abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78332985
Docu: The Human Behavior Experiments

De documentaire The Human Behavior Experiments doet denken aan de quote uit Chinatown "I don't blame myself. You see, Mr. Gitts, most people never have to face the fact that at the right time and the right place, they're capable of ANYTHING."

Blijft toch fascinerend waartoe mensen in staat kunnen zijn
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_78343434
interessant, even kijken als ik tijd heb
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  maandag 1 maart 2010 @ 18:04:09 #4
293423 Anarkhia
Nut up! Or shut up!
pi_78599734
Binnenkort even kijken vandaar deze tvp.
You must believe in free will; there is no choice.
pi_78600964
Interessant . Maar sorry hoor, als je die mensen in dat 2e filmpje ziet , en dat allemaal van een vent aan de telefoon
Have fun...
pi_78601777
Ga ik binnenkort bekijken.
pi_78610278
Weinig verrassende keuze uit ondersteunend onderzoek, maar toch blijven het confronterende beelden. Groepsgedrag is een vreselijk eng ding.
pi_79241488
16-03-2010

Experiment televisie maakt mensen folteraars

PARIJS - De Franse staatstelevisie is een opmerkelijk psychologisch experiment begonnen: deelnemers aan een spelprogramma moeten een man straffen door hem elektrische schokken te geven.
80 Procent van de mensen gaat zo ver, dat het slachtoffer dood lijkt neer te vallen.

De makers van de documentaire, die woensdag op de Franse televisie te zien is, hebben de show Het Spel van de Dood opgezet. Dat lijkt een normaal spelprogramma te zijn, maar de kandidaten weten niet dat ze meedoen aan een experiment.

Ze moeten een man vragen stellen en hem met elektrische schokken straffen wanneer hij een fout antwoord geeft. De sterkte van de schokken kan oplopen tot een dodelijke 460 volt.

De deelnemers weten niet dat het slachtoffer een acteur is en helemaal geen schokken krijgt.

Verbaasd

De televisiemakers zeggen verbaasd te zijn dat maar zestien van de tachtig deelnemers weigerden de sadistische bevelen op te volgen. De psychologen wilden kijken hoe ver mensen gaan op de televisie.

Het experiment heeft tot vergelijkingen met de gruweldaden van de nazi's in de Tweede Wereldoorlog geleid. Een deelneemster die na afloop werd geïnterviewd, zei door te zijn gegaan met de martelingen hoewel haar grootouders waren vervolgd door de nazi's. Een andere deelnemer zei bang te zijn geweest om het programma te bederven.

Milgram Experiment

Het experiment doet sterk denken aan het zogeheten Milgram Experiment, dat in de jaren '60 uitgevoerd werd door de psycholoog Stanley Milgram.

Studenten van de Amerikaanse universiteit Yale kregen hierbij van een autoritair figuur de opdracht om een persoon die zij niet konden zien stroomschokken toe te dienen in verschillende mate van sterkte.

© ANP/NU.nl

(nu.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_79262729
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 08:32 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
16-03-2010

Experiment televisie maakt mensen folteraars

...
Ze herhalen een erg controversieel experiment die naar de geldende normen de ethische onderzoeksgrenzen heeft overschreden en zijn verrast dat de uitkomst hetzelfde is . Gelukkig zijn het niet mijn belastingcenten geweest...
pi_79331008
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:02 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Ze herhalen een erg controversieel experiment die naar de geldende normen de ethische onderzoeksgrenzen heeft overschreden en zijn verrast dat de uitkomst hetzelfde is . Gelukkig zijn het niet mijn belastingcenten geweest...
Sowieso zijn die experimenten talloze malen in de praktijk voorgekomen. Nazi-Duitsland, USSR, Imperiaal Japan, Noord Korea, of specifieker Abu Graib, Bagram, om maar een select aantal te noemen.

Ook normale mensen zijn in staat tot gruwelijke daden, is de les.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 24 maart 2010 @ 21:29:54 #11
287850 RikKer93
Serious shit
pi_79547823
Zal ik morgen wel even kijken, bedankt voor de tip
Naatje_1 : Het is toch wat met die rikker
Men denkt van hem, hij is een pennenlikker
Maar hij zit gewoon achter fok
en niet in een ambtenaarshok
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:23:19 #12
264561 Symo
Causa sui
pi_79550584
pi_79562340
tvp, ben benieuwd!
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
pi_79651552
quote:
Verbaasd

De televisiemakers zeggen verbaasd te zijn dat maar zestien van de tachtig deelnemers weigerden de sadistische bevelen op te volgen. De psychologen wilden kijken hoe ver mensen gaan op de televisie.
Om met Calvijn te spreken:
quote:
De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad
.

Nu was die Calvijn wel een erg grote misantroop (zoals elke orthodoxe protestant dat eigenlijk is), maar hoe ver zat hij er naast? Het eerste deel van de zin klopt niet als je het mij vraagt, het tweede des te meer. Hadden deze psychologen (mensen die jaren gestudeerd hebben om de diepere drijfveren van de mens te kunnen doorgronden) nu maar iets opgesnoven van dit inzicht, dat overigens niet per se Calvinistisch is, maar iets waarmee ook de Grieken (Plato enz.) bekend waren.
Dat macht corrumpeert is allang bekend (Bacon), dat de mens vol kwade driften zit die hij botviert zodra hij de kans krijgt ook. Wat ook geen geheim is, is dat het kwade niet enkel voortkomt uit pure kwaadwillendheid. In feite komt het vaak voort uit laksheid. De banaliteit van het kwade noemde Hannah Arendt dat.

Wat doet bovenstaande op W&T (bovenstaande mensen waren vooral filosofen, geen wetenschappers)? Nou, ik vind dat psychologen en sociaal wetenschappers in het algemeen nogal vaak vreemdsoortige onderzoeken doen en al helemaal wanneer het op hun conclusies (en verbazing!) aankomt. Ik heb een tijd psychologiemagazine gelezen en hoewel het sowieso natuurlijk populair en laagdrempelig is, viel het me toch op hoe vaak er wel geen stellingen werden geponeerd (o.b.v. 'wetenschappelijk onderzoek') waar ik niets van geloofde. Daarentegen heb ik persoonlijk heel wat meer geleerd over de menselijke psyche door me wat meer in de filosofie te verdiepen. Ik durf te stellen dat kennis van de filosofie, alsmede overigens de literatuur, misschien wel meer kennis verschaft over het menselijk denken en handelen dan de sociale wetenschappen. In elk geval hadden de psychologen zich een hoop onnodig entertainment onder het mom van 'onderzoek' kunnen besparen.

Overigens vind ik het kwalijk om uit dit onderzoek te concluderen dat 'groepsgedrag' een foute aangelegenheid is. Dat kan het zeker zijn, in elk geval wel wanneer de heersende moraal in een groep zelf verkeerd is. Maar conformisme is geen kwaad op zichzelf. Daar zou immers uit moeten volgen dat het tegendeel het juiste is. Maar dat zou er toe geleid hebben dat een groep mensen uit elkaar zou vallen, doordat niemand bereid is in te schikken ten bate van het groepsbelang.

PS: 16 van de 80 mensen bleek in staat te rebelleren tegen het gezag, wanneer dat gezag haar macht op onrechtvaardige wijze misbruikte. Mogen we hieruit concluderen dat 20% van de mensheid moreel gezien afdoende gevormd is en 80% een gevaar is?
Zo ja: wat impliceert dat m.b.t. onze democratie?
Zo niet: wat is dan het nut van dit soort onderzoeken? Wat bewijst het anders, dan dat een groep mensen in situatie X handeling Y verrichtte? Wetenschap is er om zaken mee te kunnen voorspellen en zo te beïnvloeden. Kan dat ook wanneer het om mensen gaat?

[ Bericht 9% gewijzigd door sneakypete op 27-03-2010 19:54:48 ]
pi_79651563
Nice
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')