Het is een voorstel van die engerd Fred Teeven, dus dat kan nooit goed zijn.quote:Daders moeten opdraaien voor de kosten van hun eigen strafproces. De VVD presenteerde dit voorstel vandaag in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart. ''De vervuiler betaalt'', aldus Tweede Kamerlid Fred Teeven. ''De belastingbetaler hoeft niet voor deze kosten op te draaien.''
Ook wil de VVD dat een dader naast de directe schade van het slachtoffer ook de indirecte schade vergoedt. Bijvoorbeeld de kosten die een werkgever maakt wanneer het slachtoffer tijdelijk niet kan werken. Tenslotte moet het volgens Teeven mogelijk worden om nog voor een proces beslag te leggen op de bezittingen van een overtreder. ''Als een dader bij aanhouding met 500 euro op zak loopt moet dit meteen worden afgenomen.''
Om deze plannen te realiseren zal het Wetboek van Strafvordering op meerdere punten moeten worden aangepast.
bron: spitsnieuws.nl
Maar NOOIT vóór een proces lijkt me he.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:20 schreef mirved het volgende:
Bij schuld zeker afnemen en laten betalen.
Voor een proces kan je ook nog niet schuldig zijn bevondenquote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:21 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Maar NOOIT vóór een proces lijkt me he.
waarom niet...quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:18 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is een voorstel van die engerd Fred Teeven, dus dat kan nooit goed zijn.
Op zich vind ik best dat de daders mogen voelen wat ze aangericht hebben, maar dat moet natuurlijk wel in verhouding zijn met het misdrijf. Mensen kunnen voor hetzelfde vergrijp totaal andere straffen krijgen, toch een beetje scheef.
Ik weet ook niet of ik justitie zulke middelen wel toevertrouw. Vooral van die dikgedrukte zin in het artikel krijg ik de rillingen. Fred Teeven is dé reden om geen VVD te stemmen. Al heb ik dat voorheen wel gedaan.
Eens je bent onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. Dat principe zou gehandhaafd moeten worden.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:21 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Maar NOOIT vóór een proces lijkt me he.
Met rente neem ik aan?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
in de meeste gevallen word je niet zomaar opgepakt en als de rechter dan oordeelt dat de verdachte onschuldig is kan het geld terug gestort worden.
je hoort je gewoon te gedragen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:26 schreef gelly het volgende:
Als je als rechtstaat bepaalt dat bepaalde handelingen strafbaar zijn dan dien je als rechtstaat ook voor de kosten op te draaien als je mensen daarvoor wil vervolgen. Dat lijkt mij essentieel. Maar goed, Teeven, malloot, etc.
Ja, en als je niets gedaan hebt? Dan kan politie/justitie je voorlopig maar even alles afpakken. Zo werkt dat niet. Justitie kan mensen al in voorarrest plaatsen en dat lijkt me als instrument meer dan genoeg, voor dat stelletje stuntelaars.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
waarom niet...
in de meeste gevallen word je niet zomaar opgepakt en als de rechter dan oordeelt dat de verdachte onschuldig is kan het geld terug gestort worden.
maar moet eens zien wat dat tuig de samenleving kost:
-materiele schade
-immateriele schade/slachtofferhulp
-kosten politie/ambulance/medische zorg
-proceskosten
en als de dader dan moet voorkomen heeft die geen geld meer...
gewoon alles afpakken totdat die niks meer heeft, moet je je maar leren gedragen he.
een van de betere voorstellen die ik heb gehoord....
Juist, en hoe moet zo'n iemand dan verder met z'n leven na een straf ? Of is dat maar een klein detail, het gaat er immers om ferme taal uit te spreken.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
gewoon alles afpakken totdat die niks meer heeft, moet je je maar leren gedragen he.
Nee, echt ?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:27 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
je hoort je gewoon te gedragen.
volgens de regels van de samenleving...quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Juist, en hoe moet zo'n iemand dan verder met z'n leven na een straf ? Of is dat maar een klein detail, het gaat er immers om ferme taal uit te spreken.
Ik pak ook maar een borrel denk ik. Bedankt voor de tip.quote:
Werkkampen, met de trein zeker en dan Fred Teeven als machinist.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:29 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
volgens de regels van de samenleving...
als ze weer de mist in gaan exact hetzelfde en als ze het niet kunnen betalen trap ze maar in werkkampen waar ze pas uit mogen als ze hun schuld hebben voldaan.
als je in voorarrest word geplaatst worden al je bezittingen die je op dat moment bij je draagd al afgepakt...quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:28 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, en als je niets gedaan hebt? Dan kan politie/justitie je voorlopig maar even alles afpakken. Zo werkt dat niet. Justitie kan mensen al in voorarrest plaatsen en dat lijkt me als instrument meer dan genoeg, voor dat stelletje stuntelaars.
waarom niet?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik pak ook maar een borrel denk ik. Bedankt voor de tip.
Ja en die rechtstaat wordt toch gevormd door politici die wij als volk kiezen? Wij als volk hoeven toch niet indirect te boeten omdat iemand zich niet gedraagt?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:26 schreef gelly het volgende:
Als je als rechtstaat bepaalt dat bepaalde handelingen strafbaar zijn dan dien je als rechtstaat ook voor de kosten op te draaien als je mensen daarvoor wil vervolgen. Dat lijkt mij essentieel. Maar goed, Teeven, malloot, etc.
En ook er eens voor zorgen dat slachtoffers wanneer deze aangifte doen hiervan de gegeven niet zomaar bij de daders bekend worden.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Voor de schade zijn ze al aansprakelijk, je zou slachtoffers wat beter kunnen helpen met die vergoed te krijgen.
Omdat ze misschien wel eens onschuldig kunnen zijn?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:32 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
als je in voorarrest word geplaatst worden al je bezittingen die je op dat moment bij je draagd al afgepakt...
een vriend van mij is werkzaam bij de politie en de stelselmatige raddraaiers en draaideurcriminelen zijn eerder het bureau uit dan dat de agent het proces verbaal heeft getyped.
lachend en met een lullige boete en hun te dure kleding staan ze weer op straat.
dus waarom ze niet strippen van hun true religion spijkerbroek, dure gsm en andere zooi zodat de kosten worden gedekt
Da's een slechte zaak. Daar zouden ze iets aan moeten doen ja.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:32 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
als je in voorarrest word geplaatst worden al je bezittingen die je op dat moment bij je draagd al afgepakt...
een vriend van mij is werkzaam bij de politie en de stelselmatige raddraaiers en draaideurcriminelen zijn eerder het bureau uit dan dat de agent het proces verbaal heeft getyped.
lachend en met een lullige boete en hun te dure kleding staan ze weer op straat.
dus waarom ze niet strippen van hun true religion spijkerbroek, dure gsm en andere zooi zodat de kosten worden gedekt
ja en dan krijgen ze het geld terug/spullen terug.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:36 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Omdat ze misschien wel eens onschuldig kunnen zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |