abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77587126
Op dit moment neig ik naar variabele rente d.w.z. Euribor rente van 0,4 % + opslag van 2,4 %.
De vraag is hoe groot de kans is dat de Euribor rente = de rente die de banken elkaar berekenen, zo stijgt dat zij incl. opslag boven de huidige vaste rente komt?
Aan de andere kant is geld nu extreem schaars vanwege de miljarden die geleend zijn. Lijkt me heel moeilijk mijn vraag te beantwoorden. Eén ding lijkt me zeker als je eenmaal voor variabel kiest zal je niet veranderen naar vast omdat dit altijd duurder is... Of is het verstandig om in de huidige markt voor variabel te kiezen en te wachten tot de vaste rente daalt en dan over te sluiten?
pi_77587467
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 12:53 schreef Heerda het volgende:
Op dit moment neig ik naar variabele rente d.w.z. Euribor rente van 0,4 % + opslag van 2,4 %.
De vraag is hoe groot de kans is dat de Euribor rente = de rente die de banken elkaar berekenen, zo stijgt dat zij incl. opslag boven de huidige vaste rente komt?
Aan de andere kant is geld nu extreem schaars vanwege de miljarden die geleend zijn. Lijkt me heel moeilijk mijn vraag te beantwoorden. Eén ding lijkt me zeker als je eenmaal voor variabel kiest zal je niet veranderen naar vast omdat dit altijd duurder is... Of is het verstandig om in de huidige markt voor variabel te kiezen en te wachten tot de vaste rente daalt en dan over te sluiten?
Als vast altijd duurder is dan variablel, is de keus toch snel gemaakt?
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:16:22 #3
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_77588099
De variabele rente is altijd lager. Tenzij je nu de vaste rente kiest, en de rentetarieven gaan stijgen. Op een gegeven moment haalt de variabele rente dan de gekozen vaste rente in.

Ik sloot in 2000 een hypotheek met 10 jaar vast 2 jaar rentebedenktijd en dacht dat het een goede keuze was. De hypotheek"adviseur" hamerde maar op zekerheid en heeft me niet verteld dat variabele rente ook kon en dat dat altijd goedkoper was. In elk geval op het moment van afsluiten.

Natuurlijk is nadien de rente alleen maar gedaald. Mijn schijn-zekerheid is duur betaald.

Het hypotheekkantoor is opgeheven. Mijn "adviseur" zal inmiddels wel van haar provisie genieten op een onbewoond eiland.

Ik had begrepen dat je met een variabele rente altijd kunt oversluiten naar een vaste rente. Maar onder welke voorwaarden en welk rente-aanbod je krijgt, hangt af van je hypotheekbank. Het voordeel van oversluiten vanuit een variabele rente is dat je geen boeterente hoeft te betalen. Je krijgt wel op dat moment misschien opnieuw taxatiekosten en hypotheekaktekosten doorbelast. En als je op dat moment oversluit naar een andere bank, afsluitprovisie.
pi_77588471
Variabel is op termijn altijd voordeliger, je moet alleen een potje achter de hand houden voor als de rente omhoog gaat (en dat kan vrij snel gaan).
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_77588631
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:16 schreef caroline88 het volgende:
Ik had begrepen dat je met een variabele rente altijd kunt oversluiten naar een vaste rente. Maar onder welke voorwaarden en welk rente-aanbod je krijgt, hangt af van je hypotheekbank. Het voordeel van oversluiten vanuit een variabele rente is dat je geen boeterente hoeft te betalen. Je krijgt wel op dat moment misschien opnieuw taxatiekosten en hypotheekaktekosten doorbelast. En als je op dat moment oversluit naar een andere bank, afsluitprovisie.
Je kunt echt niet altijd van je variabele naar een vaste renten oversluiten zonder dat het je geld kost. En dan heb ik het inderdaad over boetes enz.
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:35:23 #6
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_77588952
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:28 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Je kunt echt niet altijd van je variabele naar een vaste renten oversluiten zonder dat het je geld kost. En dan heb ik het inderdaad over boetes enz.
Ik maak me sterk dat er toch wel aanbieders te vinden zijn bij wie dat wel boetevrij kan. Kwestie van een beetje rondwinkelen/ondehandelen.
pi_77589022
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:35 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Ik maak me sterk dat er toch wel aanbieders te vinden zijn bij wie dat wel boetevrij kan. Kwestie van een beetje rondwinkelen/ondehandelen.
Dan worden de andere voorwaarden minder. Als je je hypotheek bv volledig boetevrij kunt aflossen kan het inderdaad. Echter, als je zo`n voorwaarde wilt betaal je daar flink voor. Maw, het is niet standaard en kost geld.
pi_77589216
Wat is wijsheid? Als je je hypotheekbedrag helemaal vol trekt, daar een variabele rente op zet, en hij schiet omhoog dan heb je een probleem. Als jij de mogelijkheid en discipline hebt om een buffer aan te leggen om dit op te kunnen vangen, naast je normale reserves voor ontploffend witgoed en slecht uitvallende APK keuringen, dan kan het inderdaad voordeliger zijn. Maar bedenk wel dat omstandigheden kunnen veranderen buiten je eigen invloed, wat nu een goed idee lijkt, kan over een paar jaar met een ontslag/kinderwens etc ineens een stuk minder aantrekkelijk zijn..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_77589604
De rente is op dit moment extreem laag, veel lager zal die naar alle waarschijnlijkheid nooit worden. Dan is een vaste rente dus voordeliger op de lange termijn.
Maar het is en blijft een gok. Je hebt in ieder geval wel een stuk zekerheid met vaste rente, en dat is ook wat waard.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:56:25 #10
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_77589875
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:49 schreef Sakura het volgende:
De rente is op dit moment extreem laag, veel lager zal die naar alle waarschijnlijkheid nooit worden. Dan is een vaste rente dus voordeliger op de lange termijn.
Maar het is en blijft een gok. Je hebt in ieder geval wel een stuk zekerheid met vaste rente, en dat is ook wat waard.
Je zit al snel boven de 5 %, zo hoog wordt de variabele rente niet snel.
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 13:59:32 #11
45833 crew  Fogel
pi_77589974
Als je variabele rente neemt, neem dan in ieder geval geen tophypotheek. Ga van ca 3 keer je jaarinkomen uit en hou een goede buffer achter de hand, dan kom je niet voor grote verrassingen te staan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 3 februari 2010 @ 14:03:45 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77590134
quote:
Dit.
The more debt, the better
pi_77590196
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:24 schreef Sachertorte het volgende:
Variabel is op termijn altijd voordeliger, je moet alleen een potje achter de hand houden voor als de rente omhoog gaat (en dat kan vrij snel gaan).
Dat zij de 'hypotheker' mij ook...
pi_77590252
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:28 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Dat is nieuw voor mij! Hoezo boete?
pi_77590342
quote:
De vaste rente is nu juist helemaal niet voordelig i.v.m. de financiele crisis. Is veel lager geweest.
pi_77590542
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:37 schreef Artbij2 het volgende:
Dan worden de andere voorwaarden minder. Als je je hypotheek bv volledig boetevrij kunt aflossen kan het inderdaad. Echter, als je zo`n voorwaarde wilt betaal je daar flink voor. Maw, het is niet standaard en kost geld.
Mwoah, dat valt wel mee. Ik kan op mijn hypotheek (aflossingsvrij, variabele rente) boetevrij aflossen, rente op een van de leningdelen (hypotheek is opgesplitst in 3 ongeveer gelijke delen) voor langere tijd vastzetten en dat allemaal voor een rentepercentage van 3-maands euribor met 0.55% opslag. Vorig jaar maart afgesloten bij Zwitserleven.

Over de afgelopen 10 jaar is de 3-maands euribor nooit boven de 5.5% geweest, dus zou variabel over die 10 jaar waarschijnlijk een flink stuk hebben gescheeld ten opzichte van zoveel jaar vast (ik had op m'n vorige hypotheek dus de afgelopen 10 jaar 5.6% ). Maar je weet het: resultaten uit het verleden enzo. Begin jaren 80 is de hypotheekrente ook 13% geweest, als je voor variabel kiest moet je dus wel goed bedenken of je dat risico kunt en wilt lopen
  woensdag 3 februari 2010 @ 14:15:00 #17
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_77590569
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:24 schreef Sachertorte het volgende:
Lijkt me een schijnwaarheid. Op de extreem lange termijn klopt dat wellicht. Maar bij een hypotheek met een vaste rente voor bv 10 of 15 jaar kan dit prima een stuk goedkoper zijn dan variabele rente.

Wat ik gedaan heb is versneld instappen als koop-starter eind 2005. Eigenlijk was het plan om eerst de studie af te ronden, maar de lage rente vond ik een buitenkans..
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 3 februari 2010 @ 14:28:07 #18
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_77591123
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:59 schreef Fogel het volgende:
Als je variabele rente neemt, neem dan in ieder geval geen tophypotheek. Ga van ca 3 keer je jaarinkomen uit en hou een goede buffer achter de hand, dan kom je niet voor grote verrassingen te staan.
Ik betaal nu liever 3%, met risico dat dat in de toekomst wellicht even de 6 aantikt, dan nu met zekerheid voor de komende 10 jaar 5,5% te betalen. Ik zie niet in hoe scenario A risicovoller is dan scenario B, even afgezien van het potje achter de hand houden (maar dat moet makkelijk kunnen, gezien je maandlasten nu veel lager zijn).
  woensdag 3 februari 2010 @ 14:34:35 #19
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_77591389
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:15 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Lijkt me een schijnwaarheid. Op de extreem lange termijn klopt dat wellicht. Maar bij een hypotheek met een vaste rente voor bv 10 of 15 jaar kan dit prima een stuk goedkoper zijn dan variabele rente.

Wat ik gedaan heb is versneld instappen als koop-starter eind 2005. Eigenlijk was het plan om eerst de studie af te ronden, maar de lage rente vond ik een buitenkans..
quote:
Uit: Vakblad Financiële Planning
Datum: november 2003
Bijdrage: Kapé Breukelaar

Een vaste of variabele hypotheekrente voor uw klant? Het is een vraag die dagelijkse wordt voorgelegd bij financiële planners. Toch zijn er weinig adviseurs die de vraag ook onderbouwd kunnen beantwoorden. In Nederland kennen we een grote variëteit aan rentevaste perioden. Van variabele rente op euribor basis tot een dertig jaar vaste rente. Voor iedere hypotheekklant kan een passende rente worden gekozen. Van deze door banken, verzekeraars en in mindere mate pensioen en bouwfondsen geboden keuzes, kan in de praktijk een groot aantal worden geschrapt. De reden is vaak dat een tien of anders vijf jaar vaste rente gekozen wordt. Naar onze mening wordt de keuze dikwijls niet goed onderbouwd en is vaak sprake van een typisch Nederlandse consensusoplossing. De rente voor dertig jaar vastzetten is het toppunt van zekerheid, maar wordt door klant en adviseur als duur ervaren. Een variabele rente is daarentegen goedkoop maar wordt weer gezien als te risicovol. Daarom deden wij een onderzoek naar de verschillen tussen vaste en variabele hypotheekrente over de afgelopen zesenveertig jaar. Wat was in die periode de beste keuze: een tien jaar vaste rente of toch liever een variabele hypotheekrente? In dit artikel zullen wij ingaan op een door ons verricht onderzoek naar de verschillen in kosten en de verschillen in risico's.

Nederlanders hebben een sterke voorkeur voor een langere rentevaste periode, althans zo wijzen de statistieken uit. Veruit de populairste rentevaste periode is tien jaar. Uit een recent onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) blijkt dat ongeveer 40 procent van de onderzochte huishoudens gekozen heeft voor 10 jaar vast.¹ Uit deze gegevens kunnen we de conclusie trekken dat het merendeel van uw klanten zekerheid wil over hun toekomstige woonlasten. De praktijk leert dat de keuze voor zekerheid niet afhangt van bijvoorbeeld de hoogte van de hypotheeklasten in relatie tot het inkomen of met de actuele rentestand. Of de hypotheekrente voor tien jaar vast nu 5 of 12 procent bedraagt, consument en adviseur is én blijft fan van een lange rentevaste periode. Een logische vraag dient zich aan: waarom? De economische wetenschap heeft een simpele verklaring voor het verschil tussen de variabele rente en de rente die langer rentevast is. De geldverstrekker zet zijn geld langer uit, loopt daardoor meer renterisico en eist daarom een hogere rentevergoeding. Daarom is de korte rente vrijwel altijd lager dan de langlopende rente. Er is dan sprake van een normale rentestructuur. Uitzonderingen bevestigen echter nog altijd de regel en wijzen uit dat een aantal periodes in de recente geschiedenis is aan te wijzen waarin deze logica niet opging. Een extreem voorbeeld is het jaar 1981. Het rommelde dat jaar stevig op de internationale rentemarkt. In navolging van landen als de Verenigde Staten, Japan en het Verenigd Koninkrijk bereikte de korte en lange rente in Nederland dat jaar beide hun all-time high op een niveau van rond de 12 procent. Daarbij noteerde de geldmarktrente iets hoger dan de kapitaalmarktrente. Er was dus sprake van heuse inverse rentestructuur waarbij de korte rente hoger is dan de lange rente.

Lessen uit het verleden?
Ondanks dat afwijkende van 1981 zich in Nederland sinds de Tachtigjarige oorlog niet meer had voorgedaan, was de angst voor een verdere stijging van de rente aanwezig. Dit deed menig adviseur besluiten om een lange rentevaste periode te adviseren. Een jaar later behoorde de inverse rentestructuur weer tot het verleden en daalde zowel de kapitaalmarktrente als de geldmarktrente sterk. Eind jaren tachtig is het dan weer over met de rentedaling. De rente begint op te lopen en gedurende de periode 1989 tot 1994 is kort geld wederom duurder dan lang geld. Met alleen het jaar 1981 nog in het geheugen luidde het advies dan ook: vooral lang vastzetten die rente. Achteraf bleek dit voor velen een ongelukkige keuze, aangezien de rente voor alle rentevaste perioden vanaf dat moment sterk daalde. Gelukkig hadden de adviseurs een oplossing voorhanden voor hun klanten: het openbreken van het rentecontract of in zijn geheel een nieuwe hypotheek sluiten bij een andere geldverstrekker. De kosten waren meestel vele duizenden guldens aan boeterente. Met name in de jaren 1996 tot 1999 sloten Nederlanders massaal hun hypothecaire lening over. De geschiedenis herhaalt zich, want ook anno 2003 horen we geluiden als: “de rente is historisch laag, dus sluit nu over naar een lange rentevaste periode”. Midden jaren negentig zeiden experts ook dat de bodem bereikt was, en de hypotheekrente bedroeg destijds nog 7 procent.

Het onderzoek
Om te bekijken wat nu precies de verschillen kunnen zijn tussen een vaste en een variabele rente, deden wij een onderzoek. Daarbij baseerden wij ons op de historische rentegegevens van het CBS over de periode 1956 tot en met 2002.² Daarbij namen we per jaar de gemiddelde geldmarktrente en de kapitaalmarktrente voor tien jaar vast. Aangezien de CBS-gegevens betrekking hebben op de creditrente telden we steeds 0,75% bij de rente op om tot een vergelijkbare hypotheekrente te komen. De gemiddelde hypotheekrente voor tien jaar vast blijkt in deze periode van 47 jaar uit te komen op 6,85%. De variabele rente kwam over dezelfde periode uit op gemiddeld 5,29%. Per saldo dus een een verschil van 1,56% per jaar in het voordeel van de variabele hypotheekrente. Op een hypotheek van 500.000 euro scheelt dat over een periode van dertig jaar in totaal 234.000 euro aan te betalen rente. Bij 52 procent belastingvoordeel blijft daar per saldo ruim 112.000 euro netto van over. Het netto voordeel van de keuze voor een variabele rente in plaats van een tien jaar vaste rente, kwam in de onderzoeksperiode dus uit op bijna 3.750 euro per jaar bij een lening van 500.000 euro.

Grafiek 1: Weergave van de hypotheekrente voor tien jaar vast versus de variabele rente voor het betreffende jaar.

In ons onderzoek hebben we vervolgens een simulatie gemaakt. Op basis van de historische rentegegevens hebben we voor ieder jaar bekeken wat de rente zou zijn geweest indien de rente voor tien jaar werd vastgezet. Vervolgens konden we op basis van de historische gegevens van de geldmarktrente analyseren wat over diezelfde periode van tien jaar een variabele rente aan rentelast zou hebben opgeleverd. Ook deze vergelijking levert een verschil op in rente over de gehele onderzoeksperiode. Het verschil tussen de variabele en de tien jaar rente komt dan uit op 1,45 procent per jaar. Daarbij moet worden aangetekend dat voor de periode na 1993 geen `voorspellende' vergelijking niet meegenomen kon worden. De gegevens van de variabele rente eindigen immers in 2002. De gemiddelde variabele rente in de onderzochte periodes van tien jaar blijkt dus gemiddeld 1,45% lager te zijn dan de tien jaar vaste rente. Zijn er dan helemaal geen periodes waarin een tien jaar vaste rente aantrekkelijker was? Jawel, maar dat was slechts in één van de in totaal achtendertig onderzochte periodes. De uitzondering was het jaar 1986. Wie toen de hypotheekrente voor tien jaar vastzette, kon achteraf in 1995 concluderen dat die vaste rente een gemiddeld jaarlijks rentevoordeel had opgeleverd van 0,3 procent ten opzichte van een variabele rente. In alle andere zevenendertig periodes was de som van betaalde variabele rente steeds lager. Het maximale verschil liep zelfs op tot ruim 4,5 procent per jaar in de periode 1981 tot en met 1990. Wie in 1981 koos voor een tien jaar vaste rente betaalde 12,31 procent per jaar terwijl de variabele rente in dat jaar uitkwam op 12,34 procent. Al snel daalden zowel de geldmarktrente als de kapitaalmarktrente. In 1990 bleek dat de gemiddelde variabele rente van de voorafgaande tien jaar uitkwam op 7,73 procent per jaar. Uit het onderzoek is een duidelijke conclusie te trekken: in vrijwel alle gevallen was de keuze voor een variabele hypotheekrente voordeliger dan de keuze voor een tien jaar vaste rente.

Grafiek 2: Hierin is weergegeven de 10 jaarsrente die voor de komende 10 jaar kon worden vastgelegd versus de werkelijke variabele rente voor de volgende 10 jaar.

Rente risico
Veel financieel adviseurs wijzen hun cliënten op het risico van een variabele rente. Wie tien jaar lang een variabele rente kiest, loopt het risico van grote renteschommelingen. Juist dat risico is voor veel geldnemers de reden om te kiezen voor een vaste rente. Een plotselinge stijging van de rente zal immers zorgen voor een fikse toename van de maandelijkse rentelasten. Hoe groot dat risico kan zijn bleek in de periode 1972 tot en met 1981. In 1972 startte de variabele rente met een historisch lage stand van 2,96 procent per jaar. In het slotjaar 1981 was de variabele rente echter opgelopen tot 12,34 procent. De maandelijkse rentelasten zouden dus ruim verviervoudigd zijn. Wie in 1972 de rente voor tien jaar vast had gezet zou 8,1 procent per jaar gaan betalen. De gemiddelde variabele rente kwam over deze periode uit op 7,65 procent per jaar. Over de hele periode van tien jaar bleek de keuze voor een variabele rente per saldo dus toch 0,45 procent voordeliger te zijn geweest.

De keuze voor een rentevaste periode van tien beperkt dus het renterisico en daarmee het risico van onverwacht stijgende maandlasten. Toch resteert een ander risico. Aan het einde van de rentevaste periode moet immers weer gekozen worden voor een nieuwe rentevaste periode. Gaan we uit van een cliënt die steeds kiest voor een tien jaar vaste hypotheekrente, dan bestaat de kans dat hij een hogere rente moet gaan betalen voor een nieuwe termijn van tien jaar. Voor diegenen die in de periode 1956 tot en met 1973 een rentevaste periode kozen van tien jaar werden op verlengingsdatum geconfronteerd met een rentestijging van gemiddeld 2,62 procentpunt voor een nieuwe rentevaste periode van tien jaar. Dit komt overeen met een gemiddelde toename van de maandelijkse rentelasten met 44 procent.

Wie tussen 1974 en 1993 de keuze maakte voor een tien jaar vaste rente, kreeg op de verlengingsdatum voor eenzelfde rentevaste periode echter een lagere rente. Het verschil was gemiddeld 1,83 procentpunt. De maandlasten daalden daardoor met gemiddeld 20 procent. Gedurende deze periode van twintig jaar was er slechts één uitzondering waarbij op verlengingsdatum een hogere rente moest worden betaald. Geldnemers die in 1986 hun rente voor tien jaar vast hadden gezet betaalden 7,1% rente per jaar. Bij de verlenging in 1996 was de rente voor een nieuw decennium 7,24% per jaar.

Lastenrisico
Een variabele hypotheekrente blijkt in 37 van de 38 onderzochte periodes voordeliger te zijn dan een tien jaar vaste rente. Uw klant echter moet wel het risico van de renteschommelingen kunnen dragen. Gekeken over de gehele periode van 1956 tot en met 2002 zien we dat het gemiddelde extra risico van een variabele rente ten opzichte van een tien jaar vaste rente groot is. Gedurende de onderzochte periode bedroeg het verschil tussen de hoogste en laagste tien jaar vaste hypotheekrente 7,59%. Een aanzienlijk verschil, maar toch staat dit in schril contrast bij de 10,45% die zich voordeed bij de variabele rente. Daarbij moet echter een belangrijke aantekening worden gemaakt. Het verschil tussen de hoogste en laagste variabele rente komt met name doordat de variabele rente veel dieper is gezakt dan de tien jaar vaste rente. De toppen van de beide rentes liggen op ongeveer hetzelfde niveau.

Grafiek 3: Per jaar staat weergegeven de variabele rente in de daarop volgende 10 jaar op basis van de hoogste, de laagste en de gemiddelde variabele rente. De gemiddelde variabele rente is weergegeven met een liggend streepje.

Rente laag, rente vast?
De keuze voor een variabele hypotheekrente lijkt op basis van de historische gegevens dus vrijwel altijd het meest voordelige advies, omdat het op de lange termijn vrijwel altijd leidt tot de laagste maandlasten. Of een variabele hypotheekrente een verstandige keuze is hangt echter sterk af van de draagkracht en de risicoappreciatie van uw klant. Omdat de woonlasten in veel huishoudens een aanzienlijk deel vormen van de maandelijkse uitgaven kiest men vaak voor de zekerheid van een langere rentevaste periode. Dit betekent echter niet automatisch dat hij zijn langlopende rentecontract ook daadwerkelijk uitzit. Men is bereidt bij een rentedaling het rentecontract open te breken, een boeterente te betalen en een nieuw rentecontract af te sluiten. Vaak wordt dan weer gekozen voor een nieuwe lange rentevaste periode.

Een interessante vraag is nu of het de variabele rente zijn aantrekkelijkheid verliest wanneer de hypotheekrente voor een periode van tien jaar relatief laag is? Onder relatief laag verstaan wij wanneer de tien jaarshypotheekrente onder het gemiddelde van 6,85% ligt in de onderzoeksperiode. Daarom hebben we gekeken wat het renteverschil tussen vast en variabel is indien de tien jaar vaste hypotheekrente onder dat lange termijn gemiddelde komt. Uit het onderzoek blijkt dat het verschil tussen vast en variabel in die jaren uitkomt op 0,92% per jaar. Nog steeds is een variabele rente aantrekkelijker dan een tien jaar vaste rente, maar de verschillen nemen af. In de jaren dat de tien jaar vaste rente boven het gemiddeld uitkomt blijkt het verschil tussen vast en variabel uit te komen op 1,64% per jaar. Ook deze verschillen zijn weer gemeten over hele periodes van tien jaar. De verschillen tussen vast en variabel zijn dus kleiner als de tien jaar vaste rente onder het lange termijn gemiddelde komt.

Wie adviseert u variabel?
Uit het onderzoek over de periode 1956 tot en met 2002 blijkt dat flinke besparingen mogelijk zijn door steeds te kiezen voor een variabele hypotheekrente in plaats van een tien jaar vaste hypotheekrente. Het risico van een variabele rente is echter dat de rentelasten flink kunnen stijgen. Dit risico moet uw cliënt kunnen dragen, bijvoorbeeld omdat hij beschikt over voldoende vermogen. Ook voor de groep cliënten die nog een relatief kleine hypotheek heeft kan het kiezen voor een variabele hypotheekrente verantwoord zijn. De rentelasten vormen voor hen vaak slechts een beperkt deel van de vaste uitgaven. Voor de gemiddelde huizenbezitter zal de hypotheekrente echter een groot deel van de maandelijkse uitgaven vormen. Daarnaast beschikt de gemiddelde huizenbezitter niet over een groot vermogen. Voor deze groep klanten is én blijft vijf of liever nog tien jaar vast een goed advies. Zij kunnen de risico's van een variabele hypotheekrente niet dragen. Om voor deze groep de renterisico's beheersbaar te maken zijn er echter andere oplossingen, zoals het opknippen van de lening in meerdere rentevaste periodes.

Bron

Variabel is bijna altijd goedkoper, en de keren dat het niet zo is is de variabele rente nog niet veel hoger dan de vaste rente. Er is alleen een risico in plotseling schommelende rentelasten. Kan je dat dragen, moet je eigenlijk altijd voor variabel kiezen.
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 14:36:35 #20
45833 crew  Fogel
pi_77591455
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:28 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ik betaal nu liever 3%, met risico dat dat in de toekomst wellicht even de 6 aantikt, dan nu met zekerheid voor de komende 10 jaar 5,5% te betalen. Ik zie niet in hoe scenario A risicovoller is dan scenario B, even afgezien van het potje achter de hand houden (maar dat moet makkelijk kunnen, gezien je maandlasten nu veel lager zijn).
Ik vind dat ook, maar juist dat punt van een buffer te hebben voor het geval er een jaar of wat toch hoge rente is vergeten velen. En als je een tophypotheek afsluit op de huidige variabele die je maar net kan betalen ben je gewoon dom bezig, want de rente gaat (ooit) omhoog.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 3 februari 2010 @ 14:37:55 #21
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_77591513
Ik ben al jaren tevreden met mijn variabele rentevoet. DIt jaar heb ik zelfs m'n lening met 3 jaar kunnen inkorten, en dat met 80¤ p/m minder te betalen dan vorig jaar
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_77591520
quote:
Ik denk dat het punt van Fogel dan ook vooral was dat je niet voor een hypotheek moet gaan die je alleen maar kunt betalen omdat je voor variabele rente kiest. Als je nu voor 3% variabel maar net kunt rondkomen, dan kon je best eens een probleem hebben als over 5 jaar de rente ineens 10% aantikt (tenzij je salaris in die periode heel flink bovengemiddeld is gestegen)
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 14:44:57 #23
45833 crew  Fogel
pi_77591766
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:38 schreef anboni het volgende:

[..]

Ik denk dat het punt van Fogel dan ook vooral was dat je niet voor een hypotheek moet gaan die je alleen maar kunt betalen omdat je voor variabele rente kiest. Als je nu voor 3% variabel maar net kunt rondkomen, dan kon je best eens een probleem hebben als over 5 jaar de rente ineens 10% aantikt (tenzij je salaris in die periode heel flink bovengemiddeld is gestegen)
  woensdag 3 februari 2010 @ 14:49:39 #24
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_77591944
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:38 schreef anboni het volgende:

[..]

Als het goed is rekent je verstrekker al met een (fictief) percentage dat veel hoger ligt. Als je die hypotheek met hangen en wurgen nét kunt betalen als de rente 3% is, krijg je deze als het goed is nu al niet verstrekt.
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 15:02:42 #25
45833 crew  Fogel
pi_77592451
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:49 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Als het goed is rekent je verstrekker al met een (fictief) percentage dat veel hoger ligt. Als je die hypotheek met hangen en wurgen nét kunt betalen als de rente 3% is, krijg je deze als het goed is nu al niet verstrekt.
Ik hoop dat de hypotheekverstrekkers wat geleerd hebben, maar vrees van niet.
  woensdag 3 februari 2010 @ 15:23:21 #26
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_77593233
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:02 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik hoop dat de hypotheekverstrekkers wat geleerd hebben, maar vrees van niet.
Zoveel wanbetalers schijnen er nog niet te zijn in Nederland, dus ik denk dat er weinig reden is om zo negatief te denken over het risicomanagement van Nederlandse banken (althans op dit punt).
pi_77593250
Niet echt een vraag die je voor alle situatie's hetzelfde kan toepassen.
De hypotheekvorm is voor een nogal groot deel van belang en de stijging in inkomen die je verwacht.
Bij een 30 jaar lang een aflossingsvrije hypotheek met variabale rente en ongeveer gelijk inkomen is de risico dat je een keer in de problemen raakt natuurlijk een stuk groter dan wanneer je elk jaar netjes een leuk deel aflost en daarbij pas op de arbeidsmarkt bent en daarbij dus een flinke stijging in inkomen kan verwachten.
..
  woensdag 3 februari 2010 @ 16:13:16 #28
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_77595125
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:23 schreef Frankvbr het volgende:
Niet echt een vraag die je voor alle situatie's hetzelfde kan toepassen.
De hypotheekvorm is voor een nogal groot deel van belang en de stijging in inkomen die je verwacht.
Bij een 30 jaar lang een aflossingsvrije hypotheek met variabale rente en ongeveer gelijk inkomen is de risico dat je een keer in de problemen raakt natuurlijk een stuk groter dan wanneer je elk jaar netjes een leuk deel aflost en daarbij pas op de arbeidsmarkt bent en daarbij dus een flinke stijging in inkomen kan verwachten.
Ik zie dat niet zo. Je rente zal voor 5/10 jaar vaststaan, niet voor 30 jaar. Let je nu niet op bij het aflopen van de renteperiode, zal je een verlenging krijgen die ver boven de marktprijs ligt. Met je variabele rente kom je daar waarschijnlijk nooit bij in de buurt, en zeker niet 10 jaar lang. De kans dat je in problemen komt bij de hypotheek die je meer kost, lijkt me eerlijk gezegd groter.
pi_77597156
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:34 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

[..]

Bron

Variabel is bijna altijd goedkoper, en de keren dat het niet zo is is de variabele rente nog niet veel hoger dan de vaste rente. Er is alleen een risico in plotseling schommelende rentelasten. Kan je dat dragen, moet je eigenlijk altijd voor variabel kiezen.
Heel erg bedankt...
Blijft de vraag waarom aan minder draagkrachtigen geadviseerd wordt een vaste rente periode te nemen?
Immers deze persoon moet toch ook in staat zijn de duurdere vaste rente op te brengen. Bovendien is de inkomenstoets gebaseerd op een 10 jarige rentevastperiode... Mijn conclusie zelfs in het geval van weinig vermogen is variabele rente de beste keuze.
pi_77597595
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:04 schreef Heerda het volgende:
Mijn conclusie zelfs in het geval van weinig vermogen is variabele rente de beste keuze.
Da's veel te kort door de bocht. Wel is het denk ik zo dat de keuze voor variabele rente misschien door adviseurs niet genoeg wordt belicht.

Het is trouwens ook goed mogelijk dat spaarhypotheken helpen om de populariteit van 5 en 10 jaar vast te vergroten, je krijgt immers bij veel producten hetzelfde percentage op de spaarpolis als je betaalt over de schuld. Lagere rente betekent dan weer dat je meer moet inleggen om het gewenste kapitaal op te bouwen, waardoor het voordeel van die lage rente weer deels teniet wordt gedaan (ik ben alleen veel te lui om daadwerkelijk uit te rekenen wat het verschil is )
pi_77598280
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:13 schreef Sachertorte het volgende:

Ik zie dat niet zo. Je rente zal voor 5/10 jaar vaststaan, niet voor 30 jaar. Let je nu niet op bij het aflopen van de renteperiode, zal je een verlenging krijgen die ver boven de marktprijs ligt. Met je variabele rente kom je daar waarschijnlijk nooit bij in de buurt, en zeker niet 10 jaar lang. De kans dat je in problemen komt bij de hypotheek die je meer kost, lijkt me eerlijk gezegd groter.
Het gaat er dan ook om dat je mensen hebt die 20 jaar lang ongeveer hetzelfde zullen verdienen en mensen die misschien al met een hoog loon beginnen en nog flink zullen stijgen qua loon.
Als je twee mensen met hetzelfde inkomen vergelijkt, is het logisch dat degene die niet aflost het financieel makkelijker zal hebben.

De kans is groter dat de rente flink zal stijgen in een periode van 20 jaar (ook afsluitbaar) dan in 1 jaar. Als je over 20 jaar een fikse renteverhoging zal krijgen vanwege een variabele rente zal je deze veel harder merken wanneer je leningsgedeelte nog 100% is, dan wanneer je bijvoorbeeld al 50% hebt afgelost.

Je kan gewoon geen goed advies geven betreffende vaste/variabele rente zonder goede informatie
..
pi_77598502
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:04 schreef Heerda het volgende:

Heel erg bedankt...
Blijft de vraag waarom aan minder draagkrachtigen geadviseerd wordt een vaste rente periode te nemen?
Immers deze persoon moet toch ook in staat zijn de duurdere vaste rente op te brengen. Bovendien is de inkomenstoets gebaseerd op een 10 jarige rentevastperiode... Mijn conclusie zelfs in het geval van weinig vermogen is variabele rente de beste keuze.
Daar zullen bij niet onafhankelijke adviseurs goede redenen voor zijn. Je wil je klanten niet opzadelen met een groter risico als je daardoor zelf meer risico loopt om het geld nooit meer terug te zien.
Ook kan ik me voorstellen dat mensen met een laag inkomen zich vaak financieel minder kunnen aanpassen (zowel qua beschikking van geld als qua kennis) waardoor duidelijkheid met vaste uitgaven erg gewenst kan zijn.
..
pi_77598556
quote:

[..]

Ik zou serieus rekening houden met een rente van ruim boven de 10% voor een lange periode. 'De 6 aantikken' is mijns inziens extreem optimistisch en niet realistisch.
For great justice!
  woensdag 3 februari 2010 @ 22:05:19 #34
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_77609425
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:40 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik zou serieus rekening houden met een rente van ruim boven de 10% voor een lange periode. 'De 6 aantikken' is mijns inziens extreem optimistisch en niet realistisch.
Dat, samen met het feit dat banken geld moeten zien aan te trekken om hun balans op orde te krijgen. Ze hebben nu al die risicopremie flink opgeschroefd, het was niet zo heel lang geleden nog 0.4%. En met een variabele rente geef je ze feitelijk vrij spel om je duimschroeven nog verder aan te draaien, een alternatief heb je -bijna- niet.
Vampire Romance O+
pi_77621162
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 22:05 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Dat, samen met het feit dat banken geld moeten zien aan te trekken om hun balans op orde te krijgen. Ze hebben nu al die risicopremie flink opgeschroefd, het was niet zo heel lang geleden nog 0.4%. En met een variabele rente geef je ze feitelijk vrij spel om je duimschroeven nog verder aan te draaien, een alternatief heb je -bijna- niet.
Was ik net zo optimistisch van plan om voor variabele rente te kiezen... Dat was ook het advies van de hypotheker. Risicopremie? Welk risico lopen ze dan? Ik dacht meer om te voorkomen dat mensen zelf gaan bankieren?
Dan toch maar een huurhuisje, ik kan nog kiezen...
Maar ja 755, p.m. huur hoeveel kun je daar niet voor lenen. De shit is bovendien dat een huurhuis kaal is geplukt en dat de mogelijkheden voor een schitterend afgewerkt koophuis voor pakweg 250.000 in Oost Nederland voor het opscheppen liggen.
pi_77621433
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:40 schreef Q. het volgende:

[..]

10 % is volstrekt onrealistisch. Dat hebben we alleen begin jaren tachtig gezien, en dan ook nog maar voor korte tijd. Het kan best dat de rente een tijd blijft hangen rond de 7, maar veel hoger lijkt me zeer onaannemelijk. Die 7 zie ik trouwens op korte termijn niet bereikt worden, dus dan kun je nu wel mooi voor 5 jaar je rente vastzetten tegen 5,5 %, maar als je dan moet verlengen, krijg je ook gewoon die 7% voor de kiezen. Kun je beter eerst een aantal jaar 3% gehad hebben...
pi_77621777
Ik heb mijn rente laten vastzetten voor 25 jaar, mede omdat de bank een korting bood voor het nieuwbouwproject waar we een kavel kochten. De 25jaars rente was met korting even duur als de 10jaars rente zonder korting. Deze korting is mijn eerste verlies als ik over 10 jaar moet oversluiten. Het geeft mij zekerheid tov een variabele rente. Banken als ING bieden nu nog variabel aan voor zo'n 3%, maar hebben zij niet miljarden staatssteun gehad? Zodra de economie aantrekt en ze moeten gaan aflossen, zal dan niet de risicomarge enorm gaan stijgen? Het is volgens mij niet voor niks dat relatief gezonde banken als Rabobank nu al een procent hoger zitten met hun variabele rentes. Ik kan me nog een bank herinneren die 1% meer rente bood op een spaarrekening dan de rest, we weten hoe het daar mee afgelopen is...

Neemt overigens niet weg dat variabel natuurlijk goedkoper is als je maar voldoende buffer hebt. Ik denk echter dat een hoop mensen zullen schrikken als variabel ineens naar 6% of meer gaat en dan alsnog gaan oversluiten naar rentevast. En dat is precies wat je niet moet doen...
pi_77623338
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 10:30 schreef Coelho het volgende:
Ik heb mijn rente laten vastzetten voor 25 jaar, mede omdat de bank een korting bood voor het nieuwbouwproject waar we een kavel kochten. De 25jaars rente was met korting even duur als de 10jaars rente zonder korting. Deze korting is mijn eerste verlies als ik over 10 jaar moet oversluiten. Het geeft mij zekerheid tov een variabele rente. Banken als ING bieden nu nog variabel aan voor zo'n 3%, maar hebben zij niet miljarden staatssteun gehad? Zodra de economie aantrekt en ze moeten gaan aflossen, zal dan niet de risicomarge enorm gaan stijgen? Het is volgens mij niet voor niks dat relatief gezonde banken als Rabobank nu al een procent hoger zitten met hun variabele rentes. Ik kan me nog een bank herinneren die 1% meer rente bood op een spaarrekening dan de rest, we weten hoe het daar mee afgelopen is...

Neemt overigens niet weg dat variabel natuurlijk goedkoper is als je maar voldoende buffer hebt. Ik denk echter dat een hoop mensen zullen schrikken als variabel ineens naar 6% of meer gaat en dan alsnog gaan oversluiten naar rentevast. En dat is precies wat je niet moet doen...
Als die naar 6% gaat betekent dat dus dat de banken elkaar ook zeg maar 3,4% gaan berekenen?
Maar goed die 6% is nog op te brengen... I
De prognose van onpartijdige deskundigen is dat de echte crisis nog moet komen en dat de banken dan en masse failliet gaan omdat vadertje staat ook al bankroet is.
Het beste is dus te huren en te wachten tot 'the day after'...? Zoals je nu in de USA relatief goedkoop weer een huis kunt kopen?
Ik zit nu nog in de luxe positie om te kunnen kiezen...
pi_77624185
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 11:26 schreef Heerda het volgende:
Het beste is dus te huren en te wachten tot 'the day after'...? Zoals je nu in de USA relatief goedkoop weer een huis kunt kopen?
Voor iedere doemdenker kun je ook iemand vinden die ervan overtuigd is dat de ellende voorbij is en omhoog de enige weg is. Ik zou een beslissing als deze zeker niet nemen op basis van wat de markt misschien, ooit, ergens in de komende paar jaar zou kunnen gaan doen. De belangrijkste vraag die je je moet stellen is eigenlijk wel of je al klaar bent om te kiezen waar je de komende 5 a 10 jaar wilt wonen. Als je nu al weet dat je over 2 a 3 jaar ergens anders wilt gaan wonen, dan is kopen mogelijk niet slim omdat het kopen op zich ook geld kost.
pi_77660856
In hoeverre is die risico-opslag reeel? Als de variabele rente de vaste rente gaat naderen zal dan die toeslag weer lager worden? Ik kan mij voorstellen dat die (tijdelijke?) opslag is gebaseerd op de huidige economische sitiatie.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 17:08:10 #41
141482 Q.
JurassiQ
pi_77675609
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 10:18 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

10 % is volstrekt onrealistisch. Dat hebben we alleen begin jaren tachtig gezien, en dan ook nog maar voor korte tijd. Het kan best dat de rente een tijd blijft hangen rond de 7, maar veel hoger lijkt me zeer onaannemelijk. Die 7 zie ik trouwens op korte termijn niet bereikt worden, dus dan kun je nu wel mooi voor 5 jaar je rente vastzetten tegen 5,5 %, maar als je dan moet verlengen, krijg je ook gewoon die 7% voor de kiezen. Kun je beter eerst een aantal jaar 3% gehad hebben...
De huidige situatie is vele malen erger dan het in de jaren 80 was. Vele malen. Maar goed, als je graag risico wil lopen, prima, be my guest maar kom niet huilen en zeggen dat je het zo moeilijk hebt als de rente door het dak gaat.
For great justice!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 17:09:28 #42
141482 Q.
JurassiQ
pi_77675659
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 11:26 schreef Heerda het volgende:

[..]

Ik zit nu nog in de luxe positie om te kunnen kiezen...
Dat zou ik doen. Geen onnodig risico nemen.
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')