Dat kan bij ons (UMC St Radboud, Nijmegen) ook.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:45 schreef Merel1808 het volgende:
En verder doet geen enkele uni het meer (zelf snijden dan), behalve in Maastricht, daar kun je bij geneeskunde loten voor een prepareer-cursus
Echt zelf snijden? Want onze anatomie-docent verzekerde mij dat dat nergens meer gebeurde. Of is het pas dit jaar weer ingevoerd ofzo?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:45 schreef dotKoen het volgende:
Geneeskunde en BMW dus. Meekijken kan wel, maar mag niet.
[..]
Dat kan bij ons (UMC St Radboud, Nijmegen) ook.
Zo'n prepareercursus met zelf snijden ja. Het zit niet meer in het basiscurriculum (gelukkig wat mij betreft, vind het vaak redelijk saai).quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:48 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Echt zelf snijden? Want onze anatomie-docent verzekerde mij dat dat nergens meer gebeurde. Of is het pas dit jaar weer ingevoerd ofzo?
Volgens mij in Leiden wel hoor?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:45 schreef Merel1808 het volgende:
En verder doet geen enkele uni het meer (zelf snijden dan), behalve in Maastricht, daar kun je bij geneeskunde loten voor een prepareer-cursus
Gelukkig? Bij ons is dat echt het állerpopulairste blok ooit, wat is er nou mooier dan 3 uur per dag tot je ellebogen in zo'n lichaam staan te graven en elke dag weer nóg mooiere dingen te prepareren?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:51 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Zo'n prepareercursus met zelf snijden ja. Het zit niet meer in het basiscurriculum (gelukkig wat mij betreft, vind het vaak redelijk saai).
Ik kan een hele hoop nuttigere en leukere dingen verzinnen dan 's ochtends vroeg in een koude kelder in zo'n oud lijk zitten peuteren. Met elke keer zo'n smerige splash als je de thoraxorganen iets te hard in het preparaat teruglegtquote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:53 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Gelukkig? Bij ons is dat echt het állerpopulairste blok ooit, wat is er nou mooier dan 3 uur per dag tot je ellebogen in zo'n lichaam staan te graven en elke dag weer nóg mooiere dingen te prepareren?
Hehe zes maanden langquote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:45 schreef Merel1808 het volgende:
Chirurgenquote:Op woensdag 10 februari 2010 00:11 schreef Seam het volgende:
[..]
Hehe zes maanden lang![]()
Ik ben een tevreden chirurg-aspirant
Neem anders hier een kijkje: Geneeskunde #50 - Niet eens een EHBO diploma!quote:Op woensdag 10 februari 2010 02:02 schreef kaziz92 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je geneeskunde studeert dotkoen, hoe ver ben je met je opleiding?
Ledematen trouwens niet?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:44 schreef Merel1808 het volgende:
Geneeskunde aan de UvA mag je een hele maand lang met 4 anderen een compleet overschot van kaak tot schaambeen open leggen en uit elkaar halen
Die komen in het blok bewegingsapparaat in het derde jaar.quote:
Oke, in Maastricht is daar in het eerste jaar nog een aparte groep voor. Ik vond het ook erg leuk en verschrikkelijk leerzaam.quote:Op woensdag 10 februari 2010 07:29 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Die komen in het blok bewegingsapparaat in het derde jaar.
Zoals Merel zegt (ben zelf nu eerstejaars aan de UvA), het snijden is echt heel tof. Beetje onwennig in het begin, maar langzaam laag na laag eraf peuteren (of in mijn geval knippen en hakken, had daar regelmatig bonje over met mijn abdomenbuddy) en al die vaten los prepareren is echt ontzettend leerzaam en leuk, alleen het feit dat je om 8.30 begint is dan wat minder prettig!
Ik zit nu in 6vwo ,en twijfel tussen tandheelkunde en geneeskunde (ja,allebei lotingquote:Op woensdag 10 februari 2010 09:03 schreef motorbloempje het volgende:
TS, wat is je doel? Wil je ook graag snijden en zoek je dus een studie in die richting? Of is het pure nieuwsgierigheid?altijd wel leuk om te weten hoe of wat
Kun je beter geneeskunde gaan doenquote:Op woensdag 10 februari 2010 21:05 schreef kaziz92 het volgende:
[..]
Ik zit nu in 6vwo ,en twijfel tussen tandheelkunde en geneeskunde (ja,allebei loting) dus moet nu wel beslissen ,en wil als ik word uitgeloot graag toch een studie doen waarbij ik bezig ben in de snijzaal
UvA psychobiologie 1e jaar( geen loting, 1e jaar is biologie/biomedische wetenschappen/psychobiologie allemaal gelijk, so i heard) mag je een hele haai uit elkaar gaan halen. Een vriendin is daar nu mee bezig.quote:
Bij BMW Utrecht mag je in het eerste jaar een hele haai, kip en kat/hond ontleden per groepje van 4 man. Erg interessant. En dan heb je daarbovenop ook nog de snij practica met de mens waarbij de romp, been, arm allemaal geprapeerd liggen en je alleen de laagjes met weghalen met een pincet om te zien wat er onder ligt.quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:16 schreef kirsten. het volgende:
[..]
UvA psychobiologie 1e jaar( geen loting, 1e jaar is biologie/biomedische wetenschappen/psychobiologie allemaal gelijk, so i heard) mag je een hele haai uit elkaar gaan halen. Een vriendin is daar nu mee bezig.
Ik ben schoonmaker en student geneeskundequote:Op woensdag 10 februari 2010 21:33 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik studeer voor schoonmaker, mag ik ook reageren in dit topic?
De eerste keer in het eerste jaar vond ik het ook wel spannend, je loopt zomaar een ruimte vol met lijken binnenquote:Op donderdag 11 februari 2010 02:11 schreef gias het volgende:
Iedereen praat er wel makkelijk over hier. Maar zijn er geen studie genoten die wel hun ontbij naar buiten werken? of krijg je van te voren al het één en ander te zien om eraan te wennen?
en waar komen die lichamen vandaan? zijn er echt genoeg mensen die hun lichaam beschikbaar stellen aan de wetenschap?
quote:Het is niet altijd mogelijk het lichaam aan de wetenschap te schenken. Soms zijn er al simpelweg genoeg. Jaarlijks zijn er zo'n 500 stoffelijke overschotten nodig en het aanbod is meestal ruim voldoende. Ook als de overledene te oud is, als er obductie is gepleegd of als de overledene om uiteenlopende redenen niet 'in goede staat' is (bijvoorbeeld na een ongeluk met ernstige verwondingen) kan een universiteit een lichaam weigeren.
En wat doen ze met de mensen die een ziekte hebben waardoor ze overleden zijn. Die zijn wetenschappelijk toch interessant?quote:Op donderdag 11 februari 2010 02:11 schreef gias het volgende:
Iedereen praat er wel makkelijk over hier. Maar zijn er geen studie genoten die wel hun ontbij naar buiten werken? of krijg je van te voren al het één en ander te zien om eraan te wennen?
en waar komen die lichamen vandaan? zijn er echt genoeg mensen die hun lichaam beschikbaar stellen aan de wetenschap?
Meestal zijn dat mensen waarbij de familie toestemming voor obductie geeft om de oorzaak te achterhalen. Als er dan iets bijzonders gevonden wordt, moet erweer toestemming gevraagd worden of dit als studiemateriaal bewaard mag worden. Best een pittige vraag voor nabestaanden..... In het (hopelijk) verre verleden werd die toestemming meestal niet gevraagd en kon een arts zijn eigen rariteitenkabinet verzamelenquote:En wat doen ze met de mensen die een ziekte hebben waardoor ze overleden zijn. Die zijn wetenschappelijk toch interessant?
Ze jatten anders wel steeds mijn MRI's en mijn echo-doppler plaatjes.quote:Op donderdag 11 februari 2010 02:43 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Meestal zijn dat mensen waarbij de familie toestemming voor obductie geeft om de oorzaak te achterhalen. Als er dan iets bijzonders gevonden wordt, moet er toestemming gevraagd worden of dit als studiemateriaal bewaard mag worden. In het (hopelijk) verre verleden werd die toestemming meestal niet gevraagd en kon een arts zijn eigen rariteitenkabinet verzamelen![]()
Maar zoveel preparaten worden tegenwoordig niet meer bewaard. Ten eerste zijn geprepareerde lichaamsdelen bijna oneindig houdbaar, er worden nog steeds preparaten uit de jaren 50 ed gebruikt. En tegenwoordig zijn er minder "extreme gevallen", door scanners, echo's ed.
Ik neem aan dat je liever plaatjes afstaat dan je lever/rechter been oidquote:Op donderdag 11 februari 2010 02:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ze jatten anders wel steeds mijn MRI's en mijn echo-doppler plaatjes.
Ik wist alleen dat ze dat gedaan hadden, omdat toen de arts de uitslagen met mij wilde doornemen mijn uitslagen foetsie waren. Geleend door een collega.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:14 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je liever plaatjes afstaat dan je lever/rechter been oid
Bijna alle ziekenhuizen hebben tegenwoordig een (bijna) volledig digitale radiologie afdeling. Zeker voor de scans. Dus dan zijn je uitslagen en plaatjes gewoon in de computer te bekijken. Een stuk relaxter om door een scan te scrollen ipv losse plaatjes kijken.......en bij rontgenfoto's met het contrast spelen ed.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:20 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik wist alleen dat ze dat gedaan hadden, omdat toen de arts de uitslagen met mij wilde doornemen mijn uitslagen foetsie waren. Geleend door een collega.
Je stelt je lichaam beschikbaar aan een specifiek ziekenhuis. Bij de UvA zijn er ongeveer tussen de 110 en de 140 mensen die hun lichaam beschikbaar stellen per jaar, waarvan er 120 naar het onderwijs gaan. In Groningen (heb ik van horen zeggen) stellen zich ongeveer 60/70 mensen per jaar beschikbaar, waarvan er 6 naar het onderwijs gaan.quote:Op donderdag 11 februari 2010 02:11 schreef gias het volgende:
Zo modern waren ze toen nog niet! Tegenwoordig zit alles in het EPD! En dan kunnen ze gewoon een printje makenquote:Op donderdag 11 februari 2010 03:25 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Bijna alle ziekenhuizen hebben tegenwoordig een (bijna) volledig digitale radiologie afdeling. Zeker voor de scans. Dus dan zijn je uitslagen en plaatjes gewoon in de computer te bekijken. Een stuk relaxter om door een scan te scrollen ipv losse plaatjes kijken.......en bij rontgenfoto's met het contrast spelen ed.
Dus dat risico van geleende uitslagen wordt een stuk kleinerWat die gekke dokters met jouw plaatjes doen, dat is echter moeilijker te controleren zo.
Een oud patiënt van mij met ALS wilden ze niet hebben, lijkt me best bizar als je je er (als mens en als familie) helemaal op voorbereid hebtquote:Op donderdag 11 februari 2010 02:30 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
De eerste keer in het eerste jaar vond ik het ook wel spannend, je loopt zomaar een ruimte vol met lijken binnenIk had dus al wat ervaring op dieren, misschien hielp dat wel? Maar er was niemand flauwgevallen in mijn groep. Schijnt weleens te gebeuren hoor. Maar je wist dat het eraan kwam, je had toen ook al anatomische preparaten denk ik gezien.... en na 5 minuten zie je het niet meer al dood mens, maar als spier, vet ed. Zellfde een beetje tijdens operaties. Dan ben je je er niet (tenminste ik niet) mee bezig dat dat Herman is met 2 honden, maar ben je bezig met die blindedarm te vinden.
Ze schijnen een overschot aan lichamen te hebben zelfs..... Veel gepensioeneerde verpleegsters ed schijnen het te doen het. Zie je ook wel terug, het zijn vaak erg oude, magere vrouwen.
http://www.eigenkeuzesron(...)ng-van-de-wetenschap
[..]
Wie wil dat niet hebben? Lichamen (nou ja, hersenen + ruggenmerg) van ALS-patiënten wil de Hersenbank denk ik wel hebben.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:26 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Een oud patiënt van mij met ALS wilden ze niet hebben, lijkt me best bizar als je je er (als mens en als familie) helemaal op voorbereid hebt
Oudere arts waarmee ik werk heeft als tropenarts gewerkt, één van zijn nog oudere (:P) leermeesters werkte als arts in het leger, kwam in nare situaties in oorlogsgebieden en naar zeggen kon hij in 1 minuut een been of arm amputeren. Genoeg oefening, want verder kon hij daar toch practisch niks anders doen, als er nog wat te redden viel was het een leven, door een been er letterlijk af te kappen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 02:35 schreef De_Kardinaal het volgende:
Studie? Ik oefende eerst gewoon op huisdieren en nu kan ik met een zogenaamde 'liston knife' een ledemaat amputeren en afknellen in de tijd waarin een normale chirurg niet eens klaar is met het wassen van zijn handen.
[..]
En wat doen ze met de mensen die een ziekte hebben waardoor ze overleden zijn. Die zijn wetenschappelijk toch interessant?
Ze hebben nog aardig lopen leuren met het lichaam, universiteiten en ziekenhuizen bellen, maar nope, geen behoefte aan.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:33 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wie wil dat niet hebben? Lichamen van ALS-patiënten wil de Hersenbank denk ik wel hebben.
Wacht, lopen leuren toen die persoon al was overleden? Nee, dan accepteert men het niet meer.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:36 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Ze hebben nog aardig lopen leuren met het lichaam, universiteiten en ziekenhuizen bellen, maar nope, geen behoefte aan.
Maakt het verschil of je lichaam wegrot voor wetenschappelijk onderzoek of aan stukken wordt gesneden om studenten op te leiden? W.m.b. niet.quote:Ik zou trouwens mijn lichaam niet schenken, zeker niet in de VS, met de bodyfarm enzo, brrr
Verse lijken ziet een geneeskundestudent ook niet hoor, dat zijn allemaal geconserveerde preparaten die minstens een paar maanden dood zijn.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:41 schreef netflanders het volgende:
Ook de minor Human Osteoarchaeology voor archeologie en geneeskunde studenten. Weliswaar botten en geen verse lijken, maar toch.
Was nog niet overleden, ze heeft uiteindelijk euthanasie gepleegd dus dat was redelijk te voorspellenquote:Op donderdag 11 februari 2010 22:38 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wacht, lopen leuren toen die persoon al was overleden? Nee, dan accepteert men het niet meer.
Snijden maakt me niet zoveel uit, maar in de fik steken om te kijken hoe de ledematen van stand veranderen door de hitte, in zuur leggen om te kijken hoe snel/langzaam de ontbinding gaat, insectenlarven erop leggen om te kijken hoe dat gaat etc. gaat mij te ver. Al vind ik het wel nuttig onderzoek, dus dat is eigenlijk ook weer erg hypocriet van me, maar goed, so be itquote:Maakt het verschil of je lichaam wegrot voor wetenschappelijk onderzoek of aan stukken wordt gesneden om studenten op te leiden? W.m.b. niet.
Mij maakt het weinig uit, maar ik denk dat mijn nabestaanden het een wat minder goed plan vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |