Het is al een tijdje geleden dat iemand hier iets gepost heeft(477 dagen) maar toch wilde ik dit nog even kwijt

!
ik zit nu voor school een verslag te schrijven over regeringsvormen en staatsvormen en mij viel op dat sneakypete zegt dat iedereen onzin antwoorden geeft en dan verteld dan een verhaal over plato etc die zijn voorkeur had qua staatsvorm zie hieronder!
quote:
Wat een hoop onzinantwoorden zeg!
Volgens mij is de beste term de aristocratie.
Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/AristocratieVolgens de Griekse filosofie van Plato en Aristoteles een goede staatsvorm. Volgens Plato zelfs de beste. Maar Plato had als je het mij vraagt rare ideeèn, hij wilde de opvoeding ook overlaten aan de aristocratie bijv. Aristoteles legde het beter uit.
Hij noemde drie staatsvormen die ´goed´ zijn, dwz werkbaar.
1 De monarchie
2 De aristocratie
3 De democratie
Zijn punt was dat alledrie deze vormen ook een negatieve tegenpool hebben. Een monarchie kan een alleenheerschappij worden. Denk aan Saddam Hoessein, Achmedinejad of Kim Il Yong en je weet waarom. De aristocratie kan veranderen in een oligarchie. Dat gebeurt wat minder merkbaar, doch zeker, ook in vele landen. Het is een probleem waarmee ook het kapitalisme soms worstelt. En dan is er onze democratie. Die kan zonder remmingen uitmonden in dictatuur door de meerderheid (of a la marx, van het proletariaat).
Geen van deze drie vormen is ideaal. Wat wel?
Ik zou zeggen een tussenvorm van alledrie. En die hebben we!!
We hebben een monarchie. Maar de macht van de Koning(in) is beperkt. We hebben een aristocratie, want niet alles is gekozen. Er zijn dingen voorbepaald door mensen die er verstand van hebben of hadden. BIjv. de grondwet. En de verkiezingen zijn indirect. En dan de democratie. Die heeft een controlerende functie. Het is debiel om te denken dat democratie betekent dat de meerderheid altijd gelijk heeft. Dat betekent het niet. De democratie is goed omdat zo´n systeem waarborgt dat er voor elke regering voldoende draagvlak is. Er is immers voor gestemd. Dat bevordert de stabiliteit.
Inhoudelijk hebik nu dus niks gezegd. Maar voor mij staat vast dat we het in Nederland heel aardig doen. Want hier hebben we het beste van de drie staatsvormen van Aristoteles mét de juiste verhouding. Want de minste macht ligt bij hare majesteit, daarna komt de overheid, en de beslissende factor is (met beperkingen!) het volk.
Goh, al met al een goed systeem dus!
zover ik begrijp haal je een paar dingen door elkaar! de staatsvormen die je noemt zijn geen staatsvormen maar regeringsvormen (hier zijn er vrij veel van en plato noemde deze 3 idd de beste)
de staatsvormen zijn:
- gecentraliseerde eenheidsstaat
- gedecentraliseerde eenheidsstaat
- gecentraliseerde federatie
- gedecentraliseerde federatie
- gecentraliseerde confederatie
- gedecentraliseerde confederatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsvormik denk dat de topicstarter eigenlijk bedoelde: "Regeringsvorm waarbij de wijzen het land of gebied leidden"
en het antwoord zou denk ik Aristocratie(griekse vertaling: Geregeerd door de besten) zijn
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aristocratiwaarbij het land word geleid door een groepje "Aristocraten" om onderdeel van dit groepje te worden moest je uitblinken en opvallen oftewel een wijs persoon zijn!
Zeg het maar als ik het verkeerd doe. Dat vind ik alleen maar fijn, want dat zorgt er voor dat ik een hoger cijfer haal voor me verslag! Maar in eerst instantie ging ik uit van het verhaal van sneakypete. En toen na 6 pagina's volgeschreven te hebben over regeringsvormen kwam ik er achter dat het geen staatsvormen waren en kon ik het allemaal weghalen! vandaar dat ik hier nog even op de topic reageer! Mocht iemand dus op dit topic komen zoekend naar informatie over staatsvormen voor een verslag/werkstuk voor school!