abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 februari 2010 @ 20:05:05 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77994141
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:08 schreef Gras_eter het volgende:
Onderhandel dan ook gewoon over Bruto, een baas kan niet eens een netto-loon garanderen voor je. Er zijn zoveel invloeden op je netto-loon waar je baas geen invloed op heeft.
Een netto-loon afspraak is geen probleem, hoor. Een goed loonprogramma rekent dat wel uit.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 14 februari 2010 @ 20:10:20 #27
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77994363
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een netto-loon afspraak is geen probleem, hoor. Een goed loonprogramma rekent dat wel uit.
Maar zo'n afspraak kan toch makkelijk niet standhouden, bijvoorbeeld als de situatie van de werknemer verandert? Stel dat je er een andere baan bij neemt waardoor je geheel in het hoogste tarief terecht komt zou er opeens veel meer loonheffingen afgedragen moeten worden, dus zou het brutoloon omhoog moeten om hetzelfde nettoloon te behalen. Dan kun je toch als werknemer niet zeggen "nettoloonafspraak is nettoloonafspraak"?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 14 februari 2010 @ 20:16:56 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77994664
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:10 schreef eleusis het volgende:

[..]

Maar zo'n afspraak kan toch makkelijk niet standhouden, bijvoorbeeld als de situatie van de werknemer verandert? Stel dat je er een andere baan bij neemt waardoor je geheel in het hoogste tarief terecht komt zou er opeens veel meer loonheffingen afgedragen moeten worden, dus zou het brutoloon omhoog moeten om hetzelfde nettoloon te behalen. Dan kun je toch als werknemer niet zeggen "nettoloonafspraak is nettoloonafspraak"?
Jawel. Je spreekt met die werkgever een netto loon af. Wat er buiten de werkgever-werknemer speelt hoeft de werkgever geen rekening mee te houden. Dat kan hij ook niet.
Dat de werknemer dan netto nog een deel belasting moet afdragen is het risico dat hij neemt met een netto-loon afspraak.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_77995166
Vergelijk de brutolonen en niet de nettolonen. Nettolonen bij meer werkgevers vergelijken is idioot. Als je de loonheffingskorting toepast bij de baan waar je 9 EUR bruto verdient kan dat netto meer zijn dan een baan waar je 12 EUR bruto verdient maar geen heffingskorting hebt toegepast. Wat je moet doen is kijken naar je totaal brutoloon en het nettoloon komt dan vanzelf. 2000 EUR bruto betekent meer nettoloon dan 1800 EUR bruto (aldan niet met een afrekening met de fiscus) maar toch zijn er genoeg die dat niet snappen.

Ik ken er die een baan afwijzen omdat het als tweede baan netto minder verdient dan ze gewend waren en dan maar meer gingen werken bij het eerste baantje ondanks dat het brutoloon hoger was bij het tweede baantje. Gevolg was men van 20 uur in de week naar 30 uur in de week gaan en netto 300 EUR extra vangen terwijl het tweede baan netto 450 EUR had opgeleverd. Maar ach men denkt dat als men 1,5 keer zoveel gaat werken bij dezelfde werkgever dat het nettoloon dan ook van 1000 EUR naar 1500 EUR gaat.
pi_77995184
Wat een paniek zeg hier. Zoals hiervoor gezegd, nettoloon afspraken kunnen gewoon. De werkgever zal alleen wel zelf moeten bruteren.
pi_78000352
Ik vroeg me eigenlijks af of je als werkgever ook netto vergoedingen kan geven, om de afspraken op basis van netto loon te compenseren. Zo kan de werkgever onbelast reiskosten vergoeden, maar als dat kunt aftrekken van de netto loon, dan zal dat best grappig kunnen zijn.
pi_78004532
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:02 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Ik vroeg me eigenlijks af of je als werkgever ook netto vergoedingen kan geven, om de afspraken op basis van netto loon te compenseren. Zo kan de werkgever onbelast reiskosten vergoeden, maar als dat kunt aftrekken van de netto loon, dan zal dat best grappig kunnen zijn.
Alleen als je ook echt reiskosten maakt danwel dat ze gebaseerd zijn op woon-werkverkeer. Je kan niet even 500 EUR reiskostenvergoeding onbelast uitbetalen zonder dat er dergelijke kosten worden gemaakt. Nettoloonafspraken kunnen maar dan enkel op basis van een bekend brutoloon. Je kan niet 1500 EUR netto afspreken en dat ook vasthouden wanneer de belastingen gaan van 30% naar 60% bijv. Uiteindelijk is je loonafspraak een brutoverhaal. 1500 EUR netto is bijv. 2000 EUR bruto dus is de 1500 EUR netto die je hebt afgesproken 2000 EUR bruto. Je kan niet verlangen dat op basis van de afspraak je meer krijgt omdat de belastingen veranderen. Dat komt omdat niet de werkgever maar de werknemer primair verantwoordelijk is voor het betalen van belasting. Je krijgt in feite 2000 EUR maar de werkgever moet volgens de wet 500 EUR reserveren en betalen aan de fiscus.
  zondag 14 februari 2010 @ 23:34:30 #33
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_78005065
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:27 schreef Space-Chinees het volgende:
Wat een paniek zeg hier. Zoals hiervoor gezegd, nettoloon afspraken kunnen gewoon. De werkgever zal alleen wel zelf moeten bruteren.
En er zijn werkgevers die zichzelf inderdaad zoveel werk+risico op de hals willen halen voor een serieuze baan ?
Echte mannen hebben altijd honger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')