abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77994717
Robert H. Goddard, pioneer of controlled, liquid-fueled rocketry, kreeg z'n inspiratie in een kersenboom.
Isaac Newton kreeg z'n inspiratie van een appelboom.

Het is dus duidelijk dat fruitbomen een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de wetenschappelijke vooruitgang. Wie heeft er nog meer bijzondere voorbeelden?
pi_77994844
Mooie conclusie.
  zondag 14 februari 2010 @ 20:22:30 #3
270206 54cm
Groot, groter, grootst!
pi_77994925
Geen idee, maar ik denk dat ik dit jaar maar eens een perenboom in m'n tuin ga planten....
Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
  zondag 14 februari 2010 @ 20:22:33 #4
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
  zondag 14 februari 2010 @ 20:26:18 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77995110
Van Thales van Milete wordt wel gezegd dat men hem belachelijk maakte, omdat er geen geld te verdienen was met denken. En toen kocht hij alle olijfpersen voor een habbekrats, omdat toch niemand die nodig had, en op het moment dat de olijven rijp waren en geperst moesten worden en iedereen persen nodig had kon hij ze duur verkopen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78005610
In het hof van Eden verleide Satan Eva tot het eten van de verboden vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad. Gevoed met het nieuwe inzicht gaf ze Adam ook een hapje en sindsdien werden ze dankzij de opgedane wetenschap door god verbannen uit het paradijs.
pi_78006888
En sex is uitgevonden omdat een vrouw een banaan in haar vagina stopte?
pi_78019927
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:22 schreef 54cm het volgende:
Geen idee, maar ik denk dat ik dit jaar maar eens een perenboom in m'n tuin ga planten....

Hoe leuk ook bedoelt, maar dat is om........ te zorgen dat je de nieuwe Einstein wordt?
75 topics = FIN
pi_78132066
quote:
Op zondag 14 februari 2010 23:44 schreef Onverlaatje het volgende:
In het hof van Eden verleide Satan Eva tot het eten van de verboden vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad. Gevoed met het nieuwe inzicht gaf ze Adam ook een hapje en sindsdien werden ze dankzij de opgedane wetenschap door god verbannen uit het paradijs.
Het wordt meer en meer duidelijk dat de rol van fruitbomen in de geschiedenis van de mensheid tot nu toe ernstig is onderschat. Terwijl Tolkien in zijn levenswerk over de strijd van Goed en Kwaad al een belangrijke rol toekende aan de bomen en hun herders.
pi_78132112
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:26 schreef Iblis het volgende:
Van Thales van Milete wordt wel gezegd dat men hem belachelijk maakte, omdat er geen geld te verdienen was met denken. En toen kocht hij alle olijfpersen voor een habbekrats, omdat toch niemand die nodig had, en op het moment dat de olijven rijp waren en geperst moesten worden en iedereen persen nodig had kon hij ze duur verkopen.
Vermeldt het verhaal ook dat hij door een olijfboom op het idee is gebracht?
  donderdag 18 februari 2010 @ 11:12:28 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78132587
Ik dacht trouwens dat dat verhaal van de appel op Newtons hoofd een mythe was?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_78132891
Bomen leven nogal lang en hebben verder niet veel te doen, dus het hoeft ons niet te verbazen dat zij voornamelijk bezig zijn met diepe gedachten.

In ieder geval lijkt het mij belangrijk dat de hedendaagse wetenschappers eens wat vaker in een boom gaan zitten voor het betere denkwerk en de inspiratie die daarvoor nodig is.

Zo kreeg ik laatst de ingeving dat verstrengelde objecten met instantane overdracht natuurlijk één object moeten zijn dat op twee plaatsen in onze vier-dimensionale tijdruimte is geprojecteerd, met behulp van de opgerolde dimensies van de snaren theorie, en dat diezelfde kortere weg gebruikt kan worden voor sneller-dan-licht reizen en dus ook de mogelijkheid bieden voor terugreizen in de tijd. Geheel verspild aan mij, waarschijnlijk was die pruimenboom wat gefrustreerd door langdurig gebrek aan langswandelende wetenschappers.

Niet dat ik elke boom zomaar vertrouw overigens, je hebt er echte eikels tussen.
pi_78133079
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 11:12 schreef SpecialK het volgende:
Ik dacht trouwens dat dat verhaal van de appel op Newtons hoofd een mythe was?
Hij kreeg hem niet op zijn hoofd, hij zag de appel vallen:

when formerly, the notion of gravitation came into his mind. It was occasioned by the fall of an apple, as he sat in contemplative mood. Why should that apple always descend perpendicularly to the ground, thought he to himself. Why should it not go sideways or upwards, but constantly to the Earth's centre? Assuredly the reason is, that the Earth draws it. There must be a drawing power in matter. And the sum of the drawing power in the matter of the Earth must be in the Earth's centre, not in any side of the Earth. Therefore does this apple fall perpendicularly or towards the centre? If matter thus draws matter; it must be proportion of its quantity. Therefore the apple draws the Earth, as well as the Earth draws the apple.

[ Bericht 39% gewijzigd door denkert op 18-02-2010 11:43:15 ]
pi_78134388
Dat van Newton en die appel is natuurlijk een onzinverhaal. Iedereen wist dat appels uit bomen omlaag vallen. Dat hoef je niet eerst speciaal te zien waarna je ineens alles over zwaartekracht snapt...
pi_78135996
Dát ze vallen, ja. Waaróm ze vallen, daar had tot dan toe nog niemand goed over nagedacht. Achteraf is het simpel, maar één moet toch de eerste zijn.
pi_78136962
Tuurlijk had men daar over na gedacht. Maar Newton zag hoe hij met dezelfde wetten zowel de bewegingen van de planeten als die van een appel kon verklaren. Dat deed hij door af te stappen van het idee dat objecten automatisch vallen en dat er een kracht nodig is om ze stil te houden. Hij maakte de stap om beide als hetzelfde de beschouwen en zag de wiskunde erachter.
pi_78137328
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:32 schreef Prometheus4096 het volgende:
Newton zag...
Zolang de appelboom maar de credits krijgt, want de doelstelling van dit topic is natuurlijk wel om zoveel mogelijk wetenschappers in fruitbomen te krijgen.
pi_78137817
Krijg ik ineens de ingeving dat het leven op aarde grotendeels is gebaseerd op eten en gegeten worden, zonder verdoving en op de meest afschuwelijke wijze. Als er een schepper bestaat die dat zo bedacht heeft, dan wil ik daarover nog wel eens een boom opzetten, en ook over het bestaan van muggen en ziektekiemen.

Maar de fruitbomen geven ons voedsel zonder dat er iets of iemand het leven moet laten. Alleen daaruit blijkt al dat zij ethisch op een veel hoger plan staan dan een eventuele schepper.
pi_78147043

Dus daarom komen zo weinig wetenschappers van de zuidpool! Daar heb je namelijk geen fruitbomen.
  donderdag 18 februari 2010 @ 18:11:16 #20
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78215702
quote:
Why should it not go sideways or upwards, but constantly to the Earth's centre? Assuredly the reason is, that the Earth draws it. There must be a drawing power in matter.
Ik heb me altijd al afgevraagd of er iemand ooit iets anders dacht
Ik snap niet dat dit verhaal altijd verteld word in plaats van de leuke formules die hij bedacht.

Overigens ben ik zelf van mening dat er geen aantrekkingskracht is maar dat de aarde en de appel samen naar elkaar drijven in de oscillerende ruimtetijdgolven die de aarde en appel veroorzaken en uitmiddelen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Onverlaatje op 20-02-2010 12:19:11 ]
pi_78216884
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:42 schreef Siddartha het volgende:
[ afbeelding ]

Dus daarom komen zo weinig wetenschappers van de zuidpool! Daar heb je namelijk geen fruitbomen.
Om die strip (de hele serie is helemaal geweldig trouwens) moest ik net zo hard lachen!
pi_78314982
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 02:16 schreef Onverlaatje het volgende:
Ik heb me altijd al afgevraagd of er iemand ooit iets anders dacht
Maar natuurlijk. Volgens Arthur Schopenhauer: All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.

Dat is de eerste reden waarom allerlei volken iets van een religie verzonnen hebben: Om antwoorden te geven op die vragen waarvoor de kennis ontbreekt. De andere reden is de angst voor de dood, waarbij de meest fantasierijke verhalen verzonnen zijn over een "leven na dit leven".

Vandaar ook de eeuwenlang voortdurende strijd tussen wetenschap en religie. Iedere vooruitgang van de wetenschap maakt weer een stukje religie overbodig, en onzinnig. Copernicus en de platte aarde is een oud voorbeeld, en de zeelui waren echt bang om te dicht bij de rand te komen. Een 200 jaar oud maar helaas nog steeds actueel voorbeeld is Darwin versus "intelligent design".

Edit: Platte aarde en bange zeelui blijkt onzin te zijn: Wiki

Ook die andere oorzaak van religie wordt aangetast. Met de huidige stand van de medische wetenschap in combinatie met de vergrijzing en de budgetproblemen in de zorg, wordt de dood eerder een bevrijding en een opluchting, dan iets om bang voor te zijn. Vandaar ook het religeuze verzet tegen euthanasie: de angst voor de dood moet in stand gehouden worden. Lijden zul je, tot het bittere eind.

Religie heeft het moeilijk in deze tijd, men ziet het Einde Naderen. Gelovige ministers van onderwijs proberen al jaren het niveau van kennis terug te dringen. Ook het christelijk onderwijs vecht terug, heb ik gemerkt. De leerlingen worden steeds meer getraind in de uitspraak "dat hoef ik niet te weten".
quote:
Overigens ben ik zelf van mening dat er geen aantrekkingskracht is maar dat de aarde en de appel samen naar elkaar drijven in de oscillerende ruimtetijdgolven die de aarde en appel veroorzaken en uitmiddelen.
Terwijl ze in een uitdijend heelal eerder uit elkaar zouden moeten drijven?
Welke boom heeft je op dat idee gebracht?

[ Bericht 5% gewijzigd door denkert op 23-02-2010 15:59:33 ]
pi_78316227
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:42 schreef Siddartha het volgende:
Inderdaad. Maar onderschat ook de pinguïns niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')