FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Vliegtuig stort in Middellandse Zee
F04maandag 25 januari 2010 @ 14:34
quote:
BEIROET - Een passagiersvliegtuig van Ethiopian Airlines met negentig mensen aan boord is voor de kust van Libanon in de Middellandse Zee gestort. Libanese reddingswerkers hebben tot nu toe 21 doden geborgen.

Het toestel, een Boeing 737 met 83 passagiers en zeven bemanningsleden, was vertrokken uit de Libanese hoofdstad Beiroet en was op weg naar de hoofdstad van Ethiopië, Addis Abeba.

Volgens een woordvoerder van de Libanese luchthaven verdween de Boeing 737 ruim een half uur na vertrek van de radar.

Bliksem

De Libanese autoriteiten gaan er vooralsnog van uit dat de crash maandagochtend vroeg is veroorzaakt door slecht weer. Het toestel zou door bliksem zijn getroffen. Ooggetuigen zeiden dat ze vlak voor de crash een vuurbal zagen. Een terroristische aanslag is vrijwel zeker uitgesloten.

Lichamen

Na de crash werd een uitgebreide reddingsoperatie op touw gezet, waarbij onder meer legerhelikopters werden ingezet. De 21 lichamen werden 12 kilometer van de plaats Naameh, vlak onder Beiroet, gevonden, liet een ambtenaar van het ministerie van Defensie in Beiroet weten.

Over het lot van de overige inzittenden is vooralsnog niets bekend. Lokale media meldden dat zeven mensen levend uit het water zijn gehaald, maar de directeur van Ethiopian Airlines zei dat hem van overlevenden niets bekend is.

De meeste passagiers van het gecrashte vliegtuig waren Libanezen en Ethiopiërs. Ook de vrouw van de Franse ambassadeur in Libanon was aan boord.

Slechte imago

Ethiopian Airlines werd in 1945 opgericht. De vloot bestaat uit 37 vliegtuigen van het type Boeing en Fokker. Ondanks het slechte imago van veel Afrikaanse vliegmaatschappijen kan Ethiopian Airlines zich beroepen op een 'goed cv'.

Sinds 1970 vonden er tot aan de crash van maandag slechts twee incidenten met fatale afloop plaats. In 1996 stortte een gekaapt toestel in zee en in 1988 werd een crash veroorzaakt door vogels in de motoren.

De vliegmaatschappij vliegt niet meer op Nederland, maar wel naar vliegvelden in onder meer België en Duitsland.
© ANP
Wat kan je anders verwachten van een luchtvaartmaatschappij dat in een arm land zoals Ethiopië zit. Gelukkig dat zit met de KLM nog niet zo vaak gebeurd is. Dit toont toch aan hoe belangrijk goed onderhoud van een vliegtuig is, deze landen moeten ook geen luchtvaartmaatschappij opzetten.
DJKostermaandag 25 januari 2010 @ 14:37
Mensen die het nieuwsbericht niet doorlezen..
quote:
Ethiopian Airlines werd in 1945 opgericht. De vloot bestaat uit 37 vliegtuigen van het type Boeing en Fokker. Ondanks het slechte imago van veel Afrikaanse vliegmaatschappijen kan Ethiopian Airlines zich beroepen op een 'goed cv'
Ataraxymaandag 25 januari 2010 @ 14:37
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:34 schreef F04 het volgende:

[..]

Wat kan je anders verwachten van een luchtvaartmaatschappij dat in een arm land zoals Ethiopië zit. Gelukkig dat zit met de KLM nog niet zo vaak gebeurt is. Dit toont toch aan hoe belangrijk goed onderhoud van een vliegtuig is, deze landen moeten ook geen luchtvaartmaatschappij opzetten.
Onderhoud tegen bliksem lijkt me vrij lastig...
F04maandag 25 januari 2010 @ 14:39
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:37 schreef DJKoster het volgende:
Mensen die het nieuwsbericht niet doorlezen..
[..]
Voor een Afrikaans land mag dat dan wel een goed cv zijn maar vergeleken met KLM is het daar echt een stuk minder.
Opa.Bakkebaardmaandag 25 januari 2010 @ 14:40
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:34 schreef F04 het volgende:

[..]

Wat kan je anders verwachten van een luchtvaartmaatschappij dat in een arm land zoals Ethiopië zit. Gelukkig dat zit met de KLM nog niet zo vaak gebeurd is. Dit toont toch aan hoe belangrijk goed onderhoud van een vliegtuig is, deze landen moeten ook geen luchtvaartmaatschappij opzetten.
Deze maatschappij stond dus blijkbaar helemaal niet slecht bekend. Daarbij kunnen ook goed onderhouden vliegtuigen neerstoren door zwaar weer. Verder moet een vliegtuigmaatschappij aan een hoop veiligheidseisen voldoen willen ze mogen landen op de grotere internationale vliegvelden.
Godtjemaandag 25 januari 2010 @ 14:41
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:39 schreef F04 het volgende:

[..]

Voor een Afrikaans land mag dat dan wel een goed cv zijn maar vergeleken met KLM is het daar echt een stuk minder.
De KLM met de zwaarste vliegtuigcrash door schuld ooit? Die KLM?
Opa.Bakkebaardmaandag 25 januari 2010 @ 14:41
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:39 schreef F04 het volgende:

[..]

Voor een Afrikaans land mag dat dan wel een goed cv zijn maar vergeleken met KLM is het daar echt een stuk minder.
De KLM is tegenwoordig ook steeds meer een prijsvechter wat ongetwijfeld ook ten koste gaat van de extra controles.
Ataraxymaandag 25 januari 2010 @ 14:51
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:39 schreef F04 het volgende:

[..]

Voor een Afrikaans land mag dat dan wel een goed cv zijn maar vergeleken met KLM is het daar echt een stuk minder.
In 40 jaar is dit de 3e. De eerste was een gekaapt vliegtuig, de tweede vogels en nu bliksem, ik mis toch dat stukje van gebrek aan onderhoud o.i.d.?
Freak188maandag 25 januari 2010 @ 14:54
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:41 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

De KLM is tegenwoordig ook steeds meer een prijsvechter wat ongetwijfeld ook ten koste gaat van de extra controles.
Out of the question.
Snakeymaandag 25 januari 2010 @ 14:56
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:37 schreef DJKoster het volgende:
Mensen die het nieuwsbericht niet doorlezen..
[..]
Ik heb iets van 12 jaar bij Fokker gewerkt als lichtmetaalasser. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat Fokkers die aan Afrikaanse landen zijn verkocht en schade hadden door ons werden opgelapt, ipv een onderdeel te vervangen. Zo'n onderdeel doet z'n werk wel weer na opgelapt te zijn, maar vernieuwing is altijd beter uiteraard.
Opa.Bakkebaardmaandag 25 januari 2010 @ 14:57
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:54 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Out of the question.
?
wallofdollsmaandag 25 januari 2010 @ 15:14
Toch nog 138 vliegtuigincidenten in 2007 als je *kuch* wikipedia *kuch* mag geloven. Met bijna 1000 doden. Nu ik dit zo lees werd ik wel weer s nieuwsgierig naar die cijfers
Symphonicmaandag 25 januari 2010 @ 15:22
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:41 schreef Godtje het volgende:

[..]

De KLM met de zwaarste vliegtuigcrash door schuld ooit? Die KLM?
Ja die ja, die van die piloot die vond dat hij wel mocht vertrekken zonder toestemming
weg_16042013_01maandag 25 januari 2010 @ 15:40
Als een Ethiopier water ziet, gaat ie er gelijk opaf. Dat is het instinct van die mensen.
Masangamaandag 25 januari 2010 @ 16:21
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:34 schreef F04 het volgende:

[..]

Wat kan je anders verwachten van een luchtvaartmaatschappij dat in een arm land zoals Ethiopië zit. Gelukkig dat zit met de KLM nog niet zo vaak gebeurd is. Dit toont toch aan hoe belangrijk goed onderhoud van een vliegtuig is, deze landen moeten ook geen luchtvaartmaatschappij opzetten.
Wat een waardeloze en belachelijke interpretatie. Ik heb 4x met hen gevlogen in het verleden en de reden waarom ik zie niet helemaal aanbeveel is omdat de maaltijden kleine porties bevatten.

Dit incident heeft 99.99 procent zeker niks te maken met onderhoud en je gebrekkige kennis van Ethiopian Airlines proberen compenseren door direct te vergelijken met de financiële toestand van het land.

In 2008-2009 vlogen 2,8 miljoen mensen met de maatschappij.

In August 2008, Ethiopian won the 2008 Corporate Achievement Award of Aviation & Allied Business for setting the pace towards the development and growth of the African aviation industry.

Ethiopian is also the first African carrier to win the 2008 Brussels Airport Company Award in recognition of its distinguished long haul operations witnessed through the introduction of new routes, new products, and close cooperation with Brussels Airport in marketing activities.

Ethiopian was the winner of the ‘2008 Best Airline in Africa Award’ at the African Travel Award in Lagos, Nigeria, for its excellent network and convenient connections in Africa.

In July 2009 Ethiopian won ‘Airline of the Year 2009’ award at African Business Award organized by the London based African Business Magazine and Common Wealth Business Council.
Freak188maandag 25 januari 2010 @ 16:26
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:57 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

?
Jij zegt dat de prijsverlagingen worden doorberekend naar minder onderhoud. En dat is totaal niet het geval.
Lucifer_Doosjemaandag 25 januari 2010 @ 16:27
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:57 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

?
Dat KLM zou bezuinigen op onderhoud, slaat nergens op
Lucifer_Doosjemaandag 25 januari 2010 @ 16:29
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:39 schreef F04 het volgende:

[..]

Voor een Afrikaans land mag dat dan wel een goed cv zijn maar vergeleken met KLM is het daar echt een stuk minder.
Wat een simpele gedachte weer
Dyndmaandag 25 januari 2010 @ 16:32
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:40 schreef PierreBetfair het volgende:
Als een Ethiopier water ziet, gaat ie er gelijk opaf. Dat is het instinct van die mensen.
Fortune_Cookiemaandag 25 januari 2010 @ 17:07
quote:
Op maandag 25 januari 2010 16:27 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]

Dat KLM zou bezuinigen op onderhoud, slaat nergens op
KLM, of bedoel je dit ook in het algemeen?
Dyndmaandag 25 januari 2010 @ 17:59
Als je zo'n vleigtuigcrash overleefd heb je tenminste genoeg gespreksstof, dat is een van de voordelen.
Fortune_Cookiemaandag 25 januari 2010 @ 18:03
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:59 schreef Dynd het volgende:
Als je zo'n vleigtuigcrash overleefd heb je tenminste genoeg gespreksstof, dat is een van de voordelen.
Ik denk dat je ook best hoge ogen gooit als nieuwe ambassadeur van de lotto o.i.d.

Nóg een voordeel
Qebbelmaandag 25 januari 2010 @ 18:05
Was al een topic over in NWS:

Boeing 737 Passasiersvlucht neergestort bij Libanon
Masangamaandag 25 januari 2010 @ 20:10
Kan iemand hier vertalen?

Metars:
OLBA 250300Z 06004KT 030V090 5000 TSSHRA FEW020CB BKN026 10/06 Q1014 NOSIG
OLBA 250200Z 12006KT 8000 VCTS FEW020CB BKN026 11/06 Q1014 NOSIG
OLBA 250100Z VRB03KT 4000 SHRA FEW020CB BKN026 12/07 Q1014 NOSIG
OLBA 250000Z 31008KT 280V340 8000 VCTS FEW020CB SCT026 13/06 Q1014 NOSIG

OLBA 242300Z 32011KT 300V360 8000 FEW020CB SCT026 14/07 Q1014 NOSIG
OLBA 242200Z 32016KT 7000 FEW020CB SCT026 FEW070 14/07 Q1014 NOSIG
OLBA 242100Z 32013KT 5000 TSGR FEW020CB BKN026 13/08 Q1013 NOSIG





Bron: http://avherald.com/h?article=4264b8d5&opt=0
Masangamaandag 25 januari 2010 @ 20:12
Oh, zelf gevonden:

Location: OLBA
Day of month: 25
Time: 01:00 UTC
Wind: Variable in direction, Speed: 3 knots
Visibility: 4000 m
Weather: Showers of Rain
Clouds: A few , at 2000 feet above aerodrome level, cumulonimbus
Clouds: Broken sky , at 2600 feet above aerodrome level
Temperature: 12 degrees Celsius
Dewpoint: 07 degrees Celsius
QNH (Sea-level pressure): 1014 hPa
No significant changes expected in the near future
Wind: True direction = 310 degrees, Speed: 8 knots
Wind direction is variable between 280 and 340
Visibility: 8000 m
Clouds: A few , at 2000 feet above aerodrome level, cumulonimbus
Clouds: Scattered , at 2600 feet above aerodrome level
Temperature: 13 degrees Celsius
Dewpoint: 06 degrees Celsius
QNH (Sea-level pressure): 1014 hPa
No significant changes expected in the near future
Fortune_Cookiemaandag 25 januari 2010 @ 20:12
quote:
Op maandag 25 januari 2010 20:10 schreef Masanga het volgende:
Kan iemand hier vertalen?
Onsamenhangende vieze woordjes.
OEMmaandag 25 januari 2010 @ 23:49
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:14 schreef wallofdolls het volgende:
Toch nog 138 vliegtuigincidenten in 2007 als je *kuch* wikipedia *kuch* mag geloven. Met bijna 1000 doden. Nu ik dit zo lees werd ik wel weer s nieuwsgierig naar die cijfers
http://aviation-safety.net/index.php
sp3cdinsdag 26 januari 2010 @ 04:58
deze is dubbel