quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 22:17 schreef kaarinf het volgende:Ik wil graag een nieuwe keuken plaatsen, nu vraag ik mij een aantal dingen af.
Heb ik genoeg groepen (zijn er nu vier, straks moet ik voldoende capaciteit hebben voor vaatwasser, oven, koel/vries, inductie, wasmachine, droger en 'standaard' electra).
Wanneer er groepen bij moeten, moet er dan nieuwe aansluitingen worden gemaakt, dus door heel het huis frezen?
Wat zullen de kosten ongeveer zijn van deze uitbreiding?
wasmachine, droger, vaatwasser en oven moeten op een aparte eindgroep (de oven als ie 230 volt is alleen als ie boven de 2000 wat is, en als die 400V is dan sowieso) inductie is sowiiso aparte groep (formuisgroep 2F+2N) of als je 3 fasen aansluiting in huis hebt dan op een krachtgroep.
Dan hou je nog de rest over, en dat zijn de 4 bestaande van nu (of heb je nu al een aparte groep ergens voor??)
Denk eraan dat je boven je aanrechtblad 2 aparte groepen moet hebben! (1 groep bv algemeen van de keuken, en ergens boven het blad en stopcontact die je bv van de vaatwassergroep of woonkamer oid afhaalt)
Kosten? afhankelijk van wat er nu zit (stoppen? zonder aardlek?) daarvan uitgaande:
1x HS
3x aardlek (max. 4 groepen per aardlek)
1(2) x krachtgroep b16
8x lichtgroep b16
1x kast
schat zo ¤ 1000,- als je het laat doen door een installatiebedrijf (alleen de meterkast he, niet leidingen er ook nog bij)
[ Bericht 0% gewijzigd door gateway op 27-01-2010 09:00:16 ]