abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77312654
Ik wil graag een nieuwe keuken plaatsen, nu vraag ik mij een aantal dingen af.
Heb ik genoeg groepen (zijn er nu vier, straks moet ik voldoende capaciteit hebben voor vaatwasser, oven, koel/vries, inductie, wasmachine, droger en 'standaard' electra).
Wanneer er groepen bij moeten, moet er dan nieuwe aansluitingen worden gemaakt, dus door heel het huis frezen?
Wat zullen de kosten ongeveer zijn van deze uitbreiding?
pi_77315467
Dikkere zekering per groep denk ik.
pi_77316612
Als ik zo tel:
- Vaatwasser: 1
- Inductie: 1
- Wasmachine: 1
- Droger: 1 ( of je moet ze niet tegelijkertijd aan willen hebben, dan kun je hem combineren met je wasmachine)
Eigenlijk zit ik nu al op 4, dan heb je nog geen losse keukenapparatuur aangesloten (magnetron, keukenmachine, koffiezetapparaat). De rest van je huis moet dan ook nog.
Ik ga voor mijn nieuwe indeling uit van 8 groepen voor mijn huis, met uitbreidingsmogelijkeheid tot 10.
- 3 groepen om voor elke verdieping 1 groep te hebben
- 1 wasmachine
- 1 vaatwasser + magnetron
- 1 oven (koken op gas)
- 1 keuken algemeen
- 1 audio/video

Kosten... hier komt een compleet nieuwe groepenkast, dus niet vergelijkbaar.
Als er groepen bij komen, dan moeten er inderdaad nieuwe leidingen bij getrokken worden. Is er nog plek voor uitbreiding in je meterkast? En weet je ook hoeveel er binnenkomt? Is hij vooraan afgezekerd op 1x25A? 1x35A of 3x25A? Anders kan het zijn dat je dat ook nog aan moet laten passen.
Da gao nie nou!
  dinsdag 26 januari 2010 @ 23:33:30 #4
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77316748
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 22:17 schreef kaarinf het volgende:
Ik wil graag een nieuwe keuken plaatsen, nu vraag ik mij een aantal dingen af.
Heb ik genoeg groepen (zijn er nu vier, straks moet ik voldoende capaciteit hebben voor vaatwasser, oven, koel/vries, inductie, wasmachine, droger en 'standaard' electra).
Wanneer er groepen bij moeten, moet er dan nieuwe aansluitingen worden gemaakt, dus door heel het huis frezen?
Wat zullen de kosten ongeveer zijn van deze uitbreiding?
wasmachine, droger, vaatwasser en oven moeten op een aparte eindgroep (de oven als ie 230 volt is alleen als ie boven de 2000 wat is, en als die 400V is dan sowieso) inductie is sowiiso aparte groep (formuisgroep 2F+2N) of als je 3 fasen aansluiting in huis hebt dan op een krachtgroep.

Dan hou je nog de rest over, en dat zijn de 4 bestaande van nu (of heb je nu al een aparte groep ergens voor??)

Denk eraan dat je boven je aanrechtblad 2 aparte groepen moet hebben! (1 groep bv algemeen van de keuken, en ergens boven het blad en stopcontact die je bv van de vaatwassergroep of woonkamer oid afhaalt)

Kosten? afhankelijk van wat er nu zit (stoppen? zonder aardlek?) daarvan uitgaande:

1x HS
3x aardlek (max. 4 groepen per aardlek)
1(2) x krachtgroep b16
8x lichtgroep b16
1x kast

schat zo ¤ 1000,- als je het laat doen door een installatiebedrijf (alleen de meterkast he, niet leidingen er ook nog bij)

[ Bericht 0% gewijzigd door gateway op 27-01-2010 09:00:16 ]
pi_77321935
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 23:33 schreef gateway het volgende:

Kosten? afhankelijk van wat er nu zit (stoppen? zonder aardlek?) daarvan uitgaande:

1x HS
3x aardlek (max. 4 groepen per aardlek)
1(2) x krachtgroep b16
8x lichtgroep b16
1x kast

schat zo ¤ 1500,- als je het laat doen door een installatiebedrijf (alleen de meterkast he, niet leidingen er ook nog bij)
Durven ze zoveel te vragen voor het vervangen van de groepenkast?? Gaat voor 400-500euro materiaal in, 3uur werk max. Huppakee, 700euro verdiend in een halve dag.
  woensdag 27 januari 2010 @ 09:00:03 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77322627
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 08:16 schreef Osramp het volgende:

[..]

Durven ze zoveel te vragen voor het vervangen van de groepenkast?? Gaat voor 400-500euro materiaal in, 3uur werk max. Huppakee, 700euro verdiend in een halve dag.
hmmzz, ok, je hebt gelijk. 1500 is wat over dreven, maar een 900 euro kost het wel

dacht dat een schakelaar 25,- kost, een 3 fasen aardlek iets van 100 euro, b16 groepje 20 euro, krachtgroepje een 80 euro

ff snel gerekent 500 euro ja, zonder kast, en prijzen van internet. Ik weet dat ik er bij een installatiebedrijf niet vanuit hoef te gaan dat ik ook dit betaal. zeker + 30%.

Maar in deze tijd, kan het ook zomaar zijn dat een offerte voor het geheel incl. installatie rond de 1000 euro ligt.
pi_77324011
Ik zit stiekem mee te lezen en heb even een vraagje aan Gateway, omdat ik hier straks in mijn nieuwe huis ook mee te maken ga krijgen: waarom moet je boven je aanrechtblad twee aparte groepen hebben?
  woensdag 27 januari 2010 @ 10:00:15 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77324067
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 09:57 schreef Beijtje het volgende:
Ik zit stiekem mee te lezen en heb even een vraagje aan Gateway, omdat ik hier straks in mijn nieuwe huis ook mee te maken ga krijgen: waarom moet je boven je aanrechtblad twee aparte groepen hebben?
Staat in de NEN1010

Ik meen dat dat te maken heeft met het feit dat als er een apparaat sluiting maakt, dat je nog stroom boven je werkblad hebt.

En niet 2 aparte groepen als in aparte zekering alleen voor die wcd, maar van verschillende groepen (liefst ook nog op een andere aardlekschakelaar maargoed)
pi_77324178
Nee ik snap wat je bedoelde, niet twee groepen enkel voor twee wcd's...
Ok, nouja als de NEN het zegt... Rare regel toch eigenlijk? Want je kan toch ook je wcd's op een groep zetten waar verder geen huishoudelijke apparaten op zitten en dan heb je dat hele probleem überhaupt niet, zou ik denken, maar wie ben ik...
Maar goed, wat de NEN wil, he...
Bedankt!
pi_77328370
Die WCD's moeten apart omdat de opgenomen vermogens van los op het blad geplaatste apparatuur vaak nogal hoog zijn, denk bv aan een waterkoker (1800-2500 watt), Senseo (1600 watt), frituurpan (2400-3200 watt). Het dienen overigens ook nog eens dubbele WCD's te zijn. Dus 2x 2 zeg maar.

Gr. Richard.
pi_77330019
O ok, maar dan kan je dus ook beter niet één dubbele op de vaatwassergroep plaatsen... Of wel?
pi_77415433
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 12:41 schreef Beijtje het volgende:
O ok, maar dan kan je dus ook beter niet één dubbele op de vaatwassergroep plaatsen... Of wel?
Nee, zware apparatuur (zoals idd de vaatwasser) kun je het beste een eigen eindgroep geven. Vroeger moest dat vanaf 3kW maar tegenwoordig ligt die grens volgens mij op 2kW. Een vaatwasser haalt die 2kW makkelijk en moet dan dus apart, evenals bv een keukenboiler (tenzij hotfill), kookplaat, oven.
Mocht je een magnetron aansluiten (geen combi!0 dan zou dat nog mogelijk kunnen zijn, die komen vaak niet boven de 1400 watt.

Gr. Richard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')