abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:08:59 #1
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_77900855
Weet de gemeente van mijn huis waar de garage is en waar het woongedeelte?

In het kadaster is namelijk gewoon met 1 ononderbroken lijn al het overkapte aangegeven en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een simpel afdak en een schuur/garage. Nu denk ik dat de gemeente niet meer over mijn huis weet dan dat al het overkapte gewoon woonhuis is.

Hoe zit dat bij de gemeente? Wat weten zij wel en wat weten zij niet?
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:12:58 #2
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_77901082
Welke provincie woon je?
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:13:57 #3
39510 R2cksson
pi_77901140
Limburg.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:15:14 #4
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_77901197
Jammer, wist een mooie website waar je zelf alles mooi op kan zoeken voor de provincie Utrecht.
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:19:07 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_77901365
ja laat horen dan die site van Utrecht~!

Ik vroeg me onlangs ook al af of er van mijn jaren 30 huis in utrecht niet ergens blauwdrukken te vinden zijn.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:21:03 #6
39510 R2cksson
pi_77901456
Blauwdrukken of iets dergelijks zijn er niet meer van dit huis. De gemeente heeft geen blauwdrukken meer van huizen die van voor 1940 - 1945 zijn ofzoiets. Dit huis is van 1910.
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:22:54 #7
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_77901539
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:21 schreef R2cksson het volgende:
Blauwdrukken of iets dergelijks zijn er niet meer van dit huis. De gemeente heeft geen blauwdrukken meer van huizen die van voor 1940 - 1945 zijn ofzoiets. Dit huis is van 1910.
De gemeente Limburg heeft die niet meer bedoel je ?

Ben je al in het gemeente lijk historisch archgief wezen kijken ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_77901699
waarom wil je het weten?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:28:59 #9
39510 R2cksson
pi_77901855
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:22 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

De gemeente Limburg heeft die niet meer bedoel je ?

Ben je al in het gemeente lijk historisch archgief wezen kijken ?
Het gaat mij erom wat de gemeente weet van mijn huis. Ik hoef niet meer te weten over mijn huis, ik heb er een sleutel van en kan dus gewoon binnen kijken...
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:25 schreef rhubarbje het volgende:
waarom wil je het weten?
Ik wil graag weten of de lijntjes op het papier van het kadaster de officieele buitenmuren voorstellen.
pi_77902640
Het heeft jaaaaaren geduurd voordat het kadaster - en dus de gemeente - doorhadden dat de aanbouw klaar was en geregistreerd / opgetekend.
* alsmaar vergeten aan te melden !
Op een zonnige dag nemen de ambtenaren de fiets en gaan eens hier en daar kijken in het buitengebied.
pi_77902789
Ligt er inderdaad aan hoe up to date de administratie van de gemeente is. Deze kan heel gedetailleerd zijn maar ook wat vager. Je zou eens kunnen overwegen om het bestemmingsplan in te kijken. Of te kijken naar je WOZ beschikking.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:56:36 #12
39510 R2cksson
pi_77903183
En in het bestemmingsplan staat alles wat de gemeente weet over mijn woning?
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:42:06 #13
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_77905161
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:19 schreef klusfoobje het volgende:
ja laat horen dan die site van Utrecht~!

Ik vroeg me onlangs ook al af of er van mijn jaren 30 huis in utrecht niet ergens blauwdrukken te vinden zijn.
Alleen de erfgrenzen zijn zichtbaar:

http://geo.provincie-utrecht.nl/publiek/bodemloket/

Edit:

En alle bebouwing. Tot het kleinste schuurtje aan toe.
pi_77905187
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:56 schreef R2cksson het volgende:
Nee, niet persé.
pi_77908669
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:42 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

[..]

Alleen de erfgrenzen zijn zichtbaar:

http://geo.provincie-utrecht.nl/publiek/bodemloket/

Edit:

En alle bebouwing. Tot het kleinste schuurtje aan toe.
HA en op de kaart - anno 2006 ? - staat nog steeds niet onze annex ofwel de aanbouw !
pi_77909081
quote:
Neuh maar daarin kan wel onderscheid gemaakt worden tussen hoofdgebouw en bijgebouw. Of in functies van een gebouw.

Eigenlijk moet je een uittreksel uit het GBKN hebben maar daar moet je met wat pech voor betalen en dat is zonde
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_77909595
Ga eens bij de gemeente langs, en daar kan je, tegen betaling, je dossier inzien van je woning en dan kun je zien wat ze allemaal van je woning hebben. Over het algemeen geldt, hoe ouder de woning, hoe minder ze weten.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 09:17:51 #18
39510 R2cksson
pi_77909921
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 08:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Neuh maar daarin kan wel onderscheid gemaakt worden tussen hoofdgebouw en bijgebouw. Of in functies van een gebouw.

Eigenlijk moet je een uittreksel uit het GBKN hebben maar daar moet je met wat pech voor betalen en dat is zonde
En dat onderscheid tussen bijgebouw en hoofdgebouw is wat ik heel belangrijk vind. Volgens mij heeft de gemeente geen onderscheid bij mijn huis en dat is gunstig, dan is mijn huis een aantal vierkante meter groter.

Ik heb een afspraak met iemand van de gemeente volgende week, het zal zich wel niet lonen om eerder nog het bestemmingsplan te gaan bekijken daar.
pi_77921583
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:08 schreef R2cksson het volgende:
Weet de gemeente van mijn huis waar de garage is en waar het woongedeelte?

In het kadaster is namelijk gewoon met 1 ononderbroken lijn al het overkapte aangegeven en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een simpel afdak en een schuur/garage. Nu denk ik dat de gemeente niet meer over mijn huis weet dan dat al het overkapte gewoon woonhuis is.

Hoe zit dat bij de gemeente? Wat weten zij wel en wat weten zij niet?
Het kadaster kent alleen een functie toe aan het perceel, en wat de functie van de bebouwing is. Verder registreerd het kadaster enkel de hoofdbebouwing op een perceel, en geldt voor stedelijk gebied een relatieve precisienorm van 20 cm en voor landelijk gebied een relatieve precisienorm van 40 cm.

Verder is het zo dat de eerste digitale kadasterkaarten gevectoriseerd zijn vanaf luchtfoto's, dus oudere huizen zijn soms niet even nauwkeurig in de tekening te zien. Nog afgezien van het feit dat gemeenten wijzigingen niet altijd netjes melden, en jij als burger nu ook niet meer voor alles een vergunning inclusief tekening in hoeft te leveren. Dat is geen echt groot probleem, daar de digitale bestanden niet rechtsgeldig zijn, dat zijn enkel de fysieke inmetingen die ze oa bij de rijdende rechter laten doen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_77921678
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 09:17 schreef R2cksson het volgende:

[..]

En dat onderscheid tussen bijgebouw en hoofdgebouw is wat ik heel belangrijk vind. Volgens mij heeft de gemeente geen onderscheid bij mijn huis en dat is gunstig, dan is mijn huis een aantal vierkante meter groter.

Ik heb een afspraak met iemand van de gemeente volgende week, het zal zich wel niet lonen om eerder nog het bestemmingsplan te gaan bekijken daar.
Het bestemmingsplan kent perceel AAAAA functie BBBB toe, in dit geval zal het iets van "wonen" zijn. Maar wat bedoel je precies met bijgebouw en hoofdgebouw?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_77921912
quote:
Nee, dat staat meestal in een centraal BIS, en dan hebben ze verschillende lagen per thema. Dus eentje voor vergunningen, eentje voor de WOZ, eentje voor de gemeentelijke heffingen etc. Oa Centric heeft hier een pakket voor, bij hun heet het gis4web.

Die data gebruiken ze weer voor het bijhouden en veranderen van bestemmingsplannen, maar dat gaat meestal op kadastraal perceelsniveau, niet enkel op adres.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 15:45:59 #22
39510 R2cksson
pi_77922603
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 15:20 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Het bestemmingsplan kent perceel AAAAA functie BBBB toe, in dit geval zal het iets van "wonen" zijn. Maar wat bedoel je precies met bijgebouw en hoofdgebouw?
Ja, wat bedoelt de gemeente ermee? Ik heb iets gekocht en nu wil ik weten waar ik mag bouwen. Als de gemeente in zijn bestanden heeft staan dat het hele bebouwde gedeelte bewoonbaar is, dan is dat gunstig, want dan wordt de schuur gerenoveerd en wordt het klaargemaakt als woonhuis.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 15:52:22 #23
39510 R2cksson
pi_77922818
Omschrijving kadastraal object: WONEN

En alles, ook de schuur, valt onder hetzelfde nummer 'kadastrale aanduiding'.

Dat haal ik dus uit het kadaster. Volgens mij heeft de gemeente gewoon niet meer informatie over de woning, want de blauwdrukken zijn er niet meer, daar was het huis veel te oud voor.
pi_77924318
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 15:45 schreef R2cksson het volgende:

[..]

Ja, wat bedoelt de gemeente ermee? Ik heb iets gekocht en nu wil ik weten waar ik mag bouwen. Als de gemeente in zijn bestanden heeft staan dat het hele bebouwde gedeelte bewoonbaar is, dan is dat gunstig, want dan wordt de schuur gerenoveerd en wordt het klaargemaakt als woonhuis.
Je kan over het algemeen binnen X meter vanuit de grens van het perceel bouwen, maar dan zal je hoogst waarschijnlijk een vergunning aan moeten vragen, dat kan de gemeente je wel vertellen. Oa de welstandscommissie zal dan kijken of je plannen, indien je vergunningplichtig bent, passen bij de rest v/d omliggende bebouwing. Verder zullen ze kijken of de tekeningen goed zijn, en je geen onveilige constructies wil gaan bouwen etc. Nieuw bouwen zonder vergunning is niet toegestaan, en grote aanzicht veranderende verbouwingen van bestaande gebouwen ook niet. Voor een tuinhuisje of kleine dakkapel aan de achterkant van een huis hoef je enkel een melding te doen, geen vergunning aan te vragen.

Het bestemmingsplan bepaald dus enkel dat je geen bedrijfspand mag bouwen op een perceel met bestemming "wonen". Dat zegt niks over hoé je moet bouwen.

[ Bericht 12% gewijzigd door fruityloop op 12-02-2010 16:38:06 ]
  vrijdag 12 februari 2010 @ 22:05:25 #25
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77937023
Houd er rekening mee dat de afdeling handhaving ook in de gaten houdt of er ilegale aanbouwen zijn gedaan bij een huis. Ze gebruiken daarbij niet alleen informatie uit het kadaster maar ook foto's, bijvoorbeeld google streetview achtige programma's (foto's door de gemeente zelf gemaakt vaak) en luchtfoto's. Ze vergelijken hierbij oude en nieuwe foto's en zo kun je tegen de lamp lopen.

Wat ik hiermee wil zeggen, als je wilt aanbouwen en er is een vergunning nodig wel netje aanvragen, achteraf weer af breken wil je niet neem ik aan.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_77938928
Ah vanmiddag begreep ik het niet maar de schuur zit dus aan het huis en je wilt weten of de gemeente weet dat dat een schuur was omdat je dat deel nu bij je woongedeelte wil trekken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_77966185
De gemeente weet meer over jouw woning dan je denkt, vorig jaar de wet BAG in werking getreden, de wet BAG staat voor Basis registratie Adressen en Gebouwen.

Hierin wordt de geometrie, pandgegevens en historie van het pand en de diverse verblijfsobjecten in bijgehouden.

De BAG is een verplichte registratie, en alle grote afnemers van adressen worden ook verplicht afnemer denk hierbij aan de belastingdienst, de KvK, en de diverse uitkeringsinstanties.

Daarnaast is met een druk op de knop straks de bouwvergunning van je woning en dus alle tekeningen makelijk op te zoeken dat betekend dus dat ik geval van problemen de brandweer of andere hulpdiensten snel een overzicht krijgen van de situatie.

Verder registreert de BAG ook gebruiksdoelen, dus of je een winkel, woon, werk, kantoor, industrie-functie hebt.

meer informatie vindt je op http://bag.vrom.nl

verder zijn alle gegevens straks openbaar, alleen zul je voor tekeningen e.d. nog steeds naar het gemeentelijk archief moeten.
pi_77979440
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 21:33 schreef oe24 het volgende:
De gemeente weet meer over jouw woning dan je denkt, vorig jaar de wet BAG in werking getreden, de wet BAG staat voor Basis registratie Adressen en Gebouwen.

Hierin wordt de geometrie, pandgegevens en historie van het pand en de diverse verblijfsobjecten in bijgehouden.

De BAG is een verplichte registratie, en alle grote afnemers van adressen worden ook verplicht afnemer denk hierbij aan de belastingdienst, de KvK, en de diverse uitkeringsinstanties.

Daarnaast is met een druk op de knop straks de bouwvergunning van je woning en dus alle tekeningen makelijk op te zoeken dat betekend dus dat ik geval van problemen de brandweer of andere hulpdiensten snel een overzicht krijgen van de situatie.

Verder registreert de BAG ook gebruiksdoelen, dus of je een winkel, woon, werk, kantoor, industrie-functie hebt.

meer informatie vindt je op http://bag.vrom.nl

verder zijn alle gegevens straks openbaar, alleen zul je voor tekeningen e.d. nog steeds naar het gemeentelijk archief moeten.
De BAG is enkel de vervanger van de GBA en voegt hierbij de verschillende WOZ en kadastrale gegevens die gemeenten in diverse BISsen hebben staan samen. Het grote plaatje hierachter zorgt ervoor dat er straks zo uit mijn hoofd 4 basis administraties zijn met een ruimtelijke component. We hebben het hier over de Adressen en Gebouwen (BAG), Kadaster en Topografie (BRK&T), Grootschalige Topografie (BGT, voorheen GBKN) en de Ondergrond (BRO). Veel van die gegevens zijn al openbaar bij wet, alleen gebeurd het aanbieden er van op dit moment erg versnipperd via de diverse gemeente, provincie en waterschap websites..

Voor mij als GEO-ICTer bij een ingenieursbureau zijn deze ontwikkelingen erg leuk en fijn, en voor de klanten van de overheid (jij en ik) is het een mooie kostenbesparing, maar voor de TS maakt het niks uit waar en hoe zijn gegevens opgeslagen zijn..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')