Bestaan er niet speciale span contructies waarop je de verdere wand kan bouwen, die je tussen plafond en vloer kan spannen? Voorwaarde is dan wel dat de vloer en het plafond van beton zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:09 schreef SimonBalk het volgende:
Je plan klinkt goed. zo'n muur is ook weer makkelijk weg te halen. De balken zul je wel moet boren aan het plaffond, vloer en muren maar die gaten zijn zo weer op te vullen. Verder moet je in je nieuwe muur zorgen dat de balken om de 60 cm zitten. Dit zijn de breedte van de gips platen (uit mijn hoofd, dus controleer het) zodat je deze makkelijk kan monteren.
En dat spul is ook nog herbruikbaar, toch? Mocht TS gaan verhuizen en in een ander huis een vergelijkbare actie willen uitvoeren.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:35 schreef error_404 het volgende:
Metalstud is the magic word.
Dit is goedkoper en rechter dan houten balken. Verder werkt het ook een stuk sneller en is het lichter.
bij de grotere dhz-ers kun je ook kant-en-klare kozijnen kopen die weer op de maatvoering van metalstud zijn afgestemd.
Metalstud is leuk spul, is lichter inderdaad, maar zonder het goede gereedschap (goede koppeltang, metalstud-kniptang en goede gipsplaatschroeven die zelfborend zijn) is het waardeloos werken.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:35 schreef error_404 het volgende:
Metalstud is the magic word.
Dit is goedkoper en rechter dan houten balken. Verder werkt het ook een stuk sneller en is het lichter.
bij de grotere dhz-ers kun je ook kant-en-klare kozijnen kopen die weer op de maatvoering van metalstud zijn afgestemd.
Ik ga ervan uit dat TS zelf kan onderzoeken welk gereedschap en materiaal hij moet gebruiken. Zelftappende schroeven etc is uiteraard standaard voor metalstud. Net als gefosfateerde schroeven voor gipsplaat.quote:
In principe wel, mits je omzichtig je wand demonteerd, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor hout.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:59 schreef AlphaOmega het volgende:
En dat spul is ook nog herbruikbaar, toch? Mocht TS gaan verhuizen en in een ander huis een vergelijkbare actie willen uitvoeren.
Kan ook inderdaad, maar dan zou ik wel een stuk of wat stalen hoeken erbij kopen om de staanders te koppelen aan de boven en onderregel.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:22 schreef Bklusser het volgende:
Zou bijna hetzelfde doen Gurb. Alleen dan door de boven en onder balk te plaatsen.
Boven vasthouden (niet schroeven nog). Dan de staanders met een beetje overlengte er tussen slaan.
Op die manier klem je direct je wand goed vast.
Vervolgens kan je de 2/3 tjes tegen elkaar aanschroeven en afwerken met isolatie en gipsplaat.
Het hout wat zich aftekent door het gips heen? Dit zal denk ik eerder aan het gips liggen dan aan de achterconstructie, dus of je dan hout of metalstud gebruikt maakt niet uit.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:47 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat TS zelf kan onderzoeken welk gereedschap en materiaal hij moet gebruiken. Zelftappende schroeven etc is uiteraard standaard voor metalstud. Net als gefosfateerde schroeven voor gipsplaat.
Jouw principe is ook een goede optie, maar je hebt er veel vrije ruimte voor nodig en je ondergrond moet vlak zijn. Verder blijft het probleem van een houten constructie met gips dat het hout zich af zal gaan tekenen doorhet gips, tenzij je met dubbele beplating gaat werken. Maar dan maakt je wand bijna 2x zo duur.
TS, hier wat meer info over metalstud.
[..]
In principe wel, mits je omzichtig je wand demonteerd, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor hout.
dubbele beplating moet je bijna sowieso gaan toepassen als je met gipsplaten werkt, anders hoor je direct als je op de wand tikt dat je met cheapass muurtjes te maken hebt. 2x12mm langs beide kanten & dan een geluidsisolatieplaat ertussen begint een beetje op een muur te lijken...quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:47 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat TS zelf kan onderzoeken welk gereedschap en materiaal hij moet gebruiken. Zelftappende schroeven etc is uiteraard standaard voor metalstud. Net als gefosfateerde schroeven voor gipsplaat.
Jouw principe is ook een goede optie, maar je hebt er veel vrije ruimte voor nodig en je ondergrond moet vlak zijn. Verder blijft het probleem van een houten constructie met gips dat het hout zich af zal gaan tekenen doorhet gips, tenzij je met dubbele beplating gaat werken. Maar dan maakt je wand bijna 2x zo duur.
Het is niet voor mijzelf maar voor een vriendin (ja ik heb me overlaten halen je kent het welquote:Op donderdag 28 januari 2010 16:22 schreef error_404 het volgende:
He TS, ben je al begonnen aan je wand?
Wat is de planning geworden?
ik vind dubbel gipsen eigenlijk wel overdreven, als je er dan zoveel moeite in gaat steken dan kan je beter een muurtje opzetten van ytong.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:13 schreef Athmozz het volgende:
[..]
dubbele beplating moet je bijna sowieso gaan toepassen als je met gipsplaten werkt, anders hoor je direct als je op de wand tikt dat je met cheapass muurtjes te maken hebt. 2x12mm langs beide kanten & dan een geluidsisolatieplaat ertussen begint een beetje op een muur te lijken...
Qua gereedschap blijft enkel de zelftappende schroeven over als echt belangrijk, zaken zoals die metalstudschaar is vrij nutteloos, gewoon de slijpschijf erin & dat gaat zo mogelijk nog vlotter of met die schaar (en een slijptol heeft iedereen wel liggen, dus dat moet je niet extra bijkpen)
preciesquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:45 schreef Pikkebaas het volgende:
Metalstud is een mooi systeem, voor de prof. Zonder een goede metalstud tang is het een gekloot om de staanders aan de liggers te krijgen. En zonder de juiste zelfborende schroeven een drama om de platen er aan vast te maken. Voordeel is wel dat je de wol er lekker makkelijk in krijgt.
Ik kan me voorstellen dat een prof met metalstud in no-time een wandje zet.
Ik als amateur hou het lekker bij een houten frameEr gaat niks boven de geur van eerlijk gezaagd hout
quote:Op donderdag 28 januari 2010 10:39 schreef Dulk het volgende:
wel gipsplaten van 12,5mm nemen en niet van 9,5mm
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |