Bij de scheiding moest ik voor bijschrijving van de gemeente een kopie van zijn pasoort en een ondertekend document hebben met Zijn handtekening.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:11 schreef Sjeen het volgende:
Inschrijven op paspoort of bij een gemeente?
Ik moet bij bijschrijven in paspoort en bij de aanvraag van een identiteitskaart voor Isa inderdaad ook een machtiging hebben van haar vader. En wij zijn niet gescheiden, ook niet getrouwd overigens. Heeft te maken met ouderlijk gezag...quote:Op maandag 8 februari 2010 23:15 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Bij de scheiding moest ik voor bijschrijving van de gemeente een kopie van zijn pasoort en een ondertekend document hebben met Zijn handtekening.
Bij het op mijn paspoort zetten na zijn overlijden was het nog een heel discussie punt omdat ze niet zomaar mogen overschrijven.
Precies , ik quote omdat je wtee voorbeelden gaf, en ik toevalligerwijs met beide ervaring hadquote:Op maandag 8 februari 2010 23:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik moet bij bijschrijven in paspoort en bij de aanvraag van een identiteitskaart voor Isa inderdaad ook een machtiging hebben van haar vader. En wij zijn niet gescheiden, ook niet getrouwd overigens. Heeft te maken met ouderlijk gezag...
Dus het lijkt me dat de gescheiden partner dit ook niet zomaar zal kunnen doen, tenzij deze de enige is met ouderlijk gezag.
Hoe is het uiteindelijk in het laatste geval gegaan? Na overlijden kun je zo moeilijk iemand machtigen...quote:Op maandag 8 februari 2010 23:19 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Precies , ik quote omdat je wtee voorbeelden gaf, en ik toevalligerwijs met beide ervaring had
De burgemeesterquote:Op maandag 8 februari 2010 23:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hoe is het uiteindelijk in het laatste geval gegaan? Na overlijden kun je zo moeilijk iemand machtigen...
Dat is dus afhankelijk van hoe het ouderlijk gezag geregeld is. Beiden ouderlijk gezag, dan is er toestemming nodig van de andere partner...quote:Op maandag 8 februari 2010 23:39 schreef candygirl het volgende:
ik bedoelde dus inschrijven bij de gemeente voor inwoning
quote:
Nee dat kan niet. Je kind kan maar op 1 hoofdadres wonen. Staat ie bij jou ingeschreven kan jou ex dat niet.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:39 schreef candygirl het volgende:
ik bedoelde dus inschrijven bij de gemeente voor inwoning
Uiteraard, maar ergens is het wel belachelijk dat het via zo;n weg moet in zo een gevalquote:Op dinsdag 9 februari 2010 08:44 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat is dus afhankelijk van hoe het ouderlijk gezag geregeld is. Beiden ouderlijk gezag, dan is er toestemming nodig van de andere partner...
[..]Toch lief dat hij het goed vond
Die kinderen stonden al ingeschreven bij zijn ex vrouw dus ja dan kan je zo verhuizen. Maar mijn ex kan niet onze zoon (die al bij mij ingeschreven staat) ook bij hem inschrijven. Zelfs niet ondanks de co-ouderschap die we hebben. Je kind mag maar 1 hoofdadres hebben.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 09:08 schreef Kaza het volgende:
Inschrijven bij de gemeente kan bij veel gemeentes gewoon online geregeld worden, ook dat van een kind. Hiervoor is geen toestemming van de andere ouder nodig.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat het juist geen probleem was om hun kind bij hen te laten inschrijven, de uitschrijving bij de andere ouder wordt dan vanzelf geregeld. Soms krijgt de andere ouder daar een schriftelijke bevestiging van, soms komt deze er pas achter als de kinderbijslag uitblijft (deze gaat namelijk automatisch naar de ouder waarbij het kind staat ingeschreven).
Mijn man heeft gezamelijk gezag over zijn kinderen, die bij zijn ex-vrouw wonen. Zij zijn onlangs verhuisd en mijn man heeft nergens voor hoeven tekenen, dan zou dat dus andersom ook gelden.
Nee, het kind kan niet én bij de moeder én bij de vader ingeschreven staan. De vader kan wel een verhuizing doorgeven voor het kind, dan wordt het bij de moeder uitgeschreven en bij de vader ingeschreven. Niet iedere gemeente vraagt daarvoor toestemming van alle gezaghebbenden.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 09:20 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Die kinderen stonden al ingeschreven bij zijn ex vrouw dus ja dan kan je zo verhuizen. Maar mijn ex kan niet onze zoon (die al bij mij ingeschreven staat) ook bij hem inschrijven. Zelfs niet ondanks de co-ouderschap die we hebben. Je kind mag maar 1 hoofdadres hebben.
Je leest niet wat ze zegt...quote:Op dinsdag 9 februari 2010 09:25 schreef Kaza het volgende:
[..]
Nee, het kind kan niet én bij de moeder én bij de vader ingeschreven staan. De vader kan wel een verhuizing doorgeven voor het kind, dan wordt het bij de moeder uitgeschreven en bij de vader ingeschreven. Niet iedere gemeente vraagt daarvoor toestemming van alle gezaghebbenden.
In jouw geval was dat toch niet zo... Het kind was toch helemaal niet ingeschreven bij de eerste ouder, maar al bij de ouder die ging verhuizen.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:22 schreef Kaza het volgende:
Het is wel een antwoord op de OP. Ja, het is mogelijk bij sommige gemeentes of via internet, om zonder toestemming van de ene gezaghebbende ouder het kind bij de andere ouder in te schrijven. Voorwaarde hiervoor is wel dat het kind dan uitgeschreven wordt bij de eerste ouder.
Daar heb ik het ook verder niet over. Ik heb het over de vaders die ik ken, die hun kind na de grote vakantie niet terugbrachten en waarbij bleek dat het kind zelfs al bij de vader was ingeschreven.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:25 schreef Sjeen het volgende:
[..]
In jouw geval was dat toch niet zo... Het kind was toch helemaal niet ingeschreven bij de eerste ouder, maar al bij de ouder die ging verhuizen.
Bijschirijven op het paspoort is iets anders dan het adres wijzigen. Het eerste kan gewoon bij allebei de ouders (als ze beiden gezag hebben), maar een kind kan maar 1 woonadres hebben.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:14 schreef Kaza het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook verder niet over. Ik heb het over de vaders die ik ken, die hun kind na de grote vakantie niet terugbrachten en waarbij bleek dat het kind zelfs al bij de vader was ingeschreven.
Kinderen kunnen zowel bij vader- als bij moeder in het paspoort staan bijgeschreven. Legitimeren gaat de vader dus ook wel lukken. Ervaring leert dat er zelden om toestemming van de moeder wordt gevraagd, wat uiteraard best een enge gedachte is.
Op de website van "dwaze vaders" staan meerdere verhalen van kinderen die op die manier bij de vader terecht zijn gekomen.
Ja dat bedoelde ik ookquote:Op dinsdag 9 februari 2010 09:25 schreef Kaza het volgende:
[..]
Nee, het kind kan niet én bij de moeder én bij de vader ingeschreven staan. De vader kan wel een verhuizing doorgeven voor het kind, dan wordt het bij de moeder uitgeschreven en bij de vader ingeschreven. Niet iedere gemeente vraagt daarvoor toestemming van alle gezaghebbenden.
quote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:18 schreef Fe2O3 het volgende:
Je kan het dan ook zelf net zo snel weer terug laten veranderen ... leuk voor een 2 wekelijks bezoek aan het gemeentehuis om je ex dwars te zitten
Klinkt als iets voor een civiele procedure als de ouders er blijkbaar niet over eens kunnen worden waar een kind nu ingeschreven moet worden of zijn, dwangsom erop enzo.
Het lijkt me ook een goed punt om mee te nemen in de initiele scheidings procedure trouwens, daar er nogal wat (subsidies ed.) vanaf hangt waar iemand ingeschreven staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |