Ik lees net dit stukje, en dit is onzin. Degene die bezit is niet per definitie eigenaar.quote:Op maandag 22 februari 2010 16:15 schreef HugoBaas het volgende:
Degene die het in bezit heeft is de eigenaar. De bon of wie het betaald heeft maakt geen fuck uit.
Als je een brommer steelt en er wordt aangifte gedaan en je wordt gepakt dan vraagt de politie of je afstand doet van die brommer omdat het op dat moment jouw bezit is.
Je trekt de verkeerde conclusies en je zit er helemaal naast.quote:Op maandag 22 februari 2010 17:01 schreef Lienekien het volgende:
Ja zeg, dan kan iemand dus valselijk beweren dat ik hem iets geven heb. En al kan ik aantonen dat ik ervoor betaald heb, dat maakt dan niet uit.
Haal je de koekoek!
Je vraag is zoals gezegd echt niet zo heel duidelijk gesteld.quote:Op maandag 22 februari 2010 17:01 schreef sloopkogel het volgende:
Wat kan zo'n simpele vraag toch een hoop verschillende antwoorden opleveren...... :-)
BULLSHIT!!quote:Op maandag 22 februari 2010 16:15 schreef HugoBaas het volgende:
Degene die het in bezit heeft is de eigenaar. De bon of wie het betaald heeft maakt geen fuck uit.
We got a winner!!quote:Op maandag 22 februari 2010 18:35 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Je trekt de verkeerde conclusies en je zit er helemaal naast.
[..]
Je vraag is zoals gezegd echt niet zo heel duidelijk gesteld.
Je wordt niet zomaar eigenaar door een betaling, maar ook niet door je naampje op een bon. Het gaat er om wie de partijen zijn bij de koopovereenkomst: jij en de winkelier, of je vriendin en de winkelier.
Bij betwisting kan elke omstandigheid tot het bewijs wie de overeenkomst heeft gesloten meewegen (dus ook de naam op de bon, of de betaling, of de verklaring van de winkelier, of de video-opname van het gebeuren, noem het maar op), maar op zichzelf gaat het alleen om de partijen bij de gesloten overeenkomst.
Zeg maar gerust helemaal.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:59 schreef Joe-Momma het volgende:
[..]
We got a winner!!
Geloof dat jou antw wel redelijk klopt.
Geloof ik..
Je hebt er vast meer verstand van dan ik, maar ik snap er gewoon niks van. Als zijn vriendin betaalt, sluit ze toch de koop, of niet? Dan is hij toch verder geen partij?quote:Op maandag 22 februari 2010 18:35 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Je trekt de verkeerde conclusies en je zit er helemaal naast.
[..]
Je vraag is zoals gezegd echt niet zo heel duidelijk gesteld.
Je wordt niet zomaar eigenaar door een betaling, maar ook niet door je naampje op een bon. Het gaat er om wie de partijen zijn bij de koopovereenkomst: jij en de winkelier, of je vriendin en de winkelier.
Bij betwisting kan elke omstandigheid tot het bewijs wie de overeenkomst heeft gesloten meewegen (dus ook de naam op de bon, of de betaling, of de verklaring van de winkelier, of de video-opname van het gebeuren, noem het maar op), maar op zichzelf gaat het alleen om de partijen bij de gesloten overeenkomst.
Alles gaat tegenwoordig heel snel en iets wordt zo langs een kassa gescand, dus je kunt de individuele overeenkomsten lastig onderscheiden.quote:Op maandag 22 februari 2010 19:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je hebt er vast meer verstand van dan ik, maar ik snap er gewoon niks van. Als zijn vriendin betaalt, sluit ze toch de koop, of niet? Dan is hij toch verder geen partij?
De "overeenkomst" tussen de TS en zijn vriendin bestaat ook nog!quote:Op maandag 22 februari 2010 19:54 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dat kan ik wel volgen.
Maar ik vind het nog steeds heel vreemd, dat aan het betalen voor het product geen enkel recht kan worden ontleend.
Of snap ik het dan nog steeds niet?
De samenlevingsovereenkomst?quote:Op maandag 22 februari 2010 19:55 schreef eleusis het volgende:
[..]
De "overeenkomst" tussen de TS en zijn vriendin bestaat ook nog!
Zoals Dr_Strangelove aangaf is het vaak wel een goede indicatie wie nou de koop daadwerkelijk heeft gesloten, mocht het bewijzen daarvan noodzakelijk zijn. Maar in principe maakt het juridisch (tenzij dus uitzonderingen zoals hierboven aangegeven) niet heel veel uit voor de vraag wie eigenaar is.quote:Op maandag 22 februari 2010 19:54 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dat kan ik wel volgen.
Maar ik vind het nog steeds heel vreemd, dat aan het betalen voor het product geen enkel recht kan worden ontleend.
Of snap ik het dan nog steeds niet?
En kun je dat 'juridisch' in dit verband dan nog verduidelijken met een concreet voorbeeld? Ik vind dat namelijk tamelijk abstract.quote:Op maandag 22 februari 2010 19:56 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Zoals Dr_Strangelove aangaf is het vaak wel een goede indicatie wie nou de koop daadwerkelijk heeft gesloten, mocht het bewijzen daarvan noodzakelijk zijn. Maar in principe maakt het juridisch (tenzij dus uitzonderingen zoals hierboven aangegeven) niet heel veel uit voor de vraag wie eigenaar is.
Het schijnt zo niet te werken.quote:Op maandag 22 februari 2010 19:57 schreef littledrummergirl het volgende:
het bewijs van je pinbetaling kun je ook als bon gebruiken toch? als het van jouw rekening is afgeschreven is het van jou neem ik aan
quote:Op maandag 22 februari 2010 19:49 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Alles gaat tegenwoordig heel snel en iets wordt zo langs een kassa gescand, dus je kunt de individuele overeenkomsten lastig onderscheiden.
Je moet het zo zien: voor alles wordt een contract aangegaan. TS zegt tegen de man van de winkel: "Ik wil product A", man zegt oké en ze hebben een koopovereenkomst (de "titel").
Vervolgens levert de winkelier aan de man (hij geeft het hem aan). We nemen ook aan dat de winkelier MAG leveren (dat het dus van hem is, dat hij "beschikkingsbevoegd" is).
De 3 elementen - zoals hierboven al door Dr_Strangelove aangegeven - zijn de titel, beschikkingsbevoegdheid en levering. Aan die drie vereisten is zoals je kunt zien voldaan, ongeacht wie betaalt.
Het enige wat de vriendin van de TS doet is de tegenprestatie leveren. Het maakt niet uit wie de tegenprestatie verricht (behalve in sommige overeenkomsten zoals het schilderen van een schilderij door een bepaalde schilder).
Maar is het ook een antwoord op jouw vraag?quote:Op maandag 22 februari 2010 19:58 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Als ik jouw visie lees dan krijg ik het gevoel dat jij wel eens gelijk kunt hebben....
Nou, de betaling "doet er juridisch" niet toe voor de eigendomsvraag.quote:Op maandag 22 februari 2010 19:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En kun je dat 'juridisch' in dit verband dan nog verduidelijken met een concreet voorbeeld? Ik vind dat namelijk tamelijk abstract.
Je zou kunnen zeggen dat zij onverschuldigd heeft betaald (maar dat gaat niet zo snel op) en/of dat de TS ongerechtvaardigd is verrijkt door haar betaling.quote:Op maandag 22 februari 2010 20:05 schreef Lienekien het volgende:
Heeft de vriendin juridisch wel een vordering op TS?
In principe verkrijgt de vriendin gewoon een vordering op TS en kan zij de wettelijke middelen gebruiken die alle andere schuldeisers ook hebben, om aan haar geld te komen. Uiteindelijk kan dit er zelfs toe leiden dat er dingen executoriaal worden verkocht.quote:Op maandag 22 februari 2010 20:08 schreef Lienekien het volgende:
Gaat het eigendom op haar over als TS verzuimt om haar schadeloos te stellen? Dit uiteraard nadat zij hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld en een redelijke betalingstermijn heeft voorgesteld?
Aha, DE eigendom.quote:Op maandag 22 februari 2010 20:11 schreef Maharbal het volgende:
[..]
In principe verkrijgt de vriendin gewoon een vordering op TS en kan zij de wettelijke middelen gebruiken die alle andere schuldeisers ook hebben, om aan haar geld te komen. Uiteindelijk kan dit er zelfs toe leiden dat er dingen executoriaal worden verkocht.
Maar nee, de eigendom gaat niet zomaar over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |