abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78256061
Laatst heb ik van een vriendin van me een eco wasbal gekregen. Ik heb 'm gisteren voor het eerst gebruikt op een rompertje van m'n dochter die diarree had, verrassend genoeg is er niks meer van terug te zien, geen vlekken meer in het rompertje. Normaal doe ik 75ml wasmiddel bij de was, ik heb nu iets meer dan de helft gebruikt.

Anyway, het is een plastic bol met keramische steentjes erin. De keramische steentjes hebben eenzelfde werking als wasmiddel; ze weken het vuil van de vezel van kleding. Blijkbaar werkt het, je was wordt schoner bij minder wasmiddel.

Er is een website met daarop oa meestgestelde vragen:
http://www.ecobal.nl/?page_id=31?keepThis=true&

pi_78256096
Ik was altijd met de helft wasmiddel omdat ik anders jeuk krijg. Mijn was is ook altijd fris en fruitig na het wassen. Dus dat ligt niet echt aan de Ecobal bij jou ben ik bang, meer aan het feit dat de standaard voorgeschreven hoeveelheden wasmiddel behoorlijk aan de hoge kant liggen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat ding NIET werkt, maar wel wil zeggen dat het niet wonderlijk is dat je met de helft van het wasmiddel ook een schone was krijgt.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 21 februari 2010 @ 09:12:51 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78256129
quote:
Op zondag 21 februari 2010 09:06 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik was altijd met de helft wasmiddel omdat ik anders jeuk krijg. Mijn was is ook altijd fris en fruitig na het wassen. Dus dat ligt niet echt aan de Ecobal bij jou ben ik bang, meer aan het feit dat de standaard voorgeschreven hoeveelheden wasmiddel behoorlijk aan de hoge kant liggen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat ding NIET werkt, maar wel wil zeggen dat het niet wonderlijk is dat je met de helft van het wasmiddel ook een schone was krijgt.
Zonder wasmiddel wordt het ongetwijfeld ook schoon, als er geen vetvlekken in zitten e.d.
Het probleem met "de helft" is dat het dan amper genoeg is om het kalk in het water te lijf te gaan, en er niets overblijft voor je wasgoed.

En wat die ecobal betreft: geloof je werkelijk dat steentjes IN een bolletje vuil elders in de wasmachine losmaken?!
1e zin van die link: "afbreekbare bal"... Dan blijft er weinig van de bal over in een wasmachine...
censuur :O
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 21 februari 2010 @ 09:18:41 #4
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_78256161
quote:
Op zondag 21 februari 2010 08:59 schreef Redux het volgende:
Laatst heb ik van een vriendin van me een eco wasbal gekregen. Ik heb 'm gisteren voor het eerst gebruikt op een rompertje van m'n dochter die diarree had,

Hier stopte ik met lezen
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 21 februari 2010 @ 09:20:07 #5
80791 crew  Paul
pi_78256171
Maarja ben wel benieuwd of dat werkt, dus je hoeft nooit meer wasmiddel te kaufen
pi_78256205
75ml wasmiddel van welk merk? ...weleens een ander wasmiddel overwogen?
You have enemies?
Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 21 februari 2010 @ 09:33:44 #7
80791 crew  Paul
pi_78256265
Ik gebruik alleen robijn !
pi_78256769
Die klein en krachtig is ook wel relaxt . En idd niet teveel wasmiddel gebruiken dat verziekt je kleren alleen maar en is nergens voor nodig
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_78256864
"In de media hoor je vaak dat wasballen niet echt schoon wassen. Hoe zit dat nu?
Er zijn inderdaad wasballen die minder goed wassen. De ene wasbal is de andere niet. Uit onderzoek blijkt ECOWASBAL, de Johan Cruyff in de wasballenwereld, even goed te wassen als wasmiddel."

*zucht*
Een studentenbedrijf die een eco-wasbal in de markt zet en vervolgens in de FAQ-vragenlijst verwijst naar Johan Cruijff? Het antwoord op die vraag neemt vast alle zorgen bij mensen weg.
Misschien moeten ze deze Johan-Cruijff-wasbal promoten op voetbalforums, succes in de maak
You have enemies?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 21 februari 2010 @ 10:33:23 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_78256910
quote:
Op zondag 21 februari 2010 10:29 schreef virtue het volgende:

Een studentenbedrijf die een eco-wasbal in de markt zet en vervolgens in de FAQ-vragenlijst verwijst naar Johan Cruijff? Het antwoord op die vraag neemt vast alle zorgen bij mensen weg.
Misschien moeten ze deze Johan-Cruijff-wasbal promoten op voetbalforums, succes in de maak
Ook zo lachwekkend zijn uitspraken als deze..
quote:
Zijn er vele typen wasballen te koop?
Ja, dat is inderdaad het geval. Greenhabits heeft verschillende wasballen uitgetest: ECOWASBAL wast het schoonst en is het sterkst.
En als je denkt dat Greenhabits een of ander gerenommeerd onderzoeksinstituut is ofzo..

het antwoord staat onderaan:
quote:
Wat is Greenhabits?
Greenhabits is het Amsterdamse bedrijf dat de ECOWASBAL op de markt brengt.
Wij van WC-eend adviseren…
pi_78256992
quote:
Op zondag 21 februari 2010 10:33 schreef qltel het volgende:

Wij van WC-eend adviseren…
Dat is een ander verhaal, dat was een geniaal bedachte reclame-slogan!

In dit geval bestond het onderzoek uit een zondagmiddag (al dan niet met gebruiksaanwijzing of met supervisie van mamlief) een paar wasjes draaien. De concurrentie bestond uit... de ALDI-gehaktbal en een ballon. ..het niveau van deze post sluit mooi aan bij dat van de ECO-wasbal van Greenhabits.

Greenhabit eco-wasbal; er bestaat geen betere!
You have enemies?
pi_78257204
Ik kende de ecowasbal van vrienden in Frankrijk die dat ding gebruiken. Toch heb ik er zelf een gekocht en ben die gaan uitproberen. Ik was standaard met dat ding en 15 ml (Aldi-)waspoeder (het maatschepje dat bij de eco-wasbal zit), eigenlijk vooral voor de geur.

Ik was er sinds de kerstvakantie mee en de was is net zo schoon als voorheen. 15 ml is wel heel veel minder waspoeder dan ik voorheen gebruikte, dus ik geef de eer toch aan de wasbal. Dat verhaal over die hydroxil-ionen zal allemaal wel, als het werkt vind ik het prima, het is niet iets waar je in moet geloven ofzo.

edit: nog een aanvulling, ik gebruik nooit wasverzachter vanwege een allergisch kind en de was uit de droger was sowieso wel zacht, maar de shirtjes die aan de lijn drogen zijn nu ook (veel) zachter dan voorheen.
pi_78257556
quote:
Op zondag 21 februari 2010 10:58 schreef Angel-A het volgende:
Ik kende de ecowasbal van vrienden in Frankrijk die dat ding gebruiken. Toch heb ik er zelf een gekocht en ben die gaan uitproberen. Ik was standaard met dat ding en 15 ml (Aldi-)waspoeder (het maatschepje dat bij de eco-wasbal zit), eigenlijk vooral voor de geur.

Ik was er sinds de kerstvakantie mee en de was is net zo schoon als voorheen. 15 ml is wel heel veel minder waspoeder dan ik voorheen gebruikte, dus ik geef de eer toch aan de wasbal. Dat verhaal over die hydroxil-ionen zal allemaal wel, als het werkt vind ik het prima, het is niet iets waar je in moet geloven ofzo.

edit: nog een aanvulling, ik gebruik nooit wasverzachter vanwege een allergisch kind en de was uit de droger was sowieso wel zacht, maar de shirtjes die aan de lijn drogen zijn nu ook (veel) zachter dan voorheen.
Wat ik me overigens wel afvraag.. zo'n wasbal kan natuurlijk nooit de actieve werking van wasmiddel overnemen (ontsmetting/reinigend). Met zo weinig wasmiddel krijg je dan je wasgoed wel 'schoon' eruit of is het enkel voor het oog schoon?
Volgens mij krijg je ook veel meer last van slijtage van kleding (en wasmachine), in plaats van wat oplosbaar poeder draait er nu een baksteen in je wasmachine.
You have enemies?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 21 februari 2010 @ 12:10:55 #14
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_78258646
quote:
Op zondag 21 februari 2010 10:58 schreef Angel-A het volgende:

Doe je was eens een paar keer met dezelfde hoeveelheid waspoeder, maar vergeet dan de wasbal er eens in te doen en kijk eens hoe dat gaat. Want naar mijn idee is die wasbal juist iets waarin je wel moet geloven..
  zondag 21 februari 2010 @ 12:14:53 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78258748
En de kalk in je wasmachine zorgt waarschijnlijk voor meer schade dan je bespaart...
censuur :O
pi_78259043
quote:
Op zondag 21 februari 2010 12:14 schreef RemcoDelft het volgende:
En de kalk in je wasmachine zorgt waarschijnlijk voor meer schade dan je bespaart...
Ik denk dat de kalkvorming, extra slijtage aan wasmachine en kleding door dit object inderdaad meer kost dan op zal leveren.

Vergeet ook niet dat het maximaal 1000 beurten meegaat, de vraag is of het na 1000 keren dan ineens nog maar 99% in plaats van 100% werkt of dat je na 1000 beurten bij 0% werkzaamheid bent aangekomen? Het eerste geval is zeer onwaarschijnlijk dus na maximaal 500 beurten werkt die bal nog maar voor 50%?

Nogsteeds vind ik het uit hygienisch oogpunt geen fijn idee (helemaal als je kinderen hebt).
You have enemies?
pi_78259053
Er stond pas geleden ook een artikeltje over in de Intermediair, dat opmerkelijk eenzijdig en kritiekloos was. Ik ben inderdaad wel benieuwd naar wat wetenschappers erover te zeggen hebben (zoals in Trouw dus gebeurde) en hoe het zit met slijtage. Volgens het echtpaar dat het ding in Nederland verkoopt weet alleen de Koreaanse uitvinder ervan precies hoe het werkt.
  † In Memoriam † zondag 21 februari 2010 @ 12:29:27 #18
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_78259114
Zag hem op de huishoudbeurs en ik ben er niet ingetrapt
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 21 februari 2010 @ 12:33:31 #19
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_78259254
quote:
Op zondag 21 februari 2010 12:27 schreef k_man het volgende:
aar wat wetenschappers erover te zeggen hebben (zoals in Trouw dus gebeurde) en hoe het zit met slijtage. Volgens het echtpaar dat het ding in Nederland verkoopt weet alleen de Koreaanse uitvinder ervan precies hoe het werkt.
Volgens mij weet ik prima hoe het werkt. Mensen gebruiken in het algemeen veel te veel wasmiddel. Door deze bol gebruiken mensen minder (maar nog steeds genoeg) wasmiddel. En met deze denkwijze werkt de bol dus nog ook..
pi_78261527
quote:
Op zondag 21 februari 2010 10:17 schreef qltel het volgende:
Ik zou zeggen, was ook eens wasgoed wat op dezelfde manier vervuild is met de halve hoeveelheid wasmiddel als wat je normaal gebruikt. Dat zou een kleine indicatie kunnen geven over de werking.
Je denkt dat ik voor het eerst een rompertje (of ander kledingstuk) met diarree en poepvlekken erin was?

Ik had het ook kunnen weten, op fok is iedereen deskundig en weet iedereen het beter.

Ik ben hier weer weg
pi_78261586
quote:
Op zondag 21 februari 2010 12:33 schreef qltel het volgende:

[..]

Volgens mij weet ik prima hoe het werkt. Mensen gebruiken in het algemeen veel te veel wasmiddel. Door deze bol gebruiken mensen minder (maar nog steeds genoeg) wasmiddel. En met deze denkwijze werkt de bol dus nog ook..
Ja, dat is precies wat die wetenschappert zegt en wat me ook al wel duidelijk was. Ik vroeg me dus af of die bol op de een of andere manier wél iets doet en zo ja, hoe dan.
pi_78262290
Reacties van de t/s.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 21 februari 2010 @ 14:06:49 #23
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_78262589
quote:
Op zondag 21 februari 2010 13:39 schreef Redux het volgende:

[..]

Je denkt dat ik voor het eerst een rompertje (of ander kledingstuk) met diarree en poepvlekken erin was?

Ik had het ook kunnen weten, op fok is iedereen deskundig en weet iedereen het beter.

Ik ben hier weer weg
Je hebt het artikel uit Trouw ook gelezen, neem ik aan?

Het kan natuurlijk best zijn dat je vooral had gehoopt dat iedereen "hoera" zou roepen en direct naar de winkel zou rennen na jouw ervaring, maar zo werkt het helaas niet. De website die je aanhaalde helpt daar ook niet echt bij, de inhoud ervan is lachwekkend en bevat niet meer dan wat gewauwel met gebruik van interessante termen die niets inhouden. Verdere serieuze bronnen die op een positieve werking zouden duiden kan ik ook niet vinden.

Overigens, ik meende mijn vraag serieus hoor. Heb je het wel eens geprobeerd?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 21 februari 2010 @ 14:12:15 #24
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_78262773
quote:
Op zondag 21 februari 2010 12:27 schreef virtue het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat het maximaal 1000 beurten meegaat, de vraag is of het na 1000 keren dan ineens nog maar 99% in plaats van 100% werkt of dat je na 1000 beurten bij 0% werkzaamheid bent aangekomen? Het eerste geval is zeer onwaarschijnlijk dus na maximaal 500 beurten werkt die bal nog maar voor 50%?
Er zijn al heel veel van dat soort wondermiddeltjes geweest, ingestraald water van Jomanda, magneten tegen kalk, piramides om bederf van eten tegen te gaan, 100.000 pillen, poeders en smeerseltjes tegen allerlei kwalen en zo kun je nog uren door gaan. De meeste van die middelen gingen minder lang mee dan 1000x wassen in een gemiddeld gezin...
pi_78264920
quote:
Op zondag 21 februari 2010 14:06 schreef qltel het volgende:

Je hebt het artikel uit Trouw ook gelezen, neem ik aan?
Nee niet, maar ik snap jou wel, jij bent zo'n piemel wat op zo'n luie zondag constant op fok zit te f5-en, een topic tegenkomt waar ie in duikt en -voor dit topic ook maar ooit iets gehoord te hebben van zo'n bal- een sceptische houding aanneemt en denkt de waarheid in pacht te hebben zonder ook maar enige ervaring in de was-materie te hebben denkt te weten waarover ie het heeft.

Je aanname in de 1e regel van je 1e reactie in dit topic zeggen me al genoeg; alsof ik voor ik deze bal had op geen andere manieren was heb gedraaid. Lachertje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')