quote:whahahahaha
Op maandag 06 mei 2002 12:09 schreef Haanibal het volgende:
ik heb dat enorm bij geldrop
Het is mijn favoriete noordeuropeese stad, lekker groot en erg relaxed, goeie sfeer en extreem uitgaan, mooie gebouwen, trendy stad !
Ben ik verliefd op
Stukje muur vlakbij Ostbahnhof
Siegessaule tijdens de loveparade.
Je kan die toren dus ook in als er geen loveparade is, dan heb je een uitzicht vanaf 40 meter hoogte over de stad.
is erg mooi want je zit dan middenin Tiergarten en ziet alle grote gebouwen in de verte liggen.
Voor overzichtjes vanaf grote hoogte kan je ook de glazen koepel van de rijksdag ingaan, of als je echt hoog wil de Funkturm
quote:Eigenlijk overal, maar waar hou je van ?
Op maandag 06 mei 2002 14:09 schreef Lafayette het volgende:
Ik ga komend weekend naar Berlijn!
Ben er nog nooit geweest.
Waar kan je goed stappen?
Vanaf Mitte langs de rivier de Spree richting OstBahnhof
daar zie je genoeg clubs (Friedrichshain-Kreuzberg)
kijk hier maar ff, feestjes genoeg ![]()
Waar je ook komt, het bruist! En ondanks de grootte en de drukte een uitermate relaxte sfeer. (overigens precies het tegeovergestelde als je buiten de stad komt....)
quote:Thx! Daar hou ik wel van. Berlijn ik kom er aan! Ik slaap overigens midden in de stad, Holiday Inn
Op maandag 06 mei 2002 14:26 schreef Mac-G het volgende:[..]
Eigenlijk overal, maar waar hou je van ?
in Mitte veel dure trendy cafe's
Tresor is vlakbij Potsdammerplatz (behoorlijk techno)Vanaf Mitte langs de rivier de Spree richting OstBahnhof
daar zie je genoeg clubs (Friedrichshain-Kreuzberg)
kijk hier maar ff, feestjes genoeghttp://www.techno.de/feature/party?limit_town=Berlin
quote:*schop*
Op maandag 6 mei 2002 14:30 schreef k_man het volgende:
Ik ben een paar jaar geleden enkele dagen in Berlijn geweest met een studiereis, maar ik vond het nou niet een van de meest aansprekende steden. Vooral omdat er geen echt centrum is. Het is een beetje lastige stad daardoor, alles ligt her en der verspreid.
Dat was inmiddels 5 jaar geleden en ik wil Berlijn een tweede kans gaan geven. Temeer daar er nu ook veel meer af is qua gebouwen enzo. ![]()
Heeft er iemand nog inside information qua bezienswaardigheden? Niet de standaarddingen die ik uit een reisgidsje kan vissen, maar wat nu hot and happening is. Of juist vergeten, charmante plekjes. Of wat dan ook, als het maar een beetje origineel is.
* k_man houdt vooral van architectuur en design.
Maar ik ben van plan om in de herfst nog een keer te gaan, want die stad heeft "iets"...
edit: (vergeet ik nog een mooie plek): ten noorden van berlijn ligt een voormalig concentratiekamp...ben de naam even kwijt. Dat heeft een enorme indruk achter gelaten. Vooral de film die daar vertoond werd...
[Dit bericht is gewijzigd door vector200 op 16-07-2003 00:07]
architectuur: Potsdammerplatz is hypermodern..
heb je al overnachtingen geboekt?
anders kan ik je circus-hostel aanbevelen !!
vooral die in de Weinbergsweg
check vooral de appartementen!
[Dit bericht is gewijzigd door Ole op 16-07-2003 00:42]
quote:Waar ongeveer? die straat is een paar kilometer lang...
Op woensdag 16 juli 2003 00:07 schreef Ole het volgende:
Tacheles.. heel groot kraakpand, waar ook allemaal kunstenaars zitten.
Is in de Friedrichstrasse.
quote:Stond al op het lijstje.
architectuur: Potsdammerplatz is hypermodern..
quote:Yep, Golden Tulip in Fiedrichshain, dus doe geen moeite.
heb je al overnachtingen geboekt?
anders kan ik je circus-hostel aanbevelen !!*gaat ff linkje zoeken..
quote:Wellicht hebben anderen nog wat aan het linkje!
Op woensdag 16 juli 2003 00:11 schreef k_man het volgende:[..]
Waar ongeveer? die straat is een paar kilometer lang...
[..]Bij Metrostation Friedrichstrasse..
Stond al op het lijstje.
Twee Nederlandse landschapsarchitecten hebben er een parkje ontworpen wat nogal controversieel was/is. Grote buren Sony en Daimler waren er niet zo blij mee. Is pas geopend.
[..]Yep, Golden Tulip in Fiedrichshain, dus doe geen moeite.
was er paar maanden terug
was zeker cool, erg mooi
quote:Ja inderdaad! Dat staat me ook nog bij!
Op woensdag 16 juli 2003 00:18 schreef Ole het volgende:
Je kunt ook lekker en betaalbaar eten trouwens in Berlijn.. als je maar een beetje uit de buurt van Potsdamer Plats blijft!
overal zie je Imbiss (snackbars) waar ze 24/7 kebab en bier
verkopen en ook nog eens voor niet veel geld, je kan er rustig 's nachts alleen over straat lopen en het heeft mij een hele relaxte indruk gegeven... al met al, ik vind het echt een top stad... daar ga ik dit jaar zeker nog een keer heen!
Veel nieuwe dingen ontdekt, oa. dat het DG-bankgebouw op Unter den Linden er van binnen beter uitziet dan van buiten en dat Berlijn leuke hofjes heeft:
http://www.oostwaarts.nl/wandeling-mitte.htm
Thais eten, Duits eten, Burger King eten...
en Watergate is best een erg gave tent aan de Spree...
(Als ik vrij krijg, daar krijg ik over een paar dagen antwoord op
)
Vier dagen bleek wel wat kort te zijn. Een beetje stad kun je in die tijd wel bekijken, maar je merkt toch dat Berlijn een erg grote stad is - net als bijv Parijs - waardoor vier dagen eigenlijk te kort was. Ik heb bijvoorbeeld het Vitra Design Museum en het Bauhaus Archiv over moeten slaan wegens tijdgebrek.
donderdag 17 juli
Vroeg opstaan en naar het station. Vanuit Amersfoort reis je in dik vijf uur rechtstreeks naar Berlijn, wat de trein minstens zo snel maakt als het vliegtuig. Bij binnenkomst wel erg koud in de trein, door een felle airconditioning.
Na aankomst op 'Zoo Station' nog bijna een uur nodig om per S- en U-bahn naar het hotel aan de andere kant van de stad te komen. Openbaar vervoer is duur in Berlijn! Een kaartje kost 2,10. Daarvoor mag je dan wel twee uur onbeperkt grenzen (zolang je maar in de centrumzone blijft), maar toch. Je bent beter af met de Berlin Welcome Card: 72 uur gratis OV en korting op musea e.d. voor 19 euro.
Als eerste naar de Pariser Platz. Met de Brandenburger Tor, maar vooral de DZ-bank van Frank O. Gehry met het spectaculaire atrium. Je mag gewoon in de hal naar binnen wandelen en tot mijn vreugde mogen er zelfs foto's gemaakt worden. Hier nog geen overdreven vrees in verband met beveiliging, aanslagen of wat dan ook. Vlakbij is ook nog de Britse ambassade van Michael Wilford. Die is wel te bezoeken, maar alleen op afspraak en die heb ik niet.
Vandaar via de nieuwe regeringsgebouwen - sommige mooi, de meesten niet - naar de Reichstag gewandeld. Gratis toegang, erg bekend en dus erg druk. Een uur in de rij wachten voor de lift me naar het dak en de koepel brengt. De koepel is fraai, maar ietsje kleiner dan ik had gedacht. Wel een fraai uitzicht over de stad.
Inmiddels is het avond en ga ik op weg naar het Hamburger Bahnhof: vroeger station, nu museum voor hedendaagse kunst en volgens mijn reisgidsje op donderdag open tot tien uur 's avonds. Dat blijkt niet zo te zijn, want ik kom aan bij een gesloten museum. In een vleugel van het gebouw zit echter een restaurant, waar ik neerstrijk. Het personeel is aanvankelijk nogal onattent: na het eerste drankje komt er niemand meer om de bestelling op te nemen tot ik er wat van zeg. Dat levert me een gratis drankje op (nog een halve liter bier...) en vervolgens erg lekker eten. Koude bieten-yoghurtsoep (koude yoghurtsoep blijkt populair te zijn bij trendy restaurantjes in Berlijn en doet het ook erg goed met deze hitte) en erg lekkere eend. Ook bij het toetje weer gratis koffie (zonder opmerkingen van mijn kant), omdat het wat lang duurde. De eerdere opmerkingen hadden kennelijk indruk gemaakt. ![]()
vrijdag 18 juli
Vandaag eerst naar de Potsdammer Platz. Genoeg nieuwe architectuur om een ochtend mee te vullen. Het Sony Center met het indrukwekkende tentdak, de hoofdkantoren van Daimler Chrysler, DB, Debis, etc, etc. En een controversieel nieuw parkje van twee Nederlandse landschapsarchitecten. Vlakbij de Potsdammer Platz zijn bovendien de gouden gebouwen van de Philharmonie en de Neue Nationalgalerie van Mies van der Rohe (helaas tijdelijk gesloten).
Aan het eind van de middag verder naar het Joods Museum in het beroemde gebouw van Daniel Libeskind: dit museum blijkt wel echt tot acht uur open te zijn. Het gebouw is inderdaad erg de moeite waard, in tegenstelling tot de inhoud. Een enorme tentoonstelling die me niet kan boeien. Zelfs het er doorheen slenteren zonder een bordje te lezen kost wel anderhalf uur. Als je de hele tentoonstelling bekijkt heb je daar vast een dagtaak aan.
Lekker en goedkoop gegeten bij een Turks restaurantje in de buurt van het museum en tenslotte nog eventjes naar de Kudamm. De Gedachtniskirche gezien met de lichtjes aan, wat straatartiesten en patsertjes met dikke auto's.
zaterdag 20 juli
Begonnen bij Checkpoint Charlie. Dat is verworden tot een drukke toeristenverzamelplaats rondom een wachthuisje, maar zonder enige sfeer. Snel wegwezen. in de buurt is wel een leuk, heel kleurig huizenblok van Aldo Rossi en een kunstwerk van Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen. Het is ook maar een klein eindje lopen naar de winkelcentra aan de Friedrichstrasse: Quartier 205, Quartier 206 en Galeries Lafayette. Vooral die laatste twee zijn mooi om te zien, maar wat er te koop is, is nogal duur. Ook nog een blik geworpen op de Gendarmenmarkt vlakbij, met de twee Dom-gebouwen en het Konzerthaus.
Met de metro een stukje verderop aan de Friedrichstrasse gegaan om eerst het Dorotheenstadtische Friedhof te bekijken (aardig, maar het kan niet tippen aan de kerkhoven in bijv Milaan, Barcelona of Parijs) en vervolgens naar Tacheles. Erg leuk, dat Tacheles. Beetje rondgeslenterd door en om het gebouw (binnen en buiten bijna volledig met graffiti bedekt) en de galeries en ateliers gezien.
Doorgelopen in de Oranienenburgstrasse naar het Altes Postamt en de Neue Synagoge met de gouden koepels. Daar in de buurt blijkt het erg druk te zijn en ik wordt meegezogen een hofje in. Hier blijkt iets te doen te zijn in het kader van de Berlin Fashion Week: de Walk of Fashion. Modellen aangekleed door diverse ontwerpers, kappers en sieradenontwerpers lopen een route door de stad. Op zich stelt het niet zo veel voor, maar de entourage is erg leuk om eens mee te maken. Alles wat daar rond die modellen drentelt aan fotograven, visagisten, designers en mensen met andere onduideljjke taken.
Na afloop van de Walk of Fashion terug naar Tacheles. Daar zit een mooi restaurant, waar ik neerstrijk. Weer een yoghurtsoep, vervolgens 'kangaroeragout' en een ijsje. Dat ijsje stond op de kaart als chocoladeijs met iets van cocoslikeur ofzo. Dat blijkt due een grote ijscoupe te zijn, volledig gevuld met drank, waarin een bolletje ijs drijft. Proost!
Eenmaal weer buiten blijkt deze straat 's avonds ook nog een andere functie te hebben: om de zoveel meter staan schaarsgeklede dames aan de weg. Wat zouden die daar nou toch doen?
![]()
zondag 20 juli
Niet zo heel veel tijd meer. De trein vertrekt halverwege de middag en ik moet voor die tijd nog naar mn hotel om mn tas op te halen en dan nog een uur reizen naar het station.
De omgeving van de Sophienstrasse bekeken met de bekende Hackesche Hofe (viel tegen) en andere, mooie hofjes.
Van daar met de metro naar de nieuwe Nederlandse ambassade aan de Spree, ontworpen door Koolhaas. Die blijkt helaas nog in aanbouw, terwijl ik dacht dat het inmiddels af zou zijn. Wel een mooie plek: bij een mooi wandelpad langs de rivier, bij een sluis en met veel groen. Ook vlakbij het Nikolaiviertel, de 'bakermat' van Berlijn. Wat mij betreft ook niet erg de moeite waard. Vooral veel lelijk gerestaureerde panden en een grote, grauwe kerk.
Tenslotte een ijsje op de Alexanderplatz en vanaf daar terug naar het hotel. Tas oppikken. Me terughaasten naar het treinstation en dan nog vijf uur treinen. De airco doet weer raar: deze keer is het bloedheet in de trein en iedereen klaagt erover. Bovendien blijkt het in de eerste klas wel lekker koel te zijn (al is het in de wagon achter ons nog weer een stuk heter). Aan het eind van de avond weer terug in Amersfoort.
quote:Pardon?
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:43 schreef wil.lem_ske het volgende:
Mensen komen uit heet donkere hoekje.
Wat op ons een hele grote indruk heeft gemaakt, is een tentoonstelling genaamd The Story of Berlin (als ik me niet vergis). Het is een, gedeeltelijk interactieve, tentoonstelling over de historie van Berlijn. Heel mooi gemaakt met gebruikmaking van virtual reality. Echt een aanrader als je naar Berlijn gaat!
quote:Hiermee bedoel ik dat de mensen weer beginnen te leven.
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:36 schreef k_man het volgende:[..]
Pardon?
De currywurst moet je gegeten hebben....
Ik weet niet of de Tresor nog open is...maar als je echt Berlijns wilt feesten....ga in deze donkere kluis en geniet van de knetterharde house...Carl Cox & Sven Vath komen er vaak...
quote:Dat is inderdaad een strak complex. s`avonds schitterend die verschillende kleuren in het dak
Op dinsdag 7 oktober 2003 23:10 schreef blade182 het volgende:
Berlijn echt top stad....
Sony Center s'avons echt top met die lichtshow.
Ben net weer terug van 3 dagen berlin, was leuk met de kerst ![]()
Ik ga in januari Thailand verkennen, daar is het weer toch iets beter ![]()
Ben per jaar een paar keer in Berlijn en iedere keer zie ik weer iets nieuws, mensen zijn heel on-duits (wat dat ook moge zijn) redelijk gewend aan buitenlanders/toeristen en erg vriendelijk. De omgeving van Berlijn is ook erg mooi, vooral de kant van Potsdam op, neem de S-bahn eens en bekijk slot Sanssouci, daar is het oude keizerlijk paleis en heeft tuinen a la versailles, echt de moeite waard om er eens rond te lopen.
Ook een echte aanrader is om eens die zendmast in te gaan, die hoge toren die je overal in en rond berlijn kan zien, voor een paar euri zit je op 200m hoogte en echt het mooiste uitzicht wat je je voor kan stellen, dit hoge geval staat op/aan Alexanderplatz, vanuit dat ding kan je precies zien waar alles is, musea, belangrijke gebouwen etc...
Mocht je voor de muur gaan dan is er nog maar een klein stukje over.
Dat is 2,zoveel kilometer, ligt langs de Spree(rivier) richting kreuzberg, treptow, dit is een van de laatste stukjes, maar je ziet dwars door Berlijn een koperen strip in de grond lopen waar de muur vroeger stond. Kijk maar eens tussen de Brandenburger Tor en Tiergarten, daar zie je dat door het asfalt lopen.
Nog een aanrader en erg indrukwekkend is het Judisches Museum, dit gebouw is ontworpen door de architect die ook het nieuwe WTC in NY gaat bouwen. Alleen al door de vormgeving en de sfeer die het uitademt, geen enkele hoek in het hele gebouw is recht, hele vreemde ruimtes, kortom heel overweldigend.
[Dit bericht is gewijzigd door HardLounge op 27-12-2003 07:57]
(dat zal ze leren
)
die hele muur dat moet voor die mensen een trauma zijn, en dan gaan ze gewoon doodleuk 50 meter naast dat huisje allemaal toeristenrommel verkopen....kan ik slecht tegen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |