abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77332073
Ik ben op zoek naar een handcirkelzaag. Momenteel heb ik de keuze beperkt tot twee machines. Qua prijs vergelijkbaar. De zaag zal gebruikt worden voor DHZ-werkzaamheden:
- Platen verzagen
- Kisten maken
- Eventueel laminaat verzagen (hoewel de decoupeerzaag daarvoor klaarligt)
- etc.

Prijzen van beide machines ontlopen elkaar niet veel. Veel meer dan 130 euro wil ik ook niet besteden.

Bosch PKS55a
http://www.bosch-do-it.nl(...)55+A/23249/index.htm

Metabo KS54SP
http://www.metabo.nl/Prod(...)+M58e8d787275.0.html

De vraag is: welke zou ik moeten kopen?

Voordelen van de Bosch: aluminium beschermkap (denk ik), stofbox, geleider bij inbegrepen
Voordelen van Metabo: 0,5 kg lichter, geen cut control (plasticje dat je uitklapt), 3 jaar garantie, ziet er wellicht wat degelijker uit

Ik heb al rondgekeken op internet. Geen duidelijke voorkeur bij mensen. Volgens mij ook een ervaringskwestie waarbij de een Metabo beter vind, de ander Bosch. Wat is jullie mening/advies?

Heeft iemand ervaring met een van deze machines en kan deze zijn ervaringen posten?
  Redactie Frontpage woensdag 27 januari 2010 @ 13:51:32 #2
4530 crew  Crazy Harry
pi_77332952
Waarom niet beide opzoeken in winkels en voelen welke voor jou het fijnst werkt?
Tenslotte is de manier waarop jij werkt ook belangrijk in combinatie met een stuk gereedschap...
Ik denk dat beide zagen geschikt zijn voor je, beide goede merken waar je niet snel een miskoop mee doet.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_77338344
metabo vind ik meestal relatief duur, maar wel mooiere machine. Is hitachi niks? Of is die duurder misschien, kan best hoor maar die van hitachi (kleinste model) gebruik ik al 3 jaar intensief (professioneel) en bevalt uitstekend. Mijn excuses als je net met veel pijn en moeite tot die twee opties bent gekomen..
grab life by the balls
pi_77340893
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:02 schreef KeimpeLwd het volgende:
metabo vind ik meestal relatief duur, maar wel mooiere machine. Is hitachi niks? Of is die duurder misschien, kan best hoor maar die van hitachi (kleinste model) gebruik ik al 3 jaar intensief (professioneel) en bevalt uitstekend. Mijn excuses als je net met veel pijn en moeite tot die twee opties bent gekomen..
Inderdaad met redelijke moeite tot deze twee opties gekomen. Je bedoeld dan de
1010W C7MFA van hitachi?
http://www.klushandel.nl/product_info.php?cPath=3508_3516&products_id=64168

Ziet er ook goed uit. Kan mij voorstellen dat de handel die wat hoger zit handig zaagt.

Ik heb zojuist even in de winkel opnieuw gekeken naar deze twee machines. Lichte voorkeur voor de Bosch: voelt goed aan, beide kanten te bedienen, geen spoumes (eventueel invalzagen), en toch ook weer die stofbox (handig voor bijv. in de schuur zagen). Nog maar eens een nachtje over slapen.
  woensdag 27 januari 2010 @ 21:36:47 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_77354084
Wat wellicht ook handig is om mee te nemen in je beslissing is de kwaliteit en prijs van geleiderails .
Ikzelf heb een Bosch BSK54 maar heb niet heel erg positieve dingen gehoord over de PSN rails.
Ik weet echter niet hoe het met de rails van Metabo zit.
pi_77359542
Mijn advies... blauwe Bosch lijn.. Top!
Finito...
  woensdag 27 januari 2010 @ 23:27:04 #7
36431 bleiblei
pi_77359679
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:23 schreef Boven het volgende:
Mijn advies... blauwe Bosch lijn.. Top!
goed advies! ook erg goed dit topic gelezen!
pi_77360622
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]

goed advies! ook erg goed dit topic gelezen!

You're right... maar dit is dan ook enkel mijn advies... Eventueel via Marktplaats 2ehands red je het wel voor dat budget...
Finito...
pi_77360731
En het verschil tussen blauwe bosch en de standaard groene merk je enorm... Of ben ik gewoon verslaafd aan de blauwe lijn?
Finito...
pi_77365602
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:56 schreef nimmy het volgende:

[..]

Inderdaad met redelijke moeite tot deze twee opties gekomen. Je bedoeld dan de
1010W C7MFA van hitachi?
http://www.klushandel.nl/product_info.php?cPath=3508_3516&products_id=64168

Ziet er ook goed uit. Kan mij voorstellen dat de handel die wat hoger zit handig zaagt.

Ik heb zojuist even in de winkel opnieuw gekeken naar deze twee machines. Lichte voorkeur voor de Bosch: voelt goed aan, beide kanten te bedienen, geen spoumes (eventueel invalzagen), en toch ook weer die stofbox (handig voor bijv. in de schuur zagen). Nog maar eens een nachtje over slapen.
als je netjes recht wil zagen is een spouwmes erg fijn, daarmee zaag je een stuk stabieler als zonder.

En bij een aantal cirkelzagen is het spouwmes te verwijderen, dan kan je deze ook voor invalwerk gebruiken.
pi_77367931
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 08:52 schreef Gurb het volgende:

[..]

als je netjes recht wil zagen is een spouwmes erg fijn, daarmee zaag je een stuk stabieler als zonder.

En bij een aantal cirkelzagen is het spouwmes te verwijderen, dan kan je deze ook voor invalwerk gebruiken.
Zo had ik het nog niet bekeken. Bij lange stukken wil ik sowieso een geleider/lat gebruiken. Ik weet niet of een spouwmes dan nog veel toegevoegde waarde heeft. Het maakt de keuze niet makkelijker. We denken nog door!
pi_77385062
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:50 schreef Boven het volgende:
En het verschil tussen blauwe bosch en de standaard groene merk je enorm... Of ben ik gewoon verslaafd aan de blauwe lijn?
Geen idee, maar ik zou zelfs bosch blauw niet moeten hebben, die dingen gaan bij intensief gebruik toch nog best vaak defect. Vaker toch of Metabo (Bosch blauw kopen wij nooit aan voor die reden, metabo soms)

Als je op je budget let zou ik eerder Makita / Dewalt nemen, beiden zijn als je wat zoekt nog best betaalbaar. Hitachi is vooral prijskwaliteit zeer goed.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_77385361
Juist! Makita, Hitachi en Dewalt als je het mij vraagt, dit zijn iig de kleuren die mijn bus domineren
grab life by the balls
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:00:31 #14
36431 bleiblei
pi_77386563
Vooralsnog zijn mijn ervaringen met Bosch beter dan met Makita .
Maar goed, ik heb geen professionele ervaring met gereedschap al heb ik van de vaklui vernomen dat DeWalt voor lomp ragwerk op de bouw gebouwd wordt, Bosch Blauw, Makita en Festool wat meer voor mensen die wat zuiniger op hun spullen zijn.

Metabo hoor ik overigens zeer matige geluiden van uit de professionele hoek. Wordt vaak aangeduid als een hoger segment hobbymerk zoals Bosch. Ook de spullen die verkocht worden voor pro's. (Al bevalt mijn Metabo afkortzaag uitstekend ).
  FOK!fotograaf donderdag 28 januari 2010 @ 21:05:34 #15
17893 Forno
pi_77392713
Werk zelf met Bosch, en dat bevalt prima. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus daar kan ik weinig over zeggen. Heb zelf ook de PKS 55 A, en die was na 1 val krom. Weet niet of dat met alle handcirkelzagen zo is, maar op zich is het een prima apparaat.
Er zal ongetwijfeld beter (lees sterker) materiaal zijn, maar dan gaat de prijs al snel drie keer over de kop. Je hebt dus de keus tussen goedkoop en zuinig op je materiaal zijn, of duurder en er wat lomper mee om kunnen gaan. Voor een hobby-bob zie ik de meerwaarde van de duurdere apparaten niet zo. Iemand die 40 uur in/op de bouw werkt, zal uiteraard het beste spul nodig hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')