abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 januari 2010 @ 22:47:29 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77397547
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als je elke transactie op kwartaal een dag voorsprong hebt, is dat strurtureel
Of dat je zoals GS elke transactie een paar milliseconden eerder weet.
Maar voor jou maakt het praktisch niks uit als je nu, bijv. Ahold koopt met de bedoeling het 5 jaar op de plank te leggen. Die 0,01% doet jou geen pijn.

Al die dubbeltjes zijn voor GS natuurlijk wel een berg, dat klopt.
The End Times are wild
  donderdag 28 januari 2010 @ 22:48:08 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77397574
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:44 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Er is geen tekort, maar zodra grote bouwprojecten weer beginnen lijkt mij dat de vraag weer zal groeien, en zo'n groot bedrijf zal daar zijn voordeel mee kunnen doen
Welke grote bouwprojecten praat je over?
The End Times are wild
  donderdag 28 januari 2010 @ 22:49:49 #53
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_77397654
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Welke grote bouwprojecten praat je over?
Geen idee, ik had het over het algemeen . Ik ga het gewoon aankijken .
  donderdag 28 januari 2010 @ 22:50:49 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77397699
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:49 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Geen idee, ik had het over het algemeen . Ik ga het gewoon aankijken .
Ok. In ieder geval veel succes. Mijn schoonvader heeft ook een boot die hij dit jaar wil laten opknappen. Daar komt ook heel wat staal bij kijken. Niet voor Arcelor-Mitall begrippen natuurlijk, maar alle beetjes helpen. Dus misschien toch een goede keus!
The End Times are wild
pi_77397730
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die stukken krijg ik geregeld, dat is geen probleem, want ik schrijf dan een put op het oude strike-bedrag en verkoop die stukken weer. Dat gebeurt iedere maand. Mijn "winst" is dan die verwachtingswaarde van zo'n 40 cent per 1/100 contract die ik dan binnenkop.

Als het aandeel écht door de hoeven gaat, bijvoorbeeld naar de 1 euro, dan ontstaat er wel een probleem. Want dan zijn die puts @10 niet meer te schrijven, dus zit ik dan met de stukken!

Dat heet verlies.

Maar als ik voor die 1000 euro 100 stukken gekocht had, was dat verlies net zo groot geweest. Met andere woorden: verwacht je een enigzins vlakke markt en wordt er toch weinig dividend uitgekeert kun je op deze manier nog een beetje cashflow genereren. (1x via de obligatie en nog een keer verwachtingswaarde. En heel misschien ook nog wat koerswinst)

Maar de markt is gewoon efficient hoor! Daar doet mijn verhaal niets aan af. Gratis geld bestaat niet, ook niet bij de ASR-obligaties (die wel het best renderende fonds in mijn porto 2010 zijn op dit moment!)
als de aandelen meer zakken dan de tijdswaarde die jij kunt generen, ga je volgens mij wel voor gaas. Ik begrip niet zoveel van opties, maar dat meen ik nog wel te begrijpen
En je moet genoeg cash of margin achter de hand houden.
Je voordeel is dat het niet geleveraged is, daardoor hou je het langer vol

Dat laatste is eingelijk niet waar. Je bent dubbel geleveraged in het voorbeeld
pi_77397763
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik had toen excell-sheets gemaakt met 15 jaar koersdata van alle AEX-fondsen per dag. Toen heb ik die data allemaal ingegraal opgeslagen in een matrix en de best passende formule op basis van 1e graads lineaire vergelijkingen over al die tijd proberen te vinden (met een meettijd van 3 maanden ofzo per batch).

Dus ik zei eigenlijk (per aandeel!)
Koers(D) = a1 * koers(D-1) + a2*(koers(D-2) .... tot a100*(koers(D-100)
En dan liet ik dat dus ook helemaal aflopen vanaf 15 jaar terug tot nu. En dan had ik een enorme matrix met heel veel waarden, waaruit ik de best passende a1, a2 t/m a100 kon vinden.
En later heb ik dat ook nog eens cross-reference gedaan met alle fondsen. Dus dan kreeg je de bovenstaande formules, maar dan 20-dimensionaal.
Koers(D) = a1*koers(Aegon(D-1)*b1*koers(Ahold(D-1) => a1*b1*c1 en dat ook 100 dagen terug.

Ventilator stond uren te blazen om die variabelen uit die matrix te trekken (heb je speciale technieken voor die ook bij het berekenen van electrische netwerken gebruikt worden).

Enfin. Conclusie; markt is efficient, tenminste eerste graads lineair beschouwd.
Bedankt! Ik ga dit even opslaan en als ik wat meer tijd heb hetzelfde proberen Hoelang is dit geleden btw? Had je toen zelf nog de overtuiging de markt te kunnen verslaan met TA? Of nooit voorstander geweest van TA?

Ik denk dat ik eerst eens ga kijken naar de meest makkelijke optie. De beurs sluit rood, de volgende dag sluit rood = minnetje, sluit hij groen een plusje. Dat op lange termijn en dan voor 1 en 2 dagen en dan kijken of er iets uit te halen valt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  donderdag 28 januari 2010 @ 22:52:56 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77397812
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als de aandelen meer zakken dan de tijdswaarde die jij kunt generen, ga je volgens mij wel voor gaas. Ik begrip niet zoveel van opties, maar dat meen ik nog wel te begrijpen
En je moet genoeg cash of margin achter de hand houden.
Je voordeel is dat het niet geleveraged is, daardoor hou je het langer vol
Die aandelen mogen wel meer zakken dan dat de tijdswaarde eruit loopt, dat maakt niet uit. Zolang ik maar op dezelfde strike kan blijven schrijven. (Al draai ik over dat blok dan wel verlies natuurlijk). Op den duur wordt mijn fictieve aankoopprijs toch steeds lager. Dat gaat alleen niet op wanneer een aandeel echt crashed.
The End Times are wild
pi_77397862
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die aandelen mogen wel meer zakken dan dat de tijdswaarde eruit loopt, dat maakt niet uit. Zolang ik maar op dezelfde strike kan blijven schrijven. (Al draai ik over dat blok dan wel verlies natuurlijk). Op den duur wordt mijn fictieve aankoopprijs toch steeds lager. Dat gaat alleen niet op wanneer een aandeel echt crashed.
12% in een jaar is niks, dat weet je toch

Btw: ik snap gewoon geen ruk van opties. Nooit gedaan.
pi_77397875
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

true, maar dat kan ook met een muntje.

Er is tourwens wel een betere methode, en die heet voorkennis. Dat is waarom professionele partijen de centen verdienen. Als jij een dag van te voren op subtiele wijze wordt geupdate over belangrijke transacties, gaat dat al een stuk beter. Alle TA ten spijt.
Voorkennis is officieel verboden ik geloof dan ook niet dat men zulke geheimen goed kan bewaren. Als we het over grote geldbedragen hebben zwichten mensen (jammer genoeg) best snel.

Deze kerel kon er ook wat van...

Is een paar maand geleden dagelijks in het nieuws geweest. We konden de naam op de afdeling nog steeds niet goed uitspreken

Raj Rajaratnam
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  donderdag 28 januari 2010 @ 22:55:15 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77397920
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:52 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Bedankt! Ik ga dit even opslaan en als ik wat meer tijd heb hetzelfde proberen Hoelang is dit geleden btw? Had je toen zelf nog de overtuiging de markt te kunnen verslaan met TA? Of nooit voorstander geweest van TA?

Ik denk dat ik eerst eens ga kijken naar de meest makkelijke optie. De beurs sluit rood, de volgende dag sluit rood = minnetje, sluit hij groen een plusje. Dat op lange termijn en dan voor 1 en 2 dagen en dan kijken of er iets uit te halen valt.
Het is niet zo moeilijk te maken in excell hoor! Dat valt reuze mee. Toendertijd liep ik nog tegen het probleem aan dat mijn geheugencapaciteit te beperkt was (of het besturingssysteem) om zulke grote matrixen in het geheugen op te slaan! Het was geloof ik rond 2003 ofzo.

Omdat dit geen subjectieve (lijntjes trekken) maar een objectieve methode is hechtte ik wel waarde aan de uitkomst. Daaruit bleek de markt dus gewoon verassend efficient te zijn! Vanaf dat moment is dit mijn uitgangspunt geweest.
The End Times are wild
pi_77397962
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:41 schreef Zure_Pruim het volgende:
Apple is echt enorm bearish naar mijn mening. Check die enorme volumes van afgelopen dagen. Massaal aandelen gedumpt op de verse bulls. Kwartaalcijfers zijn goed, veel promotie. Een goed kans om door beter geinformeerde mensen hun lading te lozen.

Vervelend dat de hefbomen van de turbo's en soortgelijke derivaten zo laag zijn. De meeste zijn onder de 5.
Ik zou zeggen, kijk eens wie de grootste aandeelhouders zijn van Apple ..

En weet eventueel nog wel een leverage manier op Apple aan te pakken
pi_77397994
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ok. In ieder geval veel succes. Mijn schoonvader heeft ook een boot die hij dit jaar wil laten opknappen. Daar komt ook heel wat staal bij kijken. Niet voor Arcelor-Mitall begrippen natuurlijk, maar alle beetjes helpen. Dus misschien toch een goede keus!
Was hier niet iemand op het beursvloer topic die zei dat Arcelor Mittal (toekomstgewijs) naar de haaien gaat?
pi_77398035
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

true, maar dat kan ook met een muntje.

Er is tourwens wel een betere methode, en die heet voorkennis. Dat is waarom professionele partijen de centen verdienen. Als jij een dag van te voren op subtiele wijze wordt geupdate over belangrijke transacties, gaat dat al een stuk beter. Alle TA ten spijt.
En wat doen mensen met voorkennis? Die kopen of verkopen en dat beinvloed de prijs in real time. En hier kunnen technische analisten voordeel uit halen. Die zien alles op hun charts.
pi_77398070
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:54 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Voorkennis is officieel verboden ik geloof dan ook niet dat men zulke geheimen goed kan bewaren. Als we het over grote geldbedragen hebben zwichten mensen (jammer genoeg) best snel.

Deze kerel kon er ook wat van...
[ afbeelding ]
Is een paar maand geleden dagelijks in het nieuws geweest. We konden de naam op de afdeling nog steeds niet goed uitspreken

Raj Rajaratnam
ach.,.... wat is voorkennis...... als ik een analist in het algemeen aangeef dat de raffinagemarges nogal kut zijn, wat concludeert die dan over de kwartaalcjfers van Shell die een paar dagen later uitkomt denk je?

Is dat voorkennis? Of is dat goed relatiebeheer? Ik wil immers dat ie een beetje lief voor mijn bedrijf is.

Shell is een willekeurig gekozen voorbeeld, waarbij ik niet beweer dat IR van Shell dat doet, voordat iemand op een idee komt Alhoewel de raffinagemarges in het allgemeen kut zijn, dat wel
pi_77398140
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:44 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Er is geen tekort, maar zodra grote bouwprojecten weer beginnen lijkt mij dat de vraag weer zal groeien, en zo'n groot bedrijf zal daar zijn voordeel mee kunnen doen
Staal gaat wereldwijd kut. Enerzijds heeft dat te maken met de crisis, anderzijds met het feit dat de businesscycle voor staal zijn piek al lang en breed heeft gepasseerd. Bedenk wel, MT is een enorm groot bedrijf dat niet zomaar zijn capaciteit kan terugschroeven. Voor elke dag dat er minder capaciteit nodig is worden er miljoenen verlies gedraaid. Zelfs als de vraag naar staal plots zou stijgen (zou niet ongewoon zijn tijdens deze bubble) dan nog blijft het bedrijf met een lage bezettingsgraad doordraaien omdat het starten van een paar plants gewoon enorm veel risico met zich meeneemt. Ik houd zelf rekening met een uptrend in staal voor 2013.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_77398155
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:57 schreef Zure_Pruim het volgende:

[..]

En wat doen mensen met voorkennis? Die kopen of verkopen en dat beinvloed de prijs in real time. En hier kunnen technische analisten voordeel uit halen. Die zien alles op hun charts.
Het probleem is alleen dat alle TA een bepaalde lag factor heeft, je loopt dus continu achter de feiten aan. En ik denk ook dat misschien een 25% van alle TA analisten bij de grote I-Banks zich wel eens afvraagde; "Wat ben ik in vredesnaam aan het doen?"
pi_77398171
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:57 schreef Zure_Pruim het volgende:

[..]

mooi is dat he. Je kunt een zetje geven en dat loopt de hele meute erachteraan. Voor je het weet zitten een paar partijen scheef, en kun je de hele markt op z'n kant zetten. Massapsychose is het mooiste voor een professioneel trader.
pi_77398253
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, kijk eens wie de grootste aandeelhouders zijn van Apple ..

En weet eventueel nog wel een leverage manier op Apple aan te pakken
WHAHAHA. Zie ik nu pas =____=.

CFD's doe ik niet aan man. Die hebben geen veilige stops als turbo's heb ik begrepen.
pi_77398282
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

mooi is dat he. Je kunt een zetje geven en dat loopt de hele meute erachteraan. Voor je het weet zitten een paar partijen scheef, en kun je de hele markt op z'n kant zetten. Massapsychose is het mooiste voor een professioneel trader.
Stel je bent grootaandeelhouder van KPN met 40% mag je dan zonder iemand daar een waarschuwing voor te geven die 40% aandelen voor de marktprijs aanbieden, gewoon even een bestens order plaatsen op Binck? Zijn daar niet wettelijke regels aan verbonden?
pi_77398313
Tvp
"Ik was enorm nerveus in de wedstrijd tegen ‘zero-twenty’. Zij speelde geen faire wedstrijd, noem het ‘dirty’. Ze huilden als kleine baby’s op het veld."
-je webicon was 325Kb groot, niet terugplaatsen-
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:05:57 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77398378
Met die methode zijn het overigens enorme berekeningen, maar als je programmeert is het relatief simpel te maken (ben er een weekje mee bezig geweest om te schrijven). Het is allemaal recursie.

Stel over een paar dagen:
Een koersverloop is is
6-7-6-7-8-7-8

En je kijkt over 3 dagen
Dan doe je
a1*6+a2*7+a3*6=7
vervolgens
a1*7 + a2*6+ a3*7=8
vervolgens
a1*6 + a2*7+a3*8=7
et cetera,
en zo loop je het hele rijtje door de jaren af.

Dan houd je een matrix over, die je met de methode genaamd "vegen" kunt oplossen.

Ik heb het ook nog met multidimensionale variablen gedaan, zodat alle fondsen en hun onderlinge invloeden meegenomen werden. Dus als PHI 3% stijgt, AEG -1%, AH 1,4% etc, wat doet ieder afzonderlijk aandeel dan de volgende dag?

Volgens mij heb ik toendertijd overigens de delta gepakt ipv de absolute koers! Daar moet je wel rekening mee houden!
quote:
Gauss-eliminatie is een techniek bedacht door Carl Friedrich Gauss om een stelsel lineaire vergelijkingen op te lossen. De techniek leent zich daardoor ook om een willekeurige matrix in echelonvorm te brengen. De techniek bestaat erin achtereenvolgens een van de volgende elementaire rijoperaties toe te passen op de betrokken vergelijkingen of matrix:

* twee rijen verwisselen;
* een rij met een scalair c ≠ 0 vermenigvuldigen;
* bij een rij een veelvoud van een andere optellen of aftrekken.

Het toepassen van deze eliminatiewijze wordt ook wel "het vegen van een matrix" genoemd, omdat steeds een kolom wordt 'geveegd' om te zorgen dat er maar één rij is die in die kolom een waarde heeft. Na toepassing ontstaat een bovendriehoeks-matrix waarbij (indien er een oplossing bestaat) de oplossing kan worden gevonden door de oplossing van de onderste rij steeds te substitueren in de rij erboven. Bij Gauss-Jordaneliminatie wordt de Gauss-eliminatie nogmaals uitgevoerd, maar dan 'andersom', zodat ook de rechterbovenhoek wordt schoongeveegd en er (als er een oplossing bestaat) een eenheidsmatrix overblijft, zodat de oplossing direct afgelezen kan worden.
[bewerken]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gauss-eliminatie

Het aantal variabelen mag uiteraard niet groter zijn dan het aantal vergelijkingen, anders is het onoplosbaar!
The End Times are wild
pi_77398450
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Stel je bent grootaandeelhouder van KPN met 40% mag je dan zonder iemand daar een waarschuwing voor te geven die 40% aandelen voor de marktprijs aanbieden, gewoon even een bestens order plaatsen op Binck? Zijn daar niet wettelijke regels aan verbonden?
daar heb je geen 40% voor nodig hoor. Sterker nog, daar heb je soms heel weinig voor nodig.

Een bevriende partij kan ze toch in het boekje opvangen?
Dan verkoop ik ze aan mijn vriend. Die verkoopt vast ook een keer iets aan mij.

Als ik nou weet dat een grote paritj op een margin zit, en door een relatief kleine verkoop of aankoop duw ik 'm daar net overheen?

Dat soort dingen. Is dat voorkennis? Of slim handelen? Zegutmaar.
pi_77398466
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:03 schreef Zure_Pruim het volgende:

[..]

WHAHAHA. Zie ik nu pas =____=.

CFD's doe ik niet aan man. Die hebben geen veilige stops als turbo's heb ik begrepen.
Als je weet hoe de verhouding institutionelen / etf's / mtf zit bij een bedrijf weet je ook ong. het risicoprofiel. Daar kwam ook de term defensieve aandelen vandaan, KPN is daar een goed voorbeeld van. En CFDs zijn rommel, beste is om daar vanaf te blijven.
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:09:38 #74
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77398527
tvp
Bedankt Hans.
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:11:42 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77398608
Als je 40% bestens dumpt zijn er gewoon niet voldoende kopers. Dus bestens heeft weinig zin, de koers gaat gewoon hangen. Als je dan 1 miljoen vraagt @ 1 cent dan heb je ze voor 100K !

Normaal voorzien brokes in de benodigde liquiditeit. Maar daar kunnen ze natuurlijk niet tegenop!

En waarom zou je het willen? Het kost je altijd geld, ook als je er iemand anders mee de nek omdraait!
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')