abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77791212
Hoi,

Een vraagje, kan er niks concreets van vinden op website.
Als je gescheiden bent, kan je ex partner dan zonder jouw toestemming zijn kind laten inschrijven bij hem?

Dus is een ouderlelijke toestemming genoeg of moeten beiden ouders hiervoor tekenen?
It takes years to built trust,
And a few seconds to destroy it...
  Licht Ontvlambaar maandag 8 februari 2010 @ 23:11:17 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77791383
Inschrijven op paspoort of bij een gemeente?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 8 februari 2010 @ 23:15:41 #3
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77791575
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:11 schreef Sjeen het volgende:
Inschrijven op paspoort of bij een gemeente?
Bij de scheiding moest ik voor bijschrijving van de gemeente een kopie van zijn pasoort en een ondertekend document hebben met Zijn handtekening.

Bij het op mijn paspoort zetten na zijn overlijden was het nog een heel discussie punt omdat ze niet zomaar mogen overschrijven.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Licht Ontvlambaar maandag 8 februari 2010 @ 23:17:53 #4
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77791662
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:15 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Bij de scheiding moest ik voor bijschrijving van de gemeente een kopie van zijn pasoort en een ondertekend document hebben met Zijn handtekening.

Bij het op mijn paspoort zetten na zijn overlijden was het nog een heel discussie punt omdat ze niet zomaar mogen overschrijven.
Ik moet bij bijschrijven in paspoort en bij de aanvraag van een identiteitskaart voor Isa inderdaad ook een machtiging hebben van haar vader. En wij zijn niet gescheiden, ook niet getrouwd overigens. Heeft te maken met ouderlijk gezag...

Dus het lijkt me dat de gescheiden partner dit ook niet zomaar zal kunnen doen, tenzij deze de enige is met ouderlijk gezag.
  maandag 8 februari 2010 @ 23:19:04 #5
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77791715
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:17 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik moet bij bijschrijven in paspoort en bij de aanvraag van een identiteitskaart voor Isa inderdaad ook een machtiging hebben van haar vader. En wij zijn niet gescheiden, ook niet getrouwd overigens. Heeft te maken met ouderlijk gezag...

Dus het lijkt me dat de gescheiden partner dit ook niet zomaar zal kunnen doen, tenzij deze de enige is met ouderlijk gezag.
Precies , ik quote omdat je wtee voorbeelden gaf, en ik toevalligerwijs met beide ervaring had
  Licht Ontvlambaar maandag 8 februari 2010 @ 23:20:17 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77791759
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:19 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Precies , ik quote omdat je wtee voorbeelden gaf, en ik toevalligerwijs met beide ervaring had
Hoe is het uiteindelijk in het laatste geval gegaan? Na overlijden kun je zo moeilijk iemand machtigen...
pi_77792526
ik bedoelde dus inschrijven bij de gemeente voor inwoning
  maandag 8 februari 2010 @ 23:46:02 #8
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77792810
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:20 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hoe is het uiteindelijk in het laatste geval gegaan? Na overlijden kun je zo moeilijk iemand machtigen...
De burgemeester
  Licht Ontvlambaar dinsdag 9 februari 2010 @ 08:44:57 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77796805
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:39 schreef candygirl het volgende:
Dat is dus afhankelijk van hoe het ouderlijk gezag geregeld is. Beiden ouderlijk gezag, dan is er toestemming nodig van de andere partner...
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:46 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

De burgemeester
Toch lief dat hij het goed vond
pi_77796818
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:39 schreef candygirl het volgende:
Nee dat kan niet. Je kind kan maar op 1 hoofdadres wonen. Staat ie bij jou ingeschreven kan jou ex dat niet.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_77797168
Inschrijven bij de gemeente kan bij veel gemeentes gewoon online geregeld worden, ook dat van een kind. Hiervoor is geen toestemming van de andere ouder nodig.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat het juist geen probleem was om hun kind bij hen te laten inschrijven, de uitschrijving bij de andere ouder wordt dan vanzelf geregeld. Soms krijgt de andere ouder daar een schriftelijke bevestiging van, soms komt deze er pas achter als de kinderbijslag uitblijft (deze gaat namelijk automatisch naar de ouder waarbij het kind staat ingeschreven).
Mijn man heeft gezamelijk gezag over zijn kinderen, die bij zijn ex-vrouw wonen. Zij zijn onlangs verhuisd en mijn man heeft nergens voor hoeven tekenen, dan zou dat dus andersom ook gelden.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 09:09:25 #12
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77797183
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 08:44 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat is dus afhankelijk van hoe het ouderlijk gezag geregeld is. Beiden ouderlijk gezag, dan is er toestemming nodig van de andere partner...
[..]

Toch lief dat hij het goed vond
Uiteraard, maar ergens is het wel belachelijk dat het via zo;n weg moet in zo een geval
pi_77797448
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 09:08 schreef Kaza het volgende:
Inschrijven bij de gemeente kan bij veel gemeentes gewoon online geregeld worden, ook dat van een kind. Hiervoor is geen toestemming van de andere ouder nodig.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat het juist geen probleem was om hun kind bij hen te laten inschrijven, de uitschrijving bij de andere ouder wordt dan vanzelf geregeld. Soms krijgt de andere ouder daar een schriftelijke bevestiging van, soms komt deze er pas achter als de kinderbijslag uitblijft (deze gaat namelijk automatisch naar de ouder waarbij het kind staat ingeschreven).
Mijn man heeft gezamelijk gezag over zijn kinderen, die bij zijn ex-vrouw wonen. Zij zijn onlangs verhuisd en mijn man heeft nergens voor hoeven tekenen, dan zou dat dus andersom ook gelden.
Die kinderen stonden al ingeschreven bij zijn ex vrouw dus ja dan kan je zo verhuizen. Maar mijn ex kan niet onze zoon (die al bij mij ingeschreven staat) ook bij hem inschrijven. Zelfs niet ondanks de co-ouderschap die we hebben. Je kind mag maar 1 hoofdadres hebben.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_77797554
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 09:20 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

Die kinderen stonden al ingeschreven bij zijn ex vrouw dus ja dan kan je zo verhuizen. Maar mijn ex kan niet onze zoon (die al bij mij ingeschreven staat) ook bij hem inschrijven. Zelfs niet ondanks de co-ouderschap die we hebben. Je kind mag maar 1 hoofdadres hebben.
Nee, het kind kan niet én bij de moeder én bij de vader ingeschreven staan. De vader kan wel een verhuizing doorgeven voor het kind, dan wordt het bij de moeder uitgeschreven en bij de vader ingeschreven. Niet iedere gemeente vraagt daarvoor toestemming van alle gezaghebbenden.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 09:28:59 #15
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77797645
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 09:25 schreef Kaza het volgende:

[..]

Nee, het kind kan niet én bij de moeder én bij de vader ingeschreven staan. De vader kan wel een verhuizing doorgeven voor het kind, dan wordt het bij de moeder uitgeschreven en bij de vader ingeschreven. Niet iedere gemeente vraagt daarvoor toestemming van alle gezaghebbenden.
Je leest niet wat ze zegt...

Je kind was al Ingeschreven bij de moeder, dus dat is het hoofdadres, het bijadres , in dit geval dat van de vader is niet van belang voor de gemeente.
Omdat kind al bij moeder stond ingeschreven , is er niet weer toestemming nodig, want er is al een akkoord over dat kindlief bij moeder woont
pi_77799064
Het is wel een antwoord op de OP. Ja, het is mogelijk bij sommige gemeentes of via internet, om zonder toestemming van de ene gezaghebbende ouder het kind bij de andere ouder in te schrijven. Voorwaarde hiervoor is wel dat het kind dan uitgeschreven wordt bij de eerste ouder.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 9 februari 2010 @ 10:25:49 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77799161
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 10:22 schreef Kaza het volgende:
Het is wel een antwoord op de OP. Ja, het is mogelijk bij sommige gemeentes of via internet, om zonder toestemming van de ene gezaghebbende ouder het kind bij de andere ouder in te schrijven. Voorwaarde hiervoor is wel dat het kind dan uitgeschreven wordt bij de eerste ouder.
In jouw geval was dat toch niet zo... Het kind was toch helemaal niet ingeschreven bij de eerste ouder, maar al bij de ouder die ging verhuizen.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 10:27:06 #18
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77799194
Wie kunnen aangifte van verhuizing doen?

- betrokkene zelf als hij/zij 16 jaar of ouder is;
- de ouders, voogd(es) of verzorgers van minderjarigen, die jonger zijn dan 16 jaar;
- de ouders, voogd(es) of verzorgers van inwonende minderjarigen van 16 en 17 jaar, tenzij deze personen zelf aangifte doen;
- door de curator van de onder curatele gestelde;
- door een meerderjarig kind voor ouder(s) met hetzelfde adres;
- door ouder(s) voor een meerderjarig kind met hetzelfde adres;
- elke meerderjarige persoon kan voor een ander aangifte doen, indien die ander hem daartoe een schriftelijke machtiging heeft verleend.

Dit kan zijn een algemene machtiging of een machtiging specifiek voor het doen van aangifte van de adreswijziging;
- echtgenoten, dan wel bij de burgerlijke stand geregistreerde partners kunnen voor elkaar aangifte doen indien ze allebei naar hetzelfde nieuwe woonadres gaan;
- het hoofd van een instelling voor gezondheidszorg.

Welke informatie is nodig?
Bij een aangifte heeft u nodig:

- een geldig identiteitsbewijs;
- eventueel toestemming hoofdbewoner, voorzien van kopie geldig identiteitsbewijs;
- indien van toepassing huurcontract;
- geboorteakte (indien mogelijk)
- eventueel huwelijksakte;
- documenten van eerdere of ontbonden huwelijken;
- bij burgers afkomstig van de Nederlandse Antillen of Aruba
een bewijs van uitschrijving;
- reisdocument of ander document waaruit de nationaliteit blijkt;
pi_77799284
Mijn ervaring is dat beiden gezaghebbende moeten tekenen bij het inschrijven bij 1 van de ouders.

Het zou raar zijn als de moeder van Priscil opeens zou beluiten haar dochter weer bij haar te laten inschrijven en dat wij dat pas zouden merken als de kinderbijslag niet wordt gestort. Dat kan gewoon niet.

Voor legitmatiebewijzen moet je kind, ik dacht 12 zijn, dan heb je geen toestemming meer nodig van de ouders om er 1 op te halen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_77799286
Wat hebben jullie destijds hierover afgesproken?
pi_77800603
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 10:25 schreef Sjeen het volgende:

[..]

In jouw geval was dat toch niet zo... Het kind was toch helemaal niet ingeschreven bij de eerste ouder, maar al bij de ouder die ging verhuizen.
Daar heb ik het ook verder niet over. Ik heb het over de vaders die ik ken, die hun kind na de grote vakantie niet terugbrachten en waarbij bleek dat het kind zelfs al bij de vader was ingeschreven.
Kinderen kunnen zowel bij vader- als bij moeder in het paspoort staan bijgeschreven. Legitimeren gaat de vader dus ook wel lukken. Ervaring leert dat er zelden om toestemming van de moeder wordt gevraagd, wat uiteraard best een enge gedachte is.
Op de website van "dwaze vaders" staan meerdere verhalen van kinderen die op die manier bij de vader terecht zijn gekomen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Kaza op 09-02-2010 11:20:02 ]
  donderdag 11 februari 2010 @ 12:23:01 #22
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_77878563
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 11:14 schreef Kaza het volgende:

[..]

Daar heb ik het ook verder niet over. Ik heb het over de vaders die ik ken, die hun kind na de grote vakantie niet terugbrachten en waarbij bleek dat het kind zelfs al bij de vader was ingeschreven.
Kinderen kunnen zowel bij vader- als bij moeder in het paspoort staan bijgeschreven. Legitimeren gaat de vader dus ook wel lukken. Ervaring leert dat er zelden om toestemming van de moeder wordt gevraagd, wat uiteraard best een enge gedachte is.
Op de website van "dwaze vaders" staan meerdere verhalen van kinderen die op die manier bij de vader terecht zijn gekomen.
Bijschirijven op het paspoort is iets anders dan het adres wijzigen. Het eerste kan gewoon bij allebei de ouders (als ze beiden gezag hebben), maar een kind kan maar 1 woonadres hebben.
pi_77904862
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 09:25 schreef Kaza het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik ook
De vader kan dus gewoon het kind laten inschrijven bij de gemeente en word dat automtisch bij de moeder uitgeschreven
Idioot toch dat dit zomaar kan
pi_78368726
Ja het kan dus echt zonder de toestemming van de mioeder ook al heb je beiden ouderlijk gezag.
Het hoofdadres kan zonder je toestemming veranderd worden als je kind 13 is
  dinsdag 23 februari 2010 @ 23:18:28 #25
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_78372766
Je kan het dan ook zelf net zo snel weer terug laten veranderen ... leuk voor een 2 wekelijks bezoek aan het gemeentehuis om je ex dwars te zitten

Klinkt als iets voor een civiele procedure als de ouders er blijkbaar niet over eens kunnen worden waar een kind nu ingeschreven moet worden of zijn, dwangsom erop enzo.

Het lijkt me ook een goed punt om mee te nemen in de initiele scheidings procedure trouwens, daar er nogal wat (subsidies ed.) vanaf hangt waar iemand ingeschreven staat.
Dum de dum
pi_78384440
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:18 schreef Fe2O3 het volgende:
Je kan het dan ook zelf net zo snel weer terug laten veranderen ... leuk voor een 2 wekelijks bezoek aan het gemeentehuis om je ex dwars te zitten

Klinkt als iets voor een civiele procedure als de ouders er blijkbaar niet over eens kunnen worden waar een kind nu ingeschreven moet worden of zijn, dwangsom erop enzo.

Het lijkt me ook een goed punt om mee te nemen in de initiele scheidings procedure trouwens, daar er nogal wat (subsidies ed.) vanaf hangt waar iemand ingeschreven staat.

Tsja dan moet mijn zoon zelf ook meegaan naar gemeentehuis en dat doet hij echt niet na alles wat zijn vader hem beloofd heeft.
en meenemen in de scheiding procedure.................. de scheiding is al 9 jaar geleden uitgesproken.
Ik begrijp gewoon niet waarom zoiets niet via een rechtbank moet gaan.
Als na de scheiding de kinderen aan jou worden toegewezen en er een bezoeksregeling op papier staat eens in de twee weken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')