abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 februari 2010 @ 19:05:27 #51
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77818332
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 19:02 schreef DaviniaHR het volgende:
wup, bij de flessenwarmer komt de warmte enkel van buiten, dus heb je nog kans op hot spots
Ow, ik wilde juist een flessenverwarmer kopen om de borstvoeding op te warmen (ivm opvang door schoonouders straks). Maar dat is dus ook niet goed?
Maar bij alle warmtebronnen komt de warmte toch enkel van buiten? Zelfs als ik au bain marie verwarm komt het enkel van buiten...
  dinsdag 9 februari 2010 @ 19:54:51 #52
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_77820309
ik heb ook bv met flessenwarmer opgewarmd, maar je moet er wel bijblijven en steeds ff roeren.

om nou iedere keer een pot water op te zetten was me teveel werk

au bain marie heb je natuurlijk wel stroming in het water, en beweegt de fles zelf ook. het lijkt me dat daar het grootste verschil zit in opwarming en kans op hot spots.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_77821638
Ik neem gewoon een bakje handwarm water uit de kraan en zet daar een minuut of 10 het flesje in. Af en toe even zwenken. Precies goed voor madam
  dinsdag 9 februari 2010 @ 20:30:04 #54
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_77821880
Wij warmden helemaal niets op, koud, kamertemperatuur, het ging/gaat er allemaal in.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_77822868
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 18:55 schreef WupWup het volgende:
Aii Claudia, pas op voor ontstekingen. Heb je gevoelsmatig nu de juiste beslissing gemaakt? Lijkt me knap lastig om die knoop te moeten doorhakken. Alle respect meid!
Als je last hebt van harde plekken, kun je inderdaad het beste Ivan aanleggen. De borst moet dan leeg. Als dat niet lukt, kun je kolven of masseren met warmte. Kolven kun je eventueel ook met de hand doen, zie linkje (ongeveer halverwege). Onder de douche bijvoorbeeld, of met warme kompressen. Als je tóch richting ontsteking gaat, blijf die borst leeghouden en hou je temp in de gaten. Bij langer dan 24 uur koorts, moet je je huisarts bellen voor antibiotica.
Dankjewel, erg nuttig! Met de hand lukt het inderdaad beter dan met het kolfapparaat.

Ik heb gelukkig wel heel strategisch m'n thuiswerkdag op woensdag. Kan ik Ivan tenminste aanleggen. Helaas drinkt hij erg gefrustreerd waardoor m'n borsten dan ook niet echt leeg komen. Ik begrijp niet goed waarom hij dat doet, want ik leg nog altijd aan zoals ik voorheen deed en ik heb melk zat.

Ik ben er nu in ieder geval wel klaar mee. Echt alles loopt gewoon niet lekker. Kolven op het werk valt me ook nog eens vies tegen. Ik ben een uur eerder naar huis gegaan omdat ik er echt wanhopig zat te kolven. Blegh.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_77822972
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 19:54 schreef DaviniaHR het volgende:
ik heb ook bv met flessenwarmer opgewarmd, maar je moet er wel bijblijven en steeds ff roeren.

om nou iedere keer een pot water op te zetten was me teveel werk

au bain marie heb je natuurlijk wel stroming in het water, en beweegt de fles zelf ook. het lijkt me dat daar het grootste verschil zit in opwarming en kans op hot spots.
Ik heb pas een interessant stuk gelezen over verschillende methodes van opwarmen en daar kwam de flessenwarmer niet goed vanaf. De beste methode volgens dat stuk was, jawel, de magnetron. Ik zal er nog eens naar op zoek gaan.
pi_77823139
Ow, ik warm altijd op met de flessenwarmer.

Claudia, geen idee of je schema oké is, maar wil je wel even succes wensen met je beslissing. Sta je er helemaal achter nu?
pi_77823208
Opwarmen van babyvoeding

Vraag:
Welke methode adviseert de WIP voor het opwarmen van babyvoeding? Wat zijn de voor- en nadelen van de droge methode ( de magnetron) en van de natte methode (flessenwarmer)?

Antwoord:
In de nieuwe, net verschenen richtlijn van de Werkgroep Infectie Preventie nr. 30a ‘Infectiepreventie op de afdeling neonatologie’, staat op pagina 10 onder het kopje ‘Flesvoeding’ dat voor het opwarmen van babyvoeding het best gebruik kan worden gemaakt van de droge methode, bijvoorbeeld een magnetron(1).

Droge methode
Omdat de werking van een magnetron gebaseerd is op het bewegen van moleculen onder de gecombineerde invloed van elektriciteit en magnetische velden is de vaak gehoorde klacht dat de ‘straling’ van de magnetron van invloed is op de samenstelling van de babyvoeding niet gegrond.

Wat wel van invloed is op de voeding is de temperatuur. In een magnetron wordt de babyvoeding binnen korte tijd tot een bepaalde temperatuur verhit. Indien de babyvoeding wordt verhit tot een temperatuur boven de 55° C kunnen waardevolle elementen uit de melk worden aangetast (2,3) .
Het is dus van groot belang de tijd van verhitting zorgvuldig in de gaten te houden. Het is niet precies aan te geven hoe lang een babyfles in de magnetronoven verwarmd moet worden alvorens de juiste temperatuur is bereikt. Dit is afhankelijk van het vermogen van de magnetronoven en de hoeveelheid flesvoeding.

Het is daarom belangrijk goed de gebruiksaanwijzing van de fabrikant te lezen. Doordat de voeding in de magnetronoven ongelijkmatig wordt verhit, ontstaan er tijdens het opwarmen van de melk in de magnetron zogenaamde ‘hot-spots’. De temperatuur van de voeding wordt, voordat deze aan de baby wordt gegeven, altijd eerst gecontroleerd. Deze temperatuurcontrole geschiedt door de fles ondersteboven te houden en enkele druppels op de binnenkant van de pols van de verzorgende te laten vloeien. Door deze handeling zal de voeding worden gemengd en zijn de zogenaamde hot-spots opgelost. Voor het verwarmen van babyvoeding in een magnetron worden geen speciale eisen gesteld aan de fles. De voor babyvoeding gebruikte plastic flessen zijn bestand tegen de geadviseerde opwarmtemperatuur van babyvoeding (± 37° C).

Natte methode
Warmwaterpannen

In de praktijk wordt vaak gebruik gemaakt van een pan gevuld met warm water. Vanwege de kans op besmetting van de voeding door het watermoet deze methode worden afgeraden. Tevens zal in warmwaterpannen het bereiken van de juiste temperatuur moeilijk te controleren zijn. De babyvoeding zal dan al gauw tot een ongewenste temperatuur worden verhit, wat schadelijke gevolgen heeft voor de samenstelling van de voeding.

Flessenwarmers

Flessenwarmers met thermostaatregeling worden voor gebruik gevuld met water. Door verhitting van dit water wordt de in dit water geplaatste fles verwarmd tot een bepaalde temperatuur. Deze flessenwarmer moet na ieder gebruik worden geleegd, gereinigd en gedroogd. Indien de flessenwarmer niet droog wordt bewaard bestaat er grote kans op uitgroei van vooral Gram-negatieve micro-organismen. Omdat blijkt dat in de praktijk deze flessenwarmers niet altijd goed worden gereinigd en gedroogd, wordt deze methode niet aangeraden voor het verwarmen van babyvoeding.

Literatuur:
Werkgroep Infectie Preventie. Infectiepreventie op de afdeling neonatologie. Richtlijn no. 30a. Leiden 1998
Quan R. et al Effects of microwave radiation on anti-infective factors in human milk. Pediatrics 1992;89:667-9.
Sigman M. et al. Effects of microwaving human milk: changes in IgA content and bacterial count. J Am Diet Assoc 1989;89:690-2.

Auteur:
Thea Daha
Hygieniste Werkgroep Infectiepreventie.
T(H)IP-DOC - Tijdschrift voor Hygiene en Infectiepreventie

Bron
  dinsdag 9 februari 2010 @ 21:02:22 #59
12913 GreatWhiteSilence
pi_77823248
Ik gebruik mijn flessenwarmer nu voor mijn lotuswerk: ik warm er mijn gelatine mee op, zodat het weer vloeibaar wordt en ik er 'brandwonden' mee kan maken...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_77823397
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 20:59 schreef Ssserpente het volgende:
Claudia, geen idee of je schema oké is, maar wil je wel even succes wensen met je beslissing. Sta je er helemaal achter nu?
Dankjewel.

Ja, ik sta erachter. Toen ik nog verlof had vond ik het een vreselijk idee om te moeten stoppen. Nu zie ik vooral hoe m'n leven in beslag genomen zal worden door kolven, ook op dagen dat ik hem gewoon kan voeden.

En dan die zorgen, hè? Hij drinkt zo goed uit de fles dat er een last van me af valt. Ik weet nu zeker dat hij genoeg binnenkrijgt.
pi_77823485
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
-knip-
Hm, da's ook wat...

Ik maak de flessenwarmer ook nooit schoon. Dat ding kookt zichzelf toch bij elk gebruik uit, zou je zeggen. Sterker nog, hij stoomt, da's nog warmer zelfs dan 100 graden...
pi_77823590
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 21:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dankjewel.

Ja, ik sta erachter. Toen ik nog verlof had vond ik het een vreselijk idee om te moeten stoppen. Nu zie ik vooral hoe m'n leven in beslag genomen zal worden door kolven, ook op dagen dat ik hem gewoon kan voeden.

En dan die zorgen, hè? Hij drinkt zo goed uit de fles dat er een last van me af valt. Ik weet nu zeker dat hij genoeg binnenkrijgt.
Fijn dat het goed voelt nu! Kan me voorstellen dat je je kilo's lichter voelt nu je de knoop hebt doorgehakt. Ben ook erg benieuwd of het invloed zal hebben op Ivans groei.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 21:09:38 #63
12913 GreatWhiteSilence
pi_77823617
Dit zijn natuurlijk wel richtlijnen voor de neonatologie, die kleintjes zijn veel kwetsbaarder dan een voldragen kleintje. Ik zou me over die 'natte methode' geen zorgen maken. En volgens mij is bij beide methoden vrij moeilijk te controleren wat de temperatuur is?
pi_77823998
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 21:09 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dit zijn natuurlijk wel richtlijnen voor de neonatologie, die kleintjes zijn veel kwetsbaarder dan een voldragen kleintje. Ik zou me over die 'natte methode' geen zorgen maken. En volgens mij is bij beide methoden vrij moeilijk te controleren wat de temperatuur is?
Maar juist die kleintjes hebben hun voedingsstoffen nodig, toch? Er heerst nog steeds het idee dat de magnetron die per definitie 'vernietigt'.
pi_77824234
Moet bekennen dat de magnetron idd niet goed 'voelt'.
pi_77824347
Je moet het jezelf gewoon moeilijk maken door steeds heel kort met een laag vermogen te verwarmen. Dan voelt het ineens een stuk beter.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 21:28:54 #67
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77824540
Ik wist niet eens dat er water in de flessenverwarmer moest
Nou ja, tzt me maar eens verdiepen dan...
Ik dacht dat je borstvoeding liever niet moest opwarmen in de magnetron ivm oververhitting en ik zie manlief en mijn schoonouders nog niet een fles correct au bain marie opwarmen terwijl ze een hongerige baby vast hebben. Vandaar dat een flessenverwarmer me een goed idee leek...
pi_77824764
Je moet gewoon even handigheid krijgen in hoe de magnetron te gebruiken. Je hebt gauw genoeg door hoelang je een flesje moet verwarmen op een bepaald vermogen.
  Moderator dinsdag 9 februari 2010 @ 21:35:11 #69
5428 crew  miss_sly
pi_77824936
Senna drinkt het uit de fles op kamertemperatuur. Geen gedoe met opwarmen enzo
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 9 februari 2010 @ 21:36:23 #70
5428 crew  miss_sly
pi_77825007
au bain marie kun je trouwens goed de temp controleren met de badthermometer!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 9 februari 2010 @ 22:57:56 #71
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_77829739
Maar dat stuk hierboven gaat toch niet specifiek over borstvoeding? En is bedoeld voor ziekenhuizen?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 10 februari 2010 @ 12:04:56 #72
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_77840474
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 21:28 schreef Asyniur het volgende:
Ik wist niet eens dat er water in de flessenverwarmer moest
Nou ja, tzt me maar eens verdiepen dan...
Ik dacht dat je borstvoeding liever niet moest opwarmen in de magnetron ivm oververhitting en ik zie manlief en mijn schoonouders nog niet een fles correct au bain marie opwarmen terwijl ze een hongerige baby vast hebben. Vandaar dat een flessenverwarmer me een goed idee leek...
je moet er sowieso bij blijven (naja, moet... tis ook zo lullig als een volle fles ineens omgaat ofzo) dus dan kunnen ze net zo goed ff roeren tijdens het opwarmen, nietwaar? problem solved
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_77841264
Even iets heel anders; Ik heb het idee dat ik Rienk niet goed voedt..

Na het wakker worden voed ik hem, tussendoor als hij moppert, maar ook weer voor het slapen gaan.

Ook 's nachts hij valt aan de borst in slaap. Ik heb hem tot nu toe maar 2 keer wakker kunnen wegleggen. Ik laat hem amper nog huilen. Dat voelt gewoon niet goed. (Voorheen moesten we hem 10 minuten laten huilen) Als hij tegenwoordig nog huilt is dat omdat er een boertje of spuug dwars zit of dat hij echt niet wil slapen, heel enkel valt hij dan wel op ons in slaap en dan kunnen we hem wel zo wegleggen.

Maar wat ook heel vaak gebeurd, dan leg ik hem weg want hij slaapt en dan lig ik net in mijn bed en dan wordt hij weer wakker omdat hij nog honger heeft..

Volgens mij doe ik iets fout en ik zie ook ergens wel waar maar weet niet hoe ik dit anders krijgen kan. Kunnen jullie helpen en hebben jullie tips?
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_77841385
Vlindur, ik weet natuurlijk niet precies hoe het bij jullie gaat, maar ik voed Lotte ook nog voor ze naar bed gaat 's avonds en dan valt ze vaak aan de borst in slaap, maar heeft nog wel honger. Na een lange dag is drinken dan gewoon teveel moeite voor d'r. Ik koppel d'r dan echt iedere 5 minuten los, en laat d'r dan een minuutje zo liggen, waarbij ze weer heel erg gaat zoeken, laat dr dan weer aanhappen en dan drinkt ze weer een minuutje of 2 goed. Dat gaat dan weer langzaam over in sabbelen en dan begint het weer van voor af aan. Is veel werk en de avondvoeding duurt hier dan ook soms een uur, doordat ze steeds inslaapt, maar ik merk wel dat ze er beter op slaapt, omdat ze gewoon veel binnenkrijgt.
Lotte!
Noah!
pi_77841543
Vlindur ik moest Timo in het begin, de eerste 3 maanden of zo, echt heel erg helpen met blijven drinken, anders viel hij ook in slaap.. Telkens even met mn vinger over zn kaakje wrijven hielp bij hem om wakker te blijven en te blijven drinken..En tussen het drinken door een boertje en een schone luier, zodat hij weer wakker aan de volgende borst begon.. Echt continue zorgen dat hij actief aan het drinken was dus... Ik heb geen idee of je dat al doet, maar zo niet, dan is het het proberen waard
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')