Niet iedereen rekent een ander af op zijn of haar functie/werk/carriere in partnerkeuze. Het lijkt alsof je het niet erg vind om de huisvrouw te worden als je het idee dat de geslaagde, leuke man enkel voor een ambitieuze carrieretijger zal kiezen kan loslaten. Misschien heb je een paar jaar de tijd nodig om je oude veilige studentenleven los te laten en je voor te bereiden op een functie die meer van je vraagt met de bijkomende risico's.quote:Mijn ouders maken zich veel zorgen ("hoe moet het nou verder met onze Guin"), mijn vrienden kijken me meewarig aan, ik durf me eigenlijk niet meer te vertonen op de uni omdat ik de priemende blikken voel van de docenten, en ik wil vooral geen leuke man tegenkomen, want leuke mannen zijn geslaagd in het leven, en ik maak er niets van. Sla ik daar even een modderfiguur als ik met een leuk iemand sta te praten.
Tvp voor dit filmpje.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 06:42 schreef keesjeislief het volgende:
TS, misschien vind je dit filmpje interessant, Barry Schwartz (een psycholoog) legt kort gezegd uit waarom hij denkt dat een van de steunpilaren van de huidige Westerse maatschappij, nl. meer keuzevrijheid als consument impliceert meer welvaart, helemaal niet zo'n triviale waarheid is. Sterker nog, hij betoogt dat (te) veel keuze tot een vorm van verlamming kan leiden en vervelende psychologische effecten kan hebben. Als je dit in wat bredere context ziet herken je misschien wat van je gevoelens erin?
Dus motivatie is een struikelblok maar je bent wel van plan een phd te doen? Dat klinkt behoorlijk gemotiveerd.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:30 schreef kless het volgende:
ook een beetje last van (gehad).
Geen relatie, vrienden zijn wel redelijk positief. Familie maakt zich zorgen (maar jah, ik ben wel de eerste die een studie doet)
p glansrijk in 1ste jaar gehaald maar onderhand al een mooi tijdje de studie biologie, ongeveer elke richting. uiteindelijk nu bezig met moleculair/biotech afronden.
Motivatie is het grote struikeblok (of niet intesant genoege zaken of juist teveel)
stampen voor tentamens en schrijven van verslagen istotaal niet intersant.
Onderzoeken is wel weer cool. of sommige projecten doen zoals IGEM
Straks.. eens kijken wie mij als phd student wil hebben en of ik het daar ook wel wil doen.
Ik denk dat zoiets als te veel keus in de buitenwereld niet bestaatquote:Op dinsdag 9 februari 2010 06:42 schreef keesjeislief het volgende:
TS, misschien vind je dit filmpje interessant, Barry Schwartz (een psycholoog) legt kort gezegd uit waarom hij denkt dat een van de steunpilaren van de huidige Westerse maatschappij, nl. meer keuzevrijheid als consument impliceert meer welvaart, helemaal niet zo'n triviale waarheid is. Sterker nog, hij betoogt dat (te) veel keuze tot een vorm van verlamming kan leiden en vervelende psychologische effecten kan hebben. Als je dit in wat bredere context ziet herken je misschien wat van je gevoelens erin?
Het probleem is niet de keuzevrijheid, maar dat een hoop mensen daar niet mee om kunnen gaan en/of geen relativeringsvermogen hebben.quote:Op woensdag 10 februari 2010 02:52 schreef Manono het volgende:
[..]
Ik denk zoiets dat te veel keus in de buitenwereld niet bestaat
wel een (beleving van) te weinig eigen keus hebben van binnenuit, waardoor het aanbod van mogelijkheden als verlammend kan worden ervaren - omdat je dan inderdaad niet je eigen innerlijke stem volgt maar doelen externaliseert
alleen denk ik niet dat met het aanbod te maken heeft maar met een gevoel van onvermogen om je eigen leven vorm te geven zoals jij het wilt
Ja, of ze zijn niet eerlijk tegen zichzelf.quote:Op woensdag 10 februari 2010 03:16 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het probleem is niet de keuzevrijheid, maar dat een hoop mensen daar niet mee om kunnen gaan en/of geen relativeringsvermogen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |