quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:06 schreef wendytje het volgende:[..]
Hoe vaak moet je naar het ziekenhuis? Hoe meten ze dat aan? Is (een deel van) de behandeling pijnlijk of beangstigend? Wat kost het?
En alle info die je verder dankt dat van belang is....
bedankt alvast
We moesten naar het ziekenhuis waar we naar de plastisch chirurg gingen en naar een revalidatie centrum in Rotterdam. Bij de plastisch chirurg zijn we een keer of drie geweest en bij het revalidatiecentrum ook een keer of drie, denk ik.
De plastisch chirurg heeft haar hoofd bekeken en heeft foto's van haar hoofd laten maken. De foto's waren het vervelendste van het hele proces. Omdat een baby niet stil kan liggen voor een foto, wordt het op de zij gelegd en wordt er over het hoofd heel dik doorzichtig plastic (oid) getrokken. Dat is een rol aan de tafel vast en die wordt uitgerold over het hoofd, waardoor het kind komt vast te liggen en dus niet kan bewegen. Uiteraard wordt babylief daar heel boos van en is het rot om je kindje te moeten zien huilen, maar het doet absoluut geen pijn.
De helm wordt helemaal naar het hoofdje van jouw kind gemaakt, maar hoe dat is gebeurd, weet ik dus niet eens meer.
![]()
. Of dat nou aan de hand van foto's is gemaakt of een mal.... zo stom, maar dat ben ik helemaal kwijt. Iets met een computer die precies het hoofd van jouw kind in die helm zet ofzo.... Tjee, ik word echt dement.
![]()
.
Nou ja, niks engs in ieder geval.
In het revalidatie centrum wordt de helm gemaakt én 'bijgewerkt' in de maanden dat de helm wordt gedragen.
De helm bestaat uit meerdere lagen die eruit gehaald kunnen worden. Soms moet er een hele laag uit of soms snijden ze er een gedeelte uit. Jouw kind groeit en het hoofd dus ook. Soms zul je rode drukplekken op het hoofd zien en dat is dan het teken dat er een gedeelte van de laag uit moet. Een belletje naar het revalidatie centrum en dan regelen ze dat voor je.
Als jouw kind de helm opkrijgt, zal het de eerste dag(en) behoorlijk boos zijn als het moet slapen, want dat ligt ineens raar natuurlijk. Mijn dochter heeft alleen de eerste dag gehuild toen ze in bed werd gelegd en dan wil je heeeeel graag die helm eraf halen, want het is zo zielig.
Doe dit uiteraard NIET. Zet door! Het gaat echt over, ze moeten gewoon even wennen.
Op geen enkel moment gaan ze je kindje pijn doen, echt niet. Kinderen worden boos/verdrietig, omdat liggen in bed ineens anders aanvoelt of omdat (in het revalidatie centrum) zo'n flauwe meneer steeds die helm op en af doet. Van al dat gepriel zou jij ook kriegelig worden.
![]()
.
Toen ze 11 maanden was moesten we terug naar de plastisch chirurg en toen mocht ze 'afbouwen'. Op haar eerste verjaardag was het dubbel feest, want toen mocht ook de helm voor altijd af.
De helm kostte toendertijd 2000 gulden. Het zou niet vergoed worden, maar toen ik alle papieren braaf had opgestuurd, heb ik nooit meer iets gehoord en betalen heb ik dus nooit hoeven doen. (Ik klaag niet.
![]()
.)
Tip 1: Gebruik veel talkpoeder in de helm als je kind zweet.
Tip 2: Koop een zeem in de supermarkt en knip daar een rechthoek uit. Naai de lange einden tegen elkaar aan, binnenstebuiten draaien en je hebt een 'huls' die je over het kinbandje van de helm kunt trekken. Echt doen, want dat stomme bandje wil anders nog wel eens gaan schuren.
Tip 3: Niet aan de helm gaan trekken, omdat het lijkt alsof hij scheef zit. Ja, hij zit scheef, maar dat hoort zo.
![]()
. Hij kan maar op één manier opgezet worden en zoals hij dan zit, zit 'ie goed.
Tip 4: ZET DOOR als je kindje ligt te huilen in bed. De eerste dagen zijn mss moeilijk als je kindje niet snel in slaap kan komen, maar daarna is het écht over.
Tip 5: Trek je niks aan van mensen buiten die staren, fluisteren of lompe opmerkingen maken. (
![]()
!)
Tip 6: Bel het ziekenhuis of het revalidatie centrum (ik weet niet waar ze voor jouw kind de helm gaan maken) als je ergens over twijfelt of als je denkt dat de helm op één plek teveel drukt.
Nee, je zeurt niet en nee, je bent geen overbezorgde zeurmoeder.
En euh, dat was het geloof ik.
![]()
. Maar vraag gerust als je nog iets wilt weten!
Ik heb er in ieder geval ab-so-luut geen spijt van!! Sterker nog, ik ben blij dat dit er was. Ik had het mezelf nooit vergeven als ze nu nog iets zou mankeren, omdat ik toen geen helm had laten aanmeten. Maar ieder zijn eigen mening en alleen jij kan die keus maken.