Ik heb ruzie met mijn beste vriend. Ken hem nu vijf-zes maanden en we zien elkaar paar keer per week, logeren bij elkaar, elke dag MSN, skype enzovoorts. Kortom, een heel intensief contact. Ik ben vrouw, hij man, maar we zijn niet verliefd op elkaar, hebben het gewoon gezelig. (en ja, dat weet ik zeker)
Helaas nu dus behoorlijke ruzie en ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Het gaat hierom:
Ik voel me wel eens kut. Soms zelfs zo kut dat ik in een tamelijk passieve ontoegankelijke toestand zak. Beetje een combi van verschillende aanleidingen op zo´n moment en misschien dat mijn dag hormonaal niet goed staat. Voor een ander is het duidelijk dat ik me zo voel op zo´n moment. Voor vriend X al helemaal, want ik heb het uitgebreid met hem over gehad wat er dan precies met mij gebeurt en wat ik nodig heb om eruit te komen.
Soms lukt het me zelf om het aan te geven dat ik me naar voel en kan ik er over praten, soms moet het uren duren en lukt het pas als ik teveel honger krijg, en soms kan iemand anders helpen door een beetje lief te zijn.
Ik vind dat in een vriendschap die van enige betekenis is je er voor elkaar bent, niet ten koste van jezelf, maar dat je tenminste enige moeite mag doen. Wat doet X als ik mij zo naar ga voelen? Die ziet het als een gelegenheid om een boekje te gaan lezen, op zijn telefoon te kijken, in te dutten, of simpelweg aan te kondigen dat het nu toch tijd wordt om naar de supermarkt te gaan. Ik heb hem laten weten dat mij dit enorm kwetst. Ik verwacht geen perfecte reactie, ik verwacht EEN reactie. Ik noem maar wat ´Wat is er aan de hand?´ ´Kan ik je helpen?´ ´Wil je er met me over praten?´ en zo zijn er nog tig voorbeelden. Ik verwacht dat een vriend die zo dichtbij je staat IETS probeert op t moment dat hij doorkrijgt dat jij je zo voelt.
Zijn antwoord: Het is 100% mijn verantwoordelijkheid dat als ik me kut voel dat aangeef en vraag om hulp, hij heeft daar geen aandeel in. En als ik hem dan vraag om hulp is hij er voor me. Maar zelf vragen of alles goed is en hulp aanbieden, vind hij niet zijn verantwoordelijkheid. Hij vind het niet moeilijk of wat dan ook, het ´gaat hem gewoon niet aan´.
Lijkt mij dat het feit dat ik me zo voel en dat dat duidelijk zichtbaar is één grote hulpvraag is. En natuurlijk is het goed als ik dat ook nog eens letterlijk kan verwoorden, en dat heb ik de afgelopen keren op de laatste keer na ook telkens gedaan. Maar waarom kan je als vriend wanneer je samen bent, niet normaal reageren?
Ik weet dat hij zelf nooit om hulp vraagt en alles altijd zelf wil oplossen. Dat als hij zorg nodig heeft juist alleen naar huis gaat. Ik kan me voorstellen dat hij er daarom moeite mee heeft en een of andere vreemde kronkel in zijn hoofd heeft gehaald (die hij mij verwijt). Ik vraag alleen maar om een beetje bereidheid. Ik bedoel, als hij er moeite mee heeft om een of andere reden is dat niet het einde van de wereld, dan kunnen we elkaar helpen, maar hij wil gewoon niet.
Samenvatting:
Als ik me kut voel vindt vriend dat ik hem altijd letterlijk om hulp moet vragen want het is zijn verantwoordelijkheid niet om mij hulp aan te bieden of lief tegen me te zijn als hij ziet dat ik het nodig heb.
Wie snapt hier wat van?
zelfde als diginoob