abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 23 januari 2010 @ 23:28:01 #1
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_77193829
Het valt me op dat er de laatste tijd best wat redelijke muziek uit de alternatieve scene in Nederland komt, maar dat hier tegelijkertijd nog geen topic voor is. In de reeds bestaande algemene topics verzanden onze landgenoten tussen de grotere internationale bands, dus misschien is het leuk om de VOC-mentaliteit in dit topic tot expressie te laten komen. Dit is dus een topic voor zij die gedachten willen uitwisselen over bands als De Staat, Roosbeef, Drive Like Maria, DeWolff, Bettie Serveert en The Mad Trist.

--

Laatstgenoemde band is voor mij de aanleiding tot opening van dit topic, want hun album genaamd Pay The Piper is vandaag uitgekomen. Deze Maastrichtse band maakt muziek die in het verlengde van Queens Of The Stone Age ligt. Hun album is geproduceerd door Torre van De Staat (waarvan ik geen fan ben), en dat is te horen aan de heldere expressieve sound, geen slecht teken op het eerste gehoor.

Het album is naar mijn mening nog wat braaf, maar er zijn genoeg bands uit Engeland of de VS die veel populairder zijn terwijl hun nummers toch echt niet in de buurt komen van de single Pay The Piper en nummers als Silver Lines en Fortune Favours Fools.

Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 24 januari 2010 @ 00:32:55 #2
13973 ranja
image means nothing
pi_77196123
Ik zag ze van de week bij DWDD. Vond het teveel op De Staat lijken, en dus niet goed.

Meteen even een bandje spammen dan. Vorig jaar hun debuut uitgebracht. The Monroes, uit Groningen. Aantal jaar geleden zag ik ze al op Metropolis, poosje later kwam een 7" single uit (Not Tonight / Send Me a Postcard) en nu eindelijk een volledig album.

pi_77196756
Hmm... Geproduceerd door Torre van De Staat. De Staat vind ik live erg prettig, maar het album is dermate slecht geproduceerd dat ik weinig met hun album kan. Het geluid komt totaal niet lekker over op het album.

Ik hoop van harte dat hij voor een totaal andere aanpak heeft gekozen voor het album van The Mad Trist. Ben er wel erg benieuwd naar.

Afgelopen jaar was ik erg enthousiast over het album van Drive Like Maria en het live optreden van De Staat. Ik verwacht vooralsnog veel van The Mad Trist. Nu maar hopen dat het die verwachtingen waar kan maken. De Metro vergelijk The Mad Trist met De Staat alleen dan zonder eigen persoonlijkheid. Ik ben benieuwd. Erg benieuwd.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  zondag 24 januari 2010 @ 14:12:32 #4
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_77208912
quote:
Op zondag 24 januari 2010 00:49 schreef Karammel het volgende:
Afgelopen jaar was ik erg enthousiast over het album van Drive Like Maria en het live optreden van De Staat. Ik verwacht vooralsnog veel van The Mad Trist. Nu maar hopen dat het die verwachtingen waar kan maken. De Metro vergelijk The Mad Trist met De Staat alleen dan zonder eigen persoonlijkheid. Ik ben benieuwd. Erg benieuwd.
Ik heb ze nog niet live gezien, maar a.h.v. het optreden in DWDD en wat andere fragmenten kan je inderdaad zeggen ze niet echt persoonlijkheid hebben. Maar dat vind ik van De Staat ook niet echt.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 24 januari 2010 @ 15:16:58 #5
13973 ranja
image means nothing
pi_77211391
Eind vorig jaar kwam er een nieuwe 7" uit van Hospital Bombers, op Subbacultcha! (tegenwoordig ook een label). When The Cows Go Home en Butterflies staan er op.
De eerste staat ook op de myspace: http://www.myspace.com/hospitalbombersatmyspace
pi_77220456
The Mad Trist

En ze spelen op 26 februari voor maar 5 hele euro's in Simplon, Groningen.
pi_77222546
zo lang ze maar niet ook echt met nederlandstalige emo muziek komen
  zondag 24 januari 2010 @ 21:48:19 #8
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_77227269
quote:
Op zondag 24 januari 2010 19:40 schreef MCH het volgende:
The Mad Trist

En ze spelen op 26 februari voor maar 5 hele euro's in Simplon, Groningen.
Fortune Favours Fools
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_77255626
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:16 schreef ranja het volgende:
Eind vorig jaar kwam er een nieuwe 7" uit van Hospital Bombers, op Subbacultcha! (tegenwoordig ook een label). When The Cows Go Home en Butterflies staan er op.
De eerste staat ook op de myspace: http://www.myspace.com/hospitalbombersatmyspace
Hospital Bombers, altijd gaaf.

Vorig jaar ook zat fraaie CD's van eigen bodem, met als hoogtepunt wat mij betreft A Dog And Pony Show van het geniale Coparck.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_77264861
quote:
De VPRO komt vanaf maart 2010 met een nieuw popprogramma gepresenteerd door Eric Corton. Het heet VPRO’s Nederpopshow en gaat over Nederlandse popmuziek in de breedste zin van het woord: van mainstream tot underground en van Nederhop tot Poldermetal. Rode draad is een popquiz met journalistieke diepgang. Deze wordt omlijst met optredens, sessies en reportages. En natuurlijk nemen we een flinke duik in onze archieven.
Met in aflevering 1: Dinand Woesthoff . Wanneer komt de VPRO nou weer eens met een popprogramma dat zich enkel richt op de zogenaamde underground (binnen- en buitenland) . Geen quiz.
Stay on my arm, you little charmer
  zaterdag 13 februari 2010 @ 14:41:08 #11
13973 ranja
image means nothing
pi_77953969
Vorige week Drive Like Maria weer gezien. Blijft geweldig.

Dat deed me wel denken... 1 album, 4x gezien. Waarom lukt dat bij andere bands niet?
Er zijn zoveel bands die ik graag vaker zou willen zien. En dan zonder te reizen naar Groningen of Maastricht liefst Worden die bands zo weinig gevraagd omdat de boekers liever een buitenlandse (hype)band hebben , of hebben ze het te druk met hun 'echte' baan om veel op te treden, wat zou dat zijn?
  zondag 6 juni 2010 @ 14:46:25 #12
13973 ranja
image means nothing
pi_82395398
Lushus heeft een nieuw album uit
Wie, hoor ik je denken? Lushus, de beste Nederlandse band met 2 basgitaren. http://www.myspace.com/lushusband
De bedoeling was dat het op Tocado zou uitkomen, eind vorig jaar of begin dit jaar, maar door acute financiele problemen (pinpas gejat en rekening leeggehaald) van dat label is de release uitgesteld, en nu zelfs op een ander label uigekomen: http://www.katzwijm.com/


(van het vorige album)
  dinsdag 22 juni 2010 @ 14:48:34 #13
13973 ranja
image means nothing
pi_83143729
Katzwijm is trouwens het label van de 2 oorspronkelijke leden (gitaar/drum) van Space Siren. Die brachten 5 jaar geleden op Transformed Dreams hun 1e single uit, een cover van DAF's 'verschwende deine jugend'.
Nu is hun nieuwe EP uit op het eigen label dus, met bassist en zangeres. Als zangeres is Gwendolien van AC Berkheimer aan de band toegevoegd (al dan niet tijdelijk). De single is verkrijgbaar als dubbele 7" (dus 4 nummers op 2 plaatjes).

http://www.myspace.com/spacesiren
  dinsdag 22 juni 2010 @ 14:52:23 #14
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_83143935
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:41 schreef ranja het volgende:
Vorige week Drive Like Maria weer gezien. Blijft geweldig.

Dat deed me wel denken... 1 album, 4x gezien. Waarom lukt dat bij andere bands niet?
Er zijn zoveel bands die ik graag vaker zou willen zien. En dan zonder te reizen naar Groningen of Maastricht liefst Worden die bands zo weinig gevraagd omdat de boekers liever een buitenlandse (hype)band hebben , of hebben ze het te druk met hun 'echte' baan om veel op te treden, wat zou dat zijn?
Hangt er een beetje van af wat voor band je wil zien, maar een Nederlandse band met enigszins wat buzz erachter kan makkelijk tientallen keren per jaar optreden door heel Nederland.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 01:11:42 #15
13973 ranja
image means nothing
pi_83314331
AC Berkheimer heeft een EP als gratis download als voorproefje op een nieuw album.
http://www.subroutine.nl/acberkheimer/
pi_83449249
The Hype:





Hun debuutplaat komt over een maand uit
  vrijdag 10 september 2010 @ 12:28:35 #17
13973 ranja
image means nothing
pi_86273958
Gister speelde in OT301 in Amsterdam 5 bands, georganiseerd door label Katzwijm (zie ook enkele posts hierboven).
Alle bands speelden ca 25 minuten.

De bands waren:

Fine China Superbone
instrumentale rock; soms ongestructureerde noise, soms speedmetal, in elk geval herrie. Leuk voor een kwartier ongeveer.

Zoppo
Elke Sonic Youth fan moet Zoppo goed vinden. Dissonante tonen, lijzige zang (maar wel een veel betere zanger dan SY), helemaal goed. Vrijwel elk nummer dat ze speelden staat op hun laatste album, Don't Trust Scarred Survivors (2006)

Zea
Tegenwoordig een solo act, Arnold de Boer met gitaar een heel veel samples, drumloops en wat al niet meer. Maar ja, als hij zo in z'n eentje bezig is heb ik toch snel een :') idee. Rustig maar jongen.

Space Siren
De band van label eigenaren Corno (gitaar, ook bassist in Zoppo) en Ineke (drums) met zang van AC Berkheimer zangeres Gwendolien. Lekker harde shoegaze/noise. Geweldig.
zie ook Muziek video voor Space Siren - 'This Radar'

Lushus
Begonnen als trio van 2 dames op bas (en zang) en 1 man op drums, tegenwoordig als 4e vaste bandlid een gitarist er bij. Dwarse melodien, diverse tempo- en stijl wisselingen per nummer, valt denk ik wel in het non-genre wtf muziek. Ze hebben onlangs hun 2e album uitgebracht, 'Barefoot'.
  Moderator vrijdag 17 december 2010 @ 09:53:16 #18
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_90032502
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  maandag 21 maart 2011 @ 17:57:06 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_94429257
Nadat vorig jaar Cords weer optraden en een album uitbrachten is het dit jaar tijd voor een nieuwe Drive by Wire. Hier alvast een nieuw nummer.
pi_94501811
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2010 12:28 schreef ranja het volgende:

Lushus
Begonnen als trio van 2 dames op bas (en zang) en 1 man op drums, tegenwoordig als 4e vaste bandlid een gitarist er bij. Dwarse melodien, diverse tempo- en stijl wisselingen per nummer, valt denk ik wel in het non-genre wtf muziek. Ze hebben onlangs hun 2e album uitgebracht, 'Barefoot'.
^O^ ik vind dat een toffe plaat, leuk ook dat duits erin en die blazers :) Inderdaad een prima voorbeeld van het non-genre wtfmuziek :)
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
pi_94507152
Mindpark uit Eindhoven, stonden toen een keer in het voorprogramma van Balthazar, een stel wannabe hipsters uit belgie. Zonde dat ik daar geld aan het uitgegeven. Gelukkig was het voorprogramma, mindpark, echt geweldig.

Alleen de zang kan wel wat verbeterd worden.

http://www.youtube.com/mindparkmusic#p/u/0/FBNIFEyxma4
Doe eens lief!
pi_94535640
The Fuss :9.

http://ongekendtalent.nl/band/the-fuss
http://www.thefuss.nl/

De band van een aantal ex-klasgenoten. Een van mijn vrienden zat ook in de band vroeger. Het is niet echt alternatief. Meer een mix van rock en jazz enzo.

Ik luister verder niet veel naar Nederlandse alternatieve muziek. Ik ken eigenlijk alleen maar Moke, die heb ik in 2008 of 2009 live meegemaakt. Kreeg toen van de leden een plectrum en hun setlist. Gewoon, zomaar in mijn handen. Een van mijn vrienden kreeg een drumstick. Of ving er een. Ik weet het al niet meer.

Ik stond voorin en blijkbaar had ik indruk op ze gemaakt :9. Geen idee waarom ze me hun spullen gaven namelijk. Ik was niet eens de grootste fan die het hardste meezong.

[ Bericht 7% gewijzigd door seiramu op 23-03-2011 23:56:19 ]
pi_94543016
Doe eens lief!
pi_94671249
Dit topic en dan niet eens De Kift noemen. Waar gaat het over?
  zondag 3 april 2011 @ 17:53:02 #25
13973 ranja
image means nothing
pi_94985852
Een prima tijd voor de Nederlandse muziek de afgelopen 10 dagen... nieuwe albums van:
- Eins Zwei Orchestra (21 maart)
- Marike Jager (1 april)
- Blues Brother Castro (4 april officieel maar lag vrijdag al in de winkel)

Neem je dan de al eerder verschenen albums van Eefje de Visser en Me & Stupid in gedachten en ook de verwachtte albums van The Gathering, Drive Like Maria, Roosbeef en je kunt moeilijk anders concluderen dan dat 2011 een prima jaar voor Nederlandse muziek gaat worden. En dan vergeet ik vast ook nog wel wat namen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')