abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78134427
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:45 schreef motorbloempje het volgende:
dat het doel en je onderzoek het belangrijkste is, is logisch wmb maar vraag me af hoe belangrijk die lesuren in de praktijk zijn voor je motivatie zeg maar en of je sowieso ook altijd lesgeeft in de richting waar je zelf heen wilt
Oh, een discussie waaraan ik wat kan bijdragen! Hoewel ik natuurlijk op een volslagen ander vakgebied zit.

Ik geef véél les: werkcolleges en practicum derdejaars (plus toetsen maken en nakijken, en verslagen nakijken), ontwerpoefening vierdejaars, en daarnaast begeleid ik twee afstudeerders (waarschijnlijk volgend jaar 3-6, waarvan een deel HBO). ik hoef je niet te vertellen dat ik de contacturen met de studenten waanzinnig leuk vind, dat was al wel duidelijk, geloof ik Maar vergis je niet, alles daaromheen is op z'n best matig leuk: veel voorbereiden (ook als je het voor de tweede keer geeft) en nakijken Geloof me, dat laatste is verre van leuk, als je iedere doordeweekse avond tot half een bezig bent en dan nog maar half opschiet.
Plus: het lesgeven zuigt echt al je energie op; Het zijn geen middelbaar-scholieren, het zijn leeftijdsgenoten en nog slimme ook. Ik moet qua kennis en uitlegvaardigheden echt op m'n tenen lopen, soms. Na 3 uur lesgeven ben ik de rest van de dag alleen nog maar met kleine dingetjes bezig omdat ik niet meer scherp en geconcentreerd ben.

En promoveren sucks
pi_78134429
Is het trouwens nog steeds zo dat hoogopgeleiden dan te horen krijgen dat ze overgekwalificeerd zijn en niet aangenomen worden? Dat riepen mensen vroeger altijd als reden om niet te promoveren.

-edit- Oh, DaD zei het ook al.
Are you pondering what I'm pondering?
  donderdag 18 februari 2010 @ 12:14:42 #228
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_78134453
Ik heb nog nooit een blije promovendus gesproken .

Mijn afstudeerbegeleider heeft mij destijds ook nog gevraagd of ik daar geen interesse in had, maar ik geloof dat mijn blik al voldoende zei .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_78134457
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:12 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

als het moet, dan moet 't

vind kassawerk overigens wel leuk als het niet zo slecht betaald werk was, dan had ik het nu tijdens mn studie ook gedaan
ik denk eerlijk gezegd dat ze je niet willen hebben achter de kassa (te duur). maar zo hopeloos is t nou ook weer niet. alleen als ik nóg een keer kon kiezen zou ik t gewoon niet weer doen - en niet alleen omdat ik t niet leuk vind. op een gegeven moment gaan de keuzes die je maakt je ergens heen leiden en sluiten andere opties zich.

achteraf gezien was ik liever een managementtraineeship of iets bij het rijk gaan doen, ik ben nu voor veel van die dingen te oud/te vergevorderd en t is veel lastiger binnenkomen.

maar als je echt wilt vechten voor een docentenplek en het heel graag wilt dan moet je het gewoon doen. maar realiseer je dan wel dat sommige andere opties nooit meer terugkomen.
Kwak
pi_78134465
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:13 schreef DevilsAndDust het volgende:
Als ze je dan tenminste nog aannemen en je niet te hoog opgeleid bent. .
dan laat ik gewoon mn diploma's niet zien
Ja doei.
pi_78134492
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:12 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

als het moet, dan moet 't

vind kassawerk overigens wel leuk als het niet zo slecht betaald werk was, dan had ik het nu tijdens mn studie ook gedaan
Een kassabaantje ga je niet vinden met een PhD, want voor jou kunnen ze ook een schoolverlater aannemen. Veel goedkoper

Maar ik snap je verder wel, zo zit ik nu ook een beetje. Wil op zich alles aanpakken, zolang het maar een beetje in de buurt komt van het werk dat ik graag zou willen doen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_78134564
ik weet zeker dat ik een baan kan vinden in de woningcorporatiewereld kom ik vanwege ervaring en goede referenties als het meezit wel weer binnen en als ik mn minoren informatiekunde mag behouden zit ik ook wel goed.

Maar het gaat me meer om het vinden van het werk dat ik ook echt zou willen, al zullen misschien mijn prioriteiten en wensen idd wel wijzigen in de komende jaren. Op dit moment orienteer ik mij richting het UD-schap, wetende dat het niet makkelijk is om er tussen te komen, maar ik ben hopelijk 'open' genoeg tot die tijd om het ook een andere richting op te proberen. maar ik heb dan ook nog 2 en een half jaar om tot een beslissing te komen
Ja doei.
pi_78134569
MoBlo, je scriptie schrijven is ook een goede oefening!

Back in the days leek promoveren me ook tof, ik was student-assistent en mocht wel eens lessen overnemen en dat vond ik harstikke leuk! Daarnaast hielp ik met onderzoek voor publicaties en ik zag het wel zitten. Tot ik mijn scriptie moest schrijven, wat een helletocht vond ik dat. Al die uren alleen in de bieb en al die uren zonder inspiratie achter de computer. Elke dag dat ik niet productief was, was in mijn ogen een verloren dag en mijn motivatie nam zienderogen af... Toen wist ik wel dat promoveren niet aan mij besteed was!

Je kan trouwens toch ook als Drs (of MA) als universitair docent aan de slag?
pi_78134615
ik vind dingen schrijven en onderzoeken echt heerlijk maar misschien verandert dat nog als het er 'echt toe gaat doen' wat ik opschrijf
Ja doei.
pi_78134625
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:13 schreef Mini_rulez het volgende:
Is het trouwens nog steeds zo dat hoogopgeleiden dan te horen krijgen dat ze overgekwalificeerd zijn en niet aangenomen worden? Dat riepen mensen vroeger altijd als reden om niet te promoveren.
Yep, is manlief nu al een paar keer gebeurd.
pi_78134644
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

op een gegeven moment gaan de keuzes die je maakt je ergens heen leiden en sluiten andere opties zich.
Dit inderdaad. Daar loop ik nu ook tegenaan. Lastig dilemma, was het maar mogelijk om een klein beetje in de toekomst te kijken!!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_78134651
ik ben met mn vwo diploma al eens een keer ergens afgewezen omdat ik overgekwalificeerd was

maar wel uitgenodigd, want hij wilde weten wie die leuke brief had geschreven
Ja doei.
  donderdag 18 februari 2010 @ 12:21:55 #238
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_78134691
Ik vond mijn scriptie trouwens stukken makkelijker dan mn stage. Wat een hel was dat!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_78134764
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:19 schreef motorbloempje het volgende:
ik vind dingen schrijven en onderzoeken echt heerlijk maar misschien verandert dat nog als het er 'echt toe gaat doen' wat ik opschrijf
Ik vind het dan juist alleen maar leuker worden. Ook veel moeilijker, maar toch.

Maarja, ik ben blijkbaar raar want ik wil ook promoveren. Ik vind het ook juist leuk om in een berg data te duiken en daarna te schrijven en te presenteren over mijn eigen werk.
Wat lesgeven betreft, colleges geven zoals Moblo beschrijft klinkt inderdaad superleuk maar het nakijkwerk krijg je er natuurlijk ook bij dus de praktijk is waarschijnlijk toch wat minder romantisch dan wat wij van docenten zien, maar het lijkt me nog steeds leuk.
pi_78134805
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:18 schreef anna82 het volgende:

Back in the days leek promoveren me ook tof, ik was student-assistent en mocht wel eens lessen overnemen en dat vond ik harstikke leuk! Daarnaast hielp ik met onderzoek voor publicaties en ik zag het wel zitten. Tot ik mijn scriptie moest schrijven, wat een helletocht vond ik dat. Al die uren alleen in de bieb en al die uren zonder inspiratie achter de computer. Elke dag dat ik niet productief was, was in mijn ogen een verloren dag en mijn motivatie nam zienderogen af... Toen wist ik wel dat promoveren niet aan mij besteed was!

mijn scriptie was ook bar en boos. daarom had ik dus ook uiteindelijk t niet moeten doen

desalniettemin, heb ik net geschreven en zit ik nu resultaten te analyseren. ik kreeg t ehoren van mn baas dat ik te langzaam ga, en daar had ze gelijk in, dus nu ga ik bewijzen dat ik sneller kan gaan dan ze denkt. ik denk dat dit de juiste toon is die ze nu gevonden heeft. niet te hard maar ook niet te soft. tsjakka!
Kwak
  donderdag 18 februari 2010 @ 12:26:26 #241
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_78134825
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:18 schreef anna82 het volgende:

yay, dat is het proces waar ik nu in zit..
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_78134827
Maarre, MoBlo: je hebt nog niet eens je P binnen, en nu al naar een PhD aan het kijken?
pi_78134833
als ik lees wat CF allemaal moet doen en hoe druk ze het heeft denk ik ook wel eens 'jemig, waarom lijkt me dat leuk ' maargoed.. het lijkt me dat je, als je plezier hebt in het lesgeven, het lukt en je je studenten kunt inspireren, je er ook veel energie uithaalt... maar wellicht is ook dat te romantisch?
Ja doei.
pi_78134860
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:26 schreef ColdFeet het volgende:
Maarre, MoBlo: je hebt nog niet eens je P binnen, en nu al naar een PhD aan het kijken?
ik zit te neuzelen wat ik met mijn minoren wil en wat ik na de bachelor wil doen, omdat ik ergens graag naar het buitenland zou willen daarvoor (master) en dan meteen een beetje kijken naar wat de mogelijkheden zijn met de keuzes die ik nu maak vind ik niet zo verkeerd
Ja doei.
  donderdag 18 februari 2010 @ 12:28:45 #245
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_78134899
stiekem denk ik er ook wel eens over na, promoveren. Maar, als ik kijk hoe zwaar het de duutser valt, en alle vreselijke verhalen die ik hoor denk ik niet dat het me het waard is. Eerst maar eens een aantal jaren werken, dan kan het altijd nog (ookal wordt het vast moeilijker daarna..)
  donderdag 18 februari 2010 @ 12:30:04 #246
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_78134946
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:26 schreef motorbloempje het volgende:
als ik lees wat CF allemaal moet doen en hoe druk ze het heeft denk ik ook wel eens 'jemig, waarom lijkt me dat leuk ' maargoed.. het lijkt me dat je, als je plezier hebt in het lesgeven, het lukt en je je studenten kunt inspireren, je er ook veel energie uithaalt... maar wellicht is ook dat te romantisch?
ik denk dat dat te romantisch is. Want eignelijk is het lesegeven niet eens je primaire taak, je moet ook nog onderzoek afleveren. Hier in Duitsland is het zo dat je minimaal een boek moet schrijven, het liefst gepubliceerd bij een grote universitaire uitgever..
pi_78134957
en ik ben gewoon heel gemotiveerd nu omdat alles echt lekker gaat ondanks mijn bestuursjaar haal ik ook wel punten (en nog relatief goede ook!) en en en als ik dan zo terug kom van Edinburgh, heb ik wel zoiets van euh... ja..

maar ik vind het voorlopig nog even fijn om heel romantisch en positief over mijn glansrijke toekomst na te denken
Ja doei.
pi_78134987
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:26 schreef motorbloempje het volgende:
Oh, begrijp me niet verkeerd: ik krijg er idd veel energie van als ik zie dat mijn afstudeerders éindelijk fatsoenlijke tekst gaan produceren, of als ik studenten ineens dingen zie snappen ofzo. En ik vind het echt geweldig om mijn zelfgemaakte toetsen af te nemen Maar no way dat het meer energie oplevert dan dat het kost; ik ben ieder jaar zo rond de kerst echt kapot, helemaal op en daarom ga ik dan op vakantie

't Is echt iets heel anders dan middelbaar onderwijs, zoveel is zeker.
pi_78134995
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:30 schreef AKnynke het volgende:

[..]

ik denk dat dat te romantisch is. Want eignelijk is het lesegeven niet eens je primaire taak, je moet ook nog onderzoek afleveren. Hier in Duitsland is het zo dat je minimaal een boek moet schrijven, het liefst gepubliceerd bij een grote universitaire uitgever..
bij letteren hetzelfde, alleen hoeft de publikatie meestal niet bij een bekende uitgever (is uitzonderlijk - collega van me is gepubliceerd bij oxford university press ) maar dat boek...mijn god...het is zo'n bevalling...

bij de beta en sociale wetenschappen is t meestal op een aantal publikaties en een kader daaromheen... dat lijkt me heerlijk...
Kwak
pi_78135040
Als je gaat promoveren moet je het inderdaad wel doen omdat je onderzoek wilt doen. Dat is wat er uiteindelijk in je proefschrift moet komen, en je moet gewoon publiceren als AIO. Tenminste, bij mijn opleiding is dat wel zo, dat een paar hoofdstukken van je proefschrift al gepubliceerd moeten zijn voor je kunt promoveren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')