abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77729268
Graag wil ik julie advies of mening over het volgende, aangezien ik er geen verstand van heb en dit nog wel een probleem lijkt te gaan worden.

Sinds 1 januari ben ik AIO. Ik ben echter niet via het gewone traject gekomen en word dan ook niet betaald door de universiteit zelf. Mijn promotor heeft ooit van iemand een groot geldbedrag gekregen voor onderzoek en daarvan kan zij enkele AIO's betalen. Op deze manier ben ik dus ook aangesteld en ik krijg mijn salaris dan ook direct van haar.

Alleen: zij betaalt mijn salaris bruto uit. Dit doet zij om zo een werkgevers/werknemers relatie te voorkomen zodat zij haar werkgeversdeel niet aan de belasting hoeft af te dragen. Dit schijnt een behoorlijk bedrag te zijn. Het belastingprobleem schuift zij dus zo op de AIO's af.

Nou schijn ik met deze constructie niet als freelancer beschouwd te kunnen worden omdat ik 4 jaar lang dezelfde 'opdrachtgever' heb. Daarbij stuur ik geen facturen naar mijn promotor, wat ook een vereiste schijnt te zijn als freelancer.

Naar wat ik heb begrepen (ik heb er zelf nul verstand van), is deze constructie eigenlijk niet mogelijk en is wat mijn promotor doet een vorm van belastingonderduik. Ik weet dus nu niet goed wat nu mijn positie is en hoe ik dan belasting moet afdragen.

Begin maart heb ik een afspraak met mijn belastingman (niet van de belastingdienst zelf) en die zal er naar kijken. Maar ik betwijfel of hij bekend is met deze situatie. Als hij er niet uit komt zal ik toch naar de belastingdienst zelf moeten stappen, maar dan staan ze waarschijnlijk ook meteen bij mijn promotor op de stoep. Die moet dan naast mijn deel ook nog denk ik met terugwerkende kracht van een andere AIO over 2,5 jaar terugbetalen. Deze AIO heeft overigens met haar boekhouder een ingewikkelde constructie bedacht waardoor het wel mogelijk is, maar die heeft dan ook nog andere opdrachten ernaast ed. Ik heb geen boekhouder en zie het ook niet echt zitten om er hiervoor een te moeten zoeken.

Ik houd overigens wel netjes maandelijks geld apart voor de belasting. 600 Euro op een brutosalaris van 1650. Is dat voldoende?
pi_77729421
tvp, dit is een interessant geval. Maar dat je promotor door deze creatieve oplossing (mogelijk) in de problemen kan komen is iets wat jouw geen geld moet kosten lijkt me. Jij bent inderdaad geen freelancer, dan had je je (mogelijk) ook moeten registreren bij de belastingdienst als zodanig, en had je ook een KvK inschrijving moeten hebben.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_77729738
Ze betaalt je niet bruto uit, ze betaalt je gewoon zwart en jij werkt zwart, met alle consequenties die daar aan vast zitten.
Ze ontduikt namelijk zo ook de andere werkgeverspremies. Ben je nu wel verzekerd voor ziektekosten/bedrijfsongevallen en derglijke?
Maar er zijn zoveel AIO's. Is daar geen speciale regeling voor? Kun je niet alsnog via de uni betaald worden? Desnoods betaalt je promotor het geld aan de uni, en de uni weer officieel aan jou.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_77730086
quote:
Op zondag 7 februari 2010 14:40 schreef Adfundum het volgende:
Ze betaalt je niet bruto uit, ze betaalt je gewoon zwart en jij werkt zwart, met alle consequenties die daar aan vast zitten.
Ze ontduikt namelijk zo ook de andere werkgeverspremies. Ben je nu wel verzekerd voor ziektekosten/bedrijfsongevallen en derglijke?
Maar er zijn zoveel AIO's. Is daar geen speciale regeling voor? Kun je niet alsnog via de uni betaald worden? Desnoods betaalt je promotor het geld aan de uni, en de uni weer officieel aan jou.
Het lijkt er inderdaad wel op ja. Nee, geen verzekering voor ziektekosten oid.
Die laatste oplossing is inderdaad ook voorbij gekomen toen ik er met enkele andere ('officiele universiteits') AIO's over sprak. Ik snap ook niet dat mijn promotor dat niet zelf zo heeft opgelost. Zij ziet ons overigens als bursalen, maar hoe dat belastingtechnisch dan weer zit...

Zij heeft het geld in een stichting staan en vanuit daar krijg ik betaald. (ofwel, alsnog van haar want zij IS de stichting, met 1 of 2 mensen voor de leuk ernaast). Misschien is de laatste toch wel de beste oplossing. Ik ben wel aan de uni verbonden; heb er mijn werkplek en zij betalen ook eventuele reiskosten ed.
Helaas zit zij de komende 6 weken thuis met een blessure en ik bespreek dit liever niet over de mail of telefoon.
  zondag 7 februari 2010 @ 14:57:18 #5
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_77730171
Misschien is dit interessant voor je: http://www.hetpnn.nl/index.php?id=newsmanager&s=pnnbiz&news=fc1bd1ed12&lang=nl . Volgens mij is het niet meer toegestaan om bursalen aan te stellen.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
pi_77730422
quote:
Op zondag 7 februari 2010 14:57 schreef ijsklont het volgende:
Misschien is dit interessant voor je: http://www.hetpnn.nl/index.php?id=newsmanager&s=pnnbiz&news=fc1bd1ed12&lang=nl . Volgens mij is het niet meer toegestaan om bursalen aan te stellen.
Thanks!! Dat is zeker interessant! Ik mail het even naar de andere AIO door.
Alleen, ik heb mijn contract natuurlijk wel al getekend. Heb ik nu nog wel een poot om op te staan? Zij had mij van tevoren gewaarschuwd dat ik geen ziektekostenverzekering ed had. Ik had er toen eigenijk te weinig bij stil gestaan.
  zondag 7 februari 2010 @ 15:34:04 #7
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_77731246
Geen idee, wellicht kunnen ze je bij het PNN adviseren wat te doen.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
pi_77737693
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:06 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Alleen, ik heb mijn contract natuurlijk wel al getekend. Heb ik nu nog wel een poot om op te staan? Zij had mij van tevoren gewaarschuwd dat ik geen ziektekostenverzekering ed had. Ik had er toen eigenijk te weinig bij stil gestaan.

Een ziektekostenverzekering is verplicht. En zolang je de nominale premie aan je verzekeraar betaalt ben je verzekerd. De vraag is wel wie de inkomensafhankelijke premie mag betalen.
elk oordeel heeft z'n nadeel
pi_77739000
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:57 schreef desub het volgende:

[..]

Een ziektekostenverzekering is verplicht. En zolang je de nominale premie aan je verzekeraar betaalt ben je verzekerd. De vraag is wel wie de inkomensafhankelijke premie mag betalen.
Oh zo, ja nee ik heb gewoon een ziektekostenverzekering. Maar als ik ziek wordt krijg ik van mijn promotor geen geld oid. Geen sociale voorzieningen dus.
pi_77739505
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:06 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Als jij een contract hebt getekend, waarbij na enige tijd blijkt dat je promotor je zwart uitbetaald en geen sociale premies ed afdraagt..... dan zal JIJ niet de persoon zijn wie dit aangerekend wordt. Bursalen mogen niet meer, exact om dit soort slavernij-constructies te voorkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door aloe_vera op 07-02-2010 21:48:39 ]
  zondag 7 februari 2010 @ 20:44:03 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_77742103
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:57 schreef desub het volgende:

[..]

De werkgever, het is immers een werkgeverslast. Allen voor specifieke uitzonderingen mag en 'bruto' uitbetaald worden. Al het andere is netto....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 7 februari 2010 @ 20:44:51 #12
65960 sanger
pi_77742146
quote:
Op zondag 7 februari 2010 19:37 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Oh zo, ja nee ik heb gewoon een ziektekostenverzekering. Maar als ik ziek wordt krijg ik van mijn promotor geen geld oid. Geen sociale voorzieningen dus.
Dus er wordt niet voldaan aan het BW Bij ziekt eheb je minimaal recht op 70% van je laatstverdiende salaris (met als ondergens het WML).
  zondag 7 februari 2010 @ 20:46:11 #13
65960 sanger
pi_77742220
Waar ik benieuwd naar ben: als ze dit al geruime tijd doet. Dan moet dit bij een aangifte IB van een van de voorgangers opgevallen zijn bij de Belastingdienst. Die voert immers een inkomen in zonder dat er LB als vooraftrek is ingehouden of arbeidskorting is verrekend.....
pi_78250844
Hoe is het hier nu verder mee gegaan? Ben je een gesprek met je promotor aangegaan?
pi_78259825
quote:
Op zondag 21 februari 2010 01:32 schreef aloe_vera het volgende:
Hoe is het hier nu verder mee gegaan? Ben je een gesprek met je promotor aangegaan?
Het gesprek met mijn belastingman is 4 maart pas. Dat wacht ik eerst af, voordat ik verdere stappen richting belastingdienst of promotor onderneem. Helaas ligt mijn promotor al sinds december uitgeschakeld thuis, en ik bespreek het liever (nog) niet over de telefoon of mail. Als zij gewoon op het instituut was geweest had ik het waarschijnlijk wel al opgegooid, maar nu wacht ik het eerst even af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')