Er zijn overeenkomsten maar ook een groot verschil. Zo hebben Turken ook Centraal-Aziatisch/Mongools bloed.quote:Op maandag 22 februari 2010 00:13 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Maar is het ook opzettelijk? In deze heb ik trouwens gewoon gelijk, ik denk dat je weinig verschil gaat vinden tussen Grieks-Turks DNA of Turks-Grieks DNA.
En die Grieken niet dan? Men is daar eeuwenlang onderling aan het trouwen geweest...quote:Op maandag 22 februari 2010 00:17 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Er zijn overeenkomsten maar ook een groot verschil. Zo hebben Turken ook Centraal-Aziatisch/Mongools bloed.
Nee, minimaal denk ik. Overigens werd er onderling niet zoveel getrouwd, moslims en christenen leefden in het Ottomaanse Rijk meer om elkaar heen, dus zoveel trouwerijen zullen er niet zijn geweest. De Turken die wel trouwden met Grieken, trouwden met Grieken die bekeerd waren tot de Islam, en dus zo ook de Turkse identiteit hadden aangenomen (vroeger was Turk een synoniem voor moslim).quote:Op maandag 22 februari 2010 00:21 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
En die Grieken niet dan? Men is daar eeuwenlang onderling aan het trouwen geweest...
Precies. Buiten de grote en middelgrote steden om (bijv. Saloniki en Istanbul) leefden de verschillende geloofsgemeenschappen redelijk afzonderlijk van mekaar (in verschillende dorpen en kleine steden), dus moslims bij moslims en christenen bij christenen. Gemengde huwelijken kwamen minder vaak voor dan men vaak denkt.quote:Op maandag 22 februari 2010 00:35 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Nee, minimaal denk ik. Overigens werd er onderling niet zoveel getrouwd, moslims en christenen leefden in het Ottomaanse Rijk meer om elkaar heen, dus zoveel trouwerijen zullen er niet zijn geweest. De Turken die wel trouwden met Grieken, trouwden met Grieken die bekeerd waren tot de Islam, en dus zo ook de Turkse identiteit hadden aangenomen (vroeger was Turk een synoniem voor moslim).
En de Christelijke Grieken die zich wel hebben gemengd met Turken, hebben dat gedaan met Kuman/Kipchak Turken. En die stonden bekend om hun blonde haren en blauwe ogen. Dus denk ik niet dat je Aziatische sporen in Grieks DNA zult aantreffen.
Zelfs de moslim geworden Grieken zijn niet (allemaal) geassimileerd. In Trabzon, Giresun, Thracie en Antalya/Alanya heb je nog genoeg dorpjes waar men behalve Turks ook gewoon Grieks spreekt.quote:Op maandag 22 februari 2010 00:45 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Precies. Buiten de grote en middelgrote steden om (bijv. Saloniki en Istanbul) leefden de verschillende geloofsgemeenschappen redelijk afzonderlijk van mekaar (in verschillende dorpen en kleine steden), dus moslims bij moslims en christenen bij christenen.
Klopt. En bijvoorbeeld ook Lazisch, zoals de giechelende omaatjes in dit filmpje zingen (01:28-01:54)...quote:Op maandag 22 februari 2010 00:47 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Zelfs de moslim geworden Grieken zijn niet (allemaal) geassimileerd. In Trabzon, Giresun, Thracie en Antalya/Alanya heb je nog genoeg dorpjes waar men behalve Turks ook gewoon Grieks spreekt.
Het bestaan en de populariteit van het Alevitisme wijst erop dat de grenzen nu ook weer niet zo strak waren.quote:Op maandag 22 februari 2010 00:47 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Zelfs de moslim geworden Grieken zijn niet (allemaal) geassimileerd. In Trabzon, Giresun, Thracie en Antalya/Alanya heb je nog genoeg dorpjes waar men behalve Turks ook gewoon Grieks spreekt.
O, dat zou ook kunnen. Vergeef me mijn cahillik.quote:Op maandag 22 februari 2010 00:58 schreef Bortecinem het volgende:
Dat is volgens mij in Hemshin en niet Laz.
Wat wil je nou zeggen? Alevieten zijn juist de Turken die zich het meest afzonderden van andere etniciteiten en geloven (vooral van de Soennitische moslims)..quote:Op maandag 22 februari 2010 00:59 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het bestaan en de populariteit van het Alevitisme wijst erop dat de grenzen nu ook weer niet zo strak waren.
Best indrukwekkend dat er nog zoveel etnische minderheden te vinden zijn in TR.quote:Op maandag 22 februari 2010 00:59 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
O, dat zou ook kunnen. Vergeef me mijn cahillik.
Alevitisme heeft heel veel christelijke kenmerken. Zelfs zoveel dat ze door soennieten geregeld als ketters worden gezien.quote:Op maandag 22 februari 2010 01:00 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Wat wil je nou zeggen? Alevieten zijn juist de Turken die zich het meest afzonderden van andere etniciteiten en geloven (vooral van de Soennitische moslims)..
Inderdaad. Ik vind het prachtig.quote:Op maandag 22 februari 2010 01:01 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Best indrukwekkend dat er nog zoveel etnische minderheden te vinden zijn in TR.
etnisch gezien is het een feitquote:
quote:Op maandag 22 februari 2010 01:01 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Alevitisme heeft heel veel christelijke kenmerken. Zelfs zoveel dat ze door soennieten geregeld als ketters worden gezien.
Christelijke kenmerken? Ik zou het eerder aan sjamanisme, het geloof van de pre-islamitische Turken, linken. De Alevieten die zichelf buiten de Islam plaatsen worden door sommigen inderdaad verkettert.quote:Op maandag 22 februari 2010 01:01 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Alevitisme heeft heel veel christelijke kenmerken. Zelfs zoveel dat ze door soennieten geregeld als ketters worden gezien.
Weet je hoe die Slavische moslims moslim zijn geworden? Door de Ottomaanse Turken, met name door de Bektashi-leer, die het naar de Balkan brachten. Dat er hedendaags zo'n grote hoeveelheid aan moslims bestaat in de Balkan, heeft men dus aan de Turken te danken.quote:Op maandag 22 februari 2010 01:03 schreef 0013379 het volgende:
[..]
etnisch gezien is het een feit
en het moet ook heel toevallig zijn dat turken samen met slavische moslims het meest liberaal zijn
Het Christendom heeft ook Zoroastrische invloeden ondergaan, dus dat kan wel kloppen.quote:Op maandag 22 februari 2010 01:04 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
...
Het Alevitisme is gebaseerd op het Sjamanisme/Tengriisme. Het geloof dat de Turken aanhingen voordat zij zich bekeerden tot de Islam. Het is ontstaan in Khorasan (een historisch gebied in Centraal-Azie) waar het ook veel Zoroastische invloeden heeft gekregen. Naar mijn mening zijn Alevieten gewoon Sjamanisten die de Islam hebben overgenomen om te overleven tussen de moslim/soennitische Turken.
Er zijn ook flink wat moslims in Rusland (denk aan een stad als Kazan).quote:Op maandag 22 februari 2010 01:08 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Weet je hoe die Slavische moslims moslim zijn geworden? Door de Ottomaanse Turken, met name door de Bektashi-leer, die het naar de Balkan brachten. Dat er hedendaags zo'n grote hoeveelheid aan moslims bestaat in de Balkan, heeft men dus aan de Turken te danken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tatarenquote:Op maandag 22 februari 2010 01:19 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Er zijn ook flink wat moslims in Rusland (denk aan een stad als Kazan).
Ik noem dit niet per ongeluk, het was een met zorg gekozen voorbeeld. Kazan is de hoofdstad van Tatarstan, een moslimse enclave in orthodox Rusland. En dat heeft alles te maken met de geschiedenis van dat gebied, het was onderdeel van het Khanaat van de Gouden Horde.quote:Op maandag 22 februari 2010 01:21 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Laat het nou net zo zijn dat daar Turken wonen.
Maar dat is natuurlijk een generalisatie. Volgens mij gelooft het merendeel van de belijdende Alevieten oprecht in Mohammed als 'de zegel der profeten' en zijn, in hun ogen, rechtmatige opvolger Ali. ''Ya Muhammed! Ya Ali!'' Je kunt de Islam niet uit het Alevitisme (''de weg van Ali'') plaatsen, en dat doen meeste Alevieten ook niet, vooral in combinatie met Haci Bektas en Yunus Emre, belijdende moslims, die de Alevieten hoog hebben zitten.quote:Op maandag 22 februari 2010 01:19 schreef Bortecinem het volgende:
Dat stukje gaat over de Islam binnen het Alevitisme. Ik heb het over de Semah (hun religieuze dansen) en andere Sjamanistische invloeden. De Islam binnen het Alevitisme stelt niks voor, ze doen eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat er in de Koran staat. Daarom hebben Alevieten naar mijn mening de Islam alleen overgenomen om te overleven tussen de moslims.
Hier een docu over de Semah/Alevieten:
Ik snap niet over welke Christelijke invloeden jij hebt, maar dat het Alevitisme is gebaseerd op het pre-Islamitische geloof van de Turken is overduidelijk.
het is dan ook niet altijd vrijwillig gegaanquote:Op maandag 22 februari 2010 01:08 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Weet je hoe die Slavische moslims moslim zijn geworden? Door de Ottomaanse Turken, met name door de Bektashi-leer, die het naar de Balkan brachten. Dat er hedendaags zo'n grote hoeveelheid aan moslims bestaat in de Balkan, heeft men dus aan de Turken te danken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |