abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:42:11 #51
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225435
Bovendien, stel dat je een maker veronderstelt, dan heb je hetzelfde probleem... Of verwerp je dan ineens je eigen aanname dat alles een oorzaak moet hebben?
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:43:04 #52
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225457
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ja, als ik atheïst zou zijn zou ik dat moeilijk kunnen geloven, dat niet alles een oorzaak heeft, maar als je gelooft in het bovennatuurlijke dan begrijp ik ineens hoe uit het niets de big bang kwam
Volgens mij geloven de meeste niet-atheïsten in een soort God, die ook niet echt een oorzaak heeft. (Of zichzelf veroorzaakt, maar dat is natuurlijk niet een gangbare vorm van oorzaak.) Dus ik zie niet helemaal wat nu het grote verschil is tussen atheïsten en theïsten wat dat betreft.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78225500
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij geloven de meeste niet-atheïsten in een soort God, die ook niet echt een oorzaak heeft. (Of zichzelf veroorzaakt, maar dat is natuurlijk niet een gangbare vorm van oorzaak.) Dus ik zie niet helemaal wat nu het grote verschil is tussen atheïsten en theïsten wat dat betreft.
Inderdaad, allebei een erg groot geloof, wat dit betreft
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:44:39 #54
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225511
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Precies, de maker van de maker of "de oorzaak" van de oerknal is eenzelfde "probleem".
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:46:00 #55
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225559
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Tsja, volgens mij stelde jij zelf dat alles een oorzaak moet hebben, dus hoe je dan als theïst hier tegenaankijkt is mij een raadsel.
[KNE]-Mod
pi_78225582
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Daarom zijn gelovigen niet beter af dan atheisten en ook andersom

We geloven allemaal in iets wonderlijks (objectief gezien )
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:48:03 #57
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225632
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:46 schreef Idiota het volgende:

Als iets wetenschappelijk verklaarbaar is is het geen "wonder", vind ik.
Ik geloof ook niet in het concept "bovennatuurlijk", als het "bovennatuurlijke" daadwerkelijk bestaat dan is het namelijk gewoon deel van die natuur en niet "boven" natuurlijk, alsof het buiten de werkelijkheid zou staan.
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:49:08 #58
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78225668
De voorspelbare 'verassing' is dat de TS zichzelf agnost verklaart en denkt superieur te zijn aan iedereen, niet wetende dat agnostisme iets compleet anders is dan hij denkt.

Ik zie de harde leercurve al voor me.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:49:57 #59
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225697
quote:

[..]

Wonderlijk in welke zin? Ik denk dat b.v. kwantummechanica op veel niveaus heel wonderlijk is voor mensen. En misschien genetica ook wel. Maar het is wel het geval voor zover we het kunnen begrijpen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78225732
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:48 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Als iets wetenschappelijk verklaarbaar is is het geen "wonder", vind ik.
Ik geloof ook niet in het concept "bovennatuurlijk", als het "bovennatuurlijke" daadwerkelijk bestaat dan is het namelijk gewoon deel van die natuur en niet "boven" natuurlijk, alsof het buiten de werkelijkheid zou staan.

Het leven is ook doodgewoon he? Van niks tot mens, ja dat is geen wonder

Tuurlijk is dit leven een wonder, wij kunnen er met ons verstand niet bij.

Van welke kant je dit ook bekijkt.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:52:10 #61
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225755
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:51 schreef Idiota het volgende:

[..]

Het leven is ook doodgewoon he? Van niks tot mens, ja dat is geen wonder

Tuurlijk is dit leven een wonder, wij kunnen er met ons verstand niet bij.

Van welke kant je dit ook bekijkt.
Dat je er met je verstand niet bij kunt maakt het nog geen wonder. Er zijn mensen die amper kunnen rekenen, dat maakt de wiskunde nog niet tot iets bovennatuurlijks.

Van "niets" tot mens, dat is jouw interpretatie van een inderdaad toch vaker voorkomend proces, denk ik. Moet een wonder niet uniek zijn?
[KNE]-Mod
pi_78225779
iets met deeltjes die botsen ofzo?

Doet me trouwens weer denken aan het boek van Dawkins: The God Delusion. Maar weer eens lezen voor de gein.
Ik spreek liever mijzelf tegen, dan dat ik het een ander laat doen.
pi_78225784
Trouwens, als we het nu ineens over de evolutie gaan hebben, die klopt voor geen kanten hea Er is nooit een tussenvorm tussen aap en mens gevonden!
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_78225808
Praten over vóór de oerknal en de 'oorzaken' daarvan en de 'tijd' daarvoor is wat mij betreft als fictieve televisiekarakters die discussiëren over beeldpunten in de televisie waarop zij verschijnen, als het ware. Misschien wat simpel...
pi_78225821
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
Trouwens, als we het nu ineens over de evolutie gaan hebben, die klopt voor geen kanten hea Er is nooit een tussenvorm tussen aap en mens gevonden!
Nee, opeens liep er een man en een vrouw rond. Da's veel aannemelijker.
Ik spreek liever mijzelf tegen, dan dat ik het een ander laat doen.
pi_78225859
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:52 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Dat je er met je verstand niet bij kunt maakt het nog geen wonder. Er zijn mensen die amper kunnen rekenen, dat maakt de wiskunde nog niet tot iets bovennatuurlijks.

Van "niets" tot mens, dat is jouw interpretatie van een inderdaad toch vaker voorkomend proces, denk ik. Moet een wonder niet uniek zijn?
Is het leven niet uniek?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:55:52 #67
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225882
quote:
Maar dat heeft al helemaal geen fuck met zowel de oerknal als atheïst zijn te maken. Dat een atheïst misschien vaker in de evolutietheorie zou geloven doet daar niets aan af. (En ook volgens de evolutietheorie stamt de mensen niet van de aap af, maar beide van een gezamenlijke voorouder.)

Als je graag wilt trollen of je ondoorzichtige discussie nog wat wilt vertroebelen door andere wetenschappelijke theorieën bij het "atheïst zijn" te betrekken kun je het topic net zo goed dicht gooien.
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:56:45 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225909
quote:
Deze kant gaan we niet op, dan zit de topic zo dicht.
pi_78225917
We zijn allemaal tussenvormen.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:56:55 #70
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225922
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:55 schreef Idiota het volgende:

[..]

Is het leven niet uniek?
Uniek hier op aarde tov de rest van ons universum? Ik weet het niet.
Uniek hier op aarde an sich? Nee toch? Hier alleen in huis al talloze levensvormen.
[KNE]-Mod
pi_78226028
quote:

[..]

Een rationeel iemand volgt de feiten tot een logische conclusie terwijl een gelovig iemand de conclusie op voorhand verzint om daarna feiten te gaan zoeken die deze conclusie bevestigt.
Een rationeel iemand geeft te kennen dat zijn kennis begrenst is terwijl een gelovig iemand meent overal een antwoord op te hebben.
Een rationeel iemand kan van idee veranderen als nieuwe feiten aan het licht komen terwijl een gelovig iemand altijd vasthoudt aan wat hij al weet ongeacht nieuwe argumentatie of bewijzen.
Een rationeel iemand 'accepteert' een idee/theorie/premisse omdat er bewijs voor is terwijl een gelovig iemand 'gelooft' in wat nooit bewezen kan worden.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:02:24 #72
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78226079
Ik denk trouwens dat je niet het idee "verwondering" moet verwarren met of iets een wonder is. Je kunt je verwonderen over iets in de natuur, maar is het daarmee dan ook een wonder.
[KNE]-Mod
pi_78226109
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:00 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Een rationeel iemand volgt de feiten tot een logische conclusie terwijl een gelovig iemand de conclusie op voorhand verzint om daarna feiten te gaan zoeken die deze conclusie bevestigt.
Een rationeel iemand geeft te kennen dat zijn kennis begrenst is terwijl een gelovig iemand meent overal een antwoord op te hebben.
Een rationeel iemand kan van idee veranderen als nieuwe feiten aan het licht komen terwijl een gelovig iemand altijd vasthoudt aan wat hij al weet ongeacht nieuwe argumentatie of bewijzen.
Een rationeel iemand 'accepteert' een idee/theorie/premisse omdat er bewijs voor is terwijl een gelovig iemand 'gelooft' in wat nooit bewezen kan worden.
Wie is dan superieur?
pi_78226199
lama
pi_78226226
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

Deze kant gaan we niet op, dan zit de topic zo dicht.
Is goed (heeft tegenbericht al geëdit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')