Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 13:53 |
Ik heb thuis helaas geen schuurtje of andere plek waar ik mijn fiets kan stallen en ik heb het idee dat mijn tweewieler aardig te lijden heeft van het winterweer... Toen het begin deze week behoorlijk vroor, maakten mijn trappers plotseling geen contact meer met de ketting. Kon dus trappen tot ik een ons woog. Ik hield echter stug vol en na ongeveer 100 meter steppen werkte de ketting plotseling wèl, en kon ik gewoon naar het station fietsen. Diezelfde dag wilde ik 's middags weer naar huis fietsen en wederom maakten de trappers geen contact met de ketting. Aangezien het die ochtend had gewerkt om gewoon te blijven proberen, deed ik dat nu ook, maar zonder succes. De hele rit naar huis (ik was te koppig om af te stappen en te gaan lopen) heb ik gestept en getrappeld ![]() Ik nam aan dat hij gelijk had en heb de fiets de rest van de week niet gebruikt, ik ben maar gaan lopen. Ik wilde de fiets vandaag naar de fietsenmaker brengen, maar nu doet ie het ineens weer! Moet ik me zorgen maken, of is dit normaal als het zo koud is? Kan de ketting bevriezen? Iemand enig idee? | |
iFries | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:00 |
Ik denk eerder dat ie verroest is door het vele zout en water | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:03 |
Alsnog maar even naar de fietsenmaker gaan dus? Of gewoon een nieuwe fiets kopen? ![]() | |
rulerofdeath | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:03 |
quote:ja, ik verkoop m'n auto ook als de asbak vol zit ![]() | |
Elcadarn | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:05 |
gewoon de kettingkast open maken en kijken ? 1 ) Smeer + metaal, bevriezen meestal niet ![]() 2 ) tandwiel van je trappers valt in de openingen van de ketting. Als je niet vooruit gaat bij trappen, 99,9% zeker kans dat hij eraf ligt. | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:07 |
quote:Tja, da's dus het vreemde, het ene moment doet ie het wel en het andere niet. ![]() Ik ga zo even kijken. Nog nooit een kettingkast opengemaakt ![]() ![]() quote:Ik heb eerder een fiets weg moeten doen omdat de ketting niet meer te redden bleek, hoor... Zo vreemd is mijn redenatie helemaal niet. | |
rulerofdeath | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:08 |
quote:wel eens gehoord dat je onderdelen apart kunt kopen? Een fietsketting bijvoorbeeld | |
Brerius | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:08 |
euhm ook ooit van gehoord om de ketting regelmatig van een paar druppeltjes olie te voorzien. Want dat was mijn probleem ook alleen mijn fiets stond binnen. Na wat druppeltjes kettingsmeer kon ik weer als een gek fietsen. Tenzij je liever 50 euro wilt gaan betalen bij de fietsen klungelaar. | |
Stokkie_ | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:09 |
quote:Een ketting vervangen of zelfs laten vervangen is niet duur hoor, tenzij je voor 50,- een nieuwe fiets krijgt. | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:10 |
quote:Ik koop nooit voor meer dan 50 euro een nieuwe fiets, inderdaad. Daarvoor worden ze me toch iets te vaak gejat. Maar ik vind die olie wel een goed idee, wat voor soort olie moet ik dan hebben..? Heeft dat een bepaalde naam? Kruipolie of smeerolie..? | |
LilDutchPrincess | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:10 |
quote: ![]() ![]() | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:11 |
quote:De fietsenmaker verklaarde die fiets total los... Volgens mij was dat alleen omdat de ketting niet goed meer was. Ben ik dan genaaid? ![]() | |
iFries | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:13 |
quote: ![]() ![]() | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:15 |
quote:Gelukkig wel ![]() Maar da's balen... Het was nog een kennis van me ook ![]() | |
Stokkie_ | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:17 |
quote:Had ie een fietsje voor je klaarstaan? Dan misschien wel, anderzijds als je ketting dusdanig verroest/stroef is dat hij niet meer loopt dan zal de rest er omheen ook wel niet goed meer zijn. | |
iFries | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:18 |
quote:Dan was het vast niet alleen de ketting.. voor 10/20 euro heb je wel een nieuwe ketting | |
IBAZ | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:20 |
Ik denk dat het eerder aan de naaf van je achterwiel ligt. Je ketting en tandwielen draaien perfect, maar het mechanisme in je naaf is naar de klote. Nieuw achterwiel dus. Heb je een terugtraprem of handremmen? | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:21 |
Nee, die kennis had geen fietsje voor me klaarstaan.quote:Ik heb handremmen. | |
IBAZ | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:22 |
Duidelijk. Heb je meerdere versnellingen? | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:23 |
quote:3, maar de eerste en tweede haperen al een tijdje, ik fiets eigenlijk permanent in de derde ![]() Ik weet 't, het is een brikje... | |
charon | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:25 |
quote:Dat is dan nog een aanwijzing dat je naaf naar de *** is. | |
Chinless | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:26 |
quote:Dus is totel loss niet zo vreemd toch? Ahh kijk of je geld geneog heb voor een vervangende fiets of dat het repareren nog mogelijk is. | |
IBAZ | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:26 |
Dan is het absoluut het versnellingsmechanisme in de naaf van je achterwiel. Je zal bij de fietsenmaker een nieuw achterwiel met bijbehorend mechanisme moeten laten inzetten. Als het een oud brik is, is dat de moeite niet meer waard. | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:27 |
Ok. Ik denk dat ik mijn vader bel of ie een keertje wil kijken, da's goedkoper dan meteen naar de fietsenmaker gaan... ![]() ![]() ... Ik bel mijn vader wel ![]() | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:27 |
quote:Het is niet deze fiets die total loss is verklaard, dat was al een hele tijd terug met een andere fiets. | |
IBAZ | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:32 |
Pruts eens even met het hendeltje van je versnellingen. Je hebt kans dat ie er toevallig weer inschiet. | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:33 |
quote:Ik krijg het hendeltje niet eens wegbewogen van het cijfer 3... Kan hem een stukje naar rechts duwen, richting de 2, maar hij 'klikt' er niet in zeg maar, en ik voel veel tegendruk. Da's niet goed hè? ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:34 |
Mên... als het een 3 versnellingsnaaf is moet je ws gewoon het kettinkje afstellen wat de versnellingen schakelt..en het kabeltje voorzien van wat kruipolie, want die zit zo te lezen gewoon vast ![]() En die ketting moet gewoon even naar gekeken worden, die zal wel keiverroest zijn van het zout; fiets maar FF langs; zo gefikst ![]() ZZZZZmeren die handel !!! | |
Feitosa | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:34 |
Als je een ketting echt goed wilt smeren: Doe wat lagervet in een blik , warm het vet op zodat het vloeibaar word en leg de ketting er een tijdje in. Oude fietsenmakers wijsheid. | |
Sounddragon | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:36 |
eerst uitkoken in een bakkie diesel of petroleum he; vinden je buren tof ![]() | |
Brerius | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:37 |
quote:Waar de Olie aan moet voldoen is dat ie niet te dun mag zijn, moet waterbestendig, corrosiewerend en vuilafstotend zijn. Je kunt hiervoor trouwens motor - of kettingzaagolie voor gebruiken. Haal je in elke doe-het-zelver. Niet bij de fietsenmaker gaan halen want die zijn daar relatief duur. Als je minimaal om het half jaar de ketting smeert, dan zul je nooit las hebben met de fiets. | |
IBAZ | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:39 |
Het ligt gewoon aan je versnellingsmechanisme. Die ketting zal wel ok zijn. Je kan altijd even bij de fietsenmaker langs voor een snelle blik. Zelf er niet aan gaan kloten, dat wordt niks. | |
Sounddragon | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:39 |
quote:Gewoon kettingvet in een spuitbussie; lekker makkelijk.. En voor de kabel WD40 ![]() | |
charon | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:40 |
quote:En daarna in een warme bak kettingvet ![]() edit: (O, ik zie nu pas Feitosa's post - ja, zo heb ik het ook geleerd- van een 80 jarige fietsenmaker) Als TS geluk heeft is ze inderdaad alleen met het smeren van de kabel van de versnelling en eventueel nieuw afstellen klaar, daar lijkt het haast op. [ Bericht 5% gewijzigd door charon op 29-01-2010 14:53:21 ] | |
Gripper | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:47 |
Dit is echt een meisje&techniek topic, wat lief ![]() maar misschien valt dat total loss wel mee, het kan zijn dat het schakeldraadje wat je naaf in loopt nu net tussen alle versnellingen in valt. Dat iets verstellen (klein stelmoertje in de draad, vlak voordat ie het achterwiel in gaat) kan al veel verhelpen. Fietsenmakers roepen soms wel erg snel dat een fiets total loss is. ![]() | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:49 |
quote:Ik voel me anders een enorme loser ![]() Ben erg blij met alle tips! Ik ben nog niet eens gigantisch afgezeken, dat verbaast me wel ![]() | |
Brerius | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:52 |
quote:Als je dat graag zou willen ![]() | |
IBAZ | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:53 |
quote:Mij verbaast het niet. Lieve meisjes worden ook altijd lief behandeld. (in mijn wereld wel iig). | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:54 |
quote:Doe maar niet ![]() Ach ja, ieder z'n talent, toch? Ik ben gewoon erg a-technisch. | |
Evelien | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:54 |
quote:Of er wordt juist tegenaan geschopt, omdat het lekker makkelijk is ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:56 |
Bukken kreng !!! *schop* ![]() | |
IBAZ | vrijdag 29 januari 2010 @ 15:24 |
quote:Kom maar in mijn wereld wonen. Die bevalt prima. | |
Brerius | vrijdag 29 januari 2010 @ 16:12 |
quote:OMG meiden versieren op een forum, dat verdient een L nee L L. De L waar nog OSER achter moet hé, voordat je jezelf op het verkeerde been brengt | |
IBAZ | vrijdag 29 januari 2010 @ 16:42 |
quote:Dat zit allemaal in je eigen hoofd. In mijn wereld is plaats voor heel veel mensen. Als ik iets aardigs zeg, dan betekent dat echt niet veel meer dan iets aardigs zeggen, zonder bijbedoeling. Zou je ook eens moeten doen i.p.v. meteen met beschuldigingen aankomen. [ Bericht 0% gewijzigd door IBAZ op 29-01-2010 16:49:08 ] | |
BastiaanL | vrijdag 29 januari 2010 @ 19:08 |
quote:Nee, als je ketting totaal los zit dan moet je 'm weer vastmaken. | |
2cv | zaterdag 30 januari 2010 @ 00:28 |
Gaf het ook een ratelend geluid toen je trapte maar niet kon fietsen ? En is je kettingkast volledig gesloten of is er een klein stukje open aan de onderkant, bij het achterwiel ? Als je beide vragen met 'ja' kan beantwoorden: koop vet in een spuitbus (wat voor soort staat eerder al genoemd), zet je fiets over de kop en draai met 1 hand aan de trapper zodat het achterwiel gaat draaien en spuit met de andere hand het vet op de ketting. Smeer geen vet op een doekje om daarmee de ketting in te smeren want als je (te) snel draait en de ketting pakt het doekje wordt je hand in de kettingkast getrokken. Bij een fiets zullen de verwondingen meevallen, maar voorkomen is beter dan genezen. | |
monsterd. | zaterdag 30 januari 2010 @ 14:36 |
Hier bij de halfords zetten ze voor 10 euro een nieuwe ketting erop. Weet niet of dat bij jouw filiaal ook zo is! | |
tvdleur | zaterdag 30 januari 2010 @ 18:06 |
Mijn fiets heeft de rare gewoonte dat bij -5 of kouder de versnellingen niet meer werken... de handel om hem dan naar de 3 of 1 te stellen wil dan echt niet meer, als je door wil drukken dan voel je dat je iets stuk gaat maken... Staat hij echter even warm dan is het probleem meteen weg... En dat bij een fiets van 2 jaar oud. Maarja, er staan wel italiaanse teksten op (ding heet ook Ciao) dus we zullen het maar onder de "alfa"kwaaltjes scharen ![]() Zal bij jou ook wel zoiets zijn... | |
IkkuhNL3 | zondag 31 januari 2010 @ 12:38 |
Haha, bij mijn fiets doet mijn achterrem het niet meer bij -3 of kouder. | |
Sounddragon | zondag 31 januari 2010 @ 13:30 |
Dan zit er water tussen de binnen- en buitenkabel, en vriest het kabeltje vast @ subzero.. Keertje schoonmaken en smeren met iets wat níet bevriest (grafiet vet ofzo) | |
Guus Muisarm | zondag 31 januari 2010 @ 13:36 |
quote: ![]() | |
2cv | zondag 31 januari 2010 @ 14:30 |
quote:Wiel van de grond betekent minder weerstand. Het wiel kan dan best eens mee gaan draaien. En zo niet dan glijdt de ketting waarschijnlijk over het achterste tandwiel, niet het voorste waardoor je toch nog de hele ketting kan smeren. | |
Sounddragon | zondag 31 januari 2010 @ 14:54 |
De versnelling pakt niet goed op, omdat het kabeltje vast zit in de buitenkabel; tussen 2 versnellingen in draait het spul gewoon vrij ![]() Ik gok dat er helemaal niks met die ketting aan de hand is... | |
Evelien | dinsdag 2 februari 2010 @ 23:09 |
Ik heb een bevriende fietsenmaker aangesproken en ook hij zegt dat 't waarschijnlijk iets met de versnelling is... Morgen heb ik tijd om even bij hem langs te gaan ![]() | |
Sounddragon | woensdag 3 februari 2010 @ 11:13 |
Komt goed; ik denk dat je een nieuwe kabel krijgt, en misschien een nieuw schakelkettinkje (dat kleine kettinkje wat de naaf ingaat bij het achterwiel)... kost aan materiaal denk ik nog geen tientje ![]() |