abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77730328
In Nederland is paardenvlees niet zo makkelijk te verkrijgen; behalve paardenrookvlees.

Dat is toch jammer.

In de ons omringende landen is dat vaak anders; vooral Frankrijk en Italie. Paardevlees is nl. veel gezonder dan bijv. varkensvlees; dat een grote hoeveelheid ongunstig zwavel bevat.
Paardevlees is mager (vlees is sowieso gezond omdat het je vet verbrand (door carnitine) en je er enorm van afvalt) en paardenvlees lijkt een goed alternatief voor varkensvlees.

Plus dat Paarden maar 25 liter water per dag drinken en Koeien wel 150.

Koeien zijn dus grotere milieuvervuilers.

Waarom oh waarom is dit heerlijke vlees zo slecht te verkrijgen in Nederland??
Wie 100 jaar geleden had gezegd dat er 60 jaar later mensen op de maan zouden lopen werd vaak niet geloofd.
pi_77730353
Ik zie het zelfs wel eens bij de C1000 liggen, dus ik heb het idee dat het wel steeds beter verkrijgbaar is.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_77730355
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:03 schreef Roorda_Van_Genum het volgende:
In Nederland is paardenvlees niet zo makkelijk te verkrijgen; behalve paardenrookvlees.

Dat is toch jammer.

In de ons omringende landen is dat vaak anders; vooral Frankrijk en Italie. Paardevlees is nl. veel gezonder dan bijv. varkensvlees; dat een grote hoeveelheid ongunstig zwavel bevat.
Paardevlees is mager (vlees is sowieso gezond omdat het je vet verbrand (door carnitine) en je er enorm van afvalt) en paardenvlees lijkt een goed alternatief voor varkensvlees.

Plus dat Paarden maar 25 liter water per dag drinken en Koeien wel 150.

Koeien zijn dus grotere milieuvervuilers.

Waarom oh waarom is dit heerlijke vlees zo slecht te verkrijgen in Nederland??
Omdat sommige mensen het zielig vinden.
Feyenoord Rotterdam
pi_77730381
Omdat er geen vraag naar is.

En omdat paarden niet worden gezien als vleesdieren. Net als katten en honden hebben ze een hoog knuffelgehalte.
know'm sayin?
word? word.
pi_77730387
Eet jij nooit kroketten?
  zondag 7 februari 2010 @ 15:11:34 #6
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_77730547
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:05 schreef o.us het volgende:

[..]

Omdat sommige mensen het zielig vinden.
Dat zijn toch vegetariers? Die eten sowieso geen vlees.
pi_77730625
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:05 schreef TeringHenkie het volgende:
Eet jij nooit kroketten?
zie mijn usericon. Maar in frikandelllen en kroketten zit weinig paardenvlees.

Er liggen wel veel verschillende soorten rundvlees kroketten; maar ik zit meer te wachten op
paardevleeskroketten.

C 1000 of Appie Hein mag van mij zijn assortiment uitbreiden.
Wie 100 jaar geleden had gezegd dat er 60 jaar later mensen op de maan zouden lopen werd vaak niet geloofd.
pi_77730665
Ik weet het niet zeker hoor, maar is paardenvlees niet gewoon veel duurder? Dan zal dat de reden wel zijn.
pi_77730687
wat voor smaak heeft het?
pi_77730716
Paardenworst
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
  zondag 7 februari 2010 @ 15:17:07 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_77730723
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:05 schreef alors het volgende:
En omdat paarden niet worden gezien als vleesdieren. Net als katten en honden hebben ze een hoog knuffelgehalte.
Varkens niet?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_77730730
quote:
Eet jij nooit kroketten?
Daarmee proef je niet dat je paardevlees eet
pi_77730753
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:17 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Varkens niet?
Ik neem liever een varken als huisdier dan een paard
pi_77730758
Ik vind het vies. Paardenworst.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_77730763
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:15 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik weet het niet zeker hoor, maar is paardenvlees niet gewoon veel duurder? Dan zal dat de reden wel zijn.
omdat het dus minder makkelijk verkrijgbaar is omdat paarden niet zo massaal voor vlees gefokt worden als varkens en runderen
pi_77730817
In Spanje ed lopen flink vleespaarden vrij door de pyreeen. Ze zijn gebrandmerkt met hun eiogenaar. Na een aantal jaar vrij leven worden ze geslacht.

In Nl hebben we enkel bio-industrie vlees, er is geen ruimte om dieren lekker vrij te laten rondlopen, dus hier is er weinig paardenvlees te koop.

Bovendien zijn de afgekeurde hobby-paarden die in NL voor de slacht opgekocht worden, verplicht tot een enkeltje zuid-europa. Hier worden ze gewoon niet geslacht.
  zondag 7 februari 2010 @ 15:20:44 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_77730838
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:05 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik zie het zelfs wel eens bij de C1000 liggen, dus ik heb het idee dat het wel steeds beter verkrijgbaar is.
Onzin. Vroeger kon je op veel plaatsen nog paardenbiefstuk kopen. Dat was toen zelfs goedkoper dan runderbiefstuk dat was toch iets voor de armere mensen. Ik vind het eigenlijk wel lekkerder dan runderbiefstuk.
Tegenwoordig moet je voor een paardenbiefstuk naar een paardenslager.

Het zal wel iets te maken hebben met die mensen die vinden dat een paard hoofd en benen heeft.
  zondag 7 februari 2010 @ 15:21:30 #18
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_77730864
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:20 schreef aloe_vera het volgende:
In Spanje ed lopen flink vleespaarden vrij door de pyreeen. Ze zijn gebrandmerkt met hun eiogenaar. Na een aantal jaar vrij leven worden ze geslacht.

In Nl hebben we enkel bio-industrie vlees, er is geen ruimte om dieren lekker vrij te laten rondlopen, dus hier is er weinig paardenvlees te koop.

Bovendien zijn de afgekeurde hobby-paarden die in NL voor de slacht opgekocht worden, verplicht tot een enkeltje zuid-europa. Hier worden ze gewoon niet geslacht.
In NL wordt er ook gewoon geslacht hoor.
Fuck your god.
  zondag 7 februari 2010 @ 15:22:03 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_77730877
quote:
Eet jij nooit kroketten?
Oja, dat is waar. In een goede frikandel zit 5% paardenvlees en de rest kip en varken.
pi_77730891
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_77730899
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:03 schreef Roorda_Van_Genum het volgende:
dat een grote hoeveelheid ongunstig zwavel bevat.
Is er ook gunstig zwavel?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_77730951
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:20 schreef aloe_vera het volgende:

Ik zag een tijdje geleden op tv hoe die beesten hier in nl worden geslacht, het wordt dus wel gedaan.
  zondag 7 februari 2010 @ 15:25:13 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_77730964
Prima paardenslager in Haarlem waar ik soms vooral kom voor de bekroonde worst:
Peter Wisker
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_77730968
Tja het zal er alles mee te maken hebben dat het paard van oudsher als een edel dier wordt gezien, dat zelfde geld voor zwanen, dat vlees kun je ook bijna nergens krijgen. Mij maakt het geen fuck uit, ik vind paarden kut beesten en zou ze graag uit principe al op willen eten.
  Boks-Chick zondag 7 februari 2010 @ 15:29:03 #25
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_77731098
je aannames zijn nogal off.

Ten eerste: in veel merken rundvleeskroketten zit meer paardenvlees dan rundvlees. Dat was oa. de grote grap bij ons op de manege

Ten tweede: paarden drinken zeer zeker niet maar 25ltr water op een dag I wish!
Paarden drinken ong. 50 liter per dag. Is nog steeds minder dan koeien (overigens geen 125 liter maar 50-70 liter), klopt, maar wel meer dan 25 ltr. Daarbij is water dusdanig goedkoop dat dat het verschil niet maakt.

Grootste reden waarom paardenvlees niet veel gegeten c.q. verkrijgbaar is in Nederland ligt aan de volgende dingen:

• Paarden zijn soort van huisdieren. Oftewel, de markt is niet zo groot en dus paarden voor consumptie fokken kost te veel geld.
  • Daarbij zijn paarden te gevoelig om op te fokken voor puur het vlees, paarden hebben namelijk een zeer zwak gestel, zowel qua spijsvertering (heel snel koliek, wat al heel snel levensbedreigend is, anders als bij koeien) als qua beenderen (die veel extra gewicht niet kunnen dragen, zoals vleeskoeien dat wel kunnen).
  • Verder is paardenvlees alleen maar te vreten wanneer het paard nog relatief jong is. Als mijn geheugen mij goed helpt, is tot 7-10 jaar oud de max, daarna is het vlees veel te taai. Paarden worden namelijk al tig jaar puur gefokt om hun kracht en soeplesse (is spieren) en niet voor melk of consumptie (is vlees/vet/melk).
  • Paardenvlees wat in Nederland verkrijgbaar is, is nagenoeg uitlsuitend van paarden wat afgemaakt moest worden omdat het niet meer voor recreatie c.q. sport bruikbaar was omdat het bijv. een been heeft gebroken. En dan zitten daar nog strenge regels aan omtrent medicatie wat afgebroken moet zijn (op veel medicatie van paarden en koeien staat daar zelfs de richttijd op, doorgaans 28 dagen) wat de boel ook kostbaar houdt.
  • Paardenvlees uit met name Italie is zwaar dieronterend. Het gebeurt daar niet zelden dat ze door de wijze van transport met gebroken benen enz van de wagen af komen, volledig uitgeteerd omdat ze geen drinken hebben gehad. Iets wat in Nederland onmogelijk is, en een van de redenen waarom groothandels dat paardenvlees niet snel wil importeren, want we weten allemaal dat zodra het volk dat weet, je als groothandel grote imagoproblemen krijgt.

Zou het mogelijk zijn, paarden te fokken voor vleesconsumptie in Nederland? Ja, maar het is heel kostbaar en tijdrovend om tot een punt te komen waarop je rendabel gaat zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door BrandX op 07-02-2010 15:49:03 ]
  • lolwut
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')