abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32341737
beste mede fokouders

Heeft iemand hier ervaring met en/of info over helmtherapie?
Wij hebben voor ons zoontje (3 mnd) het advies gekregen om het te doen. Ik twijfel echter ontzettend. Op het internet kan ik weinig nuttige info vinden, alleen maar forums met ouders die ook met vragen zitten.
Wie helpt me?
uit een aspergernest
  donderdag 17 november 2005 @ 13:39:50 #2
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_32341843
Is dat vanwege het afplatten van het hoofdje?
En bij 3 maanden al?
Is het niet beter om gewoon consequent en regelmatig zijn hoofdje bij te draaien als hij ligt?
Ook hoor je vaak dat het helpt als je zijn knuffels aan de andere kant legt of speelgoed. Succes!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_32341922
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:39 schreef dutchie het volgende:
Is dat vanwege het afplatten van het hoofdje?
En bij 3 maanden al?
Is het niet beter om gewoon consequent en regelmatig zijn hoofdje bij te draaien als hij ligt?
Ook hoor je vaak dat het helpt als je zijn knuffels aan de andere kant legt of speelgoed. Succes!
nee, voorkeurshouding had hij ook, maar hebben we zelf verholpen. En het moet als de schedel nog zacht is. Na 6 mnd beginnen ze niet meer.
Nee, Jop heeft een Ferengi-hoofd zou je kunnen zeggen... Heel bol boven de ogen.
uit een aspergernest
  donderdag 17 november 2005 @ 13:44:09 #4
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_32341977
Wendytje, waarom wordt dit geadviseerd, en door wie?
Ik neem aan dat dat is vanwege een asymmetrische schedel. Als dat zo is, weet je de oorzaak ervan?
Mijn zoontje bleek bij de eerste controle op het cb een scheef (hartstikke asymmetrisch) hoofd te hebben. De oorzaak hiervan was het KiSS-syndroom. Een manueel therapeut heeft hem behandeld, waardoor hij zijn hoofd naar twee kanten kan draaien. Hij is nu bijna 8 maanden, en de schedel is bijna helemaal symmetrisch.

Ik zou zelf niet gauw voor een helm kiezen. Dat ding moet (heb ik mij laten vertellen) zo'n beetje de hele dag op, en dat vind ik gewoon zielig. En hoe erg is het als het kind een asymmetrisch hoofd heeft? Lijkt mij niet zo verschrikkelijk, in vergelijking tot zo'n helm.

-edit- een deel van de post is al weer achterhaald, maar dat komt omdat ik typte, terwijl jullie antwoordden.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  † In Memoriam † donderdag 17 november 2005 @ 13:52:04 #5
7074 moussy
kuttekop
pi_32342209
Woon je toevallig rond de randstad?

Mijn zoon kreeg uiteindelijk geen helm omdat het volgens kinderarts en fysio geen reet uit zou maken. Ze vertelde wel dat ze eigenlijk alleen nog maar bij de randstad gebruikt worden.

En mijn zoon, dat had echt een enorm scheve kop, zo scheef dat als hij een brilletje moest hij een lang en een kort pootje aan dat brilltje moest hebben.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_32342261
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:44 schreef Icaä het volgende:
Ik zou zelf niet gauw voor een helm kiezen. Dat ding moet (heb ik mij laten vertellen) zo'n beetje de hele dag op, en dat vind ik gewoon zielig. En hoe erg is het als het kind een asymmetrisch hoofd heeft? Lijkt mij niet zo verschrikkelijk, in vergelijking tot zo'n helm.
23 uur per dag... dat heb ik dan wel weer gevonden....
Ik twijfel ontzettend, liever nu wat ongemak, dan straks een doodongelukkige puber....
Maar ja, wie zegt dat het straks nog zo erg is?

CB-arts verwees door, maar ik heb dinsdag een consult bij de fysio (had hij voor overstrekken door reflux) om te vragen hoe hij erover denkt.
uit een aspergernest
pi_32342370
Yup, ervaring mee. Mijn dochter heeft een helm gehad van 5 maanden tot een jaar en ik heb er absoluut geen spijt van. Inmiddels is ze net 6 jaar geworden.

Ze had er helemaal scheef van kunnen groeien (korter armpje, beentje en daardoor later kruipen en lopen etc. Scheef gezicht, dus één oog lager dan het ander...)

Maar goed, wat wil je weten? .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_32342629
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:57 schreef MUUS het volgende:
Maar goed, wat wil je weten? .
Hoe vaak moet je naar het ziekenhuis? Hoe meten ze dat aan? Is (een deel van) de behandeling pijnlijk of beangstigend? Wat kost het?
En alle info die je verder dankt dat van belang is....

bedankt alvast
uit een aspergernest
pi_32342658
@ Moussy
we wonen in Limbabwe en worden verwezen naar Maastricht. Er schijnen 4 ziekenhuizen te zijn die het doen.
uit een aspergernest
pi_32345930
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:06 schreef wendytje het volgende:

[..]

Hoe vaak moet je naar het ziekenhuis? Hoe meten ze dat aan? Is (een deel van) de behandeling pijnlijk of beangstigend? Wat kost het?

bedankt alvast
We moesten naar het ziekenhuis waar we naar de plastisch chirurg gingen en naar een revalidatie centrum in Rotterdam. Bij de plastisch chirurg zijn we een keer of drie geweest en bij het revalidatiecentrum ook een keer of drie, denk ik.

De plastisch chirurg heeft haar hoofd bekeken en heeft foto's van haar hoofd laten maken. De foto's waren het vervelendste van het hele proces. Omdat een baby niet stil kan liggen voor een foto, wordt het op de zij gelegd en wordt er over het hoofd heel dik doorzichtig plastic (oid) getrokken. Dat is een rol aan de tafel vast en die wordt uitgerold over het hoofd, waardoor het kind komt vast te liggen en dus niet kan bewegen. Uiteraard wordt babylief daar heel boos van en is het rot om je kindje te moeten zien huilen, maar het doet absoluut geen pijn.

De helm wordt helemaal naar het hoofdje van jouw kind gemaakt, maar hoe dat is gebeurd, weet ik dus niet eens meer. . Of dat nou aan de hand van foto's is gemaakt of een mal.... zo stom, maar dat ben ik helemaal kwijt. Iets met een computer die precies het hoofd van jouw kind in die helm zet ofzo.... Tjee, ik word echt dement. .
Nou ja, niks engs in ieder geval.

In het revalidatie centrum wordt de helm gemaakt én 'bijgewerkt' in de maanden dat de helm wordt gedragen.

De helm bestaat uit meerdere lagen die eruit gehaald kunnen worden. Soms moet er een hele laag uit of soms snijden ze er een gedeelte uit. Jouw kind groeit en het hoofd dus ook. Soms zul je rode drukplekken op het hoofd zien en dat is dan het teken dat er een gedeelte van de laag uit moet. Een belletje naar het revalidatie centrum en dan regelen ze dat voor je.

Als jouw kind de helm opkrijgt, zal het de eerste dag(en) behoorlijk boos zijn als het moet slapen, want dat ligt ineens raar natuurlijk. Mijn dochter heeft alleen de eerste dag gehuild toen ze in bed werd gelegd en dan wil je heeeeel graag die helm eraf halen, want het is zo zielig.
Doe dit uiteraard NIET. Zet door! Het gaat echt over, ze moeten gewoon even wennen.

Op geen enkel moment gaan ze je kindje pijn doen, echt niet. Kinderen worden boos/verdrietig, omdat liggen in bed ineens anders aanvoelt of omdat (in het revalidatie centrum) zo'n flauwe meneer steeds die helm op en af doet. Van al dat gepriel zou jij ook kriegelig worden. .

Toen ze 11 maanden was moesten we terug naar de plastisch chirurg en toen mocht ze 'afbouwen'. Op haar eerste verjaardag was het dubbel feest, want toen mocht ook de helm voor altijd af.

De helm kostte toendertijd 2000 gulden. Het zou niet vergoed worden, maar toen ik alle papieren braaf had opgestuurd, heb ik nooit meer iets gehoord en betalen heb ik dus nooit hoeven doen. (Ik klaag niet. .)

Tip 1: Gebruik veel talkpoeder in de helm als je kind zweet.
Tip 2: Koop een zeem in de supermarkt en knip daar een rechthoek uit. Naai de lange einden tegen elkaar aan, binnenstebuiten draaien en je hebt een 'huls' die je over het kinbandje van de helm kunt trekken. Echt doen, want dat stomme bandje wil anders nog wel eens gaan schuren.
Tip 3: Niet aan de helm gaan trekken, omdat het lijkt alsof hij scheef zit. Ja, hij zit scheef, maar dat hoort zo. . Hij kan maar op één manier opgezet worden en zoals hij dan zit, zit 'ie goed.
Tip 4: ZET DOOR als je kindje ligt te huilen in bed. De eerste dagen zijn mss moeilijk als je kindje niet snel in slaap kan komen, maar daarna is het écht over.
Tip 5: Trek je niks aan van mensen buiten die staren, fluisteren of lompe opmerkingen maken. ( !)
Tip 6: Bel het ziekenhuis of het revalidatie centrum (ik weet niet waar ze voor jouw kind de helm gaan maken) als je ergens over twijfelt of als je denkt dat de helm op één plek teveel drukt.
Nee, je zeurt niet en nee, je bent geen overbezorgde zeurmoeder.

En euh, dat was het geloof ik. . Maar vraag gerust als je nog iets wilt weten!

Ik heb er in ieder geval ab-so-luut geen spijt van!! Sterker nog, ik ben blij dat dit er was. Ik had het mezelf nooit vergeven als ze nu nog iets zou mankeren, omdat ik toen geen helm had laten aanmeten. Maar ieder zijn eigen mening en alleen jij kan die keus maken.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_32346085
bedankt voor je uitvoerig antwoord.
Ik ben er erg blij mee.
uit een aspergernest
  Jubileum moderator donderdag 17 november 2005 @ 19:54:36 #12
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_32352757
Lieve Muus
Wat heerlijk dat je zo uitvoerig en openhartig de vraag beantwoord.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_34487930
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:06 schreef wendytje het volgende:

[..]

bedankt alvast
Hier vind je ook nog een hoop reacties van ouders. Ik had het in het andere Topic gezet maar misschien heb je het niet gezien.
Info over verzekering, gebruik, schoonhouden, enz.

pi_34542577
Mijn neefje heeft ook van 5 maanden tot een jaar een helmpje opgehad. Het heeft heel goed zijn werk gedaan! Ze moesten wel eens naar het ziekenhuis om het helmpje bij te stellen enzo maar dat is nooit schrikbareend veel of lastig geweest!
Op warme dagen had hij er wel last van, maar het is nog geen hoogzomer.

Hij had ook een voorkeurshouding en was plat aan een kant van zijn achterhoofd (zijkant).
Nu is hij weer helemaal recht ....
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
pi_34544589
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:52 schreef moussy het volgende:
Woon je toevallig rond de randstad?

Mijn zoon kreeg uiteindelijk geen helm omdat het volgens kinderarts en fysio geen reet uit zou maken. Ze vertelde wel dat ze eigenlijk alleen nog maar bij de randstad gebruikt worden.

En mijn zoon, dat had echt een enorm scheve kop, zo scheef dat als hij een brilletje moest hij een lang en een kort pootje aan dat brilltje moest hebben.
nee, limburg, via ziekenhuis maastricht
maar ik hor dat in de randstad de grenzen veel strakker zijn. In de randstad had mijn zoon geen helm gekregen......(zei het ziekenhuis)
uit een aspergernest
  woensdag 17 februari 2010 @ 22:13:32 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78119558
*schop*
Zo, open voor posting.
Met foto ter illustratie:

woensdag 17 februari 2010 @ 22:24:14 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78120163
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:09 schreef het-is-mij het volgende:
Ja dat topic bedoel ik, het reageervakje is zwart en niet klikbaar zeg maar.

Hij is een grensgeval, zoals de fysio voor de meting ook al schatte maar we hebben er vanaf begin af aan vanalles aan gedaan maar het is echt scheef, hij zit op 107.
En zijn oortje links (links heeft hij ook de asymetrie) staat 11 mm naar voren en vlgs de fysio was dat ook wel aardig groot zeg maar.
Als je hem van bovenop het hoofd kijkt zie je het ook echt goed, echt een punt en zoals op de plaatjes van google.
We hebben 18 mrt een afspr. bij de kinderarts, dan is ie 5 mnd en 5 dgn en dan horen we het wel.
Paar dagen ervoor moeten we nog een een nieuwe meting laten doen.
Hopelijk is het dan nog net zo want anders valt ie er net niet in terwijl hij een behoorlijke afwijking heeft zeg maar.
Niet dat ik direct op een helmpje zit te wachten maar net niet is ook al zo.......... (kan t lastig omschrijven)
Het is zo herkenbaar, wat je zegt.
Wij wilden ook niet 'graag' een helmpje maar we wilden wel graag een zo rond mogelijk koppie voor Oscar. En dus hebben we het wel gedaan. Bij ons was het percentage wel wat hoger, dat scheelde ook wel, Oscar was geen grensgeval meer.

Wat je wel moet weten is dat de stand van de oren hetgeen is dat het minst gecorrigeerd kan worden door zo'n helmpje. Het groeit nog wel ietsjes mee, zei de orthopeed vandaag, maar het is een stuk minder dan dat bijv het schedeltje nog bij groeit.

Het tijdspad dat jullie nu volgens lijkt dus op dat van Oscar en is dus ook wat gebruikelijk is. Starten rond 6 maanden levert de meeste winst op.

Van de mensen met helm die ik gesproken heb, en mijn eigen ervaring tot nu toe, zeg ik: DOEN!
Weet je wat het is, heel stom gezegd, laat die helm gewoon aanmeten, begin ermee, kijk hoe jullie je erbij voelen, mocht je het niets vinden kan niemand je tegenhouden als je zegt 'ik leg hem in de kast en we stoppen ermee'.

k_i_m, zal hier vast ook nog wel verschijnen, Lilah heeft ook een helmpje gehad en zij kan je beter vertellen hoe de gebruikservaringen zijn.

Leuk is het niet, maar het is ook niet een enorme ramp. Zie het koppie van Oscar hierboven... niet een kindje dat er diep-ongelukkig mee is, en dat is dan de eerste en 2e keer dat hij hem op heeft he.

Er is wel het eea te kiezen qua model van de helm.
Oscar heeft een wat nieuwer model met een open bovenkant en zonder riempje onder de kin door.
Die andere variant wordt ook nog veel gebruikt, oa in het Erasmus MC in R'dam krijg je die helm aangemeten.
Qua resultaat is er, dacht ik, weinig verschil, qua draagcomfort zeker wel.
Zonder het kinriempje is voor je kind gewoon echt een stukje prettiger, dat kan gaan irriteren, zie ook het verhaal van Muus hierboven over het zeempje bijvoorbeeld. En ook is de bovenkant van dat helmpje dicht met een paar gaten erin en is het dus warmer en zweteriger voor de kindjes.

Nou ja goed... zo zijn er nog wel een paar dingetjes maar daar kan k_i_m veel meer over vertellen.
  woensdag 17 februari 2010 @ 22:25:28 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78120228
Hier op deze foto kan je trouwens goed zien dat Oscar zijn oren niet recht staan:

pi_78121977
BE, je kan het inderdaad goed zien! Hopelijk helpt het helmpje goed! Wat heeft 'ie trouwens een heerlijk guitig koppie
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  woensdag 17 februari 2010 @ 23:03:34 #20
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_78122124
Ik vind de PI van dit topic een beetje jammer .

Hier inmiddels geen helm meer, maar de tijd dat we er gebruik van hebben gemaakt is ons reuze meegevallen. Mijn ervaring is dat iedereen zegt dat het wel meevalt, en wel goedkomt . en dat je het haar er toch gewoon overheen kan kammen. Zelfs de kinderarts zei dat hij nog nooit een volwassene had gezien met een scheef hoofd. De huisarts schreef een verwijsbriefje met daarop de tekst "de ouders willen graag gerust gesteld worden".

Mijn advies is om in het geval van een grensgeval gewoon door te zetten als je er echt wat aan wilt doen. Vanaf 6 maanden is een grote (schuine) afwijking in bijna alle gevallen niet meer zonder hulpmiddelen te corrigeren. Ja, misschien dat je er 30 jaar later wel bijna niks meer van ziet. Maar er zijn ook zat volwassenen met rare hoofden, dus wij wilden het risico niet lopen.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_78128910
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:03 schreef k_i_m het volgende:

Zelfs de kinderarts zei dat hij nog nooit een volwassene had gezien met een scheef hoofd.
Mijn vriend heeft echt een giga scheef hoofd. Zijn oren staan ook niet gelijk aan elkaar. Moet die maar een keer langs gaan
Maar vroeger deden ze daar niks aan. Gelukkig kan dat nu wel.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_78129246
Hoe vind Oscar het? Moet ie erg wennen?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 18 februari 2010 @ 08:52:31 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78129266
Hij heeft hem gisteren 2 keer een half uurtje opgehad en hij leek het allemaal wel best te vinden.
Tijdens het eerste passen was het wel even mopperen, maar toen zat hij ook nog niet goed bij zijn oren en voorhoofd, maar later was het dus wel ok.
We gaan pas morgen echt beginnen met wennen en opbouwen want vandaag zit hij de hele dag op de creche en ik ben er liever zelf bij de eerste tijd.
pi_78129333
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 08:52 schreef Brighteyes het volgende:
Hij heeft hem gisteren 2 keer een half uurtje opgehad en hij leek het allemaal wel best te vinden.
Tijdens het eerste passen was het wel even mopperen, maar toen zat hij ook nog niet goed bij zijn oren en voorhoofd, maar later was het dus wel ok.
We gaan pas morgen echt beginnen met wennen en opbouwen want vandaag zit hij de hele dag op de creche en ik ben er liever zelf bij de eerste tijd.
Ja dat kan ik goed snappen... Het is toch niet niets.
Heb je een indicatie hoelang hij een helm moet dragen? (Of stond dat al ergens?)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 18 februari 2010 @ 08:59:57 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78129376
Meestal dragen ze hem totdat ze een jaar oud zijn. Dus een half jaar vanaf nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')