nog het SMC boutslot eraf zien te krijgen... Lijkt me niet meer de moeite voor die motor van 1992...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')