abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77743388
Vrijdag bij de Griek in Delft gegeten, normaliter in Vlaardingen en deze is altijd dusdanig goed dat ik een beetje sceptisch was over Griekse restaurants elders.
Maar mén wat heb ik weer genoten

Had hier Bifteki tiri (Gekruid gehakt gevuld met fetakaas) maar meestal kies ik voor een vleesschotel met wat soorten vlees en natuurlijk gyros. En dan lekker dippen in de tzadziki.
Zoiets:

Behalve wat dipsaus of side-dishes en salades kook ik zélden echt Grieks dus recepten zijn welkom.
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  zondag 7 februari 2010 @ 22:26:30 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_77748955
hier alvast wat tips en recepten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 7 februari 2010 @ 23:36:25 #3
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_77753262
Swarmaaaaaa!
pi_77753420
quote:
Op zondag 7 februari 2010 23:36 schreef maffemaniak het volgende:
Swarmaaaaaa!
Shoarma is toch Turks ?
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_77756045
Ik kan je wel recepten geven van Turkse gerechten die ze ook in Griekenland hebben?

Cacik (Tzatziki in het Grieks) is wel het makkelijkst.

Neem wat Turkse yoghurt, snijdt komkommer in kleine en dunne stukjes, pers een teentje knoflook fijn en meng dit alles door elkaar. Smakelijk eten.
  maandag 8 februari 2010 @ 01:18:50 #6
290658 Morgenrood
Die Geburt der Tragödie
pi_77756098
quote:
Op maandag 8 februari 2010 01:15 schreef Bortecinem het volgende:
Ik kan je wel recepten geven van Turkse gerechten die ze ook in Griekenland hebben?

Cacik (Tzatziki in het Grieks) is wel het makkelijkst.

Neem wat Turkse yoghurt, snijdt komkommer in kleine en dunne stukjes, pers een teentje knoflook fijn en meng dit alles door elkaar. Smakelijk eten.
Heb je ook een Turks gerecht waar schapenvlees in is verwerkt?
pi_77756175
quote:
Op maandag 8 februari 2010 01:18 schreef Morgenrood het volgende:

[..]

Heb je ook een Turks gerecht waar schapenvlees in is verwerkt?
Grapjas.
pi_77756192
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 8 februari 2010 @ 01:26:43 #9
290658 Morgenrood
Die Geburt der Tragödie
pi_77756205
quote:
Op maandag 8 februari 2010 01:23 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Grapjas.
Ik meende het serieus. Kom op, deel de Turkse eetcultuur met ons! Iets anders dan het befaamde Döner kebab..
pi_77756291
quote:
Op maandag 8 februari 2010 01:26 schreef Morgenrood het volgende:

[..]

Ik meende het serieus. Kom op, deel de Turkse eetcultuur met ons! Iets anders dan het befaamde Döner kebab..
Ik ken geen gerechten met schapenvlees. Sorry.
pi_77756338
Schapievlees.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_77756596
quote:
Op maandag 8 februari 2010 01:32 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Ik ken geen gerechten met schapenvlees. Sorry.
Volgens mij gebruiken ze voor het gehakt veelal lamsgehakt
pi_77756874
Gevulde wijnbladeren (Sarma)

50-60 Wijnbladeren (Als ze niet vers zijn even afspoelen met water)
200 gram rijst
2 kleine tomaten (mag ook uit blik)
1 theelepel komijn
1 theelepel peper
1 theelepel zout
1 ui
1 teentje knoflook
Bosje peterselie
80 ml olijfolie
1 eetlepel (of iets minder) tomaat/paprika pasta (het liefst een mix van die twee)
Citroensap van een kwart citroen
Klein beetje gedroogde (gemalen munt) (3-4 theelepels) (ik gebruik altijd gedroogde maar het mogen ook verse muntblaadjes zijn)

(In sarma hoort eigenlijk ook gehakt, maar ik vind het persoonlijk lekkerder zonder. Maar wil je het toch met, dan voeg je ongeveer 125 gram gehakt toe aan het recept. Rund, lam, varken, wat je maar lekker vindt)

Spoel de rijst 2-3 keer af met water en laat het vervolgens ongeveer 5-10 minuten weken in een bakje met water.

Snijd/hak de peterselie, ui, knoflook en de tomaten in hele kleine stukken. Meng dit vervolgens met de rest van de ingrediënten.

Dan 2-3 theelepels van de vulling over de onderkant van een wijnblad verdelen in een rechte en dunne vorm, eerst de onderkant en vervolgens de zijkanten naar binnen vouwen en dan proberen om het strak op te rollen.

Dan pak je een pan en bedek je de bodem met wijnbladeren. Vervolgens leg je de sarma's in rijtjes naast elkaar en stapel je ze netjes op. Dan heb je een plat bord nodig die net iets kleiner is dan de pan, om het vervolgens op (op zijn kop) op de sarma's te leggen. Dit is om te voorkomen dat de sarma's uit vorm raken tijdens het koken.

Vul vervolgens de pan met water tot de sarma's net onder water staan, het water moet net tot de randen van het bord komen. Daarna zet je de pan op middelhoog vuur totdat het water kookt. Wanneer het water begint te koken is het belangrijk dat je het vuur heel laag zet en de sarma's ongeveer driekwartier verder laat garen (na een minuut of 40 moet je maar proeven of ze gaar genoeg zijn, anders verder laten garen).

Eetsmakelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bortecinem op 08-02-2010 02:19:28 ]
pi_77757004
Bortecinem, het gaat hier over Griekse gerechten, niet over Turkse gerechten. Bovendien is de Turkse keuken allesbehalve origineel.
Geloof, opdat ik tevreden raak!
pi_77757078
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:19 schreef Deux het volgende:
Bortecinem, het gaat hier over Griekse gerechten, niet over Turkse gerechten. Bovendien is de Turkse keuken allesbehalve origineel.
Loop niet zo te zeiken, mietje. Het was op verzoek. Bovendien wordt wel vaker beweerd dat de Turkse keuken 'allesbehalve origineel' is, maar dat zijn vaak van die randdebielen die issues hebben met de Turreken.

Griekse keuken.

Turkse keuken.
The Existentialistic Woes and Worries of an Exclamation Mark
Once upon a time there was an exclamation mark
Who did not want to be an exclamation mark
But just a vertical line with a dot underneath
pi_77757081
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:19 schreef Deux het volgende:
Gevulde wijnbladeren maken ook een deel uit van de Griekse keuken. De Grieken noemen het Dolmades, wat Turks is voor 'gevuld'. En het laatste deel van je bericht negeer ik maar.
pi_77757127
Bortecinem waar kun je eigenlijk wijnbladeren kopen ?
pi_77757149
quote:
Op zondag 7 februari 2010 23:39 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Shoarma is toch Turks ?
Egyptisch.
pi_77757167
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:26 schreef Winner_Taco het volgende:
Je kunt ingemaakte wijnbladeren kopen bij een Turkse winkel. Vaak zijn die wel erg zout dus spoel ze goed af met water voordat je ze gebruikt.
  maandag 8 februari 2010 @ 02:29:39 #20
290658 Morgenrood
Die Geburt der Tragödie
pi_77757185
Wat zou nou een typische "Griekse pizza" zijn?
pi_77757190
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:28 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Je kunt ingemaakte wijnbladeren kopen bij een Turkse winkel. Vaak zijn die wel erg zout dus spoel ze goed af met water voordat je ze gebruikt.
Okay

Heb ze wel eens in een pot of blik gezien bij de AH XL hier maar vers leek me natuurlijk beter .
Maakt dus niet zoveel uit begrijp ik ?
pi_77757200
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:29 schreef Morgenrood het volgende:
Wat zou nou een typische "Griekse pizza" zijn?
Feta , olijf , rode ui , gyros ?
pi_77757215
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:30 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Okay

Heb ze wel eens in een pot of blik gezien bij de AH XL hier maar vers leek me natuurlijk beter .
Maakt dus niet zoveel uit begrijp ik ?
Is dat niet gewoon kant en klare sarma, bij de AH? Verder maakt het niet uit of je verse of ingemaakte wijnbladeren gebruikt.
pi_77757300
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:32 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Is dat niet gewoon kant en klare sarma, bij de AH? Verder maakt het niet uit of je verse of ingemaakte wijnbladeren gebruikt.
Kan best ja .

Heb ff gezocht maar volgens mij hebben ze deze bij de AH

Nog nooit gemaakt maar zo te zien zit er ook rijst bij oid
  maandag 8 februari 2010 @ 02:40:01 #25
290658 Morgenrood
Die Geburt der Tragödie
pi_77757313
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:31 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Feta , olijf , rode ui , gyros ?
Goed mogelijk. Het zou iig wat kunnen zijn, like Greek Pizza with Chicken and Artichokes:

quote:
Ingredients
1 1/2 cups (6 ounces) shredded mozzarella cheese, divided
1/2 recipe Brick Oven Pizza Dough
2 cups chopped cooked chicken
1 (6-ounce) jar marinated artichoke hearts, drained and coarsely chopped
1 (4-ounce) jar roasted red peppers, drained and cut into strips
10 kalamata olives, drained, pitted, and thinly sliced
1 tablespoon olive oil
1 1/2 tablespoons chopped fresh oregano
1/2 teaspoon freshly ground pepper
1 cup (4 ounces) crumbled feta cheese

Preparation
Sprinkle 3/4 cup mozzarella cheese onto prepared pizza dough. Top evenly with chicken.

Combine artichoke hearts and next 5 ingredients in a bowl; toss gently. Spoon mixture evenly over chicken. Sprinkle with remaining 3/4 cup mozzarella cheese; top with feta cheese.

Bake at 500° for 5 to 7 minutes or until browned and bubbly.
http://find.myrecipes.com/recipes/recipefinder.dyn?action=displayRecipe&recipe_id=608422&adsqs=raid:1650135
pi_77757319
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:27 schreef Deux het volgende:

[..]

Egyptisch.
Hoe kom je daar bij?
pi_77757345
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:41 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij?
Omdat ik geregeld boeken lees. Shoarma stamt al uit het oude-Egypte.
pi_77757358
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:43 schreef Deux het volgende:

[..]

Omdat ik geregeld boeken lees. Shoarma stamt al uit het oude-Egypte.
Shoarma (Arabisch: شاورما, Hebreeuws:שווארמה) is een gerecht uit de keuken van het Midden-Oosten. De naam is een vertaling van het Turkse çevirme, draaiend.
pi_77757365
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:39 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Kan best ja .

[ afbeelding ]

Ja, deze dingen zijn gewoon kant en klaar.
pi_77757376
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:45 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Shoarma (Arabisch: شاورما, Hebreeuws:שווארמה) is een gerecht uit de keuken van het Midden-Oosten. De naam is een vertaling van het Turkse çevirme, draaiend.
Informatie van een Nederlands Wikipedia pagina halen. Bovendien zegt het etymologie van het woord helemaal niets.
pi_77757395
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:46 schreef Deux het volgende:

[..]

Informatie van een Nederlands Wikipedia pagina halen. Bovendien zegt het etymologie van het woord helemaal niets.
Het zegt wel degelijk iets. Waarom zouden Egyptenaren hun eeuwenoude gerechten opeens een Turkse naam geven? Gegrild vlees wordt overal op de wereld gegeten, het zou me niks verbazen als de Egyptenaren een soortgelijk gerecht hadden. Maar volgens is de oorsprong van de Shoarma die we vandaag de dag eten gewoon Turks.
pi_77757415
dubbel
pi_77757419
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:45 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Ja, deze dingen zijn gewoon kant en klaar.
Ja precies . En om jouw gerecht te maken heb ik dus losse bladeren nodig
Ga van de week wel eens kijken in de binnenstad hier zit vast wel een winkel waar ze die dingen ook los verkopen
pi_77757430
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:48 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Het zegt wel degelijk iets. Waarom zouden Egyptenaren hun eeuwenoude gerechten opeens een Turkse naam geven? Gegrild vlees wordt overal op de wereld gegeten, het zou me niks verbazen als de Egyptenaren een soortgelijk gerecht hadden. Maar volgens ist de oorsprong van de Shoarma die we vandaag eten gewoon Turks.
Het etymologie van het woord zegt helemaal niets. Bovendien kunnen benamingen door de eeuwen heen vervallen. Shoarma is gewoon ontstaan in het oude-Egypte en niet in Turkije.
pi_77757434
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:51 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Ja precies . En om jouw gerecht te maken heb ik dus losse bladeren nodig
Ga van de week wel eens kijken in de binnenstad hier zit vast wel een winkel waar ze die dingen ook los verkopen
Vast wel. Succes.
pi_77757451
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:52 schreef Deux het volgende:

[..]

Het etymologie van het woord zegt helemaal niets. Bovendien kunnen benamingen door de eeuwen heen vervallen. Shoarma is gewoon ontstaan in het oude-Egypte en niet in Turkije.
Kom dan met een bron of zo.

'Shoarma is niet Turks, want ik heb ooit ergens gelezen dat het Egyptisch is, dus is het niet Turks'. Hier heb ik niks aan. Ik ben serieus benieuwd naar de oorsprong van dit gerecht. Dus kom maar op, tot dan is het gewoon Turks.
pi_77757461
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:52 schreef Deux het volgende:

[..]

Joehoeeee

Zullen we het gewoon weer over Griekse recepten hebben ja ?
  maandag 8 februari 2010 @ 08:34:48 #38
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_77758827
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:56 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Joehoeeee

Zullen we het gewoon weer over Griekse recepten hebben ja ?
Het echte griekse eten is hier ver te zoeken geloof ik
pi_77778502
quote:
Op maandag 8 februari 2010 08:34 schreef Windigo het volgende:

[..]

Het echte griekse eten is hier ver te zoeken geloof ik
Idd want er worden alleen Hollandsche gerechten genoemd !

Fail
  maandag 8 februari 2010 @ 19:06:38 #40
290658 Morgenrood
Die Geburt der Tragödie
pi_77779201
Om de ultieme Griekse keuken te leren kennen, moet je uiteindelijk toch bij snackbar Sjors in Utrecht zijn voor een patatje Gyros.

http://www.theagenda.nl/v17105_snackbar-sjors.html
pi_77781645
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:06 schreef Morgenrood het volgende:
Om de ultieme Griekse keuken te leren kennen, moet je uiteindelijk toch bij snackbar Sjors in Utrecht zijn voor een patatje Gyros.

http://www.theagenda.nl/v17105_snackbar-sjors.html
Grapjas
  maandag 8 februari 2010 @ 20:23:28 #42
290658 Morgenrood
Die Geburt der Tragödie
pi_77782905
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:55 schreef Fokstar het volgende:

[..]

Grapjas
Dan ken jij Koning Sjors aan de Koekoekstraat nog niet!
pi_77783748
quote:
Op zondag 7 februari 2010 22:26 schreef golfer het volgende:
hier alvast wat tips en recepten.

de Dolmadakia kan je ook maken met witte kool bladeren

is nog lekkerder

en tip; even een coctailprikkertje door de rolletjes heenjassen dan vallen ze ook niet uitelkaar
pi_77783780
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:55 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Kom dan met een bron of zo.

'Shoarma is niet Turks, want ik heb ooit ergens gelezen dat het Egyptisch is, dus is het niet Turks'. Hier heb ik niks aan. Ik ben serieus benieuwd naar de oorsprong van dit gerecht. Dus kom maar op, tot dan is het gewoon Turks.

wat maakt het uit
pi_77783834
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:39 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Kan best ja .

[ afbeelding ]

is niet te vreten
pi_77784287
quote:
Op maandag 8 februari 2010 02:26 schreef Winner_Taco het volgende:
bij de Turkse winkeltjes
  dinsdag 9 februari 2010 @ 20:27:49 #47
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_77821764
quote:
Op maandag 8 februari 2010 20:51 schreef FANN het volgende:

[..]

bij de Turkse winkeltjes
Idd, veel zaken die je daar kunt kopen zijn ook in de griekse keuken te gebruiken.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')