abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77553058
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:17 schreef GimmeGore het volgende:
Over inlezen gesproken.
Wat voor materiaal is aan te raden?
Op Wikipedia staat wat algemene info.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Ik ben echt een totale leek, dus hoogdravende psychologische pillen zijn niet voor mij weggelegd.
En is het überhaupt wel verstandig?
Want de ene borderliner is de andere niet. Ik ben bang dat er een extreem scenario in die boeken geschetst wordt waardoor ik die vriend van me misschien wel in een heel ander daglicht ga zetten
Dat is het gevaar inderdaad. Iedereen heeft wel trekken van een persoonlijkheidsstoornis in zich, politici kunnen bijvoorbeeld wat narcistische trekjes hebben. Maar zolang er geen officiële diagnose is vastgesteld en mensen niet vastlopen in hun omgeving en onbehandelbaar worden voldoet het misschien om deze trekjes voor lief te nemen en duidelijk je eigen grenzen aan te geven.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:50:33 #52
24360 Xtinction
Shaolin Kempo
pi_77554221
Heb zelf een boekje "Alles of niets: de borderline stoornis" van E. van Meekeren. Weet niet zo goed waar je hem kan krijgen, maar het legt het eea wel goed uit.
pi_77554473
Er gaat gewoon een punt komen dat ze anderen iets aan gaan doen waarvan je achteraf gaat denken had ik dit wel moeten laten gebeuren. Of aanpakken of totaal negeren dat is voor hun zelf ook beter.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:09:07 #54
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_77555019
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:08 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

waar is dat bewezen
dat is echt toaal niet zo
De verschijnselen van borderline komen ook voor bij andere psychische stoornissen. Het kan moeilijk zijn om een borderline stoornis te onderscheiden van bijvoorbeeld depressie, een angststoornis of ADHD. Borderline gaat ook vaak samen met andere aandoeningen.

Dus de schuld ligt al snel bij borderline.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_77555183
nu zeg je het op een heel andere manier
net deed je net alsof die dingen met opzet zo gedaan worden door mensen met bps
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_77555445
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:13 schreef rhubarbje het volgende:
+1
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:21:18 #57
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_77555513
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:13 schreef rhubarbje het volgende:
Dat was een voorbeeld.

Mensen met borderline gooien altijd alles op borderline. En dat is dus vaak onterecht.
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_77555902
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:21 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Dat was een voorbeeld.

Mensen met borderline gooien altijd alles op borderline. En dat is dus vaak onterecht.
Hoe je het ook wendt of keert: in zekere zin overmacht dus.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe je dit dan concreet bedoelt:
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:09 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

De verschijnselen van borderline komen ook voor bij andere psychische stoornissen. Het kan moeilijk zijn om een borderline stoornis te onderscheiden van bijvoorbeeld depressie, een angststoornis of ADHD. Borderline gaat ook vaak samen met andere aandoeningen.

Dus de schuld ligt al snel bij borderline.
Welke verschijnselen zijn bijvoorbeeld moeilijk te onderscheiden van een depressie, angststoornis of ADHD?
pi_77556158
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:21 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Dat was een voorbeeld.

nou dan hadden ze het op een ander labeltje moeten gooien
doet dat er toe?
het komt door een "afwijking" die ze hebben en niet omdat ze met het verkeerde been uit bed zijn gestapt of zo
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:43:10 #60
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_77556435
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:36 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nou dan hadden ze het op een ander labeltje moeten gooien
doet dat er toe?
het komt door een "afwijking" die ze hebben en niet omdat ze met het verkeerde been uit bed zijn gestapt of zo
Ja maar niet alles komt door die afwijking.

Ik vind het nogal makkelijk om alles wat ze fout doen of als ze bijvoorbeeld uitvallen tegen mensen om dan maar meteen te zeggen sorry ik heb borderline.
pi_77556888
daarom zeg ik ook doet het er nou echt toe?
Normale mensen vallen ook wel eens uit...
probeer om te gaan met de persoon die je tegenover je hebt en niet de borderliner die je tegen over je hebt

verder ben ik het wel met je oneens geloof ik want jij doet alsof de meerderheid van de dingen die mis zijn/gaan voortkomen uit iets anders komt terwijl het in mijn ogen andersom is
Als je zo'n stoornis hebt is alles in je leven daarmee verweven... Je hele karakter en persoonlijkheid zou waarschijnlijk anders zijn als dit je al niet je hele leven beinvloed had
Vooral als je nooit hebt geleerd er mee om te gaan

Daarmee wil ik het niet goedpraten dat je "slachtoffer gedrag" gaat vertonen hoor, maar het is niet realistisch om te zeggen dat het er niets mee te maken heeft
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_77557036
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:43 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Ik vind het nogal makkelijk om alles wat ze fout doen of als ze bijvoorbeeld uitvallen tegen mensen om dan maar meteen te zeggen sorry ik heb borderline.
Dat zal zeker wel eens voor kunnen komen, maar je moet ook begrijpen dat het voor die mensen zelf vaak niet duidelijk is welke gevoelens wel en niet normaal zijn en wanneer ze wantrouwig of boos moeten zijn en wanneer niet.

Ik weet niet goed hoe het bij andere borderliners is, maar ik heb totaal geen neiging om mensen voor te liegen, laat staan dat ik graag afhankelijk van ze wil zijn of hen tot last wil zijn. Zodra ik begon te ontdekken dat ik op een verkeerde manier dacht, schaamde ik me vooral voor mijn egocentrische gedrag en wilde ik graag socialer worden. Echter: ik heb ontzettend veel gehad aan mijn vrienden - bijna niemand heeft me in de steek gelaten - en ik denk dat het stukken moeilijker is om meer bewust te worden wanneer er geen goede feedback is uit de omgeving.

Juist om die reden is maatschappelijke openheid en bewustwording erg belangrijk en het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als het gewoon neurologisch vastgesteld kan worden, dan hoef je niet continu op te boksen tegen het wantrouwen van anderen. Al moet ik zeggen dat het me verbaasde hoeveel begrip er voor kan zijn als men er eindelijk over durft te praten.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:57:42 #63
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_77557038
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:43 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze zelf ook niet altijd weten wanneer iets door Borderline komt of niet en er zelf ook ontzettend mee worstelen. Ik denk dat jij onderschat hoe het is om Borderline te hebben.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:58:09 #64
116846 Pingwingei
Ei van gevleugelde pingrequest
pi_77557059
mijn vriendin heeft dit "stempel" 2 jaar geleden ook gekregen, dit omdat ze psychologisch onderzoek moest ondergaan blablabla teveel extra informatie.
Zij had gelijk zoiets van: Ja maar die mensen zijn zo raar en zo ben ik helemaal niet en die zie je op internet altijd stoer doen enzo (die 15 jarige kindjes die zeggen het te hebben, zo kende zij het)
Maar voor ons is ze gewoon nog zichzelf zeg maar. Zo kennen we haar. Als ze te ver door is met stressigheid ofzo moet je haar doordrijven dat alles eruit komt en anders kun je het nog sussen enzo... dat soort dingen maarja ik ken haar gewoon als zij en niet als iemand met borderline en zo bekijk ik het eigenlijk ook helemaal niet
IK BEN POTDORIE HEUL GEEN PINGUÏN :'(
Eerste naam én adoratietopique *O*
Op maandag 4 januari 2010 23:20 schreef suikertaartje het volgende:
Ik vind deze echt wat voor jou: cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)
pi_77557210
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:58 schreef Pingwingei het volgende:

Zij had gelijk zoiets van: Ja maar die mensen zijn zo raar en zo ben ik helemaal niet en die zie je op internet altijd stoer doen enzo (die 15 jarige kindjes die zeggen het te hebben, zo kende zij het)
Maar voor ons is ze gewoon nog zichzelf zeg maar. Zo kennen we haar. Als ze te ver door is met stressigheid ofzo moet je haar doordrijven dat alles eruit komt en anders kun je het nog sussen enzo... dat soort dingen maarja ik ken haar gewoon als zij en niet als iemand met borderline en zo bekijk ik het eigenlijk ook helemaal niet
Ach ja, het is ook niet altijd even erg en bovendien hebben mensen meer elementen in hun persoonlijkheid dan de "borderline-elementen". De één schaamt zich er ook wat meer voor dan de ander, de één herkent het sneller bij zichzelf dan de ander.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  dinsdag 2 februari 2010 @ 17:01:32 #66
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_77557212
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:58 schreef Pingwingei het volgende:
mijn vriendin heeft dit "stempel" 2 jaar geleden ook gekregen, dit omdat ze psychologisch onderzoek moest ondergaan blablabla teveel extra informatie.
En je moet haar ook niet anders gaan bekijken . Ze is in de eerste plaats nog gewoon een mens natuurlijk. Borderline bestaat ook in verschillende gradaties, dat maakt het leven met de ene Borderliner ook gemakkelijker dan met de ander .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 2 februari 2010 @ 17:05:47 #67
116846 Pingwingei
Ei van gevleugelde pingrequest
pi_77557374
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:01 schreef Viking84 het volgende:

[..]

En je moet haar ook niet anders gaan bekijken . Ze is in de eerste plaats nog gewoon een mens natuurlijk. Borderline bestaat ook in verschillende gradaties, dat maakt het leven met de ene Borderliner ook gemakkelijker dan met de ander .
mja bnou zo zie ik het dus totaal niet. van die borderline punten sloeg er 1 of 2 niet op haar, de rest wel, dus zij had zoiets van: Dan heb ik het zeker heel erg en kom ik er nooit vanaf Maar ik had zoiets van: ja in een verhaaltje kan ook 90% op jou slaan maar dan hoeft dat nog niet gelijk te zeggen dat je gek bent ofzo of dat jij eigenlijk de persoon in het verhaaltje bent

Dus ja ik ben er zeg maar aan gewend al nog voordat ze dat stempel kreeg, en dat stempel deed meer met haar dan met haar ongeving
IK BEN POTDORIE HEUL GEEN PINGUÏN :'(
Eerste naam én adoratietopique *O*
Op maandag 4 januari 2010 23:20 schreef suikertaartje het volgende:
Ik vind deze echt wat voor jou: cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)
pi_77558203
Ooh wat zijn de borderlinertjes weer zielig, is er wel iemand die stil staat bij de slachtoffers die deze egocentrische verwende psychopaatjes maken? In de egocentrische belevingswereld zijn de slachtoffers weer niet belangrijk.
pi_77558580
wacht even...
"normale" mensen mogen wel slachtofferig zeiken maar mensen waarmee aantoonbaar iets aan de hand is mogen dat niet?
hmmm nu ben je me ff kwijt hoor...
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_77558643
Ik ben opgevoed door een borderliner; m'n moeder is een borderliner van de bovenste plank, met alle stemmingswisselingen, schizofrenieen, bipolaire stoornissen etc van dien. Het is erg rot om met zo iemand te leven en ik snap de laatste post heel goed. Toch vind ik m'n moeder zieliger dan ik mezelf vind. Ze beseft heel goed hoeveel pijn ze anderen heeft gedaan, weet dat het haar eigen doen is en toch alsof zij het zelf niet heeft gedaan.

Zelf probeer ik afstand te bewaren. Dat is voor mijzelf beter, ik voel me niet op m'n gemak bij haar thuis, mede ook door de onrust van m'n broertje en zusje erbij.
pi_77560098
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:30 schreef antonwachter het volgende:
Ooh wat zijn de borderlinertjes weer zielig, is er wel iemand die stil staat bij de slachtoffers die deze egocentrische verwende psychopaatjes maken? In de egocentrische belevingswereld zijn de slachtoffers weer niet belangrijk.
Nouja, het is niet zo dat de slachtoffers van borderliners niet gehoord worden, toch? Heb je slechte ervaringen ermee?
pi_77560514
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:26 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Nouja, het is niet zo dat de slachtoffers van borderliners niet gehoord worden, toch? Heb je slechte ervaringen ermee?
Ik heb geen slechte ervaring met borderliners want ik pak ze gewoon keihard aan. Wel heb ik ze andere mensen op gruwelijke manieren kapot zien maken, dit is ook een van de redenen voor mij om ze keihard aan te pakken. Het ergste van borderliners is dat ze zichzelf als slachtoffers zien terwijl het meestal alleen maar zielige verhalen zijn die nergens op gebaseerd zijn.
pi_77560619
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:37 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Ik heb geen slechte ervaring met borderliners want ik pak ze gewoon keihard aan. Wel heb ik ze andere mensen op gruwelijke manieren kapot zien maken, dit is ook een van de redenen voor mij om ze keihard aan te pakken. Het ergste van borderliners is dat ze zichzelf als slachtoffers zien terwijl het meestal alleen maar zielige verhalen zijn die nergens op gebaseerd zijn.
Nou, gelukkig maar dat jij de situatie dan weet te verbeteren heh, en de ideale oplossing hebt gevonden....
Een handboek? Een HANDBOEK??? neuh.. sorry.. ik heb een hoofd.
pi_77560877
quote:
Het ergste van borderliners is dat ze zichzelf als slachtoffers zien terwijl het meestal alleen maar zielige verhalen zijn die nergens op gebaseerd zijn.
Ligt de werkelijkheid anders dan?
pi_77560971
quote:

[..]

En wat is het effect van dat keihard aanpakken? Positief uitgepakt (voor jou, die persoon, of allebei)?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')