abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77404629
Sinds een tijdje ga ik na 10 jaar werken weer naar school. Op de donderdagavond doe ik 3 vakken op VWO niveau (right... vroegûh, toen ik nog echt op de middelbare school zat en HAVO deed, was het niveau toch echt hoger. Dit wordt overigens bevestigd door mijn docent natuurkunde. Om de slagingspercentages gelijk te houden bij een dalende intelligentie, worden de vragen gewoon makkelijker).

Goed, ontzettend leuk om te doen, en ik leer allerlei nieuwe dingen en herleer dingen die weg waren gezakt. Geweldig om te doen

Maar mijn klasgenoten... voor de goede orde, dit zijn mensen die de afgelopen 12 jaar elke dag naar school gingen en vorig jaar net zijn gezakt voor het VWO voor een paar vakken, of net het verkeerde vakkenpakket hadden. Ze zou dus zeggen, redelijk slimme mensen. Anders hadden ze VWO 6 niet bereikt.

... de vragen die ze stellen

Echt, simpele dingen, die ik, ook al heb ik al 10 jaar me er niet echt in verdiept, gewoonweg weet. Niet op een manier, ah, dat is kennis, nee, gewoon direct, zonder er bij na te denken. Daarnaast ook nog eens de basis, die ze de afgelopen jaren al hadden moeten weten. De lastigere dingen, die weten ze wel, want dat hebben ze net in de week ervoor bij het huiswerk nog gebruikt. Maar de basis... is echt om te janken.

Voorbeeld, ze kunnen prima de lijnen trekken van een lichtbron door een lens, maar dat je licht van de
zon als paralelle lijnen moet zien, dat kunnen ze niet bevatten.

En dan begin ik nog niet eens over de rekenmachine

Dat is dan de toekomst...
pi_77404680
TS kan er niet mee omgaan
Niet terugplaatsen @admin
  vrijdag 29 januari 2010 @ 08:41:32 #3
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_77404688
Onderwijs .

Je bent pas baas als je autodidact bent
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_77404702
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:40 schreef Apebeer het volgende:
TS kan er niet mee omgaan
Nee idd.

En de docent scheikunde ook niet. Die moet echt heul rap leren hoe hij zijn klas rustig houdt, anders grijp ik in, en dan is het laatste beetje gezag dat hij had, ook weg.
pi_77404728
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:42 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Nee idd.

En de docent scheikunde ook niet. Die moet echt heul rap leren hoe hij zijn klas rustig houdt, anders grijp ik in, en dan is het laatste beetje gezag dat hij had, ook weg.
Scheikunde
Natuurkunde
Wiskunde
pi_77404744
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:44 schreef Apebeer het volgende:

[..]

Scheikunde
Natuurkunde
Wiskunde
Mja, ik ga ook voor de natuurkunde. Maar goed, die andere twee heb ik ook nodig (nou ja.. wiskunde op VWO heb ik eigenlijk geen fuck meer aan op de Uni, maar ja, ze willen wel zien dat je dat redelijk kunt).
pi_77404773
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:45 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Mja, ik ga ook voor de natuurkunde. Maar goed, die andere twee heb ik ook nodig (nou ja.. wiskunde op VWO heb ik eigenlijk geen fuck meer aan op de Uni, maar ja, ze willen wel zien dat je dat redelijk kunt).
Leer eerst maar eens de wetten van Newton
pi_77404793
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:47 schreef Apebeer het volgende:

[..]

Leer eerst maar eens de wetten van Newton
Mwoah... zo'n 18 jaar terug al
  vrijdag 29 januari 2010 @ 08:49:51 #9
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_77404810
TS heeft een punt.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_77404811
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:48 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Mwoah... zo'n 18 jaar terug al
Ben je allemaal weer verleerd
pi_77404841
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:49 schreef Apebeer het volgende:

[..]

Ben je allemaal weer verleerd
Niet allemaal, maar gelukkig een maand of twee terug weer allemaal opgehaald
pi_77404846
Misschien had je destijds de schouders er even onder moeten zetten, dan zat je nu niet in deze rampsituatie.
pi_77404859
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:51 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Misschien had je destijds de schouders er even onder moeten zetten, dan zat je nu niet in deze rampsituatie.
Dit, oude mensen die op school zitten
Ik heb ook iemand in mijn klas en die is al 30+
pi_77404915
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:51 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Oh ja, dat had ik zeker moeten doen. Dan was ik ws. al jaren klaar met mijn universitaire studie. Had ik het ook nog op kosten van de staat kunnen doen.

Maar goed. Dat heb ik dus niet gedaan En daar is nu ook niet zo heel veel meer aan te doen (anders dan natuurkunde gaan studeren, daar jaren onderzoek doen naar tijdreizen, er achterkomen dat het wel mogelijk is om naar het verleden te reizen, alle nu bekende theorieën daaromtrent overboord gooien, in het rijtje Newton, Einstein en Planck opgenomen worden, terug reizen naar 1990, en mijzelf een schop onder de kont geven... maar ja... ik kan ook gewoon nu dat eerste gaan doen (natuurkunde studeren), en terug kijken op een leuk leven, waar verder niks op aan te merken is )
pi_77404930
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:52 schreef Apebeer het volgende:

[..]

Ooooooooooh, nou snap ik em!

Na een blik in je FoBo, is het helemaal duidelijk. Jij vindt het niet leuk dat er iemand achter komt dat jij eigenlijk niet zo heel erg slim bent.

Sorry man.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 09:01:15 #16
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_77405011
quote:

[..]

Nou so what? Die mensen willen verder komen, vooruit willen, iets meer willen bereiken dan een suffe kantoorbaan.
Beter dan die voortijdige schoolverlaters, die 'ik ga lekker van een uitkering leven' types.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_77405036
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 09:01 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nou so what? Die mensen willen verder komen, vooruit willen, iets meer willen bereiken dan een suffe kantoorbaan.
Beter dan die voortijdige schoolverlaters, die 'ik ga lekker van een uitkering leven' types.
Of willen doen wat ze echt willen, ipv blijven zitten in iets wat ze eigenlijk helemaal niet tof vinden.
pi_77405155
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:57 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ooooooooooh, nou snap ik em!

Na een blik in je FoBo, is het helemaal duidelijk. Jij vindt het niet leuk dat er iemand achter komt dat jij eigenlijk niet zo heel erg slim bent.

Sorry man.
Jij kan aan mijn fobo zien hoe slim ik ben? Goed man
pi_77405211
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 09:01 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Er is ook niets mis mee, het is inderdaad zelfs goed. Maar ga dan niet lopen zeiken op de 'dropouts' van huidige middelbare scholen. Tis nog altijd zn eigen schuld dat hij er tussen zit.
pi_77405344
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 09:09 schreef Apebeer het volgende:

[..]

Ik kan aan je FoBo zien dat je nog jong bent. En ik kan verbanden leggen. Ik heb het over mensen van jouw leeftijd. En ik beweer dat die niet echt slim zijn.

Heb je em?
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 09:11 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Er is ook niets mis mee, het is inderdaad zelfs goed. Maar ga dan niet lopen zeiken op de 'dropouts' van huidige middelbare scholen. Tis nog altijd zn eigen schuld dat hij er tussen zit.
Doordat ik er tussen zit, valt het me op. Dat betekent dat mijn klacht nog steeds van toepassing is als ik er niet tussen zit. Ze worden er niet slimmer op als ik er niet ben.
pi_77406001
quote:

[..]

Ik kan het alleen maar toejuichen dat mensen niet eeuwig op hetzelfde punt vast willen blijven zitten

TS, ik denk dat jij toch een bepaalde basis hebt gelegd tijdens je leven die alle anderen nog niet hebben. Die dingen die jij al weet zijn voor jou logisch en je hebt er mee leren omgaan.

Dat over de rekenmachine klopt.. ik was er zelf ook zo een. Het probleem is dat je totaal niet aangemoedigd wordt om het zonder rekenmachine te doen. Dus, op een gegeven moment doe je zelfs de simpelste berekeningen op de rekenmachine, omdat het sneller gaat.
pi_77406037
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 09:16 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik kan aan je FoBo zien dat je nog jong bent. En ik kan verbanden leggen. Ik heb het over mensen van jouw leeftijd. En ik beweer dat die niet echt slim zijn.

Heb je em?
Je hebt wel gelijk, mijn generatie is er inderdaad niet op vooruit gegaan
pi_77406234
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 09:09 schreef Apebeer het volgende:

[..]

Iedereen (behalve leeftijdsgenootjes) kan zien dat je jong bent en in combinatie met je opmerking ook nog kortzichtig en naief. Da's niet zo handig als je je eventuele intelligentie optimaal wilt benutten.
pi_77406272
Ik merk het nu al. Ik geef als PhD student, samen met een RMA student, mentorlessen aan een stel eerstejaars. Enkele daarvan zijn 21 of ouder, waarvan enkele slechts de HAVO hebben gedaan en met een colloquium doctum binnen zijn gekomen. Serieus - deze mensen hebben meer kennis en intelligentie dan de verse VWO'ers. Ja, zelfs de ex-havisten. Sterker nog, de beste van het groepje is een ex-havist, te midden van allemaal VWO'ers. Het lijkt wel alsof het in 3 à 5 jaar al radicaal verandert is.
pi_77407381
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 09:55 schreef netflanders het volgende:
Ik merk het nu al. Ik geef als PhD student, samen met een RMA student, mentorlessen aan een stel eerstejaars. Enkele daarvan zijn 21 of ouder, waarvan enkele slechts de HAVO hebben gedaan en met een colloquium doctum binnen zijn gekomen. Serieus - deze mensen hebben meer kennis en intelligentie dan de verse VWO'ers. Ja, zelfs de ex-havisten. Sterker nog, de beste van het groepje is een ex-havist, te midden van allemaal VWO'ers. Het lijkt wel alsof het in 3 à 5 jaar al radicaal verandert is.
Is dit niet een beetje kort door de bocht? Er zou inderdaad een verschil moeten zitten tussen HAVO en VWO. Waar je echter ook vanuit moet gaan, zeker binnen het beperkte referentiekader van jouw voorbeeld, is dat er verschillende soorten leerlingen zijn, bijvoorbeeld:

De harde werker / strever, die met hard werken het VWO (soms goed) doorkomt, maar hopeloos faalt op WO-niveau omdat hard stampen nou eenmaal niet genoeg is.

Daar tegenover staat de briljante luilak, te laks en lui voor het VWO dus maar HAVO, maar zou het makkelijk aankunnen. Deze stroomt nu lekker door en is als een vis in het water op WO-niveau.

Dat TS zich irriteert is overigens niet vreemd, aangezien de meeste leerlingen die aparte certificaten moeten halen nou eenmaal geen raketgeleerden of harde werkers zijn. Het is over het algemeen niet van een bijzonder niveau, maar deze groep kan je niet representatief noemen voor het niveau van VWO'ers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')