quote:
Op donderdag 23 september 2010 10:12 schreef Schranseman het volgende:Wat bedoel je precies met een vuurplaat? een gietijzeren plaat tussen het vuur en de paling? Ik heb wel eens zoiets gezien, en toen gooide ze ook de mot op de rookplaat.
Beetje hetzelfde principe gebruik ik in mijn WSM, alleen is het dan een waterschaal. Die vul je met water, warmt op en blijft dus mooi op temperatuur. Daarnaast heb je een klein beetje stoom wat het vlees lekker sappig maakt.
In ieder geval een plaat tussen het vuur en de paling,verder gebruik ik een vuurbak voor het vuur en het roken.
Water is met het roken van paling volgens een kenner niet aan te bevelen omdat de paling kan gaan koken in zijn eigen vel en daardoor van de speet af kan vallen.
Sappig krijg je hem ook door na het roken het vuur nog even op te stoken tot 90 graden en de paling
daarna te smoren in folie.
Voordeel van een vuurbak is de fijnere regeling van het vuur en de temperatuur,wat ik vooral zag in
Kortenhoef waren grote vuren en toch ook veel verbrande staarten niet mooie paling dus,mijnsinziens,
Maar dat kan ook komen doordat het,net wat jij zei,een meer commercieel karakter heeft.
Ik zou mijn paling of makreel nooit zo roken,maar ieder zijn meug.