FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Fiets: kan de ketting bevriezen?
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 13:53
Ik heb thuis helaas geen schuurtje of andere plek waar ik mijn fiets kan stallen en ik heb het idee dat mijn tweewieler aardig te lijden heeft van het winterweer...

Toen het begin deze week behoorlijk vroor, maakten mijn trappers plotseling geen contact meer met de ketting. Kon dus trappen tot ik een ons woog. Ik hield echter stug vol en na ongeveer 100 meter steppen werkte de ketting plotseling wèl, en kon ik gewoon naar het station fietsen.

Diezelfde dag wilde ik 's middags weer naar huis fietsen en wederom maakten de trappers geen contact met de ketting. Aangezien het die ochtend had gewerkt om gewoon te blijven proberen, deed ik dat nu ook, maar zonder succes. De hele rit naar huis (ik was te koppig om af te stappen en te gaan lopen) heb ik gestept en getrappeld . Een man haalde me in en riep: "Ik denk dat de ketting eraf ligt, hoor!"

Ik nam aan dat hij gelijk had en heb de fiets de rest van de week niet gebruikt, ik ben maar gaan lopen. Ik wilde de fiets vandaag naar de fietsenmaker brengen, maar nu doet ie het ineens weer!

Moet ik me zorgen maken, of is dit normaal als het zo koud is? Kan de ketting bevriezen? Iemand enig idee?
iFriesvrijdag 29 januari 2010 @ 14:00
Ik denk eerder dat ie verroest is door het vele zout en water
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:03
Alsnog maar even naar de fietsenmaker gaan dus?

Of gewoon een nieuwe fiets kopen?
rulerofdeathvrijdag 29 januari 2010 @ 14:03
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:03 schreef Evelien het volgende:
Alsnog maar even naar de fietsenmaker gaan dus?

Of gewoon een nieuwe fiets kopen?
ja, ik verkoop m'n auto ook als de asbak vol zit
Elcadarnvrijdag 29 januari 2010 @ 14:05
gewoon de kettingkast open maken en kijken ?

1 ) Smeer + metaal, bevriezen meestal niet
2 ) tandwiel van je trappers valt in de openingen van de ketting. Als je niet vooruit gaat bij trappen, 99,9% zeker kans dat hij eraf ligt.
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:07
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:05 schreef Elcadarn het volgende:
gewoon de kettingkast open maken en kijken ?

1 ) Smeer + metaal, bevriezen meestal niet
2 ) tandwiel van je trappers valt in de openingen van de ketting. Als je niet vooruit gaat bij trappen, 99,9% zeker kans dat hij eraf ligt.
Tja, da's dus het vreemde, het ene moment doet ie het wel en het andere niet. Ik dacht, misschien is er water tussen gekomen en is dát bevroren...
Ik ga zo even kijken. Nog nooit een kettingkast opengemaakt . Kan ik dat wel? Sorry, ik ben echt een ontzettend meisje
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:03 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

ja, ik verkoop m'n auto ook als de asbak vol zit
Ik heb eerder een fiets weg moeten doen omdat de ketting niet meer te redden bleek, hoor... Zo vreemd is mijn redenatie helemaal niet.
rulerofdeathvrijdag 29 januari 2010 @ 14:08
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:07 schreef Evelien het volgende:

[..]

Tja, da's dus het vreemde, het ene moment doet ie het wel en het andere niet. Ik ga zo even kijken. Nog nooit een kettingkast opengemaakt . Kan ik dat wel? Sorry, ik ben echt een ontzettend meisje
[..]

Ik heb eerder een fiets weg moeten doen omdat de ketting niet meer te redden bleek, hoor... Zo vreemd is mijn redenatie helemaal niet.
wel eens gehoord dat je onderdelen apart kunt kopen? Een fietsketting bijvoorbeeld
Breriusvrijdag 29 januari 2010 @ 14:08
euhm ook ooit van gehoord om de ketting regelmatig van een paar druppeltjes olie te voorzien.
Want dat was mijn probleem ook alleen mijn fiets stond binnen. Na wat druppeltjes kettingsmeer kon ik weer als een gek fietsen. Tenzij je liever 50 euro wilt gaan betalen bij de fietsen klungelaar.
Stokkie_vrijdag 29 januari 2010 @ 14:09
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:07 schreef Evelien het volgende:
Ik heb eerder een fiets weg moeten doen omdat de ketting niet meer te redden bleek, hoor... Zo vreemd is mijn redenatie helemaal niet.
Een ketting vervangen of zelfs laten vervangen is niet duur hoor, tenzij je voor 50,- een nieuwe fiets krijgt.
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:10
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:09 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Een ketting vervangen of zelfs laten vervangen is niet duur hoor, tenzij je voor 50,- een nieuwe fiets krijgt.
Ik koop nooit voor meer dan 50 euro een nieuwe fiets, inderdaad. Daarvoor worden ze me toch iets te vaak gejat. Maar ik vind die olie wel een goed idee, wat voor soort olie moet ik dan hebben..? Heeft dat een bepaalde naam? Kruipolie of smeerolie..?
LilDutchPrincessvrijdag 29 januari 2010 @ 14:10
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:08 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

wel eens gehoord dat je onderdelen apart kunt kopen? Een fietsketting bijvoorbeeld
echt waar?!

Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:11
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:08 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

wel eens gehoord dat je onderdelen apart kunt kopen? Een fietsketting bijvoorbeeld
De fietsenmaker verklaarde die fiets total los... Volgens mij was dat alleen omdat de ketting niet goed meer was. Ben ik dan genaaid?
iFriesvrijdag 29 januari 2010 @ 14:13
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:11 schreef Evelien het volgende:

[..]

De fietsenmaker verklaarde die fiets total los... Volgens mij was dat alleen omdat de ketting niet goed meer was. Ben ik dan genaaid?
Jup! En waarschijnlijk ook nog zonder te zoenen
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:15
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:13 schreef iFries het volgende:

[..]

Jup! En waarschijnlijk ook nog zonder te zoenen
Gelukkig wel

Maar da's balen... Het was nog een kennis van me ook
Stokkie_vrijdag 29 januari 2010 @ 14:17
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:11 schreef Evelien het volgende:

[..]

De fietsenmaker verklaarde die fiets total los... Volgens mij was dat alleen omdat de ketting niet goed meer was. Ben ik dan genaaid?
Had ie een fietsje voor je klaarstaan? Dan misschien wel, anderzijds als je ketting dusdanig verroest/stroef is dat hij niet meer loopt dan zal de rest er omheen ook wel niet goed meer zijn.
iFriesvrijdag 29 januari 2010 @ 14:18
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:15 schreef Evelien het volgende:

[..]

Gelukkig wel

Maar da's balen... Het was nog een kennis van me ook
Dan was het vast niet alleen de ketting.. voor 10/20 euro heb je wel een nieuwe ketting
IBAZvrijdag 29 januari 2010 @ 14:20
Ik denk dat het eerder aan de naaf van je achterwiel ligt. Je ketting en tandwielen draaien perfect, maar het mechanisme in je naaf is naar de klote. Nieuw achterwiel dus. Heb je een terugtraprem of handremmen?
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:21
Nee, die kennis had geen fietsje voor me klaarstaan.
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:20 schreef IBAZ het volgende:
Ik denk dat het eerder aan de naaf van je achterwiel ligt. Je ketting en tandwielen draaien perfect, maar het mechanisme in je naaf is naar de klote. Nieuw achterwiel dus. Heb je een terugtraprem of handremmen?
Ik heb handremmen.
IBAZvrijdag 29 januari 2010 @ 14:22
Duidelijk. Heb je meerdere versnellingen?
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:23
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:22 schreef IBAZ het volgende:
Duidelijk. Heb je meerdere versnellingen?
3, maar de eerste en tweede haperen al een tijdje, ik fiets eigenlijk permanent in de derde

Ik weet 't, het is een brikje...
charonvrijdag 29 januari 2010 @ 14:25
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:23 schreef Evelien het volgende:

[..]

3, maar de eerste en tweede haperen al een tijdje, ik fiets eigenlijk permanent in de derde
Dat is dan nog een aanwijzing dat je naaf naar de *** is.
Chinlessvrijdag 29 januari 2010 @ 14:26
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:23 schreef Evelien het volgende:

[..]

3, maar de eerste en tweede haperen al een tijdje, ik fiets eigenlijk permanent in de derde

Ik weet 't, het is een brikje...
Dus is totel loss niet zo vreemd toch?
Ahh kijk of je geld geneog heb voor een vervangende fiets of dat het repareren nog mogelijk is.
IBAZvrijdag 29 januari 2010 @ 14:26
Dan is het absoluut het versnellingsmechanisme in de naaf van je achterwiel.
Je zal bij de fietsenmaker een nieuw achterwiel met bijbehorend mechanisme moeten laten inzetten.
Als het een oud brik is, is dat de moeite niet meer waard.
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:27
Ok. Ik denk dat ik mijn vader bel of ie een keertje wil kijken, da's goedkoper dan meteen naar de fietsenmaker gaan... En ik vrees dat jullie te maken hebben met een noob die niet weet hoe ze d'r kettingkast open moet maken . Ik heb even gekeken, maar ik zie 't niet. Zou ik zo moeten kunnen wrikken? Er lijken wel een soort bouten in te zitten, klopt dat?

...

Ik bel mijn vader wel
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:27
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:26 schreef Chinless het volgende:

[..]

Dus is totel loss niet zo vreemd toch?
Ahh kijk of je geld geneog heb voor een vervangende fiets of dat het repareren nog mogelijk is.
Het is niet deze fiets die total loss is verklaard, dat was al een hele tijd terug met een andere fiets.
IBAZvrijdag 29 januari 2010 @ 14:32
Pruts eens even met het hendeltje van je versnellingen. Je hebt kans dat ie er toevallig weer inschiet.
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:33
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:32 schreef IBAZ het volgende:
Pruts eens even met het hendeltje van je versnellingen. Je hebt kans dat ie er toevallig weer inschiet.
Ik krijg het hendeltje niet eens wegbewogen van het cijfer 3... Kan hem een stukje naar rechts duwen, richting de 2, maar hij 'klikt' er niet in zeg maar, en ik voel veel tegendruk.

Da's niet goed hè?
Sounddragonvrijdag 29 januari 2010 @ 14:34
Mên... als het een 3 versnellingsnaaf is moet je ws gewoon het kettinkje afstellen wat de versnellingen schakelt..en het kabeltje voorzien van wat kruipolie, want die zit zo te lezen gewoon vast

En die ketting moet gewoon even naar gekeken worden, die zal wel keiverroest zijn van het zout; fiets maar FF langs; zo gefikst

ZZZZZmeren die handel !!!
Feitosavrijdag 29 januari 2010 @ 14:34
Als je een ketting echt goed wilt smeren: Doe wat lagervet in een blik , warm het vet op zodat het vloeibaar word en leg de ketting er een tijdje in.

Oude fietsenmakers wijsheid.
Sounddragonvrijdag 29 januari 2010 @ 14:36
eerst uitkoken in een bakkie diesel of petroleum he; vinden je buren tof
Breriusvrijdag 29 januari 2010 @ 14:37
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:10 schreef Evelien het volgende:

[..]

Ik koop nooit voor meer dan 50 euro een nieuwe fiets, inderdaad. Daarvoor worden ze me toch iets te vaak gejat. Maar ik vind die olie wel een goed idee, wat voor soort olie moet ik dan hebben..? Heeft dat een bepaalde naam? Kruipolie of smeerolie..?
Waar de Olie aan moet voldoen is dat ie niet te dun mag zijn, moet waterbestendig, corrosiewerend en vuilafstotend zijn. Je kunt hiervoor trouwens motor - of kettingzaagolie voor gebruiken.
Haal je in elke doe-het-zelver. Niet bij de fietsenmaker gaan halen want die zijn daar relatief duur.
Als je minimaal om het half jaar de ketting smeert, dan zul je nooit las hebben met de fiets.
IBAZvrijdag 29 januari 2010 @ 14:39
Het ligt gewoon aan je versnellingsmechanisme. Die ketting zal wel ok zijn. Je kan altijd even bij de fietsenmaker langs voor een snelle blik. Zelf er niet aan gaan kloten, dat wordt niks.
Sounddragonvrijdag 29 januari 2010 @ 14:39
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Brerius het volgende:

[..]

Waar de Olie aan moet voldoen is dat ie niet te dun mag zijn, moet waterbestendig, corrosiewerend en vuilafstotend zijn. Je kunt hiervoor trouwens motor - of kettingzaagolie voor gebruiken.
Haal je in elke doe-het-zelver. Niet bij de fietsenmaker gaan halen want die zijn daar relatief duur.
Als je minimaal om het half jaar de ketting smeert, dan zul je nooit las hebben met de fiets.
Gewoon kettingvet in een spuitbussie; lekker makkelijk..

En voor de kabel WD40
charonvrijdag 29 januari 2010 @ 14:40
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:36 schreef Sounddragon het volgende:
eerst uitkoken in een bakkie diesel of petroleum he; vinden je buren tof
En daarna in een warme bak kettingvet
edit: (O, ik zie nu pas Feitosa's post - ja, zo heb ik het ook geleerd- van een 80 jarige fietsenmaker)

Als TS geluk heeft is ze inderdaad alleen met het smeren van de kabel van de versnelling en eventueel nieuw afstellen klaar, daar lijkt het haast op.

[ Bericht 5% gewijzigd door charon op 29-01-2010 14:53:21 ]
Grippervrijdag 29 januari 2010 @ 14:47
Dit is echt een meisje&techniek topic, wat lief
maar misschien valt dat total loss wel mee, het kan zijn dat het schakeldraadje wat je naaf in loopt nu net tussen alle versnellingen in valt. Dat iets verstellen (klein stelmoertje in de draad, vlak voordat ie het achterwiel in gaat) kan al veel verhelpen. Fietsenmakers roepen soms wel erg snel dat een fiets total loss is.
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:49
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:47 schreef Gripper het volgende:
Dit is echt een meisje&techniek topic, wat lief
Ik voel me anders een enorme loser
Ben erg blij met alle tips! Ik ben nog niet eens gigantisch afgezeken, dat verbaast me wel
Breriusvrijdag 29 januari 2010 @ 14:52
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:49 schreef Evelien het volgende:

[..]

Ik voel me anders een enorme loser
Ben erg blij met alle tips! Ik ben nog niet eens gigantisch afgezeken, dat verbaast me wel
Als je dat graag zou willen
IBAZvrijdag 29 januari 2010 @ 14:53
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:49 schreef Evelien het volgende:

[..]

Ik voel me anders een enorme loser
Ben erg blij met alle tips! Ik ben nog niet eens gigantisch afgezeken, dat verbaast me wel
Mij verbaast het niet. Lieve meisjes worden ook altijd lief behandeld.
(in mijn wereld wel iig).
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:54
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:52 schreef Brerius het volgende:

[..]

Als je dat graag zou willen
Doe maar niet

Ach ja, ieder z'n talent, toch? Ik ben gewoon erg a-technisch.
Evelienvrijdag 29 januari 2010 @ 14:54
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:53 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Mij verbaast het niet. Lieve meisjes worden ook altijd lief behandeld.
(in mijn wereld wel iig).
Of er wordt juist tegenaan geschopt, omdat het lekker makkelijk is
Sounddragonvrijdag 29 januari 2010 @ 14:56
Bukken kreng !!!


*schop*

IBAZvrijdag 29 januari 2010 @ 15:24
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:54 schreef Evelien het volgende:

[..]

Of er wordt juist tegenaan geschopt, omdat het lekker makkelijk is
Kom maar in mijn wereld wonen. Die bevalt prima.
Breriusvrijdag 29 januari 2010 @ 16:12
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 15:24 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Kom maar in mijn wereld wonen. Die bevalt prima.
OMG meiden versieren op een forum, dat verdient een L nee L L. De L waar nog OSER achter moet hé, voordat je jezelf op het verkeerde been brengt
IBAZvrijdag 29 januari 2010 @ 16:42
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 16:12 schreef Brerius het volgende:

[..]

OMG meiden versieren op een forum, dat verdient een L nee L L. De L waar nog OSER achter moet hé, voordat je jezelf op het verkeerde been brengt
Dat zit allemaal in je eigen hoofd.
In mijn wereld is plaats voor heel veel mensen.
Als ik iets aardigs zeg, dan betekent dat echt niet veel meer dan iets aardigs zeggen, zonder bijbedoeling.
Zou je ook eens moeten doen i.p.v. meteen met beschuldigingen aankomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door IBAZ op 29-01-2010 16:49:08 ]
BastiaanLvrijdag 29 januari 2010 @ 19:08
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:11 schreef Evelien het volgende:

[..]

De fietsenmaker verklaarde die fiets total los... Volgens mij was dat alleen omdat de ketting niet goed meer was. Ben ik dan genaaid?
Nee, als je ketting totaal los zit dan moet je 'm weer vastmaken.
2cvzaterdag 30 januari 2010 @ 00:28
Gaf het ook een ratelend geluid toen je trapte maar niet kon fietsen ? En is je kettingkast volledig gesloten of is er een klein stukje open aan de onderkant, bij het achterwiel ? Als je beide vragen met 'ja' kan beantwoorden: koop vet in een spuitbus (wat voor soort staat eerder al genoemd), zet je fiets over de kop en draai met 1 hand aan de trapper zodat het achterwiel gaat draaien en spuit met de andere hand het vet op de ketting.

Smeer geen vet op een doekje om daarmee de ketting in te smeren want als je (te) snel draait en de ketting pakt het doekje wordt je hand in de kettingkast getrokken. Bij een fiets zullen de verwondingen meevallen, maar voorkomen is beter dan genezen.
monsterd.zaterdag 30 januari 2010 @ 14:36
Hier bij de halfords zetten ze voor 10 euro een nieuwe ketting erop. Weet niet of dat bij jouw filiaal ook zo is!
tvdleurzaterdag 30 januari 2010 @ 18:06
Mijn fiets heeft de rare gewoonte dat bij -5 of kouder de versnellingen niet meer werken... de handel om hem dan naar de 3 of 1 te stellen wil dan echt niet meer, als je door wil drukken dan voel je dat je iets stuk gaat maken... Staat hij echter even warm dan is het probleem meteen weg... En dat bij een fiets van 2 jaar oud. Maarja, er staan wel italiaanse teksten op (ding heet ook Ciao) dus we zullen het maar onder de "alfa"kwaaltjes scharen voordat iemand daarop reageert: ik rij een alfa 156sw, dus ik mag dat zeggen

Zal bij jou ook wel zoiets zijn...
IkkuhNL3zondag 31 januari 2010 @ 12:38
Haha, bij mijn fiets doet mijn achterrem het niet meer bij -3 of kouder.
Sounddragonzondag 31 januari 2010 @ 13:30
Dan zit er water tussen de binnen- en buitenkabel, en vriest het kabeltje vast @ subzero..

Keertje schoonmaken en smeren met iets wat níet bevriest (grafiet vet ofzo)
Guus Muisarmzondag 31 januari 2010 @ 13:36
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 00:28 schreef 2cv het volgende:
draai met 1 hand aan de trapper zodat het achterwiel gaat draaien en bla bla bla
volgens mij zit daar het probleem juist?
2cvzondag 31 januari 2010 @ 14:30
quote:
Op zondag 31 januari 2010 13:36 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

volgens mij zit daar het probleem juist?
Wiel van de grond betekent minder weerstand. Het wiel kan dan best eens mee gaan draaien. En zo niet dan glijdt de ketting waarschijnlijk over het achterste tandwiel, niet het voorste waardoor je toch nog de hele ketting kan smeren.
Sounddragonzondag 31 januari 2010 @ 14:54
De versnelling pakt niet goed op, omdat het kabeltje vast zit in de buitenkabel; tussen 2 versnellingen in draait het spul gewoon vrij
Ik gok dat er helemaal niks met die ketting aan de hand is...
Eveliendinsdag 2 februari 2010 @ 23:09
Ik heb een bevriende fietsenmaker aangesproken en ook hij zegt dat 't waarschijnlijk iets met de versnelling is... Morgen heb ik tijd om even bij hem langs te gaan
Sounddragonwoensdag 3 februari 2010 @ 11:13
Komt goed; ik denk dat je een nieuwe kabel krijgt, en misschien een nieuw schakelkettinkje (dat kleine kettinkje wat de naaf ingaat bij het achterwiel)... kost aan materiaal denk ik nog geen tientje