FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Metro Wibautstraat Amsterdam Grip2
JohnFoKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:35
20-02-2010 ! Grip 2 ! HV 1 HULPV. METRO ONDERGRONDS (GRIP: 2) Metro Wibautstraat WIBAUTSTRAAT Inzetprocedure 1015 ASD [ 669 997 043 593 057 056 ]
Adres: Wibautstraat, Amsterdam
0100113 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Amstelveen/Haarlemmermeer HOvD
0100759 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Amsterdam Piket AC kazerne Nico
0100763 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Regionaal - OIO
0101052 16:32:00 Amsterdam-Amstelland BRW Amsterdam ( HOvD Spoed )
0101058 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Amsterdam HOvD
0101059 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Amsterdam Voorlichting
0101304 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Amsterdam-RVHV Co
0102652 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Regionaal - Operationeel Leider OT
0102653 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Regionaal - Hoofdsectie brandweer OT
0102998 16:32:00 Amsterdam-Amstelland Monitorcode


iemand meer informaite?
IHVKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:36
GRIP 2 Bron- en effectbestrijding. Incident met duidelijke uitstraling naar de omgeving

Klinkt wel alsof er iets aan de hand is ja.
Surveillance-Fietszaterdag 20 februari 2010 @ 16:36
oeh wow
Scrutinizerzaterdag 20 februari 2010 @ 16:38
Ik ga even kijken, ik woon er vlakbij.
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 16:39
Dit moeten we natuurlijk volgen...
i2Them2zaterdag 20 februari 2010 @ 16:39
Ziet er heftig uit. Maar kan er niks over vinden.
Herkauwerzaterdag 20 februari 2010 @ 16:40
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:38 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik ga even kijken, ik woon er vlakbij.
Die zien we niet meer terug
StateOfMindzaterdag 20 februari 2010 @ 16:40
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:38 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik ga even kijken, ik woon er vlakbij.
Neem je camera mee!
Surveillance-Fietszaterdag 20 februari 2010 @ 16:41
inzetprocedure 1015 kan wel eens een ontsporing zijn
IHVKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:41
Twitter:
RT @EddieCollin: Breaking news: twee metro's zijn op elkaar gebotst bij station Wibautstraat. tientallen gewonden uit metro gehaald!
Megumizaterdag 20 februari 2010 @ 16:42
http://www.at5.nl/artikel(...)on-centraal-ontruimd
IHVKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:42
http://twitter.com/#search?q=wibautstraat
IHVKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:42
Floristoria metrostation centraal rookontwikkeling, metrotrein op wibautstraat op voorliggende trein gebotst
#ANONIEMzaterdag 20 februari 2010 @ 16:43
F5-topic
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 16:44
quote:
De huldiensten rukten na de melding massaal uit. Volgens een woordvoerster van het GVB is het nog onduidelijk hoe de rookontwikkeling is gestaan. Het hele station zou volgens haar binnen vijf minuten zijn ontruimd.

Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar de oorzaak van de rook. Er is voorlopig geen metroverkeer mogelijk tussen het Centraal Station en Spaklerweg.
Nembrioniczaterdag 20 februari 2010 @ 16:45
is 'ie weer ontspoord?
bbfakirzaterdag 20 februari 2010 @ 16:45
lexboon RT @wortelmans: 2 metro's op elkaar bij station wibautstraat in amsterdam. Meerdere gewonden worden uit de metro gedragen. Updates volgen. @persmoment
Nembrioniczaterdag 20 februari 2010 @ 16:45
bertbrussen RT @wortelmans: 2 metro's op elkaar bij station wibautstraat in amsterdam. Meerdere gewonden worden uit de metro gedragen. Updates volgen. @persmoment
#ANONIEMzaterdag 20 februari 2010 @ 16:48
Bij Centraal station staat het metrostation onder de rook, en bij de wibaustraat zijn er op elkaar gebotst.
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 16:48
Damn, die metro's zullen wel bomvol gezeten hebben.
Juicyhilzaterdag 20 februari 2010 @ 16:49
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:45 schreef Nembrionic het volgende:
bertbrussen RT @wortelmans: 2 metro's op elkaar bij station wibautstraat in amsterdam. Meerdere gewonden worden uit de metro gedragen. Updates volgen. @persmoment
Dan moeten ze wel eerst uitchecken hè.
Nuchterheidzaterdag 20 februari 2010 @ 16:49
tvp
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 16:49
Wel grappig om de hoeveelheid tweets te zien... Eerst 8 per minuut ofzo erbij, nu net al bijna 69 per minuut..
Zwansenzaterdag 20 februari 2010 @ 16:49
Ouch.
#ANONIEMzaterdag 20 februari 2010 @ 16:50
Alweer?
Vorige keer zat ik in de tunnel
Aandemurzaterdag 20 februari 2010 @ 16:50
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:49 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Dan moeten ze wel eerst uitchecken hè.
Maanviszaterdag 20 februari 2010 @ 16:50
Grappig dat ze niet weten waar die rook bij CS toch vandaan komt
Peter6000zaterdag 20 februari 2010 @ 16:50
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:48 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Bij Centraal station staat het metrostation onder de rook, en bij de wibaustraat zijn er op elkaar gebotst.
2 verschillende gebeurtenissen?
Zwansenzaterdag 20 februari 2010 @ 16:51
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:50 schreef Peter6000 het volgende:

[..]

2 verschillende gebeurtenissen?
Wel vreemd. CS en Wibaut liggen best een eindje uit elkaar.
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 16:51
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:50 schreef Peter6000 het volgende:

[..]

2 verschillende gebeurtenissen?
Wat dacht je van dat de rook door de tunnels gaat?
#ANONIEMzaterdag 20 februari 2010 @ 16:51
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:50 schreef Peter6000 het volgende:

[..]

2 verschillende gebeurtenissen?
Ik denk het wel...


http://www.at5.nl/artikel(...)on-centraal-ontruimd

http://www.at5.nl/artikel(...)o-s-bij-wibautstraat
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 16:51


[ Bericht 100% gewijzigd door kikoooooo op 20-02-2010 18:03:09 ]
#ANONIEMzaterdag 20 februari 2010 @ 16:52
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:51 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Wat dacht je van dat de rook door de tunnels gaat?
Ik weet niet wat de afstand is tussen die 2 ?
Peter6000zaterdag 20 februari 2010 @ 16:52
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:51 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Wat dacht je van dat de rook door de tunnels gaat?
Het ligt aardig ver uit elkaar.

Dan is het dus een behoorlijk heftige botsing.

edit: Ik geloof een km of 2 (ondergronds).
IHVKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:53
Er komt wel vaker rook uit de metro, kan dus gewoon toeval zijn.
JohnFoKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:54
C2000? P2000 zal je bedoelen? er is behoorlijk wat gealarmeerd!

Rond 16:20 uur zijn er twee metro`s op station Wibautstraat tegen elkaar gereden.

Volgens sommige twitter berichten zouden er tientallen gewonden zijn.Volgens een politiewoordvoerder worden momenteel alle metrostations tussen Wibautstraat en Centraal Station ontruimd. Kort daarvoor was het metrostation bij het Centraal Station al ontruimd vanwege rookontwikkeling.De hulpdiensten zijn massaal uitgerukt.

verdere informatie ontbreekt nog
bron: nieuwslog.nl
Omnifacerzaterdag 20 februari 2010 @ 16:54
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:52 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de afstand is tussen die 2 ?
Nieuwmarkt zit er nog tussen!
Scrutinizerzaterdag 20 februari 2010 @ 16:54
Inderdaad twee metro's op elkaar geklapt. De hele Wibautstraat staat vol met politie, brandweer en ambulances. De politie heeft de boel afgezet met linten maar dat houdt de gemiddelde Amsterdammer niet tegen, nochtans kon ik niet in het station komen.
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 16:54


[ Bericht 100% gewijzigd door kikoooooo op 20-02-2010 18:04:18 ]
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 16:54
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:52 schreef Peter6000 het volgende:

[..]

Het ligt aardig ver uit elkaar.

Dan is het dus een behoorlijk heftige botsing.
of er is een brand geweest aan boord van eentje, je weet het niet he
Noukzaterdag 20 februari 2010 @ 16:55
Jeetje wat eng..
Felixazaterdag 20 februari 2010 @ 16:55
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:54 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Nieuwmarkt zit er nog tussen!
En Waterlooplein en Weesperplein.
IHVKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:56
c2000/p2000 is wel rustig ja, denk ook dat het meevalt.
Zwansenzaterdag 20 februari 2010 @ 16:56
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:55 schreef Felixa het volgende:

[..]

En Waterlooplein en Weesperplein.
Ja, das echt wel een paar km. Als de rook van Wibaut naar CS kan dan is het wel een flinke inferno
Zwansenzaterdag 20 februari 2010 @ 16:56
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:56 schreef IHVK het volgende:
c2000/p2000 is wel rustig ja, denk ook dat het meevalt.
Waar lees/zie/hoor ik dat?
jmaczaterdag 20 februari 2010 @ 16:57
JohnFoKzaterdag 20 februari 2010 @ 16:57
Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Twee metro's zijn vanmiddag rond 16.20 uur ter hoogte van Station Wibautstraat frontaal op elkaar gebotst.
Volgens een anonieme getuige in een van de voertuigen zijn er zeker tien gewonden gevallen. De passagiers werden door de klap door de metrowagons geslingerd. Er ontstond vervolgens de getuige even paniek. De hulpdiensten waren snel ter plaatse. De gewonden worden momenteel uit de metro's gehaald.
Kort voor de aanrijding was het metrostation bij het Centraal Station al ontruimd vanwege rookontwikkeling.


www.at5.nl
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 16:58
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Waar lees/zie/hoor ik dat?
http://www.xs4all.nl/~nsvtv/p2Kflex/ = P2000

C2000 kun je niet luisteren, is beveiligd
Scrutinizerzaterdag 20 februari 2010 @ 16:58
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:56 schreef IHVK het volgende:
c2000/p2000 is wel rustig ja, denk ook dat het meevalt.
Op de Wibautstraat is het niet erg rustig
Felixazaterdag 20 februari 2010 @ 16:58
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ja, das echt wel een paar km. Als de rook van Wibaut naar CS kan dan is het wel een flinke inferno
Hemelsbreed bijna 3km, dus dat lijkt me ook stug dat die twee zaken met elkaar samenhangen.
mouzzerzaterdag 20 februari 2010 @ 16:59
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:56 schreef IHVK het volgende:
c2000/p2000 is wel rustig ja, denk ook dat het meevalt.
Het is ook al half uur geleden gebeurd dus meeste zijn al opgeroepen lijkt mij. Ik tel al een tiental ambulances richting wibautstraat.
Herkauwerzaterdag 20 februari 2010 @ 16:59
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:58 schreef Felixa het volgende:

[..]

Hemelsbreed bijna 3km, dus dat lijkt me ook stug dat die twee zaken met elkaar samenhangen.
Tenzij de metro al rookte bij vertrek Amsterdam CS?
Renezaterdag 20 februari 2010 @ 17:00
Een hoop chinezen in die metro? Toeristen?
Apfel.zaterdag 20 februari 2010 @ 17:00
iemand die weet of metros vanuit de bijlmer nog wel tot aan Amstel rijden?
Omnifacerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:00
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:59 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Tenzij de metro al rookte bij vertrek Amsterdam CS?
GVB

Naja dan zou het bij Nieuwmarkt en Weesperplein ook moeten fikken
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 17:00
Ik zie nog geen ooggetuige verslagen op Twitter? Nog niemand die bloedend al twitterend eruit gekropen is... Of zou het netwerk eruit liggen daar?
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:01
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:56 schreef IHVK het volgende:
c2000/p2000 is wel rustig ja, denk ook dat het meevalt.
quote:
16:41:42 20-02-10 -ALPHA- HV 1 HULPV. METRO ONDERGRONDS (GRIP: 2) (+Inc.net: 1+) Metro Wibautstraat WIBAUTSTRAAT Inzetprocedure 1015 ASD [ NET001 ]
GRIP 2 0102998 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
16:32:01 20-02-10 GROUP-2 HV 1 HULPV. METRO ONDERGRONDS (GRIP: 2) Metro Wibautstraat WIBAUTSTRAAT Inzetprocedure 1015 ASD [ 669 997 043 593 057 056 ]
GRIP 2 0100113 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (2e HOvD)
GRIP 2 0100759 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Piket AC)
GRIP 2 0100763 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OIO piket - Officier Informatie en Opschaling)
GRIP 2 0101052 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOVD Vrije instroom)
GRIP 2 0101058 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD)
GRIP 2 0101059 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting)
GRIP 2 0101304 BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris Logistiek en Bevoorrading)
GRIP 2 0102652 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OLOT - Operationeel Leider Operationeel Team)
GRIP 2 0102653 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Hoofd Sectie Brandweer Operationeel Team)
16:29:24 20-02-10 GROUP-1 HV 1 HULPV. METRO ONDERGRONDS Metro Wibautstraat WIBAUTSTRAAT Inzetprocedure 1015 ASD [ 690 993 541 558C 543 685 567 582 ]
0100104 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Zuid Spoed)
0100116 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (AL 652 - HV 685)
0100119 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Lichtkrant)
0100400 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Driemond (Blusploeg)
0100869 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Pieter (Lichtkrant)
0101019 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Victor (Lichtkrant)
0101219 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Willem (Lichtkrant)
quote:
16:28:59 20-02-10 07/031 GROUP-1 13-111 A1 AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:163
0120111 Ambu 13-111 (GGD Amsterdam)
0120998 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)

16:28:40 20-02-10 07/021 GROUP-1 13-119 A1 AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:162
0120119 Ambu 13-119 (GGD Amsterdam)
0120998 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)

16:28:18 20-02-10 07/009 GROUP-1 13-104 A1 AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:161
0120104 Ambu 13-104 (GGD Amsterdam)
0120998 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)

16:32:40 20-02-10 08/021 GROUP-1 13-812 A1 AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:165
0120812 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD-G 812)
0120998 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)

16:33:24 20-02-10 08/044 -ALPHA- GRIP 1 WIBAUSTRAAT CONTAKT MELDKAMER AMSTERDAM
GRIP 1 0120812 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD-G 812)

16:46:48 20-02-10 11/089 GROUP-1 13-171 A1 AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:167
0120171 Ambu 13-171 (VZA Amsterdam)
0120998 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)

16:48:35 20-02-10 12/018 GROUP-2 13-122 A1 AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:172
0120122 Ambu 13-122 (GGD Amsterdam)
0120998 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
Noem jij rustig?
En niet alles wordt via P2000 gealarmeerd, dus wij weten niet alles
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:01
Zes gewonden bij metrobotsing A'dam
AMSTERDAM Bij een botsing tussen twee metrotreinen bij station Wibautstraat in Amsterdam zijn volgens de brandweer zes mensen gewond geraakt.
De metrostellen zijn rond 16.30 uur op elkaar gebotst. Hoe dat kon gebeuren is nog onbekend.
Het is ook nog niet bekend of de rookontwikkeling bij het metrostation bij Amsterdam CS te maken heeft met de botsing.
Renezaterdag 20 februari 2010 @ 17:01
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:00 schreef -_Tommy_- het volgende:
Ik zie nog geen ooggetuige verslagen op Twitter? Nog niemand die bloedend al twitterend eruit gekropen is... Of zou het netwerk eruit liggen daar?
Geen idee, maar in menig ondergrondse parkeergarage heeft mijn mobiel doorgaans geen bereik... en ik heb niet eens t-mobile.
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:01
quote:
16:59:55 20-02-10 14/125 GROUP-2 HV 1 HULPV. METRO ONDERGRONDS (GRIP: 2) (+Inc.net: 1+) Metro Wibautstraat WIBAUTSTRAAT Inzetprocedure 1015 ASD [ 994 ]
GRIP 2 0100100 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Piketploeg 1 Spoed)
GRIP 2 0100106 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Bevelvoerder Spoed)
GRIP 2 0100118 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Kazerne Techniek)
GRIP 2 0102998 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 17:02
quote:
RT @WimSpijkers Heb even voor ramptoerist gespeeld bij station Wibautstraat, want vlakbij. Veel lichtgewonden, maar valt mee.
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:02
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:01 schreef Piles het volgende:

[..]


[..]


[..]

Noem jij rustig?
En niet alles wordt via P2000 gealarmeerd, dus wij weten niet alles
Ja ik noem dat redelijk rustig.

[ Bericht 2% gewijzigd door kikoooooo op 20-02-2010 18:05:21 ]
IHVKzaterdag 20 februari 2010 @ 17:03
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:01 schreef yavanna het volgende:
Zes gewonden bij metrobotsing A'dam
AMSTERDAM Bij een botsing tussen twee metrotreinen bij station Wibautstraat in Amsterdam zijn volgens de brandweer zes mensen gewond geraakt.
De metrostellen zijn rond 16.30 uur op elkaar gebotst. Hoe dat kon gebeuren is nog onbekend.
Het is ook nog niet bekend of de rookontwikkeling bij het metrostation bij Amsterdam CS te maken heeft met de botsing.
Valt toch best mee.
DriekOploperszaterdag 20 februari 2010 @ 17:03
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Wel vreemd. CS en Wibaut liggen best een eindje uit elkaar.
Ja, dik 2 km.

Stations: Amstel, Wibautstraat, Weesperplein, Waterlooplein, Nieuwmarkt, Centraal Station.
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:03
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:01 schreef Renesite het volgende:

[..]

Geen idee, maar in menig ondergrondse parkeergarage heeft mijn mobiel doorgaans geen bereik... en ik heb niet eens t-mobile.
In de Metro kun je prima bellen.
jmaczaterdag 20 februari 2010 @ 17:03
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 17:04
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
16:59:55   20-02-10      GROUP-2   HV 1 HULPV. METRO ONDERGRONDS (GRIP: 2) (+Inc.net: 1+) Metro Wibautstraat WIBAUTSTRAAT Inzetprocedure 1015 ASD [ 994 ]
 GRIP 2       0100100   BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Piketploeg 1 Spoed)
 GRIP 2       0100106   BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Bevelvoerder Spoed)
 GRIP 2       0100118   BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Kazerne Techniek)
16:41:42   20-02-10      -ALPHA-   HV 1 HULPV. METRO ONDERGRONDS (GRIP: 2) (+Inc.net: 1+) Metro Wibautstraat WIBAUTSTRAAT Inzetprocedure 1015 ASD [ NET001 ]
 GRIP 2       0102998   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
16:32:01   20-02-10      GROUP-2   HV 1 HULPV. METRO ONDERGRONDS (GRIP: 2) Metro Wibautstraat WIBAUTSTRAAT Inzetprocedure 1015 ASD [ 669 997 043 593 057 056 ]
 GRIP 2       0100113   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (2e HOvD)
 GRIP 2       0100759   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Piket AC)
 GRIP 2       0100763   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OIO piket - Officier Informatie en Opschaling)
 GRIP 2       0101052   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOVD Vrije instroom)
 GRIP 2       0101058   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD)
 GRIP 2       0101059   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting)
 GRIP 2       0101304   BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris Logistiek en Bevoorrading)
 GRIP 2       0102652   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OLOT - Operationeel Leider Operationeel Team)
 GRIP 2       0102653   BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Hoofd Sectie Brandweer Operationeel Team)
Weet iemand ook wat al die codes verder betekenen?
spijkerbroekzaterdag 20 februari 2010 @ 17:05
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Ja, dik 2 km.

Stations: Amstel, Wibautstraat, Weesperplein, Waterlooplein, Nieuwmarkt, Centraal Station.
3 tot 4 km komt dichter in de buurt.
Meddozaterdag 20 februari 2010 @ 17:05
tvp
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:05
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:04 schreef -_Tommy_- het volgende:

[ code verwijderd ]

Weet iemand ook wat al die codes verder betekenen?
Welke? Zijn gewoon codes om de pagers op te roepen
Zie ook P2000 Topic #13
JohnFoKzaterdag 20 februari 2010 @ 17:05
pvdp RT @stultjens @lexboon politie bevestigde net wel gewonden, maar hoeveel is nog niet duidelijk. Mogelijke ontploffing is nu laatste bericht
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:05
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:04 schreef -_Tommy_- het volgende:

[ code verwijderd ]

Weet iemand ook wat al die codes verder betekenen?
Als je goed leest, kun je zelf al begrijpen wat het is.

http://home.kabelfoon.nl/~pjkamper/brandweer/mainframe.html
Hier staat uitleg van GRIPcodes.

Grip kan nog opgeschaald worden naar 13, maar dat zie ik niet gebeuren.
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:06
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:05 schreef kikoooooo het volgende:
Grip kan nog opgeschaald worden naar 1, maar dat zie ik niet gebeuren.
Uh, 3 bedoel je?
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:07
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:06 schreef Piles het volgende:

[..]

Uh, 3 bedoel je?
Je hebt gelijk
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 17:07
Die gripcodes kende ik al wel, maar meer die
quote:
Inzetprocedure 1015 ASD [ 669 997 043 593 057 056 ]
JohnFoKzaterdag 20 februari 2010 @ 17:07
edit-
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:07
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:07 schreef -_Tommy_- het volgende:
Die gripcodes kende ik al wel, maar meer die
[..]
Voornamelijk voertuignummers
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:08
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:07 schreef JohnFoK het volgende:
en nog een woningbrand erbij, lekker druk!
Dat is in Zaandam
Wel toevallig dezelfde straatnaam.
Zwansenzaterdag 20 februari 2010 @ 17:08
Iemand voorbeelden van GRIP3 , 4 of 5?
quote:
GRIP 4 : Ramp / zwaar ongeval in meerdere gemeenten (CoRT + ROT + GBT's + RBT Regionaal Beleidsteam)
GRIP 5 : Ramp / crisis in meerdere provincies / landen (CoRT + ROT + GBT's + RBT + PCC Provinciaal Coördinatiecentrum / DCC Departementaal Coördinatiecentrum / NCC Nationaal Coördinatiecentrum.
Koninginnedag vorig jaar was misschien 4 ofzo?
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 17:08
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:07 schreef Piles het volgende:

[..]

Voornamelijk voertuignummers


Thanks!
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:08
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:07 schreef JohnFoK het volgende:
20-02-2010 Prio 1 PRIO 1 8033 8032 8052 WONINGBRAND WIBAUTSTRAAT 140 ZAANDAM
Adres: Wibautstraat 140, Zaandam
0103044 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaandam Hoogwerkerploeg Botenmakersstraat
0104000 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaandam Vermiljoenweg Lichtkrant
0104014 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaandam Kalf Lichtkrant
0104118 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaandam Kazernecommandant Botenmakersstraat
0104119 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaandam Botenmakersstraat Lichtkrant
0104130 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaandam Houtveldweg blusgroep
0104134 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaandam Houtveldweg kazernecommandant
0104135 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaandam Houtveldweg Lichtkrant
0104516 16:59:51 Zaanstreek-Waterland Zaanstad piket Zuid avond/nacht/weekend
0104529 16:59:51 Zaanstreek-Waterland RBZW Monitor Zaanstreek
0104999 16:59:51 Zaanstreek-Waterland RBZW Monitorcode


en nog een woningbrand erbij, lekker druk!
Dat is een andere wibautstraat.
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:09
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:08 schreef Zwansen het volgende:
Iemand voorbeelden van GRIP3 , 4 of 5?
[..]

Koninginnedag vorig jaar was misschien 4 ofzo?
Turkish Airlines crash was GRIP5
Meddozaterdag 20 februari 2010 @ 17:09
Fase 4 wordt maar zelden afgekondigd.

Dit is onder andere gebeurd tijdens de stroomuitval in de Bommelerwaard in december 2007. Bij de stroomuitval in de Bollenstreek in januari 2010 werd eveneens GRIP4 afgekondigd door een combinatie van de stroomstoring, de kou en veel uitgevallen telefoonverbindingen.

En 5 bestaat toch niet
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:09
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:08 schreef Zwansen het volgende:
Iemand voorbeelden van GRIP3 , 4 of 5?
[..]

Koninginnedag vorig jaar was misschien 4 ofzo?
Klopt
http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?board=100.0 Grip3
http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?board=101.0 Grip4

Het zegt trouwens niets over de grootte van het incident, maar alleen over de bestuurlijke kant. Dus overleg tussen functionarissen
DriekOploperszaterdag 20 februari 2010 @ 17:10
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:05 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

3 tot 4 km komt dichter in de buurt.
Nee hoor. Ik ben ooit als gast van het GVB mee gweest op een inspectiewandeling door de gehele tunnel. Klein halfuurtje lopen, dus pakweg 2 km. Meer is het echt niet.
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 17:10
quote:
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:10
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:09 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Turkish Airlines crash was GRIP5
Nee, 3 toch?
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:09 schreef Meddo het volgende:
En 5 bestaat toch niet
Nee, idd
Omnifacerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:11
Zou het echt een onfploffing zijn
Meddozaterdag 20 februari 2010 @ 17:11
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:11 schreef Omnifacer het volgende:
Zou het echt een onfploffing zijn
Een aanslag
jmaczaterdag 20 februari 2010 @ 17:11
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:11 schreef Meddo het volgende:

[..]

Een aanslag
Wie zou nu over de stoelen van de metro zijn gesprongen om MO en Karim te pakken?
mouzzerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:11
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:08 schreef yavanna het volgende:

[..]

Dat is een andere wibautstraat.
Niet iedereen snapt dat:
quote:
inastrating ondergronds incident/metro Wibautstraat Zaandam..


Wist niet dat we hier in Zaandam ook een metro hebben
-_Tommy_-zaterdag 20 februari 2010 @ 17:12
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:10 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, 3 toch?
[..]

Nee, idd
Wel dus:
quote:
Waar staat GRIP voor?
GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure.

Hoeveel GRIP codes heb je?

GRIP 1 : Incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet (COPI of CoRT Commando Rampterrein)
GRIP 2 : Grootschalig incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet (COPI + ROT Regionaal Operationeel Team)
GRIP 3 : Ramp / zwaar ongeval in een gemeente (CoRT + ROT + GBT Gemeentelijk Beleidsteam)
GRIP 4 : Ramp / zwaar ongeval in meerdere gemeenten (CoRT + ROT + GBT's + RBT Regionaal Beleidsteam)
GRIP 5 : Ramp / crisis in meerdere provincies / landen (CoRT + ROT + GBT's + RBT + PCC Provinciaal Coördinatiecentrum / DCC Departementaal Coördinatiecentrum / NCC Nationaal Coördinatiecentrum.
AdvancedPowerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:12
Klote!
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:12
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:11 schreef Omnifacer het volgende:
Zou het echt een onfploffing zijn
Ik geloof Twitter niet zo snel als enige bron Een harde knal, wat je wel vaker bij een botsing hebt, klinkt opeens als een ontploffing bij sommige mensen
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:12
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:10 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, 3 toch?
[..]

Nee, idd
Grip5 bestaat wel degelijk volgens mij, alleen niet voor elke regio.
raptorixzaterdag 20 februari 2010 @ 17:12
WOW hele dikke mazzel gehad, ik ging 3 kwartier terug uit oost, en was eigenlijk van plan met metro naar Centraal te gaan, gelukkig besloten eerst naar huis te gaan.
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:12
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:12 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Wel dus:
[..]
Het wordt GRIP5 genoemd, maar volgens mij bestaat het officieel echt niet
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:12 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Grip5 bestaat wel degelijk volgens mij, alleen niet voor elke regio.
Ah, vandaar
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:12
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:11 schreef Omnifacer het volgende:
Zou het echt een onfploffing zijn
Nee. Paniekzaaierij.
miss_bleuzaterdag 20 februari 2010 @ 17:13
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:03 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ja, dik 2 km.

Stations: Amstel, Wibautstraat, Weesperplein, Waterlooplein, Nieuwmarkt, Centraal Station.
dan zal de rookontwikkeling CS wel wat anders zijn
#ANONIEMzaterdag 20 februari 2010 @ 17:14
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:12 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Grip5 bestaat wel degelijk volgens mij, alleen niet voor elke regio.
Zie hulpverleningsforum. Crash was Grip3, Apeldoorn en diverse grote stroom/water verstoringen Grip4
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:14
quote:
GRIP 5

GRIP 5 werd gebruikt als de gevolgen van de ramp de provincie/landsgrenzen overschreed. GRIP 5 bestaat officieel niet meer, GRIP 4 heeft delen van GRIP 5 overgenomen. De Minister van Binnenlandse Zaken had in dat geval de bestuurlijke coördinatie van de ramp. Het Nationaal CrisisCentrum (NCC) komt bij elkaar; dit bestaat uit ambtenaren belast met rampenbestrijding en regelt de coördinatie van de bestrijding tussen verschillende ministeries. Betrokken ministeries kunnen Departementale Coördinatie Centra (DCC) opzetten. GRIP 5 is nog nooit afgekondigd. In feite is GRIP 4 de meer flexibele versie ten opzichte van de oude GRIP 4+5 waarbij in principe dezelfde diensten en functionarissen opgeroepen worden. Sommige diensten kunnen echter kiezen om op het normale operationele niveau te blijven werken of meer mensen in te zetten naar behoefte.
Al is Wikipedia niet de beste bron.
Stephan1237zaterdag 20 februari 2010 @ 17:15
Ik volg dit even. Iemand die ik ken zit in Amsterdam en gebruikt heel vaak het openbaar vervoer en die straat komt me bekend voor. Bellen is niet mogelijk
super-gabberzaterdag 20 februari 2010 @ 17:15
Geert wilders wil zieltjes winnen, pleegt daarom een aanslag en wijt het vervolgens aan alqaida zodat al die domme mensen op de PVV gaan stemmen
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:16
http://www.nvbr.nl/publis(...)rip-2006-folder2.pdf
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) noemt nergens GRIP5, dus voor mij bestaat hij niet (meer)
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:17
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:15 schreef Stephan1237 het volgende:
Ik volg dit even. Iemand die ik ken zit in Amsterdam en gebruikt heel vaak het openbaar vervoer en die straat komt me bekend voor. Bellen is niet mogelijk

Er zijn slechts lichtgewonden. Maak je niet zo druk.
cYbErTiMzaterdag 20 februari 2010 @ 17:17
Hm ik woon daar, lekker dan, wilde net naar huis gaan.
Zal er over een 45minuten wel zijn, maak wel wat foto's als dat nog mogelijk is
Meddozaterdag 20 februari 2010 @ 17:17
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:12 schreef raptorix het volgende:
WOW hele dikke mazzel gehad, ik ging 3 kwartier terug uit oost, en was eigenlijk van plan met metro naar Centraal te gaan, gelukkig besloten eerst naar huis te gaan.
Final Destination 6 jongen
MeneerKaktuszaterdag 20 februari 2010 @ 17:17
En toch gewoon de OV-chipkaart invoeren he.. dat krijg je ervan.
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:17
quote:
17:14:55 20-02-10 GROUP-1 13-170 B AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:181
0120170 Ambu 13-170 (VZA Amsterdam)
17:14:25 20-02-10 GROUP-1 13-160 B AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:180
0120160 Ambu 13-160 (VZA Amsterdam)
17:08:35 20-02-10 GROUP-1 13-105 B AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:178
0120105 Ambu 13-105 (GGD Amsterdam)
17:08:14 20-02-10 GROUP-1 13-119 B AMSTERDAM WIBAUTSTRAAT 0 RIT:177
0120119 Ambu 13-119 (GGD Amsterdam)
jmaczaterdag 20 februari 2010 @ 17:17
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:17 schreef kikoooooo het volgende:

[..]


Er zijn slechts lichtgewonden. Maak je niet zo druk.
Het is een SBS-kijker. Daardoor dramatiseert hij alles..
GrotePierFRzaterdag 20 februari 2010 @ 17:18
Ik ga vaak met die metro, bizar zeg.
Scrutinizerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:18
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:17 schreef kikoooooo het volgende:

[..]


Er zijn slechts lichtgewonden. Maak je niet zo druk.
En het OLVG is vlakbij.
JohnFoKzaterdag 20 februari 2010 @ 17:18
Ernstig metro-ongeluk Amsterdam CS (foto's + updates)


Zaterdagmiddag rond half vijf knalden twee metro's nabij Amsterdam Centraal op elkaar. Het Centraal Station werd gedeeltelijk ontruimd vanwege de rookontwikkeling. Inmiddels spreekt de Amsterdamse politie van tientallen gewonden. Terwijl de hulpdiensten massaal uitrukken worden alle stations tussen de Wibautstraat en Centraal ontruimd.

Volgens AT5 gaat het om een botsing bij datzelfde Station Wibautstraat. Of de rookontwikkeling te maken heeft met die botsing is niet helemaal duidelijk.

Wij houden u op de hoogte.

Update: volgens het ANP is een metro op een leeg treinstel gebotst. Men spreekt van enkele gewonden.

Update 17:13: de politie maakt het wat spannender. Men spreekt van een mogelijke ontploffing.

http://www.endandit.nl/re(...)dam-cs-fotos-updates
#ANONIEMzaterdag 20 februari 2010 @ 17:18
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:15 schreef Stephan1237 het volgende:
Ik volg dit even. Iemand die ik ken zit in Amsterdam en gebruikt heel vaak het openbaar vervoer en die straat komt me bekend voor. Bellen is niet mogelijk
OH NOES EN AL DIE LIJKEN DIE NU IN DE STRATEN VAN AMSTERDAM LIGGEN

WAT MOETEN DEZE MINUTEN KILLING ZIJN VOOR JE
Meddozaterdag 20 februari 2010 @ 17:19
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:16 schreef Piles het volgende:
http://www.nvbr.nl/publis(...)rip-2006-folder2.pdf
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) noemt nergens GRIP5, dus voor mij bestaat hij niet (meer)
Ik vorig jaar een onderzoek gedaan en verschillende crisiscoördinatoren gesproken. Er zijn 5 fases, 0 t/m 4.
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:20
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:13 schreef miss_bleu het volgende:

[..]

dan zal de rookontwikkeling CS wel wat anders zijn
Zal haast wel, anders hadden de tussenstations ook rookontwikkeling gehad.
raptorixzaterdag 20 februari 2010 @ 17:20
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:17 schreef Meddo het volgende:

[..]

Final Destination 6 jongen
Ik ben nu een ei aan het bakken, en de stofzuiger ligt ook verdacht in het gangpad!
Juicyhilzaterdag 20 februari 2010 @ 17:20
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:18 schreef GrotePierFR het volgende:
Ik ga vaak met die metro, bizar zeg.
Ik ook regelmatig.
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:20
Lijn 54 uit Zuidoost botste in de tunnelbuis tegen een tegemoetkomende metro. Er zouden volgens de poilitie zes gewonden zijn gevallen. Volgens een getuige in een van de voertuigen werden de passagiers door de klap door de metrowagons geslingerd. Er ontstond volgens de getuige even paniek. De hulpdiensten waren snel ter plaatse. De gewonden worden momenteel uit de metro's gehaald.
MeneerKaktuszaterdag 20 februari 2010 @ 17:21
Ze zeggen dat het een explosie was.
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:22
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:18 schreef GrotePierFR het volgende:
Ik ga vaak met die metro, bizar zeg.
Denk je dat ook als je over een weg rijdt waar wel eens een ongeluk gebeurt?
Sannezaterdag 20 februari 2010 @ 17:22
TVM
GrotePierFRzaterdag 20 februari 2010 @ 17:22
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:22 schreef Piles het volgende:

[..]

Denk je dat ook als je over een weg rijdt waar wel eens een ongeluk gebeurt?
Ja, ik denk iedereen wel als er een groot ongeluk gebeurt is.
Stephan1237zaterdag 20 februari 2010 @ 17:23
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:18 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

OH NOES EN AL DIE LIJKEN DIE NU IN DE STRATEN VAN AMSTERDAM LIGGEN

WAT MOETEN DEZE MINUTEN KILLING ZIJN VOOR JE
Ik heb al bevestiging gekregen dat er niks aan de hand is
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:23
NewsguyNL

Radio 1 - 10 a 11 gewonden, nog 1 persoon bekneld #wibautstraat
raptorixzaterdag 20 februari 2010 @ 17:24
Het is daar gewoon dubbelspoors, dus als ze op elkaar zijn geklapt, dan moet er bijna wel 1 voertuig uit de rails zijn geschoten, dat is anderhalf jaar terug volgens mij al eens bij CS gebeurd. Overigens is dit stuk rond die tijd ook grondig onder hande genomen.
Olezaterdag 20 februari 2010 @ 17:24
ok.. twijfelde net om op amstel over te stappen. Blijf maar even zitten tot cs dan
raptorixzaterdag 20 februari 2010 @ 17:24
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:23 schreef yavanna het volgende:
NewsguyNL

Radio 1 - 10 a 11 gewonden, nog 1 persoon bekneld #wibautstraat
Die beknelde zal wel de chauffeur zijn.
Nembrioniczaterdag 20 februari 2010 @ 17:24
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:21 schreef MeneerKaktus het volgende:
Ze zeggen dat het een explosie was.
Duh
Wat voor geluid denk je dat 2 op elkaar botsende metro's maken?
mouzzerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:25
Reactie op at5.nl:

wat een paniek! het viel allemaal erg mee!
ik zat in de metro die op een (volgens mij) stilstaande metro bij het perron botste..

iedereen kon zelf, hinkend of ondersteund uit de metro komen. de paniek was heel eventjes.. en kwam eigenlijk vooral door het Londen scenario.

buiten moest iedereen blijven om onderzocht te worden. en stond het gelijk bomvol politie, ambulances en brandweer.

het bizarre is dat tussen Amstel station en wibautstraat de metro al een keer vol in de remmen ging maar daarna gelijk weer door ging.
(ik dacht nog, shit voortaan niet voor in de metro gaan staan) en toen bij het perron knalde we op de metro ervoor.. door rood licht gereden misschien? die remmen werkte daarvoor namelijk wel!
jmaczaterdag 20 februari 2010 @ 17:27
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:25 schreef mouzzer het volgende:
ik zat in de metro die op een (volgens mij) stilstaande metro bij het perron botste..

Stilstaande LEGE.

Moving on! Op naar het volgende nieuwsbericht.
Olezaterdag 20 februari 2010 @ 17:28
zag net wel veel mensen op metro wachten. Rij nu bijna Amstel binnen
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:28


[ Bericht 100% gewijzigd door kikoooooo op 20-02-2010 18:06:41 ]
spijkerbroekzaterdag 20 februari 2010 @ 17:29
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:24 schreef raptorix het volgende:
Het is daar gewoon dubbelspoors, dus als ze op elkaar zijn geklapt, dan moet er bijna wel 1 voertuig uit de rails zijn geschoten, dat is anderhalf jaar terug volgens mij al eens bij CS gebeurd. Overigens is dit stuk rond die tijd ook grondig onder hande genomen.
Of een foutieve wissel.
Omnifacerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:30
Maar dat verklaart die rook bij CS toch niet?
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:30
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:25 schreef mouzzer het volgende:
Reactie op at5.nl:

wat een paniek! het viel allemaal erg mee!
ik zat in de metro die op een (volgens mij) stilstaande metro bij het perron botste..

iedereen kon zelf, hinkend of ondersteund uit de metro komen. de paniek was heel eventjes.. en kwam eigenlijk vooral door het Londen scenario.

buiten moest iedereen blijven om onderzocht te worden. en stond het gelijk bomvol politie, ambulances en brandweer.

het bizarre is dat tussen Amstel station en wibautstraat de metro al een keer vol in de remmen ging maar daarna gelijk weer door ging.
(ik dacht nog, shit voortaan niet voor in de metro gaan staan) en toen bij het perron knalde we op de metro ervoor.. door rood licht gereden misschien? die remmen werkte daarvoor namelijk wel!
Gelukkig viel het wel mee, zo te lezen.
BasEnAadzaterdag 20 februari 2010 @ 17:30
http://twitpic.com/14c4fz
Dzyzaterdag 20 februari 2010 @ 17:30
Kan ik vanaf Amstelveen nog wel gewoon met de metro naar Amstel komen zometeen?
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:30
quote:
Olezaterdag 20 februari 2010 @ 17:31
ok, mensen uit de metro stappen over in de trein.
DriekOploperszaterdag 20 februari 2010 @ 17:31
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:30 schreef Dzy het volgende:
Kan ik vanaf Amstelveen nog wel gewoon met de metro naar Amstel komen zometeen?
Je kunt denk ik beter tram 5 pakken, en bij het Roelof Hartplein over op 12.
Olezaterdag 20 februari 2010 @ 17:32
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:30 schreef Dzy het volgende:
Kan ik vanaf Amstelveen nog wel gewoon met de metro naar Amstel komen zometeen?
zo te zien wel. Rij er net weg
Olezaterdag 20 februari 2010 @ 17:33
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:31 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Je kunt denk ik beter tram 5 pakken, en bij het Roelof Hartplein over op 12.
is denk ik ook handiger. straks word je er bij spaklerweg uitgezet
MeneerKaktuszaterdag 20 februari 2010 @ 17:33
Hoe kan zo'n nationele feestdag als vandaag nou eindigen met zo'n ramp
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:33
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:30 schreef Omnifacer het volgende:
Maar dat verklaart die rook bij CS toch niet?
Nee, maar dat is ook een totaal ander incident. Kan gebeuren, dat er ergens rook vandaan komt
spijkerbroekzaterdag 20 februari 2010 @ 17:34
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:30 schreef Dzy het volgende:
Kan ik vanaf Amstelveen nog wel gewoon met de metro naar Amstel komen zometeen?
Ik denk 't wel. Als je er niet zeker van bent, neem de 51/5 naar van Boshuizenstraat en stap over naar bus 62.
DriekOploperszaterdag 20 februari 2010 @ 17:34
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:33 schreef Ole het volgende:

[..]

is denk ik ook handiger. straks word je er bij spaklerweg uitgezet
Inderdaad, want hetmetroverkeer loopt natuurlijk helemala in de soep. Moeilijk keren/overlopen op Amstel. En 5 plus 12 is niet erg veel langzamer.
Dzyzaterdag 20 februari 2010 @ 17:34
Ik hoef over anderhalf uur pas weg en ik wil m'n fiets mee, ik ga het er maar op gokken. Kan altijd iets eerder uitstappen mochten ze niet verder rijden.
MeneerKaktuszaterdag 20 februari 2010 @ 17:34
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:33 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, maar dat is ook een totaal ander incident. Kan gebeuren, dat er ergens rook vandaan komt
Ik zag wel iemand met een sigaar lopen.
Scrutinizerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:34
Die gasten van het GVB deden ook net of ze alles mogen met hun busjes met oranje zwaailichten. Die zorgden voor gevaarlijke toestanden op het kruispunt met de Ruyschstraat.
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:35
quote:
30 gewonden bij metrobotsing A'dam

Foto: Robby Hiel
AMSTERDAM Bij een botsing tussen twee metrotreinen bij station Wibautstraat in Amsterdam zijn volgens de politie dertig mensen gewond geraakt, waarvan een zwaargewond zou zijn.

De metrostellen zijn rond 16.30 uur op elkaar gebotst. Hoe dat kon gebeuren is nog onbekend.

Een half uur eerder werd het Centraal Station gedeeltelijk ontruimd vanwege rookontwikkeling in het naast gelegen metrostation. De brandweer kon nog niet vaststellen of de rook daar van een treinstel met vastgelopen remmen afkomstig was of dat het uit de metrobuis kwam. Of de twee voorvallen met elkaar te maken hebben is nog niet bekend.

Het metroverkeer van en naar station CS ligt stil.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=106609&tijdlijn=1
nerd4salezaterdag 20 februari 2010 @ 17:35
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:34 schreef Dzy het volgende:
Ik hoef over anderhalf uur pas weg en ik wil m'n fiets mee, ik ga het er maar op gokken. Kan altijd iets eerder uitstappen mochten ze niet verder rijden.
Kun je dan niet beter gewoon gaan fietsen?
spijkerbroekzaterdag 20 februari 2010 @ 17:35
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:33 schreef Ole het volgende:
is denk ik ook handiger. straks word je er bij spaklerweg uitgezet
En als dat gebeurt, is het nog geen ramp: Spaklerweg en Amstelstation liggen vlakbij elkaar. Paar minuutjes wandelen op deze zonnige dag is geen probleem
raptorixzaterdag 20 februari 2010 @ 17:36
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:29 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Of een foutieve wissel.
Er valt daar weinig te wisselen, er zijn maar 2 sporen.
mouzzerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:36
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:30 schreef Omnifacer het volgende:
Maar dat verklaart die rook bij CS toch niet?
Ongeluk kan een gevolg zijn van de ontruiming bij CS. Metro's mochten niet meer verder richting CS rijden (het was ook een lege metro waar de andere metro op is gereden) en er is even niet goed opgelet met dit als gevolg.
Kwaliteitzaterdag 20 februari 2010 @ 17:37
WAT IS ER PRECIES AAN DE HAND?
Omnifacerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:37
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:36 schreef mouzzer het volgende:

[..]

Ongeluk kan een gevolg zijn van de ontruiming bij CS. Metro's mochten niet meer verder richting CS rijden (het was ook een lege metro waar de andere metro op is gereden) en er is even niet goed opgelet met dit als gevolg.
Owja, dat zou ook goed kunnen.
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:37
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:36 schreef mouzzer het volgende:

[..]

Ongeluk kan een gevolg zijn van de ontruiming bij CS. Metro's mochten niet meer verder richting CS rijden (het was ook een lege metro waar de andere metro op is gereden) en er is even niet goed opgelet met dit als gevolg.
Dat lijkt me de meest logische verklaring.

[ Bericht 2% gewijzigd door kikoooooo op 20-02-2010 18:07:25 ]
spijkerbroekzaterdag 20 februari 2010 @ 17:38
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:36 schreef raptorix het volgende:
Er valt daar weinig te wisselen, er zijn maar 2 sporen.
Tussen alle stations liggen wissels.
MeneerKaktuszaterdag 20 februari 2010 @ 17:38
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:37 schreef Kwaliteit het volgende:
WAT IS ER PRECIES AAN DE HAND?
niks bijzonders, water om een glas storm.
Dzyzaterdag 20 februari 2010 @ 17:38
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:35 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Kun je dan niet beter gewoon gaan fietsen?
Normaal gesproken doe ik dat ook altijd (ik heb het niet zo op openbaar vervoer) maar mijn fiets is op dit moment dusdanig vercrackt dat korte stukjes fietsen nog wel kan maar een kilometertje of 5 is iets teveel van het goede.
spijkerbroekzaterdag 20 februari 2010 @ 17:38
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:37 schreef Kwaliteit het volgende:
WAT IS ER PRECIES AAN DE HAND?
We gaan allemaal dood.

of je leest het topic gewoon ff door
Kwaliteitzaterdag 20 februari 2010 @ 17:39
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:38 schreef MeneerKaktus het volgende:

[..]

niks bijzonders, water om een glas storm.
echt? ik zag grote koppen op geenstijl!

http://www.geenstijl.nl/m(...)terdam_tientall.html
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:39
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:39 schreef Kwaliteit het volgende:

[..]

echt? ik zag grote koppen op geenstijl!

http://www.geenstijl.nl/m(...)terdam_tientall.html
Op de FP ook ja
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:40
AMSTERDAM Bij een botsing tussen twee metrotreinen bij station Wibautstraat in Amsterdam zijn volgens de politie dertig mensen gewond geraakt, waarvan een zwaargewond zou zijn.

Een metro met passagiers is volgens het GVB rond 16.30 uur op een leeg metrostel gebotst. Hoe dat kon gebeuren is nog onbekend.

Een half uur eerder werd het Centraal Station gedeeltelijk ontruimd vanwege rookontwikkeling in het naast gelegen metrostation. De brandweer kon nog niet vaststellen of de rook daar van een treinstel met vastgelopen remmen afkomstig was of dat het uit de metrobuis kwam. Of de twee voorvallen met elkaar te maken hebben is nog niet bekend.

Het metroverkeer van en naar station CS ligt stil.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=106609


NewsguyNL

RT @112alarm: Nog steeds ambulances naar metro Wibautstraat Amsterdam http://bit.ly/cjwa4k
Againzenderzaterdag 20 februari 2010 @ 17:40
Vanwege die rookontwikkeling op CS reden er toch geen metro's meer daar? Als het GVB dan nog zo ver mogelijk ondergronds wil rijden, dan zullen ze ergens van spoor moeten veranderen om weer de andere kant op te kunnen. Maar dat zou het beveiligingssysteem toch moeten aankunnen lijkt mij?
MeneerKaktuszaterdag 20 februari 2010 @ 17:40
was er toevallig ook nog een man met een wit gewaad? Kunnen we dan weer lekker over gaan twitteren .
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:40
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:39 schreef Kwaliteit het volgende:

[..]

echt? ik zag grote koppen op geenstijl!

http://www.geenstijl.nl/m(...)terdam_tientall.html
Dat doen ze anders nooit.
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:41
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:40 schreef yavanna het volgende:
RT @112alarm: Nog steeds ambulances naar metro Wibautstraat Amsterdam http://bit.ly/cjwa4k
Zijn allemaal B-ritten (besteld), dus zonder spoed
Stephan1237zaterdag 20 februari 2010 @ 17:46
Video : http://qik.com/video/5039808
nerd4salezaterdag 20 februari 2010 @ 17:48
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:46 schreef Stephan1237 het volgende:
Video : http://qik.com/video/5039808
Wat een nutteloze video. Metrostation CS is afgesloten, maar dat wisten we al.
Felixazaterdag 20 februari 2010 @ 17:49
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:46 schreef Stephan1237 het volgende:
Video : http://qik.com/video/5039808
Da's het Centraal Station, niet de Wibautstraat.
Wupppiezaterdag 20 februari 2010 @ 17:49
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:02 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ja ik noem dat redelijk rustig. En op de C2000 is het ook vrij rustig.
Doe niet zo interessant knul, c2000 is niet af te luisteren, en gezien je opmerking 'rustig' op c2000 blijkt ook wel dat je geen gebruiker bent.
Kortom je doet interessant...
Omnifacerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:50
Geen metro tussen CS en Spaklerweg
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 17:52
quote:
Veel gewonden bij metrobotsing Amsterdam

In Amsterdam zijn bij een botsing tussen twee metrotreinen op station Wibautstraat zeker dertig gewonden gevallen, waaronder drie zwaargewonden. Een metro die in de richting van het Centraal Station reed, botste achterop een lege metrotrein.
De bestuurder van de achteropkomende metro zit beklemd en wordt door de hulpdiensten bevrijd.
Een getuige zei tegen het Amsterdamse tv-station AT5 dat passagiers door de klap door de metrowagon werd geslingerd en dat er korte tijd enige paniek was.
Rook
Volgens de brandweer ligt aan de botsing een brandje op metrostation CS ten grondslag. Door rookontwikkeling werd het station ontruimd en het metroverkeer stilgelegd. De botsing op station Wibautsrtaat was hiervan het gevolg.
Het is onbekend wat de oorzaak is van de rook.
Alle stations tussen station Wibautstraat en het Centraal Station zijn ontruimd.

http://nos.nl/artikel/138(...)tsing-amsterdam.html
Omnifacerzaterdag 20 februari 2010 @ 17:53
Wel amateuristisch dan hoor, dat het door die brand komt.
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 17:55
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:49 schreef Wupppie het volgende:

[..]

Doe niet zo interessant knul, c2000 is niet af te luisteren, en gezien je opmerking 'rustig' op c2000 blijkt ook wel dat je geen gebruiker bent.
Kortom je doet interessant...
Ik heb er toch echt een porto naast me liggen ingeschakeld op de RIC-01
yavannazaterdag 20 februari 2010 @ 17:56
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:52 schreef Piles het volgende:

[..]


Zou erg slordig zijn als de stilstaande metro wel had vernomen v.d. brand ( en daarom stil stond ) en de rijdende niet.
Wupppiezaterdag 20 februari 2010 @ 17:58
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:55 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ik heb er toch echt een porto naast me liggen ingeschakeld op de RIC-01
Dan zal je moeten weten dat bij grootschalige incidenten (wat grip is) er vanuit een VCK, UCK gewerkt gaat worden op een SLA-MLG groep en niet op een ric01.
Overigens kan je je afvragen of het de bedoeling is je porto thuis te gaan gebruiken om een forum te gaan voeden met informatie daarover.

[ Bericht 24% gewijzigd door Wupppie op 20-02-2010 18:12:12 ]
Duvelzaterdag 20 februari 2010 @ 18:06
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik ben ooit als gast van het GVB mee gweest op een inspectiewandeling door de gehele tunnel. Klein halfuurtje lopen, dus pakweg 2 km. Meer is het echt niet.
De tunnel is van CS tot tunnelmond bij Amstel 3,5 km lang. Snel gelopen dus. Wibautstraat ligt ca. 3 km van CS. Rook op CS kan dus onmogelijk afkomstig zijn van Wibautstraat. Daarbij had er dan minstens een melding over rook moeten zijn gekomen van Weesperplein, Waterlooplein en Nieuwmarkt.
Pileszaterdag 20 februari 2010 @ 18:08
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:58 schreef Wupppie het volgende:

[..]

Dan zal je moeten weten dat bij grootschalige incidenten (wat grip is) er vanuit een VCK, UCK gewerkt gaat worden op een SLA-MLG groep en niet op een ric01.
Overigens kan je je afvragen of het de bedoeling is je porto thuis te gaan gebruiken om een forum te gaan voeden met informatie daarover.
Misschien dat het daarom zo rustig was bij 'm
Meddozaterdag 20 februari 2010 @ 18:10
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:58 schreef Wupppie het volgende:

[..]


Dan zal je moeten weten dat bij grootschalige incidenten (wat grip is) er vanuit een VCK, UCK gewerkt gaat worden op een SLA-MLG groep en niet op een ric01.
Overigens kan je je afvragen of het de bedoeling is je porto thuis te gaan gebruiken om een forum te gaan voeden met informatie daarover.
Wat extra informatie kan nooit kwaad
Fortitudozaterdag 20 februari 2010 @ 18:10
pff
TommyGunzaterdag 20 februari 2010 @ 18:15
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:58 schreef Wupppie het volgende:

[..]

Dan zal je moeten weten dat bij grootschalige incidenten (wat grip is) er vanuit een VCK, UCK gewerkt gaat worden op een SLA-MLG groep en niet op een ric01.
Overigens kan je je afvragen of het de bedoeling is je porto thuis te gaan gebruiken om een forum te gaan voeden met informatie daarover.
Aetherzaterdag 20 februari 2010 @ 18:29
bbfakirzaterdag 20 februari 2010 @ 18:32
30 gewonden bij metrobotsing A'dam

AMSTERDAM Bij een botsing tussen twee metrotreinen bij station Wibautstraat in Amsterdam zijn volgens de politie dertig mensen gewond geraakt, waarvan een zwaargewond zou zijn.

Een metro met passagiers is volgens het GVB rond 16.30 uur achter op een leeg metrostel gebotst. Hoe dat kon gebeuren is nog onbekend. De meeste gewonden konden in een nabijgelegen huisartsenpost worden behandeld. Een passagier is met neklestel naar hey ziekenhuis vervoerd. De machinist moest door de brandweer uit de metro worden geknipt. Hij werd ook naar een ziekenhuis gebracht.

De Wibautstraat, een grote verkeersader in de stad, is aan twee zijden afgesloten door de politie. Daardoor loopt het verkeer elders in de stad vast. De metro rijdt vanuit Zuidoost tot aan station Spaklerweg. Vanaf daar rijden pendelbussen naar het Centraal Station.

Rook
Een half uur eerder werd het Centraal Station gedeeltelijk ontruimd vanwege rookontwikkeling in het naast gelegen metrostation. De brandweer kon nog niet vaststellen of de rook daar van een treinstel met vastgelopen remmen afkomstig was of dat het uit de metrobuis kwam. Volgens het GVB gaat het om twee op zichzelf staande gebeurtenissen. Doordat brandweer en politie massaal aanwezig zijn bij het CS, kunnen trams vooralsnog niet tot aan het staiton rijden.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=106609
kikoooooozaterdag 20 februari 2010 @ 18:43
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:58 schreef Wupppie het volgende:

[..]

Dan zal je moeten weten dat bij grootschalige incidenten (wat grip is) er vanuit een VCK, UCK gewerkt gaat worden op een SLA-MLG groep en niet op een ric01.
Overigens kan je je afvragen of het de bedoeling is je porto thuis te gaan gebruiken om een forum te gaan voeden met informatie daarover.
nee dat weet ik niet. Zit bij mijn buurman. Die had zijn porto aanstaan.
Fortitudozaterdag 20 februari 2010 @ 18:44
geen doden dus. dat scheelt enorm.
Qunixzaterdag 20 februari 2010 @ 18:45
Morgen en MAANDAG (en misschien zelfs ook DINSDAG) GEEN METRO verkeer!
Dzyzaterdag 20 februari 2010 @ 18:50
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 18:45 schreef Qunix het volgende:
Morgen en MAANDAG (en misschien zelfs ook DINSDAG) GEEN METRO verkeer!
Bron?
JohnDDDzaterdag 20 februari 2010 @ 19:55
kut zeg dit.
TeringHenkiezondag 21 februari 2010 @ 01:02
Klein lichtpuntje is trouwens wel dat de ambulancepost letterlijk op 50 meter afstand zit van die halte
Fortitudozondag 21 februari 2010 @ 01:22
politie zit bij amstel dus ook in de buurt

valt me wel op dat er weinig aandacht aan wordt besteed. Toch 37 gewonden en 3 zwaargewonden. Niet niks.
DriekOploperszondag 21 februari 2010 @ 01:23
quote:
Op zondag 21 februari 2010 01:22 schreef Fortitudo het volgende:
politie zit bij amstel dus ook in de buurt

valt me wel op dat er weinig aandacht aan wordt besteed. Toch 37 gewonden en 3 zwaargewonden. Niet niks.
Ja logisch. Sneeuwt onder door val Balkenende IV.