DoimeN | woensdag 27 januari 2010 @ 15:03 |
Beste, Graag wil ik een wand maken in een appartement, zodat er eigenlijk nog een kamer bij komt. Er moet dus een deur in komen en natuurlijk een beetje stevig zijn. (het is een huurappartement dus liever niet boren) Het is er best wel voor gemaakt, er hoeft bijvoorbeeld geen hoek gemaakt worden, alleen hoe doe ik dit mooi? Ik zat te denken aan een houten balkenframe met daartegen aan gipsen platen (?) en isolatie ertussen voor geluid en warmte. Kunnen jullie misschien wat tips geven of dingen waaraan ik moet denken? Hebben jullie hier ervaring mee? Hij is tijdelijk en moet hierna wel weggehaald kunnen worden. (tijdelijk= <2jaar) | |
SimonBalk | woensdag 27 januari 2010 @ 15:09 |
Je plan klinkt goed. zo'n muur is ook weer makkelijk weg te halen. De balken zul je wel moet boren aan het plaffond, vloer en muren maar die gaten zijn zo weer op te vullen. Verder moet je in je nieuwe muur zorgen dat de balken om de 60 cm zitten. Dit zijn de breedte van de gips platen (uit mijn hoofd, dus controleer het) zodat je deze makkelijk kan monteren. | |
AlphaOmega | woensdag 27 januari 2010 @ 15:15 |
quote:Bestaan er niet speciale span contructies waarop je de verdere wand kan bouwen, die je tussen plafond en vloer kan spannen? Voorwaarde is dan wel dat de vloer en het plafond van beton zijn. | |
DoimeN | woensdag 27 januari 2010 @ 15:22 |
Ja daar zat ik ook aan te denken, die soort spanbalken/pijpen die ze ook gebruiken om het plafond omhoog te houden als ze aan het bouwen zijn. Dus met zo'n draaisysteem, maar dan iets geciviliseerders dus niet zo'n met beton bespat ding en dat ik hem gewoon in de scheidingswand kan laten staan. Weet trouwens ook iemand of het algemeen mag een extra kamer maken? Denk dat ik even haar contract moet gaan inkijken voordat ik alles klaar heb. ![]() ![]() | |
AlphaOmega | woensdag 27 januari 2010 @ 15:26 |
Als het zonder noemenswaardige schade ongedaan gemaakt kan worden lijkt het mij geen probleem. Maar, ik weet het niet zeker, heb wat dat betreft geen ervaring met huur. | |
cheqy | woensdag 27 januari 2010 @ 15:30 |
Ik heb zelf laatst een wandje gezet van gipsplaten. Het is snel te plaatsen en als het moet ook weer te verwijderen zonder veel ellende. | |
error_404 | woensdag 27 januari 2010 @ 15:35 |
Metalstud is the magic word. Dit is goedkoper en rechter dan houten balken. Verder werkt het ook een stuk sneller en is het lichter. bij de grotere dhz-ers kun je ook kant-en-klare kozijnen kopen die weer op de maatvoering van metalstud zijn afgestemd. | |
AlphaOmega | woensdag 27 januari 2010 @ 15:59 |
quote:En dat spul is ook nog herbruikbaar, toch? Mocht TS gaan verhuizen en in een ander huis een vergelijkbare actie willen uitvoeren. | |
Gurb | woensdag 27 januari 2010 @ 16:04 |
quote:Metalstud is leuk spul, is lichter inderdaad, maar zonder het goede gereedschap (goede koppeltang, metalstud-kniptang en goede gipsplaatschroeven die zelfborend zijn) is het waardeloos werken. Zeker voor iemand die geen ervaring heeft (anders had TS hier de vraag niet gesteld) zou ik een houten frame maken liggend op de grond (dan kun je makkelijk de stijlen vastzetten vanaf de grond en plafondligger) Dit frame maak je dan ongeveer 1 cm lager als de verdiepingshoogte. Vervolgens zet je het hele frame (of als je te weinig ruimte hebt iedere keer stukken van 2 meter breed) rechtop en sla je deze met houten wiggen klem tussen het plafond en de vloer. Daarna de boel isoleren, deurkozijn monteren en gipsplaten ertegenaan. | |
Bklusser | woensdag 27 januari 2010 @ 16:22 |
Zou bijna hetzelfde doen Gurb. Alleen dan door de boven en onder balk te plaatsen. Boven vasthouden (niet schroeven nog). Dan de staanders met een beetje overlengte er tussen slaan. Op die manier klem je direct je wand goed vast. Vervolgens kan je de 2/3 tjes tegen elkaar aanschroeven en afwerken met isolatie en gipsplaat. | |
error_404 | woensdag 27 januari 2010 @ 16:47 |
quote:Ik ga ervan uit dat TS zelf kan onderzoeken welk gereedschap en materiaal hij moet gebruiken. Zelftappende schroeven etc is uiteraard standaard voor metalstud. Net als gefosfateerde schroeven voor gipsplaat. Jouw principe is ook een goede optie, maar je hebt er veel vrije ruimte voor nodig en je ondergrond moet vlak zijn. Verder blijft het probleem van een houten constructie met gips dat het hout zich af zal gaan tekenen doorhet gips, tenzij je met dubbele beplating gaat werken. Maar dan maakt je wand bijna 2x zo duur. TS, hier wat meer info over metalstud. quote:In principe wel, mits je omzichtig je wand demonteerd, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor hout. | |
Brentmeister | woensdag 27 januari 2010 @ 17:00 |
Hier staan ook nog wel wat tips tussen hoe dik is een gips muur of kan ik beter iets anders nemen | |
Gurb | donderdag 28 januari 2010 @ 09:02 |
quote:Kan ook inderdaad, maar dan zou ik wel een stuk of wat stalen hoeken erbij kopen om de staanders te koppelen aan de boven en onderregel. En het nadeel van deze methode is dat je elke staander elke keer moet controleren of de h.o.h. maat wel klopt als je deze shocking klem ertussen slaat. En als je deze in één keer op de grond in elkaar schroeft gaat dit makkelijker. quote:Het hout wat zich aftekent door het gips heen? Dit zal denk ik eerder aan het gips liggen dan aan de achterconstructie, dus of je dan hout of metalstud gebruikt maakt niet uit. En ik denk dat je als onervaren klussen makkelijker met houten regels werkt dan met metal stud, zeker met de standaard bouwmarkt spullen en schroeven. maar das misschien meer een gevoel en mijn ervaring ![]() | |
Dulk | donderdag 28 januari 2010 @ 10:39 |
wel gipsplaten van 12,5mm nemen en niet van 9,5mm | |
error_404 | donderdag 28 januari 2010 @ 16:22 |
He TS, ben je al begonnen aan je wand? Wat is de planning geworden? | |
Athmozz | donderdag 28 januari 2010 @ 18:13 |
quote:dubbele beplating moet je bijna sowieso gaan toepassen als je met gipsplaten werkt, anders hoor je direct als je op de wand tikt dat je met cheapass muurtjes te maken hebt. 2x12mm langs beide kanten & dan een geluidsisolatieplaat ertussen begint een beetje op een muur te lijken... Qua gereedschap blijft enkel de zelftappende schroeven over als echt belangrijk, zaken zoals die metalstudschaar is vrij nutteloos, gewoon de slijpschijf erin & dat gaat zo mogelijk nog vlotter of met die schaar (en een slijptol heeft iedereen wel liggen, dus dat moet je niet extra bijkpen) | |
DoimeN | donderdag 28 januari 2010 @ 20:22 |
Jongens bedankt voor jullie antwoorden, ik ga me eerst even goed inlezen. De tip van die speciale tussenwanden ![]() Daarna ga ik kijken of het mag van de eigenaar/vereniging. (waarschijnlijk wordt dit een 'ah boeie schijt'-gevolg, maarja zou leuk zijn als het gewoon mag) En zoals iemand opmerkte ben ik niet erg ervaren dus alles goed doorlezen en meten. Kan je mij misschien vertellen hoe je het met wiggen vastzet aan het plafond? Ik snap dat je ze ertussen slaat maar blijft dit wel stevig zitten? Je snapt dat het niet supergoed hoeft vast te zitten, maar als iemand er perongeluk tegenaan leunt moet het wel overeind blijven ![]() | |
DoimeN | donderdag 28 januari 2010 @ 20:24 |
quote:Het is niet voor mijzelf maar voor een vriendin (ja ik heb me overlaten halen je kent het wel ![]() ![]() Dus ik twijfel nog tussen dat speciale materiaal en gewoon gips en houten profielen. Morgen of overmorgen ga ik (laat ik hun) een berekening maken van hoeveel beide gaat kosten en de voor- en nadelen tegen elkaar aftewegen. Bedankt voor jullie hulp iig. | |
Ivo1985 | donderdag 28 januari 2010 @ 20:39 |
Toestemming van de verhuurder is alleen nodig als je het muurtje bij verlaten van de woning wilt laten staan. Zolang je zelf in het huis blijft wonen (of in dit geval die vriendin), dan mag je eigenlijk alles verbouwen wat je wilt. Je moet het dan alleen wel weer terug kunnen brengen in originele staat, maar dat is met een gipsmuurtje geen probleem. Die schroef je er zo weer uit, gaatjes even dichtsmeren en klaar. Gaten hoeven niet eens verder afgewerkt te worden, want de nieuwe bewoners worden geacht om zelf voor een fatsoenlijke vloer- en wandafwerking te zorgen. Uitzondering is als de woning nu gestoffeerd gehuurd wordt. Dan wordt er namelijk ook huur betaald voor de vloer en wandafwerking en moet dus ook de vloer en wandafwerking in originele staat worden opgeleverd (normale slijtage uitgezonderd). Enige is dat de verhuurder je hier en daar op wettelijke regels kan wijzen waar je aan moet voldoen. Is de verhuurder een woningbouwvereniging of particuliere verhuurder? Die eerste is doorgaans wel op de hoogte van de regels (je mag als huurder alles doen zolang de woning maar niet minder waard wordt), die tweede is lang niet altijd op de hoogte van je rechten als huurder (of doet alsof...). | |
Dulk | donderdag 28 januari 2010 @ 20:51 |
quote:ik vind dubbel gipsen eigenlijk wel overdreven, als je er dan zoveel moeite in gaat steken dan kan je beter een muurtje opzetten van ytong. (alleen dat is in deze situatie niet echt praktisch) | |
Forno | donderdag 28 januari 2010 @ 21:17 |
Dubbelgips is overkill in deze situatie. Hoeft pas toepast te worden bij een woningscheidende wand of een ruimte waarin veel herrie wordt gemaakt. Gewoon enkelgips (aan beide kanten 1 plaat), met daartussen een laagje steenwol. Hier de bijbel der metalstud-systemen. http://www.gyproc.nl/gyproc/pdf/Gyproc%20verwerking.pdf | |
Pikkebaas | vrijdag 29 januari 2010 @ 14:45 |
Metalstud is een mooi systeem, voor de prof. Zonder een goede metalstud tang is het een gekloot om de staanders aan de liggers te krijgen. En zonder de juiste zelfborende schroeven een drama om de platen er aan vast te maken. Voordeel is wel dat je de wol er lekker makkelijk in krijgt. Ik kan me voorstellen dat een prof met metalstud in no-time een wandje zet. Ik als amateur hou het lekker bij een houten frame ![]() ![]() | |
Gurb | maandag 1 februari 2010 @ 13:07 |
quote:precies | |
_VoiD_ | maandag 1 februari 2010 @ 17:10 |
aan elkaar krijgen - popnageltang. Desnoods de ligger op de grond alvast voorboren. Dan staander verticaal vastklemmen met een sneltang en er doorheen raggen. En als je geen gipsplaatschroeven kan halen kun je beter dat wandje ook maar uitbesteden. | |
Barbie | maandag 1 februari 2010 @ 18:16 |
Waarom dan? Ik ga nl. ook zo'n muurtje plaatsten. Als je 9,5 doet en daartussen isolatie, dan is dat toch dik genoeg?quote: | |
Pikkebaas | dinsdag 2 februari 2010 @ 12:12 |
Nogmaals, ik van metalstud niet af, ik zei alleen dat het voor een amateur klusser lastiger te verwerken is dan hout. Maar goed, ik twijfel zelf ook nog. Metalstud is tenminste wel recht in tegenstelling tot de houten balken van de bouwmarkt..... Jij schiet er popnagels door ? Gaat de plaat dan niet ietsjes opstaan daar ? En de schroeven ?? Moeten die dan zelfborend zijn of gaan normale schroeven ook ? En hoe ga je om met hoeken in de wand ?? Ik moet een Z achtige muur maken. Normaal zou ik op de hoeken drie staanders maken omdat ik anders de binnen of de buitenplaat niet goed kan schroeven. Hoe doe je dat dan met metalstud ? | |
Pikkebaas | dinsdag 2 februari 2010 @ 12:13 |
quote:12,5 mm is beter voor de geluidsdemping en is makkelijker vlak te verwerken. |